Gå til innhold

Hvorfor er nesten alle her dobbelt anonyme?


Gjest Skogkar

Anbefalte innlegg

... og grunnen til at jeg poster som AB, forresten: Fordi jeg kan. Ene og alene.

:)

Anonym poster: 6d327eba6aee8ff1c789a0639aeab9f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En liten sidenotis, for de av oss som er åpne om vår egen identitet er det ekstra fint med muligheten for å være AnonymBruker. Ellers hadde jeg måttet lage meg en ekstra bruker, eller latt være å delta i en del diskusjoner. Rett og slett fordi det er noen emner jeg ikke vil diskutere åpent på et offentlig forum som havner høyt oppe i Google-søk, naturlig nok.

Men jeg kan forstå at noen irriterer seg over funksjonen ettersom mange dessverre misbruker den. For all del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Men om noen har lyst til å være AB for å si at de støtter nazisme og ikke tør stå frem med nick fordi de vet det mildt sagt er "politisk ukorrekt" så er det helt OK for meg.

Jeg er selvsagt veldig nysgjerrig på hvem det er, men vil heller få innsikt i holdninger/meninger jeg sjeldent hører noen si høyt under AB enn å aldri få vite om dem i det hele tatt.

Når de er AB tør de kanksje svare mer ærlig på spørsmål jeg måtte ha.

For å skissere forskjellen; jeg er veldig interessert i å vite hva som ligger bak holdninger og atferd hos pedofile, rasister, overgripere, voldtektsmenn etc - og er mer interessert å få en innsikt i det enn å si at de er feige fordi de er AB.

Men, jeg er ikke interessert i å høre på AB`er som slenger generelt hat som "homoer kan brenne i helvetet/jenter fortjener å bli voldtatt/psykisk syke er tapere/alle sykemeldte er late" etc.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En post som avslører bittelitt, f.eks utdanning eller hobby er kanskje ikke nok til å avsløre en persons identitet, men jo mer man forteller om seg selv, jo flere fakta er knyttet til brukeren og det er lettere å bli gjenkjent. Jeg vil ikke bli gjenkjent :)

Anonym poster: 2c6bf3e3f209e0f2c6b6bf9c62db4d1e

Jeg er enig i dette, og jeg har selv blitt gjenkjent med min forrige bruker. Jeg syntes jo ikke selv jeg var så veldig personlig her på forumet, men jeg avslørte jo litt om meg selv i ganske mange av postene jeg skrev. Jeg fortalte om studiet mitt, om hvordan jeg var i grunnskolen, hva jeg var interessert i, svarte i politiske tråder, hvor mitt politiske ståsted (naturlig nok) kom fram, etc.

... Og plutselig var det noen som gjenkjente meg og som (heldigvis) sa det i fra til meg. Jeg syns det er temmelig ubehagelig at folk kjenner meg igjen og følger med på det jeg skriver her. Og nei, jeg skriver ikke kontroversielt og slenger ikke med leppa, men jeg syns likevel det er ubehagelig om noen skulle gjenkjenne meg (igjen!), derfor bruker jeg AB-knappen ganske ofte.

Anonym poster: 31ada7d3212a77b113362f5390f5fda2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en god del som leser mine innlegg som "skjult" bruker ;)

Tipper det er folk som tidligere har slengt dritt om meg, som rett og slett ikke greier å la være å spionere på meg likevel. ^^

Denne skjønte jeg ikke :klo: Hvordan vet du at folk leser innleggene dine som skjult bruker? Gjør det noe at de leser innleggene dine? Er det ikke derfor du er her på forumet?

Anonym poster: d1ce09167460b64badb8e43c0546c1f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en god del som leser mine innlegg som "skjult" bruker ;)

Tipper det er folk som tidligere har slengt dritt om meg, som rett og slett ikke greier å la være å spionere på meg likevel. ^^

En er automatisk "skjult bruker" når man logger inn og velger å være AB. I alle tråder.

Anonym poster: f16f9bf153cdb9e5002561008aa58d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En er automatisk "skjult bruker" når man logger inn og velger å være AB. I alle tråder.

Anonym poster: f16f9bf153cdb9e5002561008aa58d51

Nei, det er en faktisk ikke. Skjult bruker og AB er to forskjellige ting.

Dersom en haker av for "skjult bruker" når man logger seg inn, vil en ikke komme opp på listen over aktive brukere i forumet mens en er pålogget, og nicket vil ikke stå nederst i trådene en leser i.

AB er derimot kun en postefunksjon.

I forrige forumversjon var det slik at nicket nederst i trådene sto i kursiv når en bruker postet innlegg (usikker på om dette er endret nå). Dette var det endel luringer som ikke tenkte på, og de postet dermed innlegg som AB villig vekk, men uten å samtidig ha logget seg inn som skjult bruker. Dermed var det ofte lett å se hvem som sto bak AB-innlegg dersom et nick hadde stått i kursiv en stund i en tråd og det nye innlegget som så ble postet var anonymt. ;)

Anonym poster: 6d327eba6aee8ff1c789a0639aeab9f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er redd for å bli gjenkjent, så kan man jo legge ut litt strategisk desinformasjon. Det gjør jeg. Anyways, de av dere som sier at de har kjent igjen en eller annen, fordi vedkommende hadde sånn og sånn bunad, eller andre trivielle detaljer, har nok oftere enn ikke TATT FEIL. Dere er offer for den samme mentale gjenkjennelseseffekten som får horoskoper og cold reading til å fungere så bra. Midt i alt det generelle svadaet som kunne passe på hvem som helst, ligger det en liten gullklump av "sannhet" som passer SÅ bra på deg (eller nabokjerring, for fikk ikke hun ny bunad forleden år?). Og det KAN da umulig være en tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan i alle dager skal noen forstå at "skogmann" er meg? Det er da bare å ikke legge ut personlig informasjon er det ikke? Med mindre jeg skriver mitt navn, min kones navn, nøyaktig hvor jeg bor osv, hvem i all verden skal finne ut det?

Jeg er for øvrig 30 år, bor i Oslo og liker langrenn, turer i skogen, fisking, styrketrening og boksing. Jobber innen helse.

Hvem er jeg?? right...

Jeg aner ikke hvem du er, for jeg kjenner ingen som passer til den beskrivelsen. Men en som trener sammen med deg, jobber sammen med deg, er i slekt med deg eller kjenner deg på andre måter kan kanskje kjenne deg igjen ut fra det du skriver her pluss små drypp i andre tråder.

I tillegg skal det mye mindre til før man blir gjenkjent om man bor et mindre sted, om man har en spesiell hobby som er lite utbredt eller om man har en jobb som ikke er fullt så generell som "innen helse".

Jeg liker å kunne være åpen og fri til å skrive det som faller meg inn i debatter uten å hele tida tenke på om det jeg skriver er lett å kjenne igjen. Og jeg liker frihetsfølelsen når det er sånn at f.eks. du ikke har denne debatten i bakhodet når vi begge deltar i en annen tråd om et helt annet emne.

Sånn ellers så lurer jeg veldig på hvorfor enkelte ikke evner å respektere at folk har ulike behov. Jeg kritiserer ikke deg for å skrive under nick hele tiden, jeg stiller ikke spørsmål ved hvorfor du velger å skape deg en KG-personlighet. Hvorfor kan ikke du vise meg (og andre) det samme storsinnet og la oss gjøre våre valg i fred?

Anonym poster: 7332e458ec8840cae16f424adbc7c3c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er redd for å bli gjenkjent, så kan man jo legge ut litt strategisk desinformasjon. Det gjør jeg.

Joda, det kan man jo. Og i samme slengen bli beskyldt for løgn, svindel og trolling når man glemmer disse detaljene og røper seg.

Men helt greit at du vil bruke nick. Kos deg med det. Jeg skjønner ikke problemet med at noen velger annerledes enn deg. Hva om alle heller passer på sitt eget istedet for å blande seg så opp i andres valg, så lenge det ikke skader noen?

Anonym poster: 7332e458ec8840cae16f424adbc7c3c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg stalker-tematikken som med jevne mellomrom taes opp, som i denne tråden, er overdrevent.

Skulle jeg bli utsatt for en stalker, så er det ikke verre enn å bruke ignorer-funksjonen (deriblant kan en ignorere AB'ere), eller rett og slett bare overse stalkeren. På et eller annet tidspunkt vil de gi seg.

Synes dere gjør stalker-problematikken mer dramatisk enn det faktisk er.

Anonym poster: 9d47bc7e18b9013643688616e95c171b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg stalker-tematikken som med jevne mellomrom taes opp, som i denne tråden, er overdrevent.

Skulle jeg bli utsatt for en stalker, så er det ikke verre enn å bruke ignorer-funksjonen (deriblant kan en ignorere AB'ere), eller rett og slett bare overse stalkeren. På et eller annet tidspunkt vil de gi seg.

Synes dere gjør stalker-problematikken mer dramatisk enn det faktisk er.

Anonym poster: 9d47bc7e18b9013643688616e95c171b

Hvis du ikke selv har erfart å bli stalket, er det kanskje ikke så lett å vite hvordan du ville taklet det?

Og ellers er det jo ingen som sier at det trenger å være så dramatisk. Men irriterende, det er det.

Og det er jo ikke så dramatisk å poste anonumt heller, da. Det er en udramatisk løsning på et udramatisk (men irriterende og plagsomt) problem. :)

Anonym poster: 6d327eba6aee8ff1c789a0639aeab9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Er det virkelig så dramatisk å bli stalket da? En eller annen stusselig fjortenåring som er hemmelig forelska i deg? Det er jo ikke akuratt som om vedkommende vet postadressen din og leilighetsnummer? Finnes det ikke noen ignore-knapp?

Men joda, jeg RESSPEKKTERER deres valg kvinner. For all del. Men jeg skjønner det ikke helt for det.

Det at noen kjenner meg igjen her synes jeg ikke hadde vært så farlig. Men når jeg skal stille spørsmål om hvilken butplug som er best, eller hvordan det er å suge penis, så kommer jeg til å være AB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, det kan man jo. Og i samme slengen bli beskyldt for løgn, svindel og trolling når man glemmer disse detaljene og røper seg.

Men helt greit at du vil bruke nick. Kos deg med det. Jeg skjønner ikke problemet med at noen velger annerledes enn deg. Hva om alle heller passer på sitt eget istedet for å blande seg så opp i andres valg, så lenge det ikke skader noen?

Anonym poster: 7332e458ec8840cae16f424adbc7c3c6

Ja, noen ganger så sier jeg at jeg tar rute 24, mens det egentlig er en HELT annen buss jeg tar.

Sånne ting. Eller hvis jeg tilfeldigvis vet noe om et sted fordi jeg bor der eller har bodd der, så kan jeg jo si at jeg vet det jeg vet fordi en venn av meg eller en slektning bor/bodde der. Eller motsatt.

Det blir ikke trolling av den grunn.

Det er ikke noe problem for meg at du og flere andre er redd for å bli gjenkjent og ikke tør å delta i debatter der du står frem som en person med meninger og holdninger over tid. Jeg poengterer bare at de bekymringene du og andre har i fht evt gjenkjennelse, neppe er realistiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så dramatisk å bli stalket da? En eller annen stusselig fjortenåring som er hemmelig forelska i deg? Det er jo ikke akuratt som om vedkommende vet postadressen din og leilighetsnummer? Finnes det ikke noen ignore-knapp?

Men joda, jeg RESSPEKKTERER deres valg kvinner. For all del. Men jeg skjønner det ikke helt for det.

Det at noen kjenner meg igjen her synes jeg ikke hadde vært så farlig. Men når jeg skal stille spørsmål om hvilken butplug som er best, eller hvordan det er å suge penis, så kommer jeg til å være AB.

Jeg har hatt noen stalkere, og det var nå så som så. En eller annen hissig liten tass som plutselig begynte å rase i alle tråder jeg deltok i. Vedkommende var super-anonym à là gjest_gjest, men var lett gjenkjennelig på uttrykksmåten. Det varte en stund, og så gikk det etter hvert over.

Men jeg vil heller ha en stalker eller to, enn å være anonym. Jeg liker å diskutere ting, og jeg liker å få feedback på det jeg sier. Det får jeg ikke på samme måte hvis jeg skriver som anonym. Mister oversikten over hva jeg har sagt hvor, og hvem vet, kanskje ender man opp med å krangle med seg selv.

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen stalkere, og det var nå så som så. En eller annen hissig liten tass som plutselig begynte å rase i alle tråder jeg deltok i. Vedkommende var super-anonym à là gjest_gjest, men var lett gjenkjennelig på uttrykksmåten. Det varte en stund, og så gikk det etter hvert over.

Men jeg vil heller ha en stalker eller to, enn å være anonym. Jeg liker å diskutere ting, og jeg liker å få feedback på det jeg sier. Det får jeg ikke på samme måte hvis jeg skriver som anonym. Mister oversikten over hva jeg har sagt hvor, og hvem vet, kanskje ender man opp med å krangle med seg selv.

Det er ikke anledning til å diskutere med seg selv her, anoym eller ei. Oppdages noe slikt, slås det ned på, og har du mistanke om at noen holder kunstig liv i en tråd, er det bare å rapportere. Som alltid.

Anonym poster: 6d327eba6aee8ff1c789a0639aeab9f9

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det gjør jeg. Anyways, de av dere som sier at de har kjent igjen en eller annen, fordi vedkommende hadde sånn og sånn bunad, eller andre trivielle detaljer, har nok oftere enn ikke TATT FEIL. Dere er offer for den samme mentale gjenkjennelseseffekten som får horoskoper og cold reading til å fungere så bra. Midt i alt det generelle svadaet som kunne passe på hvem som helst, ligger det en liten gullklump av "sannhet" som passer SÅ bra på deg (eller nabokjerring, for fikk ikke hun ny bunad forleden år?). Og det KAN da umulig være en tilfeldighet.

Jeg er den som kjente igjen en grunnet bla. bunad. Jeg spurte personen neste gang jeg traff henne og joda det viste seg å stemme. Det var selvsagt flere ting, men sammen gjorde de at jeg kunne gjenkjenne personen. Når du vet hvilken bunad noen har, alder, kjønn og studiested/jobb så skal det ikke mer enn en problemstilling som ligner veldig på noe personen har gjennomgått og så vil en som kjenner den vite hvem det er ganske sikkert. Når mistanken er der kan man lett sjekke tidligere innlegg og finne om det er flere ting som stemmer. Om jeg bare hadde møtt problemstillingen ville jeg ikke kunne gjette det og hadde jeg bare visst bunaden kunne jeg selvsagt heller ikke vært sikkert. Denne personen hadde faktisk også endret enkelte ting, men det var så lite at jeg likevel var ganske sikker på at det var henne.

Problemet er at man hele tiden legger ut litt informasjon blir det til slutt ikke så vanskelig å kjenne noen igjen. Derfor legger jeg ut noen villedere her og der og endrer noen detaljer. Om noen skulle stalke meg og si at jeg sa noe annet tidligere så sier jeg det heller som det er, at det er for ikke å bli gjenkjent. Det jeg endrer er selvsagt ikke-viktige ting i forhold til diskusjonen. Kanskje en bror blir til en far el.

Anonym poster: 04fe309d73f8a41c4ba1d754abdf6753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden ryddet.

Skriv gjerne om egne begrunnelser og det er også greit å diskutere hvorvidt anonymitet kan oppnås så lenge man skriver som bruker, men ikke spekuler om hvorfor andre skriver som anonyme og heller ikke tillegg personkarakteristikker til anonyme brukere som en homogen gruppe.

Bond, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg huker også av AB om jeg deler noe som kan være igjenkjennbart om man legger sammen to og to over tid, men tviler på at det er mye å plukke ut av mine innlegg som kan gjenkjenne meg sånn helt egentlig ;)

Skal også innrømme at jeg utnytter AB-alternativet om jeg blir provosert, eller det er en viss "fare" for at noen vil kverulere på noe jeg skriver- som jeg ikke føler for å måtte forsvare i en evighet i en tråd jeg ikke vil legge mye tid i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden ryddet for innlegg som spekulerer rundt andre anonyme brukere.

Minner på igjen at det ikke er lov å hverken spekulere rundt hvorfor andre skriver som anonyme, eller tillegge uheldige personkarakteristikker til anonyme brukere som en helhetlig gruppe.

Bond, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...