Gå til innhold

Hva gjøres i Hagen nå?


Solsikke27

Anbefalte innlegg

Hei!

Har for ikke så lenge siden flyttet hit vi bor nå, og i den forbindelse lurer jeg litt på om det er noe jeg kan ta meg til i Hagen nå? Har jo noen fridager nå i påsken, og har lyst til å få hagen på stell. Er det noen blomster(i krukker) som tåler å bli satt ut nå? Tips til hvor man gjør gode innkjøp? Jeg har ikke spesielt grønne fingre.. Tusen takk for tips!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye som kan gjøres. Husvask utvendig synes jeg hører med. Lurt å ta det før du planter noe ved veggen. Terrassevask. Google er greitt for nærmere tips. Vær forsiktig med høytrykksvasker. Den kan flise opp treverk. Hold den på avstand eller bruk hageslange. Olje treterrasser og utetrapper hvis de ikke er beiset.

Plantasjen har åpent hver dag i påsken. Andre hagesenter har også åpent, men kansje ikke langfredag. Se nøyaktige åpningstider på internett.

Stemor og narsisser (Påskeliljer, pinseliljer) skal være sikre. De tåler litt kulde. Lavendel står ute om vinteren i Sør-Norge, så lavendel i potter skulle gå bra... men unngå Ikeas lavendel. Det er drittkvalitet og kommer ikke med nye blomster. Bedre å betale litt mer på et hagesenter. Jysk og Europris har billigere blomsterpotter og utemøbler enn hagesentre. Men det kan være lokale tilbud. Du får sjekke priser.

Det er for kaldt til å plante i bakken, men hvis det er visne stilker og sånt i blomsterbedene, så klipp av og fjern de. Ikke dra opp, det kan være flerårige planter. Vent litt og se om de får nye blad.

Hvis plenen har tørket opp så kan du rake den med en jernrive, og gjødsle med plengjødsel.

Skal du handle hageredskap, så anbefaler jeg Biltema. De har mye billig, og kvaliteten er mer enn bra nok for en liten hage. Du trenger en hageslange som rekker over hele hagen, munnstykke som kan stille inn strålen og plenvanner som kobles på. Plast eller metall vannekanne på 5 eller 10 liter. Plast er lettere enn metall. Løvrive og jernrive til plenen. Langkost til terrassevask. Grensaks og beskjæringssaks. Spiss spade for å grave store hull, og liten håndspade for å plante i krukker og bed. Kompostbinge er kjekt hvis du ikke kjører vekk gress og sånt til en felles tømmeplass. Trillebår hvis ikke du har en minimini hage. Det er lettvint å trille sekker med jord og gjødsel isteden for å bære.

Endret av ops2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sikkert ikke skrevet mer på flere dager, men du finner masse informasjon på internett! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo et fantastisk svar! Nå gleder jeg meg til å komme i gang med påsken, tenker jeg tyvstarter allerede på søndag. Første besøk på plantasjen i år da.:-) tusen takk skal du ha!😊👍😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...