Gå til innhold

Hvor i Telemark?


Snooks

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_jesuskristus

Telemark er det jævligste stedet du kan bo, og jeg kan love deg at det ikke er bra miljø der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig, Herre har billige hus men det er fordi så mange ikke vil bo der. Jeg ville ikke bodd på Herre hvis jeg hadde barn pågrunn av utrolig mye stoff og dritt, hvert fall tidligere som jeg vet om. "Herregjengen" var beryktet, de fleste unge på Herre holdt sammen der. Rønholdt, Rugtvedt og resten av vestbamble er mer bondelandet med rånere og hestejenter. Stathelle og Langesund er litt mer "byen" i Bamble.

Hvis du liker å bo tett i tett uten hage flytter du til Brevik.

Anonymous poster hash: a9d06...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telemark er det jævligste stedet du kan bo, og jeg kan love deg at det ikke er bra miljø der.

Er du fra Herre Jesuskristus? :-D (haha måtte bare).

Herre er det stedet Gud glemte.

Anonymous poster hash: a9d06...98b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er porsgrunnsjente som bor i Skien. Jeg vil anbefale dere å titte litt lenger sørover enn Grenland; Kragerø/Sannidal/Drangedal. Det er ca tre kvarters kjøring til porsgrunn derfra, rundt en time til Skien, og en halvtime til Stathelle (Brotorvet), og litt over to timer til Kristiansand. Fra Drangedal går det tog direkte til Kr. Sand/Stavanger og Oslo. Kragerø er jo en helt fantastisk vakker sommerby. Drangedal ligger lenger inn i skogen, men er flott for par som vil etablere seg og tenke på barn. Jeg er veldig glad i Grenland /Grenland = Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble), men om jeg skulle tenkt på barn nå, ville jeg etablert meg lenger sør i fylket.

Når har dere tenkt til å flytte? Har dere tittet noe på Nav/Finn for å se hvor det lyses ut stillinger innenfor fagområdet deres?

Bør dog advare om at høyskolen i telemark (ligger i porsgrunn) har lærerutdanning, så det er kamp om jobbene akkurat der.



Anonymous poster hash: a51b4...9f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange svar :)

Mange gode tips! Vi skal absolutt legge vekt på å skaffe oss jobb først, og forsøke å reise nedover for å besøke de forskjellige stedene, men vi flytter fra Trøndelag så det er veldig nyttig å høre erfaringene til dere som kjenner Telemark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Telemark er det jævligste stedet du kan bo, og jeg kan love deg at det ikke er bra miljø der.

Kan du utdype? Har bodd i Telemark hele livet mitt uten å finnet det miljøet du har funnet?

Anonymous poster hash: 7ce7b...801

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skien. Mange flotte steder å bo i Skien. Rising, Strømdal, Vindalsåsen, Kjørbekk. Stille rolige godt etablerte boligstrøk, som likevel er sentrumsnære, kort vei til butikk, sykehus, legevakt, bussforbindelser med mer. Du er nære havet og skog og fjell. Fritidsparken har et stort område med blant annet skøytebanen, ishall, klatrepark, badepark osv. Omgitt av flotte tur områder.

Anonymous poster hash: 8d784...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_jesuskristus

Kan du utdype? Har bodd i Telemark hele livet mitt uten å finnet det miljøet du har funnet?

Anonymous poster hash: 7ce7b...801

Vel, jeg har bodd i telemark mesteparten av barndommen og tenårene. Telemark er stort men samtidig veldig lite, som ungdom så var det vanskelig å bo der. Er veldig mye ryktespredning der, hvertfall de fleste steder og det virker som at alle vet hvem hverandre er. Jeg for eksempel har hatt mange jeg ikke aner hvem er, fra steder langt unna der jeg bodde, som visste hvem jeg var og hva etternavnet mitt er, til tross for at jeg ikke var så veldig sosial heller. Er også mye skjult mobbing og gjengete. Helsevesenet der er veldig dårlig også.

Det er jo veldig fint der og er kanskje et sted bra for voksene, men jeg vet at å bli oppvokst der virkelig ikke var bra for meg og andre jeg kjenner. Kjenner mange som har vokst opp der, som har veldig lyst til å komme seg ut av telemark.

Endret av jesuskristus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at folk fra Gvarv eller andre bygder ikke er sivilisasjon? Gvarv er helle ikke særlig øde heller.

Isåfall det dummeste Og mest nedlatende jeg har hørt på lenge.

Hilsen en som er stolt av å bo i den vakre eplebygda Gvarv.

Jeg har også bodd på Gvarv og det er største drittbygda jeg noen gang har vært borte i. Midt Telemark anbefales ikke!

Anonymous poster hash: a25fd...105

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bodd på Gvarv og det er største drittbygda jeg noen gang har vært borte i. Midt Telemark anbefales ikke!Anonymous poster hash: a25fd...105

Kan du begrunne det litt nærmere? Dessuten ligger ikke Gvarv Midt Telemark, men Øst Telemark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Drangedal/Kragerø og vil anbefale deg å holde deg langt unna.

Anonymous poster hash: 497e1...989

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du begrunne det litt nærmere? Dessuten ligger ikke Gvarv Midt Telemark, men Øst Telemark.

Gvarv ligger da i Sauherad, som definerer seg selv som Midt Telemark, blant annet via samarbeidet med bø og nome kommune.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom begge ønsker å jobbe i skolen, vil jeg absolutt ikke anbefale å flytte til noen av grenlandskommunene med mindre dere har fått jobb først. Det er svært få ledige stillinger og mange om beinet, i tillegg til hyppige nedleggelser. Hvis dere vil til Telemark, og jobbe i skolen, ville jeg heller sett mot øvre del av fylket.

Anonymous poster hash: 087fc...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Kragerø og trives utrolig godt. Vi har en kjempeflott by. Jeg har bodd noen år vekk, men er tilbake - med små barn.

Jeg er nok litt usikker på om jeg vil anbefale å flytte hit uten å kjenne noen her. Har et inntrykk av at det kan være vanskelig å bli inkludert i lokalsamfunnet. Dette spørs selvsagt på hvor aktiv man selv er. Sannidal er kanskje bedre (15 min nærmere Bamble/E-18). Mange fine steder å bo i Sannidal!

Videre er jo arbeidsledigheten i Telemark stor. Kragerø intet unntak. Størst er den på Notodden. De jeg kjenner av dyktige nennesker (og med utdanning) har likevel ikke problem med å få seg jobb. Det er tøffe oppvekstvilkår i Kragerø. Er man ressurssterk vil man ikke påvirkes i like stor grad, naturligvis. Kommunen har heller ikke spedielt god økonomi.

Ellers er Stathelle fint. Langesund har jeg inntrykk av at det er mye rus?? Stridsklev (Porsgrunn) har også hatt det ryktet tidligere. Jeg har lite forhold til Skien, men Porsgrunn opplever jeg som en flott by.

Hvis du kan si litt mer om hva dere ønsker er det lettere å anbefale noe. Liten by? Stor by? Tettsted? Landlig?

Anonymous poster hash: 04dbe...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Drangedal/Kragerø og vil anbefale deg å holde deg langt unna.

Anonymous poster hash: 497e1...989

Plusset deg ved en feil.

Kan du utdype anbefalningen din?

Anonymous poster hash: 04dbe...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anbefaler Grenland på det varmeste

Her kan man bo midt i byen, men samtidig landlig og det er helt ok:)

Mange ledige jobber som pedagog i bhg om dagen, på skolene er det mindre, dog søker de stadig etter noen på VGs:)

Anonymous poster hash: 27869...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du begrunne det litt nærmere? Dessuten ligger ikke Gvarv Midt Telemark, men Øst Telemark.

Fryktelig dårlig miljø, vanskelig å få en (fornuftig) jobb, mange bygdedyr/baksnakking osv, veldig mye dop. Og Gvarv er jo gudsforlatt, skjer ingenting der bortsett fra Kvarten. Har også bodd i Bø og vil heller ikke tilbake dit. Grenlandsområdet derimot er fint.

Og jo, det blir regnet til Midt-Telemark. Notodden derimot er øst.

Gvarv ligger da i Sauherad, som definerer seg selv som Midt Telemark, blant annet via samarbeidet med bø og nome kommune.

Nemlig

Anonymous poster hash: a25fd...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig dårlig miljø, vanskelig å få en (fornuftig) jobb, mange bygdedyr/baksnakking osv, veldig mye dop. Og Gvarv er jo gudsforlatt, skjer ingenting der bortsett fra Kvarten. Har også bodd i Bø og vil heller ikke tilbake dit. Grenlandsområdet derimot er fint.

Og jo, det blir regnet til Midt-Telemark. Notodden derimot er øst.

Nemlig

Anonymous poster hash: a25fd...105

Og ikke minst er skolen der fryktelig dårlig med mye mobbing noe som er verdt å merke seg når man har barn. Det kan være den er pusset opp nå, men tidligere var den i så dårlig forfatning at jeg aldri ville satt mine bein der selv.

Anonymous poster hash: a25fd...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siljan er litt landlig samtidig som du har 10 minutter til Skien.

Det kommer jo an på hvor i Siljan du bor, og hvor i Skien du skal. Kjenner noen som bor i Siljan og som bruker 30 minutter til Skien sentrum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...