Gå til innhold

Katten klorer i stykker møblene! :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har to katter, begge ca 2 år gamle, friske og steriliserte, hvorav den ene har lagt sin elsk på spisemøblene på kjøkkenet. Det er polstrede stoler med stofftrekk, og de se nå ikke ut i det hele tatt! :grine:

 

Kattene har ei kloreplate på en vegg, et møbel med to klorestativer på, samt et frittstående klorestativ med en leke på. Alt dette har vi (etter råd) plasser der hvor vi oppholder oss mest. Vi har forsøkt catnip på klorestativene, men det hjelper ikke. Den ene katten tror jeg nesten aldri jeg har sett bruke klorestativene, kun når jeg akkurat har sprayet med catnip. Hun foretrekker helt klart spisestolene uansett. Den andre klorer aldri på annet enn det hun skal.

 

Møblene er fullstendig ødelagte, men vi gidder jo ikke kjøpe nye heller, for at katten skal klore opp dem også. Vi sitter mye på kjøkkenet, og vil helst ikke ha pinnestoler heller:

 

Tips om hvordan man får katter til å slutte å bruke møbler som klorestativ? 



Anonymous poster hash: 83cfb...6f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter kan trenes opp de også. Bruk et ord med samme tonefall hver gang de gjør noe de ikke skal og spray de med vann (sprayflaske). Gjerne gjenta flere ganger. Til slutt vil atferden endres fordi de lærer at det de gjør vil få konsekvenser. Til slutt vil bare ordet i seg selv gjøre susen.

 

Det er greit å bruke et ord som ikke brukes til hverdags, så nei er ikke så lurt men "fy, slutt, stopp" kan være et alternativ.

Du må være tålmodig og gjøre det samme hver gang, så blir det slutt på stykke møbler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter kan trenes opp de også. Bruk et ord med samme tonefall hver gang de gjør noe de ikke skal og spray de med vann (sprayflaske). Gjerne gjenta flere ganger. Til slutt vil atferden endres fordi de lærer at det de gjør vil få konsekvenser. Til slutt vil bare ordet i seg selv gjøre susen.

 

Det er greit å bruke et ord som ikke brukes til hverdags, så nei er ikke så lurt men "fy, slutt, stopp" kan være et alternativ.

Du må være tålmodig og gjøre det samme hver gang, så blir det slutt på stykke møbler.

 

Har prøvd, tro meg. Hun forsvinner fortere enn lynet så fort hun får øye på vannflaska, og kommer tilbake og klorer etterpå. Vi har også prøvd å oppdra henne ved å si "slutt!",hver gang vi har sett henne begynne. Hun stopper da, men hjelper jo lite når hun likevel klorer så fort hun får sjansen, og selvsagt også når vi ikke er tilstede.

Anonymous poster hash: 83cfb...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er stort sett noe herk og en pest og en plage. Foruten at de fanger en mus i ny og ne, så har de liten nytteverdi for oss mennesker. De er primitive og dumme, og kan i svært liten grad oppdras. Så du må nesten ta konsekvensen av at du har dratt slike dyr i hus. 



Anonymous poster hash: 8afdb...596
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Katter er stort sett noe herk og en pest og en plage. Foruten at de fanger en mus i ny og ne, så har de liten nytteverdi for oss mennesker. De er primitive og dumme, og kan i svært liten grad oppdras. Så du må nesten ta konsekvensen av at du har dratt slike dyr i hus. 

Anonymous poster hash: 8afdb...596

 

 

Lite å finne på i sommerferien? :troest:

 

 

Anonymous poster hash: 83cfb...6f9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært lite å få gjort noe med. Kattene mine går verken på bord eller andre møbler fordi de vet det ikke er lov. Men å klore på møbler gjør de uansett hva jeg gjør. Mine katter klorer både på stativ å møbler. Det har blitt bedre menn etter 2 år tar jeg dem fortsatt på fersken. Så tror dessverre det er noe som ikke forsvinner. Jeg er veldig tålmodig å har vendt dem av mye. Men ikke sofaen. Men sier fortsatt "tsjjj!" Å de går bort til sitt eget klorestativ men de prøver seg alltid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dobbelsidig tape!



Anonymous poster hash: 5e6f2...7b1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme problem, men da tok jeg sånn gjennomsiktig teip som du har utenpå bøker og klistret der katten klorte, han prøvde noen ganger men gav opp :-) . Ikke trenger du å ha det på i all evighet heller, bare til den har vent seg til at møbler er kjedelig å klore på ;-) .

Anonymous poster hash: 5453a...526

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dobbelsidig tape!

Anonymous poster hash: 5e6f2...7b1

 

 

Da regner jeg med at du gjorde sånn som beskrevet under her, eller? Regner med at det nesten er enda mer genialt med dobbeltsidig, for det blir jo i tillegg ekkelt for katten. :tommel:

 

Jeg hadde akkurat samme problem, men da tok jeg sånn gjennomsiktig teip som du har utenpå bøker og klistret der katten klorte, han prøvde noen ganger men gav opp :-) . Ikke trenger du å ha det på i all evighet heller, bare til den har vent seg til at møbler er kjedelig å klore på ;-) .

Anonymous poster hash: 5453a...526

 

Tusen takk for tips, dette skal jeg definitivt prøve! :tommel:

Anonymous poster hash: 83cfb...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da regner jeg med at du gjorde sånn som beskrevet under her, eller? Regner med at det nesten er enda mer genialt med dobbeltsidig, for det blir jo i tillegg ekkelt for katten. :tommel:

 

 

Tusen takk for tips, dette skal jeg definitivt prøve! :tommel:

Anonymous poster hash: 83cfb...6f9

 

 

Ja, satte det på sofaen der hvor de klorte. Du må ha det på en stund, slik at de gjentatte ganger opplever at det er ekkelt :) Sofaen vil se stygg ut en mnd eller to, men redder den jo i lengden.

Anonymous poster hash: 5e6f2...7b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En oppdatering fra meg: Jeg klistret dobbeltsidig tape på alle spisestolene våre. Katten prøvde seg et par ganger, men det var jo kjempeekkelt! Hadde på tapen et par uker, for å være sikker, og hun har sluttet! :tommelsmil:

 

Hilsen TS



Anonymous poster hash: 83cfb...6f9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imperio

 

En oppdatering fra meg: Jeg klistret dobbeltsidig tape på alle spisestolene våre. Katten prøvde seg et par ganger, men det var jo kjempeekkelt! Hadde på tapen et par uker, for å være sikker, og hun har sluttet! :tommelsmil:

 

Hilsen TS

Anonymous poster hash: 83cfb...6f9

 

hvor fikk du tak i det? brukte du vanlig teip...... aldri hørt om dobbeltsidig teip før  :fnise:

Har en katt som elsker å hoppe på kjøkkenbenken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor fikk du tak i det? brukte du vanlig teip...... aldri hørt om dobbeltsidig teip før  :fnise:

Har en katt som elsker å hoppe på kjøkkenbenken. 

 

Kjøpte på Clas Ohlson. Sånn bred type, så du ikke teiper deg helt ihjel. Klistrer altså på begge sider, og katten synes det er kjempeekkelt å få poten sin på det. :)

Anonymous poster hash: 83cfb...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest imperio

 

Kjøpte på Clas Ohlson. Sånn bred type, så du ikke teiper deg helt ihjel. Klistrer altså på begge sider, og katten synes det er kjempeekkelt å få poten sin på det. :)

Anonymous poster hash: 83cfb...6f9

 

takk, skal få tak i det så fort som fy. Lei av at katten hopper på kjøkkenbenken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk, skal få tak i det så fort som fy. Lei av at katten hopper på kjøkkenbenken. 

 

Lykke til! Og fortell hvordan det gikk, da! :)

Anonymous poster hash: 83cfb...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her sprutet vi limejuice langs kanten på kjøkkenbenken om natta, tok 3 dager så var pusa aldri oppe på kjøkkenbenken lenger :fnise:

 

Forøvrig, det er gjerne vanskelig å lære en katt av med å klore på et møbel når de har begynt, fordi de da ser på det som "sitt". Vi hadde det problemet med forrige sofaen vår; kattene våre er veldig enkle å trene, men det ene hjørnet på sofaen fikk vi de bare aldri til å slutte med, uansett hva vi gjorde.

 

Men så kjøpte vi ny sofa, og de prøvde seg litt på den, men siden det var nytt møbel som ikke var "deres" kloremøbel enda, stoppet de helt når de ble korrigert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sprutet vi limejuice langs kanten på kjøkkenbenken om natta, tok 3 dager så var pusa aldri oppe på kjøkkenbenken lenger :fnise:

 

Forøvrig, det er gjerne vanskelig å lære en katt av med å klore på et møbel når de har begynt, fordi de da ser på det som "sitt". Vi hadde det problemet med forrige sofaen vår; kattene våre er veldig enkle å trene, men det ene hjørnet på sofaen fikk vi de bare aldri til å slutte med, uansett hva vi gjorde.

 

Men så kjøpte vi ny sofa, og de prøvde seg litt på den, men siden det var nytt møbel som ikke var "deres" kloremøbel enda, stoppet de helt når de ble korrigert.

 

Jeg antar det kan gå begge veier når vi bytter ut de ødelagte trekkene på spisestolene, da? Enten er det ikke "hennes", eller så er det en ny ting som hun ikke har lært at det er ekkelt å klore på, så vi må ta samme runden på nyt.. :nigo:

Anonymous poster hash: 83cfb...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...