Gå til innhold

Møtt noen agressive hunder den siste tiden..


Eføy

Anbefalte innlegg

Vi har hatt en dachs i 3 måneder nå. Hun har bodd hos mine foreldre frem til vi fikk henne for 3 måneder siden. Helt fra vi fikk henne, har hun fått lov til å hilse på alle hunder som har sagt det er greit. Dette har stort sett gått helt fint. Den siste tiden har vi i midlertid møtt på tre hunder som har vært sure og aggressive. Den siste hunden vi møtte som var aggressiv, var helt vill for å si det sånn, men gudskjelov i bånd. Hunden vår bare ser dumt på hunden, og trasker videre, glad og fornøyd. Hun har ikke vist noen aggressive tendenser på alle hundene vi har møtt på i disse tre månedene.

På søndag var vi ute på skogstur. Hunden vår syns det er fryktelig kjedelig når samboeren min og jeg setter oss f.eks på en benk for å ta en liten pause. Da sutrer hun litt. Mens vi satt på denne benken kom det en hund med sin eier, og ville hilse på. Jeg har begynt å bli litt skeptisk, så jeg spurte " er han snill da?". Eieren forsikret om at han var det, og de fikk hilse..Og gjett hvem som ble sur denne gangen..Jo det var hunden vår. Hun knurret og reiste litt bust, etter at de hadde luktet et halvt minutt. Jeg ble temmelig overraska, og følte meg en smule dum, siden det nå var vår hund som var den "slemme". Det løste seg greit altså, ved at eieren gikk.

Men nå sitter jeg ikke med noen spesielt god følelse. Det er klart at ikke alle hunder kommer overens, men jeg blir jo engstelig for at hunden vår også skal bli sur og grinete på andre hunder. Kan hun rett og slett ha oppført seg sånn denne gangen fordi hun føler hun må markere seg, siden hun har møtt på disse sure og aggressive hundene, eller hva skyldes det? Det kan jo og være at hun ble sånn fordi hun allerede var litt furten, fordi vi tok pause?..

Det jeg vel lurer på er..Hva blir beste måte å håndtere dette på fremover? Jeg vil så absolutt at hun skal ha muligheten til å treffe andre hunder, men hva om hun viser disse sure tendensene flere ganger? Hva blir den beste måten å håndtere det på?

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lolle

Jeg har ikke noe å si på det, fordi min dachsetispe viser akkurat slik atferd som du beskriver at din gjorde...min er så å si alltid agressiv overfor andre hunder,men bare tisper.så jeg går bare utenom flere som jeg møter på tur.Men jeg sier hvertfall fra til andre eiere at min ikke er helt trygg.Aner ikke hva det kommer av at hun er sånn,har vært sånn alltid,så jeg bryr meg ikke særlig lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at 8 av 10 Dachser vi møter er sure og tverre.... De eneste hundene som har angrepet vår hund (og da mener jeg bitt med mening) har vært dachser, og jeg kjenner mange som bevisst holder hundene sine borte fra rasen. Særlig har tispene en tendens til å være gretne.

Hørte nettopp noen forklare denne surheten med at "tenk hvilken personlighet du måtte ha hatt hvis jobben din var å gå ned i et grevlinghi og møte en illsint grevling...". Synes det oppsummerer mye. :)

Har ikke noe imot dachser, altså, og blir veldig glad når jeg møter noen snille. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolle

AKkurat sånn er min tispe...Bare noen ytterst få tisper hun kommer overens med, bare de som er underdanige henne med en gang de møtes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være noe i det du sier om at hun heller foretrakk å være frempå med èn gang fordi hun forventet enda en sur hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det kan sikkert hende at dachsene er surere enn andre hunder, men vår hund er ikke sur. Joda, hun er sta og egen, men ikke sur. Men hun pleier ikke å være interessert i å hilse lenge på andre hunder. Hun snuser litt, danser og viser seg litt om det trengs, eller underkaster seg om det trengs, for så å gå videre. Som regel bare lukter de litt, også går hun. Greia er vel og at hun ikke kom seg vekk fra denne hunden i går, siden vi satt rolig. Når hunden vår følte seg ferdig med å hilse, så fortsatte jo den andre å hilse. Kanskje det også var derfor hun sa ifra?

Likevel så er det et par hunder her som hun har hilst på mye lengre, og hvor det går veldig fint også..Sur er hun som sagt ikke..

Men sånn som her om dagen..Vi møter en gammel gubbe med en superfeit dachs. Denne dachsen viser tydelig at den ikke liker bikkja mi med en gang den ser hunden min, så jeg passerer på andre siden av veien, og viser ingen interesse for at vi skal hilse. Men hva hjelper det når denne gamle gubben slipper opp flexibåndet, så denne sure dachsen piler bort til hunden min..den dachsen begynner jo å bråke, men da tar hunden min igjen..(Hun har ikke gjort dette med de andre hundene som var aggressive. Da har hun bare glana rart på de og gått glad og fornøyd videre med oss.) Jeg blir så sint på den gubben, men jeg sier ingenting, og bare går.

Men hva tenker dere at blir den beste reaksjonen fra meg neste gang dette skjer? (hvis det blir noen neste gang..)

Endret av Eføy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil påstå at 8 av 10 Dachser vi møter er sure og tverre.... De eneste hundene som har angrepet vår hund (og da mener jeg bitt med mening) har vært dachser, og jeg kjenner mange som bevisst holder hundene sine borte fra rasen. Særlig har tispene en tendens til å være gretne.

Hørte nettopp noen forklare denne surheten med at "tenk hvilken personlighet du måtte ha hatt hvis jobben din var å gå ned i et grevlinghi og møte en illsint grevling...". Synes det oppsummerer mye. :)

Har ikke noe imot dachser, altså, og blir veldig glad når jeg møter noen snille. :)

Vel, hunden vår er 5 år nå, og har ikke vist sånne signaler før, så da må jeg jo spørre.

Men forklaringen du fikk angående dachser, var jo ganske oppsummerende ja;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...