Gå til innhold

Består ikke oppkjøring!


Lovealii

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå kjørt bil i ett år nå, hatt 4 oppkjøringer og ikke bestått den siste heller. Jeg tror kanskje at kjørelæreren min rett og slett gir full faen i meg, og bestiller en oppkjøring selv om jeg ikke er klar til å kjøre. Det har kostet meg utrolig mye penger (50 000) og nå har jeg heller ikke noe sparepenger igjen.

Jeg har hele tiden prøvd å finne svar på nett og prøvd å finne ut hva jeg gjør feil. Kjørelærerer sier han ikke ser feil i kjøringa min, men jeg tror han bare ikke følger meg og sitter bare og slapper av. Han er jo i tlf hele tiden uansett :filer: ..

Jeg trenger virkelig lappen og jeg har ikke så mye penger..

Kan dere være så snille og anbefale en rimelig kjøreskole, fordi jeg har tenkt til å bytte skole. Tenker kanskje på Wright kjøreskole. Jeg bor i Oslo.

Dette er det jeg sliter med:

- Jeg er ikke trafikksikker (hva vil det si?)

- Farten er ujevn og jeg vingler mye

- Ustø kurs

- Hvordan forbikjører man en syklist?

- Må bli flinkere til å planlegge, men ingen forteller hva det vil si å planlegge..

Jeg er ellers ganske flink (synes jeg).

Hva vil dere anbefale? At jeg skal forsette å kjøre eller skal jeg ta en liten pause? Når bør jeg ha min neste oppkjøring? Hva burde jeg legge vekt på? Jeg har ingen venninner jeg kan snakke med heller, så jeg er litt avhengig av feedbacken jeg får her. Dere må for all del være helt ærlige. Og vær så snill og ikke si at jeg ikke fortjener å få lappen. Kjørelæreren har bare bestilt en oppkjøring selv om jeg ikke var klar noen av gangene. Takk for svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er det jeg sliter med:

- Jeg er ikke trafikksikker (hva vil det si?)

- Farten er ujevn og jeg vingler mye

- Ustø kurs

- Hvordan forbikjører man en syklist?

- Må bli flinkere til å planlegge, men ingen forteller hva det vil si å planlegge..

Hvis ikke du vet disse tingene, så er jo ikke du klar for en oppkjøring, og kjørelæreren din kunne gitt deg 1-2 intensive kjøretimer hvor han faktisk LÆRTE deg noe, og lært deg disse tingene!

Å kjøre forbi en syklist, er som å kjøre forbi en bil, du ser i speilene, gir blinklys, passer på å ha lavt nok gir til at det gir stor nok fart, innenfor fartsgrensa helst, du begynner å blinke deg inn igjen når du har syklisten på siden/litt bak, og så ser du i speilene at du har syklisten bak deg, og legg deg inn igjen.

Å planlegge, når du nærmer deg feks et lyskryss og det har vært grønt lenge, da kan du regne med at det snart blir rødt. Slipp gasspedalen, la bilen rulle mot krysset. Slike ting, om du skjønner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Skift skole. Det hadde jeg gjort. Forklar kjørelæreren hvorfor du skifter, samt tilbakemeldingene du har fått på oppkjøring.

Jeg tror planlegging er stikkordet her: dvs se langt frem, planlegge skifte av felt, stopp for rødt lys, forbikjøringer etc. Siden du blir beskyldt for å vingle og ha ustø kurs så kan det være nettopp det at du ser bare det som skjer akkurat nå og ikke har plan i kjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser langt frem, slipper opp gassen når det kommer til rundkjøring, fotgjengerfelt, lyskryss osv. Ser til venstre for en rundkjøring.. Girer ned 10 meter før rundtkjøringen, slik at svingen skal gå smooth.. Når jeg skal skifte felt, blinker jeg, ser i begge speila, blindsone også skifter felt.. Jeg forbikjørte en syklist, blinket, sjekket blidsonen og kom meg tilbake på plass, men det var visst ikke godt nok! Jeg gjør alt dette, men fortsatt er ikke planleggingen godt nok :lete:

Ja, jeg skal nok finne en bedre og billigere kjøreskole! Kjørelæreren er både dyr og ikke så flink uansett..! Har dere noen andre tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke er trafikksikker, kan det ha noe med at du ikke er flink til å se fotgjengere? Slakke av på farten når du nærmer deg et fotgjengerfelt. Og at du ikke er tydelig i vikepliktsituasjoner, herunder rundkjøringer?

Det at du vingler, betyr det at du kommer over i feil bane? For det er jo ikke trafikksikkert akkurat. Se langt frem, og beveg blikket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar timer hos Svein Svendsen Trafikkskole. Utrolig fornøyd, og lært masse på kort tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teorien din er jo fin, men er vanskelig for oss som ikke ser deg i action å si noe. Anbefaler å bytte skole jeg og. Kjørelæreren min sa han var usikker på om jeg ville være klar til oppkjøring etter intensivkurs for å få lappen, men det gikk bra. Ærlighet og bry seg er viktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan finne på å kjøre veldig nær det andre feltet i samme kjøreretning..! Jeg klarer liksom ikke å holde rett kurs.. Og farten er ujevn! jeg kan gå fra 75 til 85 i 80 sone.. Har noen tips til hva jeg hvordan jeg bør holde samme fart f.eks konstant 79 kmt eller 80 kmt og hvordan jeg skal kjøre stødig?. Jeg prøver egentlig å være veldig forsiktig med forgjengere, kan aldri tenke meg å påkjøre noen. Har egentlig litt skrekk pga det.. Men ja, jeg skal bli enda mer Oops på dette. Kjørelærer sier også at jeg er "for snill" i trafikken, så jeg må nok finne noe "mellomting" tenker jeg.. Vikeplikt tror jeg at jeg er flink på.. Jeg stopper også når jeg ikke har vikeplikt, noe som er idiotisk med tanke på flyt! Det hjelper faktisk å skrive for da går det opp for meg hvilke problemer jeg har. Jeg takker til de som svarer på denne tråden her.. :klemmer: Jeg vil jo bli en sikker og god sjåfør i trafikken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan finne på å kjøre veldig nær det andre feltet i samme kjøreretning..! Jeg klarer liksom ikke å holde rett kurs.. Og farten er ujevn! jeg kan gå fra 75 til 85 i 80 sone.. Har noen tips til hva jeg hvordan jeg bør holde samme fart f.eks konstant 79 kmt eller 80 kmt og hvordan jeg skal kjøre stødig?. Jeg prøver egentlig å være veldig forsiktig med forgjengere, kan aldri tenke meg å påkjøre noen. Har egentlig litt skrekk pga det.. Men ja, jeg skal bli enda mer Oops på dette. Kjørelærer sier også at jeg er "for snill" i trafikken, så jeg må nok finne noe "mellomting" tenker jeg.. Vikeplikt tror jeg at jeg er flink på.. Jeg stopper også når jeg ikke har vikeplikt, noe som er idiotisk med tanke på flyt! Det hjelper faktisk å skrive for da går det opp for meg hvilke problemer jeg har. Jeg takker til de som svarer på denne tråden her.. :klemmer: Jeg vil jo bli en sikker og god sjåfør i trafikken..

Da vil jeg meddele at kjæresten min banner og steiker i 5 min over "de forbanna idiotene som ikke kan trafikkreglene". Ikke stopp når du ikke har vikeplikt selv om du kanskje har de beste baktanker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg meddele at kjæresten min banner og steiker i 5 min over "de forbanna idiotene som ikke kan trafikkreglene". Ikke stopp når du ikke har vikeplikt selv om du kanskje har de beste baktanker. :)

Hahaha..Det gjør faktisk kjæresten min også! :fnise: Men han vet jo ikke at jeg gjør den samme feilen selv..! Må skjerpe meg..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tenkt på oppkjøring med det første, viss du faktisk sliter med de tinga som det utgår fra sensor.

Øv mer med noen som kan lærekjøre med deg. :)

At du ikke er trafikksikker tolker jeg som at du kanskje ikke kan lese trafikken godt nok, at du ikke forutser situasjoner eller farer som kan oppstå..? Dette er svært viktig at du kan :)

Å tilpasse farten etter forholdene er viktig for å få flyt i trafikken. kjører du på veien i en 80-sone, må du holde deg til fartsgrensen, og ikke ligge å vippe mellom for eksempel 60-90, dette medfører irritasjon for andre traffikanter, i tillegg kan du utgjøre en fare for andre som f.eks vil kjøre forbi deg om f.eks begynner å øke farten når de prøver å kjøre forbi.

Selvfølgelig skal du ikke ligge i 80 no matter what, viss forholdene tilseier noe annet (snø, veiarbeid, gående/syklende osv... ).^

Ustø kurs - Du skal liggge i midten av kvitestripa og gulestripa.

Å bli flinkere å planlegge vil jeg tippe vil si at du må ha en plan når du skal ta av i et kryss, skifte fil på motorvei, osv...

SPEGL - se i speilet om der er andre biler.

TEGN - blinklys i god tid, men ikke alt for lenge før.

DØDVINKEL - sjekk om noen er i dødsona på bilen (det du ikke kan se i speilet, f.eks når noen er på vei opp på siden på bilen, da er det ikke alltid du ser det i speglet)

Øvelse gjør mester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegging handler også om at hvis du får beskjed om å kjøre et sted, så skal du ha klart for deg hvilke veier du skal inn på, når du må skifte kjørebane, følge med på skilting og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha!! Setter utrolig mye pris på at noen faktisk bruker sin tid på å helpe meg :klemmer:

Får begynne å kjøre litt smått igjen når jeg er tilbake fra ferien.. Har fått mange mange gode tips her..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert mange av oss som har lappen her og er "flinke" sjåfører, men jeg har bare ett råd; bytt kjørelærer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan finne på å kjøre veldig nær det andre feltet i samme kjøreretning..! Jeg klarer liksom ikke å holde rett kurs.. Og farten er ujevn! jeg kan gå fra 75 til 85 i 80 sone.. Har noen tips til hva jeg hvordan jeg bør holde samme fart f.eks konstant 79 kmt eller 80 kmt og hvordan jeg skal kjøre stødig?. Jeg prøver egentlig å være veldig forsiktig med forgjengere, kan aldri tenke meg å påkjøre noen. Har egentlig litt skrekk pga det.. Men ja, jeg skal bli enda mer Oops på dette. Kjørelærer sier også at jeg er "for snill" i trafikken, så jeg må nok finne noe "mellomting" tenker jeg.. Vikeplikt tror jeg at jeg er flink på.. Jeg stopper også når jeg ikke har vikeplikt, noe som er idiotisk med tanke på flyt! Det hjelper faktisk å skrive for da går det opp for meg hvilke problemer jeg har. Jeg takker til de som svarer på denne tråden her.. :klemmer: Jeg vil jo bli en sikker og god sjåfør i trafikken..

Foreslår at du tar bussen, jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms_kwang

Hvor lenge har du øvelseskjørt før du startet på oppkjøringen?

Jeg har øvelseskjørt i 3 år nå, men jeg har aboslutt ikke råd til å ta lappen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja jeg kan finne på å kjøre veldig nær det andre feltet i samme kjøreretning..! Jeg klarer liksom ikke å holde rett kurs.. Og farten er ujevn! jeg kan gå fra 75 til 85 i 80 sone.. Har noen tips til hva jeg hvordan jeg bør holde samme fart f.eks konstant 79 kmt eller 80 kmt og hvordan jeg skal kjøre stødig?. Jeg prøver egentlig å være veldig forsiktig med forgjengere, kan aldri tenke meg å påkjøre noen. Har egentlig litt skrekk pga det.. Men ja, jeg skal bli enda mer Oops på dette. Kjørelærer sier også at jeg er "for snill" i trafikken, så jeg må nok finne noe "mellomting" tenker jeg.. Vikeplikt tror jeg at jeg er flink på.. Jeg stopper også når jeg ikke har vikeplikt, noe som er idiotisk med tanke på flyt! Det hjelper faktisk å skrive for da går det opp for meg hvilke problemer jeg har. Jeg takker til de som svarer på denne tråden her.. :klemmer: Jeg vil jo bli en sikker og god sjåfør i trafikken..

Jeg fikk et tips av tanta mi som hjalp meg veldig når jeg skulle begynne å kjøre, for å holde meg på "riktig plass" på veien. På vindusviskeren er det en tutt som stikker litt opp. Få den tutten til å ligge i ett med den hvite stripa til høyre for bilen.

Kanskje litt vanskelig forklart. Men veldig kjekt, så slipper man å hele tiden måtte vingle bilen frem og tilbake. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Jeg synes det er merkelig at mesteparten av dette ikke har kommet naturlig når du 'har kjørt bil i ett år'.

Bytt kjørelærer, men om problemene vedvarer: finn alternative måter du kan transportere deg på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte kjørelærer er greit. Den du har behøver ikke være dårlig (men man må lure litt), men kan kommunisere dårlig med deg. Da skader det ikke å få tingene fra en ny vinkel. Dessuten vil en fersk lærer se på deg med ferske øyne, og lettere se hvor du trenger mest fokus.

Du betaler faktisk for tilbakemeldinger. Men det krever toveis kommunikasjon. Selv opplevde jeg å få høre at jeg ofte var ute å kjøre med høyresiden på hvitstripa, men fikk ikke tilbakemeldinger på hvordan jeg lå an når jeg ikke var på stripa - hvor nærme jeg lå sånn ca. Selv om jeg ba om det gjentatte ganger. Sa fra om dette i forkant under oppkjøringa, sneiet fortauet i en høyresving, og besto. Klinte opp et ekstra sidespeil, og fikk det på stell etter at jeg fikk lappen. Men, der var det like før jeg bytta trafikkskole.

Rett beskrevet over der om hvordan du forbikjører en syklist, men:

Husk at du i tillegg skal holde "velteavstand", slik at ikke syklisten blir overkjørt ved velt, eller mister balansen pga luftdrag. Og at du i likhet med biler, ikke forbikjører for enhver pris. For eksempel på uoversiktlige strekninger.

Hvordan er det med mengdetreningen? Får du kjørt mye privat også? Har du vært gjennom hele læreplanen? Lær deg å lytte til turtallet, og finn ut omtrent ved hvilke fart godlyden kommer på de ulike girene. Og kompenser i bakker, ved å følge nøyere med på nåla.

Hva mer var det, igjen? :nigo:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til.

Både under øvelseskjøringa og etter at jeg fikk lappen, var det veldig slitsomt å kjøre bil. Alle inntrykkene som skulle bearbeides, og alt en skal huske på.

Jo mer du kjører, desto mer detaljer fester seg som automatiske reaksjoner. Sånn som å skille mellom hvilke situasjoner du skal reagere på og hvilke du skal drite i. - Og plutselig ser du på fartsmåleren, og den ligger ti-tjue under eller over der den skal! :sjokk:

Tilfeldigvis leide jeg meg en bil med automatgir, og plutselig forsvant mange "forstyrrende elementer", og jeg kunne konsentrere mer om kjøring, og ikke tenke på turtall og gir. Det ble som øvelseskjøring del 2. Og etterpå (noen langturer) satt de andre greiene såpass, at jeg følte det var mer konsentrasjon til overs til giring og speedometermysing.

Det andre fant jeg ut mot slutten av kjøreskoletiden: Reduser hastigheten! :jepp: Ikke på landeveien der det er fin flyt og du skal rett frem, men i alle de situasjoner (og miljø) hvor det er uoversiktlig, og hvor du skal reagere mye nesten samtidig. Foran kryss, foreksempel, vil lavere fart gi deg bedre tid til både å gjøre alt som skal gjøres med retningsviser, gir, kløtsj, sjekke om der er kryssende trafikk, sykkelører eller fottassere, bremse ned og sjekke skilter. Et sekund ekstra å tenke deg om, kan være alt som skal til.

Og få deg en trafikklærer som lytter til hvor du føler deg usikker.

Får du kjørt noe privat, også? Mengdetrening, slik at ting festner seg og går mer automatisk, forbi hjernen - på en måte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...