Gå til innhold

Kaninen vår har fått nytt bur


Gjest Gjest_Line_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Line_*

Jeg er litt nervøs nå pga kaninen vår, så jeg håper noen har gode råd eller erfaringer å dele med meg..

Vi har hatt kaninen vår i ett og samme bur siden vi fikk den for et snaut år siden. Det er en utekanin, jente. Den har imidlertid blitt helt rå til å komme seg ut av buret, så for oss ble den beste løsningen et nytt og sikrere bur.

Hun flyttet inn for halvannet døgn siden, og det så ut til å gå bra. Hun virket nysgjerrig, og gikk rundt både ute og inne. Jeg var hos henne flere ganger i hele går etter at hun ble flyttet inn der, noen ganger lå hun i ro, andre ganger var hun ute og spiste gress. Hun var kosete og kom med en gang jeg nærmet meg buret. hun prøvde heller ikke å komme seg ut av buret.

Da jeg var hos henne idag, ble jeg veldig overrasket. Den ene delen av det innebygde buret var full av pels som lå nærmest døren. Hun var heller ikke kjempeivrig etter å kose, men lagde en hel serie merkelige lyder, nærmest en blanding av piping og korte knurrelyder. Jeg tok henne ut av buret og koset med henne, og oppdaget at det er store deler av pelsen på brystet som ligger igjen i buret.

Jeg ga henne pellets og høy samt løvetann, og kom tilbake en god stund senere. Løvetannen var oppspist, men pelletsen og høyet så ikke ut til å blitt smakt på engang.

Men, i den delen av buret hvor jeg fant så mye pels lå det nå i tillegg masse høy!....

Hva er det som skjer?

Har bytting av bur blitt traumatisk ? Hvis det er det, er det trolig at hun faller til ro igjen?

Jeg vil nødig ta i bruk det gamle buret igjen......

Kan hun ha blitt syk? (synes det virker litt rart)

Håper noen kan hjelpe meg litt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest silkesvarten

for meg høres det ut som om hun lager rede til å legge ungene i...

og om hun garantert ikke har vært sammen med en hann kanin så er det bare slik kanin hunner gjør av og til.....

hun inbiller seg at hun skal få barn... og lager da rede av høy og pels av seg selv....

hos oss skjedde det samme....

vi hadde laget en kaningård og hadde kaninmora og 7 unger i den...

så en måneds tid etter så begynte hun å lage rede av høy og pels.... og det tror jeg er fordi vi slapp oppi en annen jentekanin...

etter et par dager var alt normalt igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke har hatt kontakt med noe mannfolk, så har hun vært innbilt drektig. Et innbilt svangerskap varer i 17-18 dager og avsluttes med at hun napper seg og bygger rede. Så er det over. (har du sjekket at det ikke er unger i redet, for sikkerhets skyld?) Hvis du steriliserer henne vil hun få det bedre, og bli mer "hjemmekjær". I tillegg unngår du livmorkreft, som 80% av fertile hukaniner får innen de er 5 år dersom de ikke brukes i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Line_*

Jeg har også kalt det redebygging når jeg har fortalt det til andre, for det ser jo sånn ut. Jeg finner ikke noen kaninunger der, så da må det jo være noe hun innbiller seg... Har ikke sett noen andre "løskaniner" i nærheten de gangene hun har stukket av heller, hun holder seg i nærheten som regel...

Men, hva vet jeg..

Idag har jeg sittet endel hos henne, og hun har villet kose masse. Nå når jeg lukket burdøren kom det noen sånne korte knurrelyder igjen... Også løper hun rundt som en halvtomsing, hvilket hun aldri har gjort før....

Jeg skal ta kontakt med en dyrlege og høre om dette med sterilisering, det er nok smart :-)

TAkk skal dere ha.

Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje den bare savner det gamle buret?

Syns tvert imot det høres ut som hun syns det nye buret er helt toppers, og ble så inspirert at hun bygget rede der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Line_*

Jeg ringte dyrlegen igår jeg, for jeg er jo (som dere sikkert har skjønt) ikke ekspert på kaniner.

Jeg fortalte dyrlegen om burbyttet, og om den rare oppførselen hennes, hvorpå dyrlegen var veldig opptatt av alderen på kaninen som knurrer, slår med bakbena og løper rundt som en forvirret gås.

Denne hyggelige veterinæren sier så at Bella (vår kanin) høyst sannsynlig bare er skikkelig hormonell, og at vi bare skal la henne være ifred noen dager til hun roer seg. Og obs, i og med at hun lager de knurrelydene er hun rimelig agressiv, så ligg lavt.....

Jeg må le!!! I overført betydning snakker vi her om kvinner! Jeg, eller rettere sagt min mann, kjenner seg meget godt igjen, og lurer på hvor mange monsterkvinner han skal bli nødt til å forholde seg til i vårt hjem!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest silkesvarten
Jeg, eller rettere sagt min mann, kjenner seg meget godt igjen, og lurer på hvor mange monsterkvinner han skal bli nødt til å forholde seg til i vårt hjem!!

LOL haha :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hyggelige veterinæren sier så at Bella (vår kanin) høyst sannsynlig bare er skikkelig hormonell, og at vi bare skal la henne være ifred noen dager til hun roer seg. Og obs, i og med at hun lager de knurrelydene er hun rimelig agressiv, så ligg lavt.....

Ja, nå som hun har laget redet og er ferdig med liksomsvangerskapet sitt er hun nok i brunst igjen. Er jo høysesong nå vettu.

Hvis hun fortsetter å bli innbilt drektig flere ganger i løpet av sesongen, og stresser veldig, så bør dere kastrere henne. Som jeg nevnte tidligere har hukaniner lett for å få livmorkreft. De bør og skal kastreres kastreres dersom de ikke brukes i avl! Det er mange dyrleger som ikke har særlig mye kunnskap om kaniner, men som eier bør man sette seg skikkelig inn i hva kjæledyret handler om. Og hva som kreves for at dyret skal ha et godt liv. En fertil kanin som er veldig hormonell (det varierer fra individ til individ) har det ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kanineier
Ja, nå som hun har laget redet og er ferdig med liksomsvangerskapet sitt er hun nok i brunst igjen. Er jo høysesong nå vettu.

Hvis hun fortsetter å bli innbilt drektig flere ganger i løpet av sesongen, og stresser veldig, så bør dere kastrere henne. Som jeg nevnte tidligere har hukaniner lett for å få livmorkreft. De bør og skal kastreres kastreres dersom de ikke brukes i avl! Det er mange dyrleger som ikke har særlig mye kunnskap om kaniner, men som eier bør man sette seg skikkelig inn i hva kjæledyret handler om. Og hva som kreves for at dyret skal ha et godt liv. En fertil kanin som er veldig hormonell (det varierer fra individ til individ) har det ikke bra.

Enig med det som står her, sørg for å få henne kastrert, det hjelper både deg og kaninen både på kort og lang sikt. Agressiviteten kan også bare øke på, jeg mottar mange meldinger fra personer som ønsker å omplassere kaninen sin pga agressiv adferd i forbindelse med hormonelle forandringer, de er ikke klar over at i de aller fleste tilfellene vil en kastrering endre kaninens adferd til det positive. Og som nevnt ovenfor, hun slipper også det stresset det medfører å ikke kunne forplante seg... Vet ikke hvor du bor, men finn en veterinær som har litt mer enn elementær kunnskap om kaniner og tilgang til gass-anestesi. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...