Gå til innhold

Til katteiere


Gjest Jeg lurer

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Det ser jeg på som en selvfølge, men da innser dere ikke probleme katten allerede har forårsaket. Det trengs en svært grundig rengjøring etter et kattebesøk, endel ting må kastes hvis de ikke kan rengjøres på høye temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ser jeg på som en selvfølge, men da innser dere ikke probleme katten allerede har forårsaket. Det trengs en svært grundig rengjøring etter et kattebesøk, endel ting må kastes hvis de ikke kan rengjøres på høye temperaturer.

Du bør ikke skrive "dere" - jeg uttalte meg bare på egen vegne, ikke på vegne av alle katteeiere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg blir helt halshugd her nå, men jeg mener faktisk at om noen er så allergiske har de faktisk et ansvar selv, for å sørge for at ingen dyr kommer inn i huset. Er man forferdelig allergisk mot katter, og naboen har katt, er det da lurt å la dører og vinduer stå på vidt gap? Enn om man er allergisk mot hunder, og det kommer en løshund? Hvem står til ansvar da? Hva med pollenallergikere? De som er allergiske mot røyk, og har en nabo som røyker på balkongen under? De som ikke tåler parfyme på bussen? Det er mange allergikere dessverre, jeg er en av dem, men det hjelper ingen å være urimelig.

Om en allergiker vet at det er katter i nabolaget er det greit å informere om allergien, og høre med katteeierne om hva som kan gjøres før skaden allerede har skjedd. Hva kan allergikeren gjøre om katta skulle komme i nærheten, hva kan katteeier gjøre for å prøve å holde katta unna? Jeg skjønner veldig godt at noen er veldig allergiske mot katter, og at katter kan gjøre stor skade hos allergikere. Men samtidig er det lite en katteeier kan gjøre hvis katten har vært en tur hos en allergisk nabo. Ja, man kan hjelpe til med å betale nettingdører og kjøpe katt-deg-vekk, sterilisere katten og alt det der, men hva mener du da allergiker? Skal man hjelpe til med rengjøring? Hva kan man ellers gjøre? Jeg innser problemet jeg, men hva kan man gjøre?

Jeg synes trådstarter i denne tråden har vært kjempeflink til å holde debatten på et saklig nivå, lagt frem problemet på en skikkelig måte og vært utrolig imøtekommende til tross for katteinvasjon. Det må være utrolig irriterende, kattepiss er det ekleste som finnes, og mjauing om natta er ikke noen dans på roser det heller. Da er det ikke bare enkelt å godta naboens katter...

Som katteeier vet jeg at det er utrolig vanskelig å bestemme hvor småpusene tar veien, en del av det å være katteeier er å la katten leve sitt eget liv. En katt i bånd har ikke noe liv. Om jeg skulle møte på en nabo som får problemer med min katt håper jeg virkelig han kommer til meg og forteller om det, slik at vi sammen kan komme til en løsning. Min katt skal selvfølgelig ikke være til sjenanse for naboene, men kravene kan da ikke være urimelige. For kattene er kommet for å bli, og det må vi nok godta alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg blir helt halshugd her nå, men jeg mener faktisk at om noen er så allergiske har de faktisk et ansvar selv, for å sørge for at ingen dyr kommer inn i huset. Er man forferdelig allergisk mot katter, og naboen har katt, er det da lurt å la dører og vinduer stå på vidt gap? Enn om man er allergisk mot hunder, og det kommer en løshund? Hvem står til ansvar da? Hva med pollenallergikere? De som er allergiske mot røyk, og har en nabo som røyker på balkongen under? De som ikke tåler parfyme på bussen? Det er mange allergikere dessverre, jeg er en av dem, men det hjelper ingen å være urimelig.

Om en allergiker vet at det er katter i nabolaget er det greit å informere om allergien, og høre med katteeierne om hva som kan gjøres før skaden allerede har skjedd. Hva kan allergikeren gjøre om katta skulle komme i nærheten, hva kan katteeier gjøre for å prøve å holde katta unna? Jeg skjønner veldig godt at noen er veldig allergiske mot katter, og at katter kan gjøre stor skade hos allergikere. Men samtidig er det lite en katteeier kan gjøre hvis katten har vært en tur hos en allergisk nabo. Ja, man kan hjelpe til med å betale nettingdører og kjøpe katt-deg-vekk, sterilisere katten og alt det der, men hva mener du da allergiker? Skal man hjelpe til med rengjøring? Hva kan man ellers gjøre? Jeg innser problemet jeg, men hva kan man gjøre?

Jeg synes trådstarter i denne tråden har vært kjempeflink til å holde debatten på et saklig nivå, lagt frem problemet på en skikkelig måte og vært utrolig imøtekommende til tross for katteinvasjon. Det må være utrolig irriterende, kattepiss er det ekleste som finnes, og mjauing om natta er ikke noen dans på roser det heller. Da er det ikke bare enkelt å godta naboens katter...

Som katteeier vet jeg at det er utrolig vanskelig å bestemme hvor småpusene tar veien, en del av det å være katteeier er å la katten leve sitt eget liv. En katt i bånd har ikke noe liv. Om jeg skulle møte på en nabo som får problemer med min katt håper jeg virkelig han kommer til meg og forteller om det, slik at vi sammen kan komme til en løsning. Min katt skal selvfølgelig ikke være til sjenanse for naboene, men kravene kan da ikke være urimelige. For kattene er kommet for å bli, og det må vi nok godta alle sammen.

ett hundre prosent enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dette er et ekstremt tilfelle og jeg skjønner godt at dette er plagsomt.

Som katteeier har man i hovedsak ansvar for å gi katten sin et godt liv, som alle vet er det vanskelig å styre en katt eller dressere den til hvor den skal gå og ikke gå, likevel er ikke dette umulig om man jager en katt vekk gjentatte ganger.

Når det er tretten i tallet er saken så ekstrem at det er vanskelig å gi noe råd for hva du skal gjøre med dette, men for all del, jeg hadde heller ikke satt pris på å ha fremmede katter rekende rundt inne i mitt hus.

Å lage seg netting for vinduer er ikke så vanskelig, når det gjelder dører så er jo det litt værre, alternativet er jo å ikke ha døren stående åpen.

Vet du at alle disse tretten kattene har eiere, og vet du at disse har gode hjem, eller er det en blanding av huskatter og villkatter som flyr ned dørene hos deg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allergiker
Det er mulig jeg blir helt halshugd her nå, men jeg mener faktisk at om noen er så allergiske har de faktisk et ansvar selv, for å sørge for at ingen dyr kommer inn i huset. Er man forferdelig allergisk mot katter, og naboen har katt, er det da lurt å la dører og vinduer stå på vidt gap?

Om en allergiker vet at det er katter i nabolaget er det greit å informere om allergien, og høre med katteeierne om hva som kan gjøres før skaden allerede har skjedd. Hva kan allergikeren gjøre om katta skulle komme i nærheten, hva kan katteeier gjøre for å prøve å holde katta unna? Jeg skjønner veldig godt at noen er veldig allergiske mot katter, og at katter kan gjøre stor skade hos allergikere. Men samtidig er det lite en katteeier kan gjøre hvis katten har vært en tur hos en allergisk nabo. Ja, man kan hjelpe til med å betale nettingdører og kjøpe katt-deg-vekk, sterilisere katten og alt det der, men hva mener du da allergiker? Skal man hjelpe til med rengjøring? Hva kan man ellers gjøre? Jeg innser problemet jeg, men hva kan man gjøre?

Jeg har heldigvis ikke opplevd det trådstarter skriver om, så det er sikkert ikke så ofte at slik skjer. Men tanken på at noe slikt skulle skje oss, er likevel skremmende for meg. Det ville forårsaket betydelig arbeid (som jeg ikke kunne ha gjort selv, uten å få alvorlige pusteproblemer, såre, kløende øyne og hudutslett). Og dette er ikke noe som går over med en gang, for det er så godt som umulig å få rengjort god nok. Så for meg er dette et mareritt. Og betydelige kostnader, pga at mye måtte kastes.

Jeg bor ikke på bakkenivå for tiden, og jeg har naboer som har innekatter, og som er veldig påpasselige med at de ikke kommer seg ut. :) Men til og med allerigikere må lufte ;) , så om jeg hadde bodd på bakkenivå hadde jeg likevel måtte la døren stå oppe mens jeg bærer inn varer ller satt vinduene opp en stund morgen og kveld for å lufte. Det hadde selvsagt ikke vært snakk om å la alt stå åpent hele dagen om katter hadde rekt rundt huset mitt.

Nå er det sikkert jeg som blir halshugd, men jeg hadde gjort alt for å få en katt som hadde trengt seg inn hos meg avlivet, i frykt for at det skulle bli en vane. Min egen helse er viktigere for meg enn en katts liv. Forestill deg en natt hvor du ikke for sove, men kjemper med pusten hele tiden, det piper og surkler, ingenting hjelper helt, man tar tabletter og spray, men det blir ikke med denne natten, det gjentar seg dag ut og dag inn. Får du sove, våkner du kort tid senere helt tett, gispende etter luft. Slik føler jeg meg når allergien er på sitt verste.

Og en nabo som ikke hadde tilbudt seg hjelpe meg med rengjøring og alt annet etter at kattens hans/hennes hadde brutt seg inn hos meg, hadde kunne glemt et godt naboforhold. jeg prøver gjerne med det gode først, men noen ting er for viktige til at man kan gå på akkord med seg selv.

Som sagt, det er sikkert ikke ofte at katter er så ekstreme. Men i ektremfall er mennesker for meg viktigere enn katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heldigvis ikke opplevd det trådstarter skriver om, så det er

Nå er det sikkert jeg som blir halshugd, men jeg hadde gjort alt for å få en katt som hadde trengt seg inn hos meg avlivet, i frykt for at det skulle bli en vane. Min egen helse er viktigere for meg enn en katts liv. Forestill deg en natt hvor du ikke for sove, men kjemper med pusten hele tiden, det piper og surkler, ingenting hjelper helt, man tar tabletter og spray, men det blir ikke med denne natten, det gjentar seg dag ut og dag inn. Får du sove, våkner du kort tid senere helt tett, gispende etter luft. Slik føler jeg meg når allergien er på sitt verste.

Og en nabo som ikke hadde tilbudt seg hjelpe meg med rengjøring og alt annet etter at kattens hans/hennes hadde brutt seg inn hos meg, hadde kunne glemt et godt naboforhold. jeg prøver gjerne med det gode først, men noen ting er for viktige til at man kan gå på akkord med seg selv.

Som sagt, det er sikkert ikke ofte at katter er så ekstreme. Men i ektremfall er mennesker for meg viktigere enn katter.

jeg ser poenget ditt men jeg tror dessverre ikke at du kunne krevd katten avlivet pga dette.

men ja, jeg skjønner godt bekymringen din over allergianfall.

det jeg tenker når du sier nabo som skal rengjøre osv er vel at hvis du hadde vært min nabo og informert meg på forhånd om at du kunne få problemer så hadde jeg gladelig hjulpet deg hvis min katt hadde brutt seg inn.

men jeg tenker også at hvis man flytter inn i et boligfelt så må man nesten ta for gitt at det finnes dyr i gata og ta sine forhåndsregler... en gi og ta situasjon hvis du skjønner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nå er det sikkert jeg som blir halshugd, men jeg hadde gjort alt for å få en katt som hadde trengt seg inn hos meg avlivet, i frykt for at det skulle bli en vane. Min egen helse er viktigere for meg enn en katts liv. Forestill deg en natt hvor du ikke for sove, men kjemper med pusten hele tiden, det piper og surkler, ingenting hjelper helt, man tar tabletter og spray, men det blir ikke med denne natten, det gjentar seg dag ut og dag inn. Får du sove, våkner du kort tid senere helt tett, gispende etter luft. Slik føler jeg meg når allergien er på sitt verste.

Fullstendig enig. Jeg har en sønn som er ekstremt allergisk, og han er selvfølgelig mye viktigere for meg enn et par katter. Hadde jeg funnet katter inne hos meg, så hadde jeg avlivet dem(ja, jeg er en erfaren jeger så jeg hadde gjort det selv) umiddelbart. Har man først et dyr, så bør man også ta ansvaret for det.

De fleste hundeeiere er fornuftige mennesker som forstår alvoret i å kunne holde hunden under kontroll, men de fleste katteeiere knepper bare hendene og sier at "Det må man jo forvente når det gjelder katter".

Jeg er forferdet over at enkelte setter dyrene så høyt at de mener at folk som ikke liker dem, eller er allergiske, burde stenge seg inne i sitt eget hus for å slippe å møte på disse skadedyrene. Ærlig talt, hva slags prioriteringer er det folk har når man setter en katt over et menneske?

Det finnes ikke noe værre enn lukta av kattepiss - spesielt når det gjelder brunstige katter. Og har de først vært der en gang, så kommer de faen meg igjen.

Ironisk nok så kan man kreve å få hunder avlivet under visse omstendigheter - kanskje det burde komme noe lignende når det gjelder katter og. Da hadde nok enkelte vært sitt ansvar bevisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hehe, hvis du leser litt i tråden som gikk her for ca. en uke siden vil du forstå at det ikke nytter å bruke gode argumenter til katte eiere.

De forstår så inderlig godt at dyreholdet deres ikke på noe måte kan forsvares, men noe innrømmelser får du aldri. Det ville jo bare skaffe dem arbeid og masse mas med å ta vare på hårdottene sine.

Hehe. Sant nok.

Men da bør de heller ikke klage om kattene plutselig blir borte heller.

Trønderne har forstått det.

http://www.tronderavisa.no/apps/pbcs.dll/a...HETER/102170116

http://www.tronderavisa.no/apps/pbcs.dll/a...HETER/102170115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg funnet katter inne hos meg, så hadde jeg avlivet dem(ja, jeg er en erfaren jeger så jeg hadde gjort det selv) umiddelbart. Har man først et dyr, så bør man også ta ansvaret for det.

hadde du avlivet min katt så hadde jeg anmeldt deg tvert da dette er ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Sant nok.

Men da bør de heller ikke klage om kattene plutselig blir borte heller.

Jeg lurer på om folk som har slike meninger som dette oppriktig forventet og tror at de skal kunne gå inn i en åpen og god dialog med katteeiere? Mennesker som dette plasserer jeg elegant inn i båsen som "ekstrem" og lukker ørene for hva de måtte ha å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Endless_*

Dette mener jeg at katteeiere burde vært forpliktet ti:

Dokasse inne fra katten er liten kattunge.

Dokasse ute dersom katten begynner å frekventere hagen til naboen. Gjerne i ly i nærheten av der den går på do.

Id merkes/ chippes.

Alle utekatter skal kastreres.

Dersom en katt har lagt til seg vaner som er til urimelig stor plage for andre mennesker, og ingen tiltak klarer å gjøre noe med dette. Så bør katteeier flytte, eller omplassere sin pus.

Og når man ser alle kattungene som blir født, samt alle katter som blir forlatt kan man ikke si at de fleste katteeiere er ansvarlige personer.

Og jeg skjønner disse menneskene i Trøndelag, men synd de lot det gå over styr, men er vanskelig å gjøre noe med villkattproblemer da allle kattehus er fulle og avliving er ulovlig. Tror man kan gjøre det dersom man har søkt og gitt nabovarsel i god tid. Men da skal chippede katter og katter med haldsbånd spares.

Og det er mye bedre for katten å avlives enn å løpe rundt ute kald og uten mat. Katten er som jeg har sagt før, ikke ett villdyr som aller nådigst har valgt seg noen mennesker å bo med, men ett kjæledyr du har valgt å ta til deg. Du er annsvarlig for at katten ikke er til unødig sjenanse og at katten har det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg lurer

Her var det kommet mye siden sist jeg var inne... :)

Det er mange allergikere dessverre, jeg er en av dem, men det hjelper ingen å være urimelig.

Som katteeier vet jeg at det er utrolig vanskelig å bestemme hvor småpusene tar veien, en del av det å være katteeier er å la katten leve sitt eget liv. En katt i bånd har ikke noe liv. Om jeg skulle møte på en nabo som får problemer med min katt håper jeg virkelig han kommer til meg og forteller om det, slik at vi sammen kan komme til en løsning. Min katt skal selvfølgelig ikke være til sjenanse for naboene, men kravene kan da ikke være urimelige. For kattene er kommet for å bli, og det må vi nok godta alle sammen.

Jeg er enig i det du skriver, og vil gjerne understreke de poengene jeg har uthevet fra innlegget ditt!

Skal en ha en god dialog, og forvente å få noe tilbake kan en ikke avfeie den annen part, og dette gjelder begge parter, både den som blir plaget, og katteeierne.

Og kattene er kommet for å bli, vi må ta våre forholdsregler! Det enkleste er om katteeierne kan hjelpe oss med råd og tiltak, men om de er uimottakelige for fornuft må vi selv gjøre det best mulig for oss selv.

Å lage seg netting for vinduer er ikke så vanskelig, når det gjelder dører så er jo det litt værre, alternativet er jo å ikke ha døren stående åpen.

Vet du at alle disse tretten kattene har eiere, og vet du at disse har gode hjem, eller er det en blanding av huskatter og villkatter som flyr ned dørene hos deg ?

Jeg må få lufte om sommeren, også med døren, derfor har jeg kjøpt nettingdør for å holde pusene ute. Jeg skal innrømme at jeg var ganske fortvilet da jeg kjøpte døren, fordi jeg hadde ikke råd til den, men barnets helse måtte komme foran selv om vi måtte ofre en planlagt tur p.g.a dette.

Alle disse kattene har gode hjem. Alle er merket, og jeg vet at alle hører hjemme innen en radius av 50-70 meter.

De fleste hundeeiere er fornuftige mennesker som forstår alvoret i å kunne holde hunden under kontroll men de fleste katteeiere knepper bare hendene og sier at "Det må man jo forvente når det gjelder katter". ,

Jeg er forferdet over at enkelte setter dyrene så høyt at de mener at folk som ikke liker dem, eller er allergiske, burde stenge seg inne i sitt eget hus for å slippe å møte på disse skadedyrene. Ærlig talt, hva slags prioriteringer er det folk har når man setter en katt over et menneske?

Det finnes ikke noe værre enn lukta av kattepiss - spesielt når det gjelder brunstige katter. Og har de først vært der en gang, så kommer de faen meg igjen.

Ironisk nok så kan man kreve å få hunder avlivet under visse omstendigheter - kanskje det burde komme noe lignende når det gjelder katter og. Da hadde nok enkelte vært sitt ansvar bevisst.

Å, det finnes vel de hundeeiere som ikke tar dette så alvorlig også... "Slapp av den er ikke farlig" fikk min mor høre 2 sekunder før den frittgående hunden satt i hånda hennes med eieren 10 meter bak, og jeg har møtt veldig mange hundeeiere som er tilhengere av "immunisering" (De liker teorien: Jo mer du blir utsatt for det du er allergisk mot, dess mindre reaksjon).

Det finnes ignoranter i begge grupper, så en kommer ingen vei med generaliseringer. ;)

Og skal jeg basere min holdning på denne tråden, er det mange fornuftige og imøtekommende katteeiere, det er bare synd at jeg ikke har noen av dem i mitt nabolag. ;)

Du er annsvarlig for at katten ikke er til unødig sjenanse og at katten har det godt.

Fin konklusjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...