Gå til innhold

Understimulert katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har en venn som skaffet seg katt for rundt et år siden. Vennen min hadde fra før bestemt seg for å gå på skole i utlandet til høsten, og ville gjerne ha katten med. Han bestemte seg dermed for å venne katten til å kun være inne - dette er en vanlig huskatt, ikke rasekatt.

Nå, et år senere, er vennen min i utlandet og studerer, og moren hans er nå nødt til å passe på katten (katten er i leiligheten, moren er bare innom) inntil vennen min har fått skaffet seg leilighet som det er lov med dyr. Jeg er ofte på besøk til katten og holder den med selskap, for den er alene hele dagen når ikke moren hans kommer med mat/skifter kattedo etc.

Og her er problemet... Jeg virker som den eneste som synes dette er galskap. Denne katten løper rundt inne som en gal, river ned alt og ødelegger ting fordi han kjeder seg enormt. Det virket rett og slett som det er noe galt med han, og jeg skjønner GODT at han er slik, siden han ikke får vært ute og løpt/jaktet. Det er ikke en stor leilighet, og katten bruker mye tid på å bare se ut av vinduet.

Jeg har spurt flere ganger om jeg eller moren hans kan ta med katten på tur i bånd, men dette er uaktuelt fordi han er redd katten blir for vandt med dette når katten blir med til utlandet.. :( Jeg synes så synd på katten. Er det noen som vet noe jeg kunne gjort for å hjelpe katten? :( Det er umulig at den kan bo hos meg. Personlig mener jeg at han burde gitt bort katten, men jeg har ikke så mye jeg skulle sagt.. :(

Anonymous poster hash: 98d4f...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal han ha katten som innekatt, så bør han skaffe seg en til slik at de har selskap og stimulering i hverandre. Å holde en katt som innekatt med lite selskap og stimulering synes jeg ikke er et forsvarlig dyrehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg har en venn som skaffet seg katt for rundt et år siden. Vennen min hadde fra før bestemt seg for å gå på skole i utlandet til høsten, og ville gjerne ha katten med. Han bestemte seg dermed for å venne katten til å kun være inne - dette er en vanlig huskatt, ikke rasekatt.

Nå, et år senere, er vennen min i utlandet og studerer, og moren hans er nå nødt til å passe på katten (katten er i leiligheten, moren er bare innom) inntil vennen min har fått skaffet seg leilighet som det er lov med dyr. Jeg er ofte på besøk til katten og holder den med selskap, for den er alene hele dagen når ikke moren hans kommer med mat/skifter kattedo etc.

Og her er problemet... Jeg virker som den eneste som synes dette er galskap. Denne katten løper rundt inne som en gal, river ned alt og ødelegger ting fordi han kjeder seg enormt. Det virket rett og slett som det er noe galt med han, og jeg skjønner GODT at han er slik, siden han ikke får vært ute og løpt/jaktet. Det er ikke en stor leilighet, og katten bruker mye tid på å bare se ut av vinduet.

Jeg har spurt flere ganger om jeg eller moren hans kan ta med katten på tur i bånd, men dette er uaktuelt fordi han er redd katten blir for vandt med dette når katten blir med til utlandet.. :( Jeg synes så synd på katten. Er det noen som vet noe jeg kunne gjort for å hjelpe katten? :( Det er umulig at den kan bo hos meg. Personlig mener jeg at han burde gitt bort katten, men jeg har ikke så mye jeg skulle sagt.. :(

Anonymous poster hash: 98d4f...fb1

Hvor lenge er det til katten skal tas med til utlandet?

Anonymous poster hash: 8e8a0...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor lenge er det katten skal være i utlandet?



Anonymous poster hash: 8e8a0...528
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal han ha katten som innekatt, så bør han skaffe seg en til slik at de har selskap og stimulering i hverandre. Å holde en katt som innekatt med lite selskap og stimulering synes jeg ikke er et forsvarlig dyrehold.

Det er ikke optimalt, men midlertidig kan det gå bra.

Høres ikke ut som katten har det bra nå. Håper han får det bedre med mer stimuli etterhvert.

En katt kan fint være innekatt selv om det ikke er noen rasekatt. Mange katter har helt supre liv som innekatter.

Anonymous poster hash: 8e8a0...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg har tenkt på å foreslå å få en katt til, ja, men bare tenkt tanken at han ikke vil ha en til. Kan uansett lufte det for han :)

Jeg vet ikke hvor lenge det er til den får reist, det skulle egentlig blitt gjort for lenge siden.. Og katten vil bo der i hvertfall 3-5 år.

Anonymous poster hash: 98d4f...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

katten er altså alene hele tiden? i en leilighet? å får besøk "nå og da" av folk?

det er seriøst misshandling i mine øyne. fyfaen jeg får vondt av katten. det er greit for en helg, men i lang tid?



Anonymous poster hash: f35e7...899
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ros til deg som besøker katten nå og da. :blomst:



Anonymous poster hash: 8e8a0...528
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er mishandling å ha innekatt, mange innekatter har det veldig fint. At den er alene hele tiden er en helt annen ting, det høres jo ikke optimalt ut for den stakkars katten i det hele tatt! Sannsyligvis er den understimulert og ensom.. er det ingen som kan ha katten hjemme hos seg til han finner et sted å bo han kan ha den?:/



Anonymous poster hash: ae7f3...b19
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katten er altså alene hele tiden? i en leilighet? å får besøk "nå og da" av folk?

det er seriøst misshandling i mine øyne. fyfaen jeg får vondt av katten. det er greit for en helg, men i lang tid?

Anonymous poster hash: f35e7...899

Ja. Godt det er flere enn meg som syns dette er galskap. Både jeg og moren er innom så ofte vi kan, men det er grenser på hvor lenge og ofte vi kan være der.. :( Får dårlig samvittighet, selvom jeg vet det ikke er min feil. Er en halvtimes kjøring til leiligheten også..

- TS

Anonymous poster hash: 98d4f...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er mishandling å ha innekatt, mange innekatter har det veldig fint. At den er alene hele tiden er en helt annen ting, det høres jo ikke optimalt ut for den stakkars katten i det hele tatt! Sannsyligvis er den understimulert og ensom.. er det ingen som kan ha katten hjemme hos seg til han finner et sted å bo han kan ha den?:/

Anonymous poster hash: ae7f3...b19

Dette er jeg enig i. Mange katter passer helt fint til å ha inne, men det kommer veldig an på personligheten til katten. Det merkes at denne katten ikke takler det.

Vennen min har hørt med mange, men det er ikke bare-bare å ha en rastløs katt som prøver å reise ut døra ved første anledning, spesielt om man har katter fra før som løper inn og ut. Ønsker jeg kunne hatt han hos meg. :(

- TS

Anonymous poster hash: 98d4f...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imperio

En innekatt... det går aldri bra. Dersom det ikke er en sær surpromp som liker å være alene. Finnes de også, men det vet du ikke før den har fått vokst seg til.

Dersom eieren er hjemme 24/7 og kan leke og kose med katten hele tiden, da går det bra om den er en. Men helst burde det være to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vennen din ikke kan ha katten sin, må noen andre overta den. Å la en katt være alene hele tiden samt å lesse ansvaret over på moren er uansvarlig.

Er eier interessert i å omplassere katten? Det bør han være, det er tross alt kattens beste som skal være i fokus, ikke eiers,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innekatt er en ting, men om katten hovedsakelig er alene mesteparten av døgnet er det ikke snakk om annet enn at det er dyremishandling! Enten burde hun plassert bort katten mens hun er i utlandet, eller hatt noen til å bo i leiligheten med den. Slik understimulanse kan jo føre til at den tygger på ledninger f.eks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Godt det er flere enn meg som syns dette er galskap. Både jeg og moren er innom så ofte vi kan, men det er grenser på hvor lenge og ofte vi kan være der.. :( Får dårlig samvittighet, selvom jeg vet det ikke er min feil. Er en halvtimes kjøring til leiligheten også..

- TS

Anonymous poster hash: 98d4f...fb1

hadde jeg vært deg ville jeg vurdert om jeg bare skulle tatt med katten hjem til meg selv. katten har det virkelig ikke bra når den er alene dag ut og dag inn, det er lang ifra nok at noen bare stikker huet inn døra. godt du faktisk får dårlig samvittighet, det tyder jo på at du bryr deg! :) ta med katten hjem du!

Anonymous poster hash: f35e7...899

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud tenk om katten skader seg da å ingen kommer å ser til den før dagen etter! tygger på ledninger, velter noe over seg eller spiser noe så den kveles.



Anonymous poster hash: f35e7...899
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette bryter med den nye loven om kattehold. Sjekk ut regler på nett. Meld til dyrevernet. Katt bør bli omplassert.

Anonymous poster hash: f7ffe...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar i denne tråden. Jeg tok mot til meg og viste vennen min dette, og han skjønte nå at dette ikke kunne fortsette. Katten blir nå omplassert. :)

- TS

Anonymous poster hash: 98d4f...fb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du viste han tråden og at vennen din tok til fornuft. Det var eneste gode løsningen. Nå kommer forhåpentligvis katten til et sted der den får selskap, og kanskje til og med får gå ut og kjenne gress under føttene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

Dette er dyremishandling. Katten er mest sannsynligvis ensom, og har angst. Mine katter tåler dårlig å være alene i to dager sånn, (med besøk som gir de stell og litt kos noen ganger om dagen), og vil ikke vike fra min side de dagene etter å ha vært bortreist. Dessuten, hvis katten blir syk, vil ingen legge merke til det, fordi ingen ser katten lenge nok til å kjenne den. Noen burde ha katten hos seg.

Edit: leste hele tråden nå. Godt å se at eier har tatt til fornuft.

Endret av Seajewel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...