Gå til innhold

Jeg har begynt å få sterke mistanker om mannen er normal


Gjest Usikker

Anbefalte innlegg

Bare en liten oppdatering fra meg.

Jeg fikk ikke tak i min venninne, så jeg har ikke diskutert det med henne. Mente ikke å "involvere" henne i krangelen, men bare ha henne som en liten støttespiller.

Uansett så hadde han roet seg betraktelig da han kom hjem.

Jeg fikk mamma til å komme innom med fløte i løpet av kvelden også, så det hjalp.

Jeg bestemte meg for å invitere han ut på restaurant som en slags beklagelse, noe han takket ja til. Vi var ute og spiste i går.

Nå er nesten det meste normalt igjen, men han har sagt at vi skal sette opp en liste over personlige ting, slik at vi får en bedre oversikt over hva som er hvem sitt. Det skal vi gjøre til uken. Det er OK for meg tror jeg.

Til hun som sa at han bruker mye penger på å kjøre meg rundt i bilen hans så er ikke det helt sant; Vi deler på drivstoffutgiftene og jeg betaler også noe når bilen skal på service etc.

Troll.. Jeg håper virkelig at dette er en trolletråd. Hvis ikke, så har du det akkurat slik du vil ha det rundt deg. Det er ingen som tvinger deg til å være der sammen med han.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Det er ikke min eks du har havnet borti da?

Jeg ble samboer, og ja jeg visste han var gjerrig, men ikke i min villeste fatasi hadde jeg trodd han var så gjerrig, eiesyk og maipulerende som det etterhvert viste seg.

Jeg tok det som en "selvfølge" at vi skulle dele på utgiftene. Alle utgiftene.

Det begynte den dagen vi flyttet inn. Etter at tingene var flyttet noen lunde på plass skulle vi endelig på butikken å kjøpe middag. Jeg snakket om hva jeg hadde lyst på osv, og spurte om han hadde noen tips (ja, den vanlige samtalen i mitt hode), så sier han at "jeg vet ikke hva du skal ha, men jeg skal hvertfall kjøpe meg blabla og blabla. Hæ tenkte jeg, DU skal spise? :klo:

Ja, vi fikk oss altså separate hyller i kjøleskapet.

Sånn gikk det da, vi spiste hver vår middag i en mnd to, samt alt annet. Så begynte han å kjøpe øl for sine penger. Dvs, at når han han brukt opp sitt budskjett, så begynte han å "snylte" på meg og mitt budsjett. Om jeg lagde middag, så sutret han seg til en tallerken (han var jo så sulten stakkar osv osv), om han lagde mat, fikk jeg noe da???! Jeg fikk en sjelden gang et fat, men da, rett etter at jeg hadde spist opp, så krevde han betaling (!!!) Sånn ca 30kr for en kjøttkake-middag feks.

Var han tom for røyk, ja da fikk han røyk av meg. Var jeg tom for røyk, så kostet røyk fra ham 5kr pr stk.

Lang historie kort, det samboerskapet varte ikke lenge.

Fy faen for en dust :hoho:

Anonym poster: 29c2bc3209f6534b386a14364ce15e2e

Herregud. Går det an? At det kan finnes sånne mennesker er helt utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Buddy

Du sier han er ti år eldre enn deg, og dere har vært sammen i snaut ett år. Hva vet du egentlig om hans fortid, har han vært i forhold før deg, lange, korte, hva vet du om hans oppvekstvilkår, forhold til foreldre, søsken, øvrig slekt osv?

Det du beskriver vitner mye om psykiske forstyrrelser i form av tvangstanker som har fått utvikle seg i eksempelvis strenge oppvekstvilkår, der ting har vært overfokusert på ditt og mitt, nøye tilmålte verdier på alt fra mat, penger og eiendeler til strengt tilsyn og overvåking på selv det minste avvik fra det som har vært rammene rundt hele hans tilværelse.

Jeg tror du skal samle opp all mulig selvtillit, og forlange en skikkelig prat med denne karen. Gå dypt inn i samtalen og prøv å få begrunnet dette overdrevne fordelingsfokuset hans, og la ham rett ut få høre at dette ikke er et samliv du føler deg bekvem med. Får du ham til å skjønne at han må belyse, og være villig til å ta de grep som må til for å komme ut av disse psykelige tilstandene, kanskje det da kan være håp om bedring. Hvis ikke er jeg redd du bare vil slite i dette forholdet...

Ja, jeg slutter meg absolutt til flertallet her, dette høres mer enn merkelig ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW, for en snål fyr du har TS! Reise sin kos for at din veninne tok hans fløteskvett - og sier så at han håper du lærer. Ja, her lærer vi at han er en egoistisk dust - rett og slett. Finn deg en generøs mann du :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan mistenke "om" mannen er normal. Jeg ville heller mistenkt at mannen din er særdeles unormal.

I begynnelsen at hovedinnlegget får jeg medlidenhet med deg, men på slutten av hovedinnlegget og i det andre innlegget du har skrevet her begynner jeg å mistenke at du er ganske unormal du også.

Anonym poster: 178b52915421969a361d61ae496ce4c8

Dette kan da ikke bare handle om fløte, gjestfrihet osv? TS - dere bor sammen, har adskilte hyller i kjøleskap m.m. Dere bor sammen som kjærester, men han vil at dere skal ha et bofelleskap som likner et kollektiv. Hva tenker du om fremtiden sammen? Hvor lenge skal dette to - personskollektivet vare?

Ta en prat med mannen om dette. Fløteskvetten er uvesentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråder som dette provoserer meg, og mange brukere. Ofte flere sider med diskusjon, og oftest er ALLE enige om hva som er det beste.

Men likevel blir alle svar oversett, og ingen råd blir fulgt. Jeg skjønner meg virkelig ikke på TS og andre i lignende situasjoner... Jeg tror ikke dette er noe som må oppleves for og forstås heller. Spesielt ikke siden det er mange oppegående mennesker der ute som tar ansvar for sine liv, og får en slutt på forholdet.

Jeg blir litt matt av slike som det, TS. Troll eller ikke, lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da tenker jeg ikke på redde kvinner eller de som ønsker å gjøre noe med situasjonen. Selvsagt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med bruker over! Jeg blir provosert over at TS bare fortsetter forholdet etter å ha fått alle disse synspunktene. Mannen er jo klin sprø, men lykke til, du ber jo om det når du lar han behandle deg sånn!

Du må jo være drømmedama hans, for jeg lover deg at 99% av alle kvinner ville bedt han ryke og reise for lenge siden! Her får du som du fortjener når du er så himla blind! Håper bare dere ikke får barn, for barnas skyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, han er utlending. Men han har bodd i Norge siden han var tenåring. Han er svensk.

Det forklarer alt. Han er Svensk. Da er det bare å dumpe han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hvis du ikke vil oppdatere oss, TS, siden vi "alle er imot deg", men jeg håper at du en gang kommer til å forstå at dette ikke er et sunt forhold.

Hvis dette er en måte du er villig til å leve livet ditt (og la meg bare slenge inn her at det er få som hadde ønsket å leve på denne måten), så må dere forandre ting litt. det er tydelig at ditt/mitt-greiene til kjæresten din er viktig for ham, men dere må i det minste ha en "vår/gjeste"-pott av ting også. Jeg kan se for meg levenet hvis gjesten ikke hadde "stjålet" fløte, men f.eks. brukt mye dopapir, sånn at kjæresten din ikke fikk gått på do på kvelden.

Jeg vil også si det at jeg har levd i et lignende forhold. Vi hadde ikke seperate hyller i kjøleskapet, men ting skulle bli gjort etter hans måte, hvis ikke ble det silent treatment, slamring med dører osv. Det er 4 år siden det forholdet, og jeg går fortsatt av og til på tærne fordi jeg er redd for å gjøre min nåværende kjæreste sint (selv om det aldri har skjedd, iallefall ikke fordi jeg ikke rakk å skylde melkekartongen før jeg dro på jobb). Hvis han knoter med noe, f.eks. en hylle han skal sette opp, og banner, så kjenner jeg at jeg krymper meg fordi jeg er redd at det skal bli min feil. Og som sagt, min nåværende mann har aldri gjort noe for at jeg skal føle meg sånn.

Sånne ting henger igjen. Hvor fortere du kommer deg ut, hvor mindre arret vil du bli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg forstår at noen blir provosert over at ts ikke ser hvor mye som er galt i situasjonen, men det er mange som er blitt manipulert over tid som ikke klarer å se ting "utenfra".

Om selvtillitt og verdensbilde blir brutt ned med argumenter gang på gang. Gjerne argumenter som inneholder noe sannhet i seg - det gjør oftere at alt føles sant, og samtidig blandes det gjerne med noe som går på ting mottageren er usikker på i forhold til egen person. Da er det veldig mange som ikke klarer å se hva som er rett og galt og ikke minst mister evnen til å kjenne på egen magefølelse og stole på egen vurderingsevne.

Tror mange som er skråsikre på at det aldri ville kunne skje med de, kunne fått seg en overraskelse som jeg ikke unner noen.

Det er en grunn til at det oppstår grupperinger, større eller mindre, med det de fleste av oss oppfatter som helt utrolige og uforståelige meninger og handlinger.

Det at ts kan komme i forsvarsposisjon i en slik tråd er ikke rart, kanskje kommer mange med argumenter hun for lenge siden har prøvd selv og fått effektivt brutt ned?

Det betyr ikke at slike tråder ikke kan være verdifulle, enten det sår noe i ts som vokser seg sterkere over tid elle at andre leser "en annens" historie og klarer å se det gale i situasjonen og kanskje kan få nytte av det i eget liv.

Håper du får bedre dager TS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg prøve å oppsummere litt TS.

Du bor i ett økonomisk system som kalles bofellesskap sammen med en du koser med. Dette er en mindre intim ordning enn f.eks klassisk samboerskap. Han blir unormalt sur når du forsyner deg i hylla hans. Denne surheten er ett problem som er slitsomt. Du takler denne ved å gjøre akkurat hva han vil i etterkant.

Denne responsen din er uheldig, fordi du belønner han for ugrei adferd. Når man belønner ugrei adferd så vil den eskalere.

De andre damene her synes at typen din er ubrukelig, og det er deres sak, men det har jo også en fordel for deg. Han vil aldri bli utro fordi andre damer ikke vil ta i han.

Ja, han er gjerrig. Du vil ikke få noe fra han, og når du gir han noe så kan du ikke forvente å få tilbake. Men er det så farlig å bo med en gjerrig person som i alt vesentlig står på egne ben? Og du vet at han har mange gode egenskaper.

Det kan være farlig, fordi du har ikke noe økonomisk sikkerhet i ditt bokollektiv slik de andre damene har i sin familiesituasjon. Derfor understreker jeg en gang til. Du er nødt til å sikre egen utdannelse, innntekt og sparing. Økonomisk står du helt alene, og det er ikke farlig dersom du har økonomisk styrke og framdrift.

Hva med barn? Ønsker du deg barn? Tør du å få barn med han? Jeg fraråder barn med han før du har fet inntekt selv, og også fete uføreforsikringer etc. Tenk igjennom om du vil ha barn, og om du trenger å bytte ut gubbe for å bygge ett godt hjem. En barnefamilie.

Problemet med han er jo at han ikke ønsker å være familie, i den klassiske betydningen. Den betydningen at man stiller opp for hverandre, fysisk, psykisk og økonomisk, alltid og uansett. De andre damene gir dumperåd fordi de mener at en mann bør være en fullverdig familiemann.

Trenger du en fullverdig familiemann, eller kan du leve godt i kollektiv med en gjerrig elsker, som gir deg mye god kos hvis du danser etter pipa hans?

Svaret er vel at det avhenger mye av din egen økonomiske evne. Og dessuten så trenger du å sette grenser, og stoppe hans uheldige sutreadferd hver gang gjester har tatt litt fløte. Egentlig bør han ha ett eget rom med hengelås for sine private saker og sitt kjøleskap for å unngå slike episoder. Jeg tror dere faktisk heller burde skaffet dere hver deres toromsleilighet i smme oppgang, og da kunne du vært hjemme hos deg selv når du fikk gjester.

Det er utrolig viktig at du tar vare på dine venner og venninner.

Gubben din er som han er. Han er gjerrig. Det bare er sånn, og det kan du ikke gjøre noe med. Men du kan fortelle han at slik sutring når du krysser hans grenser ( f.eks i kjøleskapet) er uakseptabel, og at det dreper litt av kjærligheten hver gang. Be han heller lage en handleliste, og sende den til deg på sms, slik at du kan ta den fram neste gang du handler.

Jeg tror forresten at samlivskurs kan være nyttig. Men det koster penger, så det må nok du betale selv. Hvis det er for dyrt for deg så har du muligens skaffet deg en elsker du egentlig ikke har råd til å ha i det lange løp.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...