Gå til innhold

Narkotikasmuglet tatt ved Oslo Lufthavn - Jeg blir så deperimert at jeg mister lysten til å leve.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med et stort resirkuleringsanlegg, der vi sender all søppel (både mennesklig og bokstavlig)? Så kan de innsatte stå ved et samlebånd og sortere plast, papp, glass, metall, matavfall osv og gjenvinne det. Slik får de gjort nytte for seg slik at fengslene går mindre i minus (slutt å gi de innsatte lønn, bruk inntektene til å drifte fengslet), det blir mindre attraktivt å være i fengsel og vi blir kvitt et alvorlig problem som er opphopning av søppel. Miljøvennlig og bra (y)



Anonymous poster hash: c5a8a...afd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvorfor det er så lavt straffenivå på Khat, men hasj straffes hardere. Noen (ikke norske) fikk 2 år og 6 måneder fengsel for 8  kg hasj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Khat blir sett på som en grønnsak i land som Somalia og Yemen.

Somalia og Yemen er to av de mest KØRKA landene i verden. Bare rot og kaos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffen avhenger av mengde og type stoff. Befatning med bare 25 gram heroin straffes for eksempel med ett år ubetinget fengsel. 25 gram hasj normalt med samfunnsstraff.

Uten at jeg på stående fot kjenner effekten av den beslaglagte khaten regner jeg med den er begrenset. Den vanlige måten å smugle khat på er jo med stapp full varebil. Så dette er nok neppe et spesielt stort beslag.

Tok et raskt søk etter khat hus NTB. Mengdene er så store at NTB ikke trodde på det, i første versjon av en NTB-melding står mengden khat oppført som "kilo", før den neste meldingen retter til "tonn".

Endret av nordpedant
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffen avhenger av mengde og type stoff. Befatning med bare 25 gram heroin straffes for eksempel med ett år ubetinget fengsel. 25 gram hasj normalt med samfunnsstraff.

Uten at jeg på stående fot kjenner effekten av den beslaglagte khaten regner jeg med den er begrenset. Den vanlige måten å smugle khat på er jo med stapp full varebil. Så dette er nok neppe et spesielt stort beslag.

Tok et raskt søk etter khat hus NTB. Mengdene er så store at NTB ikke trodde på det, i første versjon av en NTB-melding står mengden khat oppført som "kilo", før den neste meldingen retter til "tonn".

25 g hasj regnes jo som eget forbruk. Når han smugler 3 kofferter fulle av khat så er dette for å selge videre og proffitere på. Dette innebærer en forskjell på type forbrytelse. Boten burde i det minste gjenspeile gateverdi på det han prøvde å smugle. Noe sier meg at det blir mer enn 15.000 kr. 

Endret av Ungoliant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste som selger hasj har under 25 gram på seg når de blir tatt.

...Fordi de vet at dette er grensen for hva som regnes som eget forbruk. Det er stor forskjell på strafferammene om du blir tatt med mer enn dette.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi vi har svært få fengselsplasser og jævlig dyr krimialomsorg som mangler sidestykke i verden. Privatiser fengslene slik de har gjort med Asylmottak og Sykehjem sier nå jeg. 

Anonymous poster hash: c5a8a...afd

 

Politiet klarer altså likevel å overfylle disse, til tross for at du mener de ikke klarer noe. Epic fail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Khat blir sett på som en grønnsak i land som Somalia og Yemen.

 

Ja, for det er jo land vi ønsker å ha som forbilder!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Khat blir sett på som en grønnsak i land som Somalia og Yemen.

 

 

Og argumentet ditt er??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om TS har sett Khat før, men det er et ekstremt svakt rusmiddel. Man må tygge på bladene hele dagen for å få en mild rus.

Det er fortsatt definert som narkotika, men såpass lite virkestoff at man må opp i flere titalls kilo for at det skal komme på høyde med andre narkotiske stoffer.

Derfor ble det et forelegg og ikke fengsel.

Anonymous poster hash: 7a09e...136

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da syns jeg heller politiet skulle brukt mer ressurser på å finne og straffe bakmennene som sender 50 kg heroin over grensene, enn å sende smugleren som er nederst på rangstigen i fengsel på livsstid. Da finner de bare en ny smugler, og ingen problemer er løst. 

Anonymous poster hash: 0af24...c99

 

 

Ingen problemer vil bli løst uansett hvilket ledd politiet rammer. Om man ved et trylleslag fikk fjernet samtlige bakmenn, smuglere, selgere og kjøpere i dag, vil det stå nye bakmenn, smuglere, selgere og kjøpere parat i morgen.

Anonymous poster hash: 47ee6...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og argumentet ditt er??

 

Han er i ferd med å stappe klærne i dass for å skape oversvømmelse igjen (ref. glattcelle-tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge er til å gråte av når det gjelder straffeutmåling ... Smugleren burde helt klart fått mange år i fengsel, men ikke i Norge. Aldri i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ingen problemer vil bli løst uansett hvilket ledd politiet rammer. Om man ved et trylleslag fikk fjernet samtlige bakmenn, smuglere, selgere og kjøpere i dag, vil det stå nye bakmenn, smuglere, selgere og kjøpere parat i morgen.

Anonymous poster hash: 47ee6...6ad

 

Helt enig egentlig, det beste hadde vært å legalisere og regulere all narkotika slik at det ikke var behov for et ulovlig marked. Legalisering er narkotikakartellenes største frykt. 

Anonymous poster hash: 0af24...c99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Helt enig egentlig, det beste hadde vært å legalisere og regulere all narkotika slik at det ikke var behov for et ulovlig marked. Legalisering er narkotikakartellenes største frykt. 

Anonymous poster hash: 0af24...c99

 

Man kan argumentere i huet, ræva, til månen og tilbake. Forbud på narkotika fra et økonomisk standpunkt gjør at myndighetene gir de kriminelle monopol. 

Om narkotika skulle blitt lovlig i morgen, i alle former, ville du som oppegående person seriøst gått til "narkopolet" å kjøpt deg en dose heroin for en hyggestund? Jeg tviler. 

 

Alkohol er mer avhengighetsskapende og farlig enn de fleste rusmidler. Så ser ingen god argumentasjon for at vi skal slå så hardt ned på feks khat, cannabis, lsd, mdma, sopp osv. Alle disse er bedre alternativer enn alkohol når vi først snakker om rusmidler, å putte slike mennesker i fengsel skader samfunnet mer enn det gjør godt.

Anonymous poster hash: 9340d...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Man kan argumentere i huet, ræva, til månen og tilbake. Forbud på narkotika fra et økonomisk standpunkt gjør at myndighetene gir de kriminelle monopol. 

Om narkotika skulle blitt lovlig i morgen, i alle former, ville du som oppegående person seriøst gått til "narkopolet" å kjøpt deg en dose heroin for en hyggestund? Jeg tviler. 

 

Alkohol er mer avhengighetsskapende og farlig enn de fleste rusmidler. Så ser ingen god argumentasjon for at vi skal slå så hardt ned på feks khat, cannabis, lsd, mdma, sopp osv. Alle disse er bedre alternativer enn alkohol når vi først snakker om rusmidler, å putte slike mennesker i fengsel skader samfunnet mer enn det gjør godt.

Anonymous poster hash: 9340d...0f8

 

Selvfølgelig ikke. Men hadde kanskje kjøpt meg noe lovlig og rent MDMA eller LSD :-) På MDMA har jeg ofte tenkt "det er kriminelt at dette er ulovlig", mens på fylla tenker jeg at det er kriminelt at alkohol er lov. 

Anonymous poster hash: 0af24...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan argumentere i huet, ræva, til månen og tilbake. Forbud på narkotika fra et økonomisk standpunkt gjør at myndighetene gir de kriminelle monopol.

Om narkotika skulle blitt lovlig i morgen, i alle former, ville du som oppegående person seriøst gått til "narkopolet" å kjøpt deg en dose heroin for en hyggestund? Jeg tviler.

Alkohol er mer avhengighetsskapende og farlig enn de fleste rusmidler. Så ser ingen god argumentasjon for at vi skal slå så hardt ned på feks khat, cannabis, lsd, mdma, sopp osv. Alle disse er bedre alternativer enn alkohol når vi først snakker om rusmidler, å putte slike mennesker i fengsel skader samfunnet mer enn det gjør godt.

Anonymous poster hash: 9340d...0f8

Bla bla bla.

Enda en av de som vil legalisere fordi et annet rusmiddel ikke er bra. Har til gode å høre en eneste diskusjon rundt dette hvor alkohol ikke blir nevnt.

Anonymous poster hash: 7a09e...136

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette det i perspektiv så koster khat ca 1 500 kr pr kg, hasj ca 15 000 og heroin ca 150 000.



Anonymous poster hash: 0a6af...533
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Man kan argumentere i huet, ræva, til månen og tilbake. Forbud på narkotika fra et økonomisk standpunkt gjør at myndighetene gir de kriminelle monopol. 

Om narkotika skulle blitt lovlig i morgen, i alle former, ville du som oppegående person seriøst gått til "narkopolet" å kjøpt deg en dose heroin for en hyggestund? Jeg tviler. 

 

Alkohol er mer avhengighetsskapende og farlig enn de fleste rusmidler. Så ser ingen god argumentasjon for at vi skal slå så hardt ned på feks khat, cannabis, lsd, mdma, sopp osv. Alle disse er bedre alternativer enn alkohol når vi først snakker om rusmidler, å putte slike mennesker i fengsel skader samfunnet mer enn det gjør godt.

Anonymous poster hash: 9340d...0f8

 

 

I tillegg så kan man aldri helt vite hva slags dritt de greiene som blir kjøpt / solgt gatelangs egentlig består av. Disse greiene blir jo fraktet over veldig lange  avstander, for eksempel fra Afghanistan eller lignende. Dermed går disse greiene gjennom veldig mange ledd før dem faktisk kommer helt frem til de endelige kjøperne i Europa. Dermed blir disse greiene blandet ut litt etter litt for hvert eneste ledd før den faktisk  kommer frem til kjøperne. 

 

Anonymous poster hash: af368...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...