Gå til innhold

Når bør man begynne å gå til mammografi og GU? Når begynte dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 18 år gammel, og lurer på når jeg bør begynne å gå til mammografi og gynekologisk undersøkelse. Har ingen plager nedentil, så sånn sett har jeg ingen grunn for å gå til akkurat nå. Men når kan det være lurt å gå likevel, sånn for sikkerhetens skyld og for å få tatt celleprøve?

Mamma fikk brystkreft da jeg var veldig liten, og med dette regner jeg med at jeg bør begynne å gå til mammografi litt tidligere enn andre. Eller hva?

Når begynte dere?

Anonym poster: 3abf00e9e4e9789bee89e4579a7f1529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viss du aldri har tatt en G.U før ville jeg kanskje snart gjort det :) Jeg tok første gang når jeg var 15 og begynnte på p-piller. Deretter har jeg tatt ca hver 3 år..

mammografi er ikke vanlig å ta før man er rundt 40-50 ??? dette får man automatisk inkalling til.

du kan jo evt. høre med fastlegen din. siden moren din fikk tidlig brystkreft. Men tror ikke du trenger å bekymre deg for brystkreft unødig :) bare pass på å undersøk brystene dine selv, når du dusjer :)

Anonym poster: aeb33943d539b8f7d432f3601bf46575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man starter normalt med celleprøver når man er 25 år, og hert tredje år etter om alt er normalt. Men ingenting er i veien for å gjøre det tidligere om du er sexuelt aktiv. Jeg var 21 første gang jeg hadde gu, og da tok legen en celleprøve også.

Mammografi er vanligst rundt 50 års alderen, men siden du har hatt brystkreft i nær familie så kan det hende at du får innkallelse tidligere, men det må du snakke med legen din om.

Selvundersøkelse av brystene er egentlig det beste, og det bør man gjøre hver mnd.

Anonym poster: 2c3fb2360c386fa34e5fed9b900675ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uvanlig at unge folk går til mammografi. Jeg er 33 og har gått til mammografi i et par år, men jeg har måttet mase meg til å få lov. Årsaken er at jeg har en hel del kreft i slekta mi, også brystkreft og eggstokkreft (de to henger tett sammen). Jeg har vært til genetisk utredning og fått beskjed om at jeg ikke har noen genfeil som gir meg økt risiko for disse krefttypene, så egentlig vil de ikke at jeg skal ta mammografi. Men jeg mener at vi fortsatt vet for lite om genetikken og at det ikke finnes fasitsvar, så jeg ønsker å fortsette å gå til mammografi for sikkerthets skyld, sånn at jeg kan føle meg litt tryggere. Men som sagt, dette var ikke noe jeg bare kunne bestemme meg for å gjøre. Jeg måtte mase og insistere for å få lov. Blir nå undersøkt en gang i året.

Anonym poster: 5fd08cc9a7bd0ec1dee749563e8e3c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelmessige celleprøver for GU er det ikke poeng i å begynne med før man er 25 år. Har du ingen plager fra underlivet, trenger du altså ikke å gå før da.

Mammografiprogrammet får man innkalling til fra 50 år. Siden din mor fikk kreft tidlig, kan det være du bør undersøkes før, men man bruker som regel ultralyd på yngre damer, fordi man har mye kjertelvev i brystene som ung og det er derfor vanskeligere å tolke mammografibilder. Det viktigste er at du lærer deg å undersøke brystene dine selv, og gjør dette regelmessig. Når du nærmer deg alderen da din mor fikk kreft, kan det være lurt å oppsøke legen for en nærmere undersøkelse, slik at du kommer inn i et system for dette. Også greit å huske på å opplyse om dette hvis du skal starte på p-piller.

Anonym poster: f5d003e017752aca73cb9da15eb5e4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til mammografi fra jeg var 29 pga. at noen i nær familie hadde brystkreft. Jeg måtte ikke mase, det var legenes forslag :)

Anonym poster: bce6ddb149f23e86d3ffc1afc698864a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På min første GU var var jeg 17 og skulle skaffe meg p piller. 3 år etterpå gjekk jeg igjen og etter 2 sexpartnere viste det seg at jeg hadde fått hpv viruset selv om jeg ikke hadde noen plager. Tok en del prøver over 3 år og da jeg var 23 fjernet jeg livmorshalsen, som egentlig ikke er noe stort problem. Har hatt posetive celleprøver etterpå og nå går jeg når jeg blir innkalt som er hver 3. år eller noe slikt siden jeg er over 25.

Mammografi har jeg aldri tenkt på, men får nok en innkalling før eller senere, men undersøker brystene selv fra tid til annen

Anonym poster: 25484717e4d1b8f4fde2853eb65d7515

Anonym poster: 25484717e4d1b8f4fde2853eb65d7515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente selvsagt at jeg har hatt negative svar på celleprøvene som er blitt tatt etter fjerning av tuppen på livmorshalsen, ikke så enkelt dette med det negative som er posetivt så det gjekk litt fort i svingene

Anonym poster: 25484717e4d1b8f4fde2853eb65d7515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg var til min aller første GU i dag, og jeg er 29 år. Jeg har aldri hatt sex eller partnere. Da jeg var 25 og 26 år, fikk jeg oppfordring om å ta GU med celleprøve, og gjøre det hvert tredje år. Jeg så ikke vitsen med det den gang, og gjorde derfor ikke noe med det. Ettersom jeg nylig har opplevd tilfeller med påvist underlivs-kreft i nær omgangskrets, bestemte jeg meg for å ta en GU. Ikke fordi jeg er redd for at jeg er syk, men fordi jeg vet at det er anbefalt å ta GU med celleprøve hvert tredje år fra fylte 25, -og jeg har ikke gjort det før nå i dag.

Etter undersøkelsen sa gynekologen at i min situasjon, uten sex-partner o.l., så er det ikke nødvendig å ta slike undersøkelser. Fastlegen min sa det samme. Men jeg tenkte at en gang gjør jo ikke noe, og er ikke redd for å innrømme at tilfellene i min nære omgangskrets er årsaken til at jeg tok mot til meg. Nå skal jeg ikke ha flere undersøkelser før jeg evt har sex med en evt partner.

Jeg vet ikke hvor lang inn gynekologen gikk, men hun brukte spekel og andre instrumenter. Kjenner lette smerter i underlivet nå, men er det fordi livmorhalsen trekker seg sammen? Har det gått hull på jomfruhinna mi nå?

Anonym poster: 3cdc7ee8737fbafb04c0eedaccbe1935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg er 18 år gammel, og lurer på når jeg bør begynne å gå til mammografi og gynekologisk undersøkelse. Har ingen plager nedentil, så sånn sett har jeg ingen grunn for å gå til akkurat nå. Men når kan det være lurt å gå likevel, sånn for sikkerhetens skyld og for å få tatt celleprøve?

Mamma fikk brystkreft da jeg var veldig liten, og med dette regner jeg med at jeg bør begynne å gå til mammografi litt tidligere enn andre. Eller hva?

Når begynte dere?

Anonym poster: 3abf00e9e4e9789bee89e4579a7f1529

du blir vel innkalt til sånn celleprøve når du er 25, men sikkert greit å gå før.

mammografi er vel i tidligste laget når du er 18. Der og blir man jo innkalt... Når man er 50 tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...