Gå til innhold

burde denne avlives?


ATV

Anbefalte innlegg

har en hund, blanding av terrier og boxer, 3 år og omplasert hit når den var et år.

problemet er som følger.

ungene i nabolaget er redd den siden den hopper og tar tak i klæra til ungene får og dra om kamp med dem. i vinter hoppet den opp og tokk et sjerf og begynte og dra, i andre enden var det en hals som sjerfet var knytet rundt. Bare snarrådighet fra ungen gjorde at ting gikk bra.

ungen min prøver og gå rundt den da den bare hopper.

fikk et okselår forige uke, to dager etter skal jeg spa møkk, når jeg nermer meg da begyner den og knurre til meg, skal jeg ta den litt (tar da tak i nakkeskinnet) begynner den og glefse etter meg. ved to annledninger har den vist tenner.

på tur drar den litt men ikke så utrolig mye egentlig, bakdelen er om jeg skal sykkle med den, han er fast bestemt på og være først bestandig og dra da så jeg må holde bremsen inne for og bremse den, etter ei lita stønn ern helt utslitt og jeg må dra den etter meg hjem igjen. ikke kan den slippes på åkeren da den stikker om han har lyst, han er flink til og høre når jeg gir den en kommando men er det noe annet som er av inntresse så kan jeg kommandere, lokke, skrike og banne så mye jeg vil.

har ikke lyst til og avlive den da det er en utrolig fin hund, kjempe personlighet og humor i hauger, men når vil den angripe meg for og ta leder-rollen i huset? når vil den skade en unge med hoppingen og dra kampene sinne? og hvor mye glede har mann av en hund når man går og venter på skader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det går ann å få hunden vurdert av en som virkelig kan hunder? finens det hundepedagoger???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noen grunn til at denne hunden skulle avlives, men den burde ikke gå løs med små barn i nærheten. Det bør foressten ingen hunder, med mindre de er under kontinuerlig tilsyn av en voksen. Det at hunden drar i båndet er vel mer en oppdragings sak, og iallfall ingen grunn til å avlive den....

Hvis hunden knurrer til deg når den står med maten sin, ville jeg flekka tenner og knurra tilbake. For så å ta fra den maten og late som jeg spiser den selv. Det virker ikke som hunden har respekt nok for deg, og prøver å utfordre deg på hvem som er sjef. T

Ta kontakt med noen som driver med adferdsproblemer eller evt alm lydighetskurs, og ta en prat om hunden. Ta tak i problemene før de forverrer seg, og før det er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke se hvorfor den skulle avlives. Den høres ut som en krevende og sta hund, som trenger dyktig oppfølging og opplæring. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med noen dyktige og erfarne hundeinstruktører, og gå på et kurs med dem.

Hunden trenger vel heller ikke å være ute når barna er ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du høres ut som du er litt skeptisk til hele bikkja. Jeg ville ikke hatt en hund jeg ikke visste om jeg kunne stole på. Mulig det høres krasst ut, men...

Kanskje finnes det noen som kurser hundeeiere i å ta tilbake lederrollen? Verdt å undersøke i alle fall.

Lykke til uansett - vanskelig det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

synes også avlivning høres ekstremt ut, har du vært flink nok til å vise hvem som er sjefen der, fra starten av mener jeg?

Og at den hopper på andre barn, hvorfor går den fritt rundt andre barn ute? Det er noe man skal være forsiktig med uansett.

En annen ting, vet du/dere hva slags hjem den kommer fra? hvorfor den ble omplassert?

Kjenner til noen som har tatt til seg omplasseringshunder som har vært i hjem der de har blitt behandlet på måter som har skapt usikkerhet hos hunden og usikkerhet fra hund mot mennesker/eier, om den har opplevd usikre eiere eller andre grunner som gjør at den ikke lærer respekt for "sjefen", så er det ikke sikkert det er så rart at den reagerer som den gjør.

En omplasseringshund kan kreve mer av sine nye eiere en valper, siden den er større og kan ha opplevd forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

Jeg hadde ikke avlivet den, men jeg hadde satt alle kluter til for å få kontroll over den og å oppdra den. Hadde også holdt den unna alle barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden går ikke løs blandt barn, men jeg har selv barn og det er ofte venner innom. Hunden må stå et sted og barna kommer da en gang i blandt bortil den.

som alle andre omplaserte hunder er det allergi som blir oppgitt som grunn til omplasering så klart og mer enn det vet jeg ikke om tidligere eier.

det jeg vet er at alle søskenene til min hund er avlivet for og ha angripi menesker eller hvert agresive på andre måter. hunden vet jeg er sjef, den hører på meg og lyder de fleste komandoer, problemet er vel mer at den prøver seg litt en gang i blandt og jeg har en stor mistanke om at den en dag vil prøve og bli sjef. eksempel er på tur om jeg slipper den løs så løper den rundt og sneier meg, prøver helt tydelig og få meg til og vike, flere ganger har den bulket i beina minne.

det er også flere som har bemerket at den har "agresive, trassige, sinte eller uberegnlige øyne".

hunden i seg selv er helt herlig, masse humor og kjempe personlighet og vi har mange timer sammen i både skogen og på fjellet, den liker og lære ting, slite og bli sliten. Problemet er vel mer om han liker og bruke det han lærer, sitt må du som regel si tre fire ganger før han sakte setter seg ned osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den prøver seg er vel ikke noe problem så lenge du ikke gir etter. Høres ut som en typisk terrier, egentlig.. Du kan vel venne hunden til å være i et bur når ungene får besøk? Mine hunder er iallfall i bur når vi får besøk av småunger, ikke fordi hundene er agressive, men fordi man aldri vet hva et lite barn kan finne på. Jeg har dessverre opplevd at foreldre lot ungen sin rote i matkoppen til min hund mens den spiste, og i tillegg prestereå si "nei, se så søt han (altså ungen) er"!! Da ble jeg sinna, sånt går ikke an!! Min hund gjorde heldigvis ingenting, men det er jo bare flaks. Etter denne episoden syns jeg det er tryggest at de er i buret sitt når det er små barn på besøk, da jeg syns det er vanskelig å ha oppsikt over alt som skjer til enhver tid. Kan jo være et tips til dere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder er iallfall i bur når vi får besøk av småunger, ikke fordi hundene er agressive, men fordi man aldri vet hva et lite barn kan finne på.

Dette er jeg helt enig i. Selv den mest harmoniske hunden vil i enkelte situasjoner føle at den må forsvare seg. Ikke alle barn har den nødvendige respekten for dyr, og hvis en hund opplever at et barn plager den uten noen mulige rømningsveier kan man ikke vente noe annet enn at hunden forsvarer seg. Likefullt er det eierens ansvar at slikt ikke skjer.

Jeg ville aldri latt barn og hund være alene uten tilsyn. Konsekvensene kan bli så fatale hvis det skjer noe. Hvis man ikke er villig til å passe tilstrekkelig på, burde man aldri fått seg hund når man har barn/planer om barn, jf den andre tråden her dyreforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Det viktigste er vel å være markant i forhold til hvem som er sjefen. Lederskapsmarkering bør man drive med kontinuerlig. Jeg har også hørt at man ikke bør drive med den type lek som du beskriver med at man tar tak i noe, og konkurrerer om å trekke med hunden. Vi har iallefall aldri oppfordret til den type lek hos oss fordi vi har barn. Vi avvente hunden også veldig fort med å hoppe opp på folk. Dette er en uting, og kan skape frykt hos de som er redd for hunder.

Når det gjelder barn og dyr, er jeg helt enig i at det er viktig å oppdra barna slik at de aldri går bort til fremmede hunder, og at de lærer seg å ha respekt for dyr generelt. Når det er sagt har vi oppdratt hunden vår slik at han er vant til at barna er rundt ham. Ungene mine kan blant annet være i nærheten og "rote" i skålen til hunden uten at dette er noe problem. Hadde de gjort det andre steder, hadde jeg selvsagt reagert. Det er stor forskjell på raser også vil jeg påstå, og det er forskjell på hunder som er vant til barn og de som ikke er vant til barn. Vi har en boxer, en rase som er kjent for å være en fin familiehund, som ikke er nervøs eller redd. Da slipper man endel utbrudd fordi hunden blir skremt. Det er ikke alltid det er aggressivitet som er årsak til at en hund glefser - ofte kan det være at den blir skremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke ut som avlivningsgrunn, men det virker heller som om du ikke har satt deg i respekt og vist hvem det er som er sjefen.

Hva med dressurkurs, eller eventuelt få hjelp, tips og råd av noen med god greie på hund ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er vel å være markant i forhold til hvem som er sjefen. Lederskapsmarkering bør man drive med kontinuerlig. Jeg har også hørt at man ikke bør drive med den type lek som du beskriver med at man tar tak i noe, og konkurrerer om å trekke med hunden. Vi har iallefall aldri oppfordret til den type lek hos oss fordi vi har barn. Vi avvente hunden også veldig fort med å hoppe opp på folk. Dette er en uting, og kan skape frykt hos de som er redd for hunder.

nå er det ikke slik at vi leker dra leker med hunden, spesielt ikke med sjerf knytet rundt halsen.

ikke hopper den på meg heller, men prøver seg på ungene noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_student85_*

Synes det høres merkelig ut å skulle avlive en hund ut i fra det du skriver. Enten så får du omplassere hunden eller så får du gå på kurs og lære deg hvordan man skal oppdra en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tørt å ha en hund som jeg ikke stoler på så lenge jeg har barn.

Så hadde det vært jeg som hadde vært i din situasjon hadde jeg enten prøvd å omplassere den hos noen som virkelig har greie på denne rasen og som vet hva h*n gjør eller så hadde jeg tatt den tunge vegn til vetrinær.

Det høres drastisk ut men siden det er barn i bildet så ser jeg ingen annen mulighet siden det virker som du er litt redd hunden selv.

Vi har for ikke lenge siden avlivet vår hund fordi vi ikke stolte på henne, hun hadde sterk HD og det siste året ble hun sur og tverr. Rett før vi avlivet henne knurret hun til en av ungene og da turte vi ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du hatt hund tidligere? Det kan virke av førsteposten som du ikke kjenner til et par "grunnregler" som at hunders mat skal være i fred.

Får de mat så er det dems, hundene vil da følgelig forsvare det når de først har fått det. Å forsøke å straffe den for det vil bare gjøre det verre i lengden.

Vi har hatt hund i snart 10 år og lar den ha ting og tang den tygger på i fred. Dog når den tar ting den ikke skal ta så brukes det en sint og høy stemme så slipper den det kjapt, da skjer det skjeldent igjen.

Et annet tips er at hundene følger flokkprinsippet, under det kommer det blant annet at lederen(e) i gruppen får mat først. Så en ide kan være at når familien spiser f.eks middag, så spiser familien først, rett etterpå får hunden mat. Den vil da innse at den ikke er lederen i gruppen og vil oppføre seg derretter, blant annet vil den og passe på/forsvare ungene. Noe som strengt tatt er en fordel :)

Hunden bør og få ha f.eks gamle filler som den kan ha å leke med, som dere da kan leke med hunden med, å dra i gamle filler er jo kjempemorsomt. Og kan få hunden til å slutte å ta klær den ikke skal ta.

Når det gjelder hund og sykling er det ikke noe jeg hadde våget å gjøre en gang, jeg vil ikke oppmuntre til ulykker.. Dog ønsker du å sykle så MÅ du bruke et hundebånd du kan feste til sykkelens bagasjedel, det finnes en type som er fjæret og som vil gi slipp hvis hunden løper en helt annen vei.

Så såvidt jeg kan se er det ikke hunden som er problemet, men manglende/feil opplæring/regler mot hunden. Jeg kan garantere at ditt lokale bibliotek har mange bøker med gode tips om emnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke hvordan hunden blir oppdrat som er hoved problemet her, har hvert på dresurkurs med den uten at det hjalp all hverden, har pratet med dyr-lege om den og ellers folk som kan endel om hunder, alle sier at den er på grensen til hva de vil kalle en trygg hund.

siden alle dens søsken har blit avlivet pga aggresjon så burde det også si noe om hvordan hunden er.

men at jeg ikke er den rette til en så sta hund kan jeg gå med på, ikke er jeg tolmodig nokk, har tid nokk eller erfaring nokk til et raskt resultat med den.

men, alt kan læres.

også lit rart at alle er tidlig ute med og fordømme om en hund har biti en unge, men om eieren så tegn til aggresiv adferd i mot barn på hunden før det hendte såblei han hvertfall fordømt om han vurderte hunden som utrygg.

det er vel noe av det jeg ser her inne og vel. Alle som har mødt hunden reagerer på den og de fleste mener den burde tas før noe galt skjer, mens her, hvor ingen har sett hunden, så skal det fordømes på det sterkeste, da er det eieren som har problemer osv.

tidligere historie har altså ingen ting og si, hvordan hunden er har ingen ting og si og hvordan hunden får det om den til stadighet skal omplaseres har tydeligvis heller ingen ting og si her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en viss fare for at du har et poeng om alle søsknene har blitt avlivet av det samme. Det kan jo tilsi at det er litt for mye medfødt aggresjon, og da spørs det jo om det er noe å gjøre med det desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_student85_*

Vi fordømmer ikke, vi bare svarer deg ut i fra de opplysningene du har gitt oss. Om du ikke har tid til å prøve å oppdra hunden før du avliver den synes jeg du burde gi den til noen andre som har mer tid og mer peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...