Gå til innhold

Ekspert i presseetikk slakter TV2 rasismeinnslag i 21-nyhetene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2015/07/30/nyheter/presseskikk/tv/innenriks/tv_og_medier/40398589/

 

Kvinnen har blitt identifisert og har store psykiske problemer, hun har kjent for å utagere. Dagbladet skriver :  Den utagerende kvinnen er imidlertid en velkjent skikkelse i hovedstadens kollektivtransport, der hun gjentatte ganger har gått til angrep på vilkårlige personer og gjenstander. Hun snakker også usammenhengende ut i lufta, og kan virke ustabil.

 

Også presseforbundet er sterk kritisk til TV2.

 

 

TV2 har jo ofte en politisk agenda, er det likevel greit at de henger ut kvinnen?

 

 



Anonymous poster hash: 0e2c1...354
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er åpenbart i ubalanse, og det er åpenbart et brudd på god presseskikk å ikke ta hensyn til det. På samme måte synes jeg Mats A. Andersen gjorde er overtramp da han ringte, på direkten, til en kvinne som helt klart er del av den intellektuelle underklassen, som tok det med våt kirkegård bokstavelig og trodde det kom til å flyte over av lik i badevannet hennes.

Arbeidet med å ikke normalisere sjikane av innvandrere er viktig, men det finnes bedre virkemiddel.

Anonymous poster hash: bd824...147

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke uvanlig adferd blant pasienter med demens og Alzheimer. Med eldre bølgen får vi også flere. TV2 burde ha sjekket litt mer rundt denne saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var noe kjent med henne. Tror det var hun som skremte meg og noen andre på t banen for noen år siden også.

Men det blir ekstra ekkelt når rasisme og vold er med i bildet. Så skjønner at det blir en media sak.

Endret av Ferie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu gærningen her??

 

 

 



Anonymous poster hash: 2f386...447
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett om hun er psykisk eller ei så skal man ikke godta vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet her er vell at det i utgangspunktet er utrolig svakt å bruke en hendelse som eksempel på en utbredt hverdagsrasisme, uten å dokumentere at det faktisk er et godt eksempel. Når det så viser seg at det er snakk om en psykisk ustabil person som er ekkel mot alle blir hele poenget om hverdagsrasisme enda svakere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet her er vell at det i utgangspunktet er utrolig svakt å bruke en hendelse som eksempel på en utbredt hverdagsrasisme, uten å dokumentere at det faktisk er et godt eksempel. Når det så viser seg at det er snakk om en psykisk ustabil person som er ekkel mot alle blir hele poenget om hverdagsrasisme enda svakere. 

 

Det er ikke så viktig for den venstrevridde tv kanalen. TV2.

Anonymous poster hash: 0e2c1...354

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Jeg syns det TV2 gjorde var rett og slett ufint gjort og håper de får en liten smekk på fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det TV2 gjorde var rett og slett ufint gjort og håper de får en liten smekk på fingrene.

 

Kanalen reklamerer fortsatt for reportasjen som et eksempel på rasisme.

Anonymous poster hash: 0e2c1...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BlackMascara

Syntes synd på både hijabdamen og den psykiske damen. Sistnevnte burde vært innlagt. 

Allikevel bra at TV2 tok dette opp. Kjenner mange hijabdamer som opplever trusler og sjikane. Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jo helt åpenbart at hun er psykisk syk. Men det var fortsatt rasisme og rasistisk motivert vold. Det ene utelukker ikke det andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dumt at TV2 presenterte det som hverdagsrasisme, når det åpenbart handler om psykiske problemer og ikke rasisme. :)

 

Men de som vil finne rasisme overalt en ikke-hvit er innblandet, finner det. :) Bare fordi det er en ikke-hvit som er innblandet, ikke fordi det er rasisme der. :)

 

Jeg håper TV2 får heftig bot for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes synd på både hijabdamen og den psykiske damen. Sistnevnte burde vært innlagt. 

Allikevel bra at TV2 tok dette opp. Kjenner mange hijabdamer som opplever trusler og sjikane. Trist.

 

Vel, her har TV2 gjort en bjørnetjeneste nettopp for de som blir utsatt for den "klassiske" hverdagsrasismen. Det er så klossete gjort at man begynner å lure på om de rotet det til med med vilje. Kanskje de tenkte at det kom til å gjøre seg bra på tv, og håpet ingen kom til å grave litt mer i saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stusser litt på at det hele tiden trekkes frem eksperter i presseetikk. Jeg tror det er unødvendig å kalle inn en ekspert for å fortelle oss at det ikke er pent å henge ut psykisk syke mennesker på nettet. Ei heller er det pent å bruke syke menneskers utbrudd som eksempel på hverdagsrasisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...