Gå til innhold

slippe ut pus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten vår fikk 4 kattunger som nå er 12 uker. 3 av de fikk vi gitt bort til gode og trygge hjem med en gang. Den vi skal beholde kom seg ut av ett vindu i natt og var ute til i dag kl 11,. Da kom han inn sammen med kattemor. Vi bor på landet og nesten null trafikk. Er det farlig og la den være ute allerede nå? Vil kattemor passe på han



Anonymous poster hash: 1479a...5c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter har ikke utviklet stedssans før de er mellom 6-12 mnd så jeg ville ikke latt den være ute uten tilsyn fra dere. Kattemor vil nok passe på, og lære den mye hvis de er ute sammen men det er ingen garanti for at hun vil ta den med hjem igjen. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er uforsvarlig å slippe ut en kattunge som er under 6 mnd gammel. Kattemoren vil heller ikke passe på den, hun vil bruke mest tid på å sjekke reviret og jakte. Dersom kattemoren er ukastrert vil hun også kjapt prøve å finne seg en ny parringspartner, og da er hun ferdig med kattungene og vil nedprioritere dem til fordel for neste kull.

Vær en ansvarlig katteeier; kastrer hunnkatten din så du ikke lenger bidrar til overfloden av katter i Norge, og hold kattungene dine inne. De nye eierne bør også oppfordres til å holde kattungene inne til de er 6 mnd og kastrerte. Eventuelt luftes i sele eller sammen med eier. Små kattunger har ikke retningssans og har lett for å rote seg bort.



Anonymous poster hash: ee992...1fd
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kattunge på 4 mnd og ein katt på 9 mnd! Vi flytta for 3/4 veke sida, og kattane begynte å gå ute allerede ei veke etter vi flytta(var selvfølgelig ikke med vilje, men gikk fint, så vi begynte berre å slippe de ut). Har gått kjempe fint for begge to, kattene er gode venner og tenker meg at de passer på hverandre! :) Så eg tror det går bra at du slipper Pus ut sammen med kattemammaen!:) Vi bur og på landet, veldig rolig her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lurt.

Ja, det har "gått bra i alle år"

 

Men, katter har ikke retningssans før de er ca 8-12 mnd gamle.

De bør være kastrerte før de slippes ut, gjerne ID-merket også. 

 

Vær en ansvarlig dyreeier og følg både Mattilsynets og Dyrebeskyttelsens anbefalinger



Anonymous poster hash: f79f4...36e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Ja det er uforsvarlig å slippe ut en kattunge som er under 6 mnd gammel. Kattemoren vil heller ikke passe på den, hun vil bruke mest tid på å sjekke reviret og jakte. Dersom kattemoren er ukastrert vil hun også kjapt prøve å finne seg en ny parringspartner, og da er hun ferdig med kattungene og vil nedprioritere dem til fordel for neste kull.

Vær en ansvarlig katteeier; kastrer hunnkatten din så du ikke lenger bidrar til overfloden av katter i Norge, og hold kattungene dine inne. De nye eierne bør også oppfordres til å holde kattungene inne til de er 6 mnd og kastrerte. Eventuelt luftes i sele eller sammen med eier. Små kattunger har ikke retningssans og har lett for å rote seg bort.

Anonymous poster hash: ee992...1fd

Du trenger ikke være så spydig fordi jeg spør om en ting. Vi har hatt mange hannkatter igjennom livet mitt. Har alltid kastrert disse når det har vært mulig. Vi har også sterilisert kattemor. Jeg er ikke en av de som er uansvarklig  og lar det bli overflod av katter. 3 av kattungene har fått ett godt hjem på bondegårder. Dette er siste gang jeg spør om noe iforhold til katt og kattunger på dette forum.Jeg spurte også om ett råd når kattemor gikk gravid,å fikk en bøtte med kjeft over hvor uansvarlig katteeier jeg er. Dette vil jeg ha meg frabedt. Våre katter har verdens beste bosted og eiere

 

Anonymous poster hash: 1479a...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å gamble med livet til kattungen så er det bare å slippe ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å gamble med livet til kattungen så er det bare å slippe ut.

er det ingen her på dette forumet som har skjønt noen ting? Jeg stiller ett spørsmål fordi jeg lurer og vil ha ett svar. Er ikke ute etter spydigheter og dritt. Er dere ikke voksne mennesker. Jeg gjør da ingenting som kan skade kattungen vår. Derfor spør jeg her inne

Anonymous poster hash: 1479a...5c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er uforsvarlig å slippe ut en kattunge som er under 6 mnd gammel. Kattemoren vil heller ikke passe på den, hun vil bruke mest tid på å sjekke reviret og jakte. Dersom kattemoren er ukastrert vil hun også kjapt prøve å finne seg en ny parringspartner, og da er hun ferdig med kattungene og vil nedprioritere dem til fordel for neste kull.Vær en ansvarlig katteeier; kastrer hunnkatten din så du ikke lenger bidrar til overfloden av katter i Norge, og hold kattungene dine inne. De nye eierne bør også oppfordres til å holde kattungene inne til de er 6 mnd og kastrerte. Eventuelt luftes i sele eller sammen med eier. Små kattunger har ikke retningssans og har lett for å rote seg bort. Anonymous poster hash: ee992...1fd

håper du leser svaret mitt lengre opp. Det ble litt dumt innlegg

Anonymous poster hash: 1479a...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten har ikke full utviklet stedsans Før den er ca 1 år. Det er en grunn til at det ofte er kattunger som forsvinner fordi de eier ikke stedsans. De er også et lett bytte for rev feks. Så ikke slipp han ut sammen med mor

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ingen her på dette forumet som har skjønt noen ting? Jeg stiller ett spørsmål fordi jeg lurer og vil ha ett svar. Er ikke ute etter spydigheter og dritt. Er dere ikke voksne mennesker. Jeg gjør da ingenting som kan skade kattungen vår. Derfor spør jeg her inne

Anonymous poster hash: 1479a...5c0

Ja? Og jeg svarte deg. Jeg kunne så klart tatt med alt om at stedsansen ikke er ferdig utviklet før de er 1 år, men det var det andre som hadde skrevet. Jeg ihvertfall synes det er veldig irriterende at folk gjentar hva andre har skrevet. En annen grunn til at man ikke skal la kattunger gå ut alene er at de kan bli fertile ganske tidlig. Plutselig sitter du der med en 4-5 måneder gammel katt som er drektig. Minimumskravet for å slippe ut en katt er at han/henne er kastrert.

Edit: jeg må også bare si at du har bidratt til overfloden av katter. Ellers hadde du ikke hatt kattunger.

Endret av Brimi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Og jeg svarte deg. Jeg kunne så klart tatt med alt om at stedsansen ikke er ferdig utviklet før de er 1 år, men det var det andre som hadde skrevet. Jeg ihvertfall synes det er veldig irriterende at folk gjentar hva andre har skrevet. En annen grunn til at man ikke skal la kattunger gå ut alene er at de kan bli fertile ganske tidlig. Plutselig sitter du der med en 4-5 mpneder gammel katt som er drektig. Minimumskravet for å slippe ut en katt er at han/henne er kastrert.

Edit: jeg må også bare si at du har bidratt til overfloden av katter. Ellers hadde du ikke hatt kattunger.

 

Så da velger du å svare med det samme innholdet som andre allerede har svart, bare med andre ord og sarkasme?

Unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det ingen her på dette forumet som har skjønt noen ting? Jeg stiller ett spørsmål fordi jeg lurer og vil ha ett svar. Er ikke ute etter spydigheter og dritt. Er dere ikke voksne mennesker. Jeg gjør da ingenting som kan skade kattungen vår. Derfor spør jeg her inne

Anonymous poster hash: 1479a...5c0

Du bidrar kanskje ikke direkte til at katten blir borte eller skadet men indirekte gjør du det hvis det skjer noe, fordi du skal ikke slippe katten ut på egenhånd før den har fått utviklet stedsans. Men det er bra at du spør for da vet du.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da velger du å svare med det samme innholdet som andre allerede har svart, bare med andre ord og sarkasme?

Unødvendig.

Ser jeg kunne formulert meg annerledes med begge svarene mine.

Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ingen her på dette forumet som har skjønt noen ting? Jeg stiller ett spørsmål fordi jeg lurer og vil ha ett svar. Er ikke ute etter spydigheter og dritt. Er dere ikke voksne mennesker. Jeg gjør da ingenting som kan skade kattungen vår. Derfor spør jeg her inne

Anonymous poster hash: 1479a...5c0

Kattunger er byttedyr. De blir spist, roter seg vekk eller setter seg fast ett sted. Nei, kattemor vil ikke passe på kattungen så det ikke skjer. Katter får stedsans mellom 7-10 mnd. Er de ute og mister synet av huset finner de ikke hjem. Eks hvis de løper for livet for å unngå å bli spist av en måke.

Anonymous poster hash: 6d12c...271

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja? Og jeg svarte deg. Jeg kunne så klart tatt med alt om at stedsansen ikke er ferdig utviklet før de er 1 år, men det var det andre som hadde skrevet. Jeg ihvertfall synes det er veldig irriterende at folk gjentar hva andre har skrevet. En annen grunn til at man ikke skal la kattunger gå ut alene er at de kan bli fertile ganske tidlig. Plutselig sitter du der med en 4-5 måneder gammel katt som er drektig. Minimumskravet for å slippe ut en katt er at han/henne er kastrert.

Edit: jeg må også bare si at du har bidratt til overfloden av katter. Ellers hadde du ikke hatt kattunger.

Så du mener at ingen, jeg gjentar ingen i Norge eller verden forøvrig skal la katten få kattunger? Det vil si at kattene blir ett utryddet dyr? Jeg skjønner de som gir blaffen i katten,kattungene,dumper de i elver for å bli kvitt de. Vi har sterilisert våres nå å skal ikke ha flere katter. Skjønner ikke at ett voksent menneske kan svare så spydig når jeg som voksent menneske spør om en ting fordi jeg lurer. Du kunne svart meg på en normal måte,si hva jeg bør gjøre som er riktig.

Jeg har nå skjønt via andre her inne at jeg burde kastrere den lille vi har beholdt og slippe den ut etter noen mnd.

Kunne du ikke bare svare meg slik eller er du ute etter bråk?

Anonymous poster hash: 1479a...5c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bidrar kanskje ikke direkte til at katten blir borte eller skadet men indirekte gjør du det hvis det skjer noe, fordi du skal ikke slippe katten ut på egenhånd før den har fått utviklet stedsans. Men det er bra at du spør for da vet du.

Er derfor jeg sendte ett lite spørsmål,å håpet noen her kunne svare meg riktig.. men noen av svarene skremmer meg

Anonymous poster hash: 1479a...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at jeg synes egentlig ikke svarene i denne tråden er i overkant spydige. Det er jo fakta som blir sagt rett fram.

Men til poenget: man burde ikke gamble med å slippe ut en kattunge. Kattungen bør være sterilisert/kastrert og chippet før det skjer. Og så kommer det litt an på gemyttet til kattungen. Er den generelt sett rolig og en skikkelig latsabb, så vil den mest sannsynlig holde seg innenfor kjente områder for det meste. En vilter, leken og svært nysgjerrig katt kan lettere komme opp i farlige situasjoner. Dette har jeg erfaring med selv. Kun én av de fem kattene jeg har/har hatt i oppveksten, har blitt påkjørt (da var den ca ett år). Dette var en over gjennomsnittlig hyper katt!

Jeg er fra landet selv, og skjønner at det føles trygt. Men en liten kattunge har ikke stor sjans mot f.eks ørn og andre rovdyr (også andre, voksne katter).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det kommer til det med at katter kan bli utryddet så er det svært lenge til det eventuelt skjer. De frivillige dyrevernsorganisasjonene har ikke en gang kapasitet til å ta inn alle hjemløse katter, og dersom de merker en drastisk nedgang i arten vil de nok si fra. I tillegg så driver noen med avl på rasekatter, så disse blir i alle fall ikke utryddet med det første.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...