Gå til innhold

Hvor i Kroatia?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det best å reise?? Vi er ett par.

Anonymous poster hash: 05e34...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange fine steder i Kroatia. Jeg har vært i Pula, det var en kjempefin plass, og passer fint for par. Ellers er jo både Split og Dubrovnik litt større byer hvor det skjer mer enn i Pula. Hvar har jeg hørt er fint, og Zadar er en veldig koselig plass ved kysten.

Kroatia ligger jo rett ved Italia, og har mange fellestrekk, så det er et flott ferieland :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også veldig lyst å reise til Kroatia :) Men er det virkelig så varmt som 40 grader der i juli? Tenker mest på Split, Brac og Zadar, men har ikke peiling igrunnen...annet enn at jeg kjenner andre som har vært der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 grader? Nei, var der i slutten av juli fjor, og da var det rundt 25-30 grader i skyggen. Ganske så passelig. Perfekt temperatur i havet, så når en har stekt litt i sola, så er det veldig deilig å ta seg en dukkert :)

Jeg og en venninne var først i Split så reiste vi ut til øya Hvar. Den er veldig fin. Det er også andre øyer rundt der som en kan reise til, feks. Bol.

Jeg tror Dubrovnik er en veldig historisk fin by. Dit vil jeg dra neste gang tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så greit. Skjønner meg ikke på at noen mener det er 40 grader der i juli. Noen tidligere naboer av mamma som faktisk er fra Kroatia, de sier visstnok det :klo: ...ifølge mamma iallfall. Men jeg ser liksom ikke for meg at det skal være så mye som 40 grader i Kroatia i juli, Kroatia er jo "på lik linje" med Nord-Italia, jeg var på Sardinia i juli 2012, det var jo ikke 40 grader der, selv om det var varm sol og sommer. Jeg har hatt lyst å reise til Kroatia i flere år, ble vel satt på idéen av en tidligere nabo av meg. Hennes familie har hus i Split, men jeg har/hadde ikke noe særlig kontakt med henne, selv om vi bodde i samme hus for endel år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel mulig at det kan bli opp mot 40 grader om sommeren. Når jeg tenker på det så har jeg fryktelig minner fra Venezia fordi det var 40 grader i skyggen den gangen jeg var der i 2004. Og det ligger vel på linje med Kroatia.

Men jeg sier som sant var, at da jeg var der i slutten av juli i fjor var det opp til 30 grader ca. :) Men jeg mener kanskje de sa at sommeren ikke hadde vært så bra, og det var forresten på det tidspunktet det var så sinnsykt varmt her hjemme. Holdt å svette i hel her hjemme, og var faktisk en lettelse å komme ned til et kjøligere Kroatia som i det minste har air condition ;).

Som sagt var vi jo ute på ei øy også, og det er jo sannsynligvis mer svalt/vind der. Så det kan jo være en idé å ikke holde seg på fastlandet.

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langs kysten så merker du ikke at det er like varmt hvis det blåser litt. I tillegg har denne sommeren her vært veldig regnfull på Balkan i år, så ikke like varmt. Var jo Norge som fikk all varmen i fjor. Det blir fint 40 grader, men som sagt, merkes ikke såå veldig når du alltids kan bade og kjøle deg ned. I tillegg så er jo ikke 40 grader i Norge helt det samme som 40 grader der nede, på samme måte som 20 grader på Balkan føles kaldt i forhold til 20 grader her i Norge.

Eller så er det bare mine gener som tåler varmen der nede bedre siden jeg har reist dit omtrent hver sommer siden jeg var liten - er opprinnelig fra Balkan



Anonymous poster hash: 6004b...2dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tucepi er det fint , hvis du ikke er ute etter uteplasser og sånn shit



Anonymous poster hash: 20b06...ea6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte også Tucepi. Litt vel stinn brakke med turister i Makarska. Når det gjelder varmen har vi hatt dager med opp mot 35 grader når vi har vært i Kroatia i august de siste par årene.

Anonymous poster hash: f68ba...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært flere steder i Kroatia. Vi har leid bil, og hatt noen dager på flere ulike steder. Brac er ei veldig fin øy, og stranda der er helt spesiell. En koselig småby i nærheten av stranda, men det finnes flere av dem rundt om på øya.

Vi har også kjørt langs kysten fra Split til Dubrovnik, med noen dager i Makarska. Mange fine småbyer langs kysten. Vil virkelig anbefale dere å leie bil og utforske landet litt. I Dubrovnik er det bare ca 2 mil til grensa til Monte Negro. Vi kjørte litt rundt der, og også i innlandet mellom Dubrovnik og Split. Følte vi fikk sett og opplevd mye, både av natur og hvordan de lever der.

På våre turer har vi leid leilighet hos private. Det er mange som har hytter/hus/leiligheter privat til leie i Kroatia. Vi brukte Hostels.com, den siden er det mange private utleiere som bruker. Da bestiller man på forhånd, og betaler når man er der. Det blir litt annerledes enn å bo på et stort hotell med mange andre turister. Vi har også overnattet på vingårder ute på landsbygda, og det var veldig koselig.

Det spørs hva slags ferie dere er ute etter. Er det bare avslapning, sol og strand, så vil jeg f.eks anbefale øya Brac. Dit kommer man med hurtigbåt fra Split.

Vi dere se dere litt rundt, så er Dubrovnik et veldig godt utgangspunkt. Vil f.eks anbefale Mali Ston, som er litt nord i kystlinja. Den byen er kjent for sine gode østers, og har flere gode østers/sjømatrestauranter, samt at det er fint å rusle rundt der. Monte Negro er helt fantastisk nydelig, så ikke gå glipp av en tur dit om dere bor i Dubrovnik. Fra Dubrovnik så kan dere også ta båt til flere øyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så greit. Skjønner meg ikke på at noen mener det er 40 grader der i juli. Noen tidligere naboer av mamma som faktisk er fra Kroatia, de sier visstnok det :klo: ...ifølge mamma iallfall. Men jeg ser liksom ikke for meg at det skal være så mye som 40 grader i Kroatia i juli, Kroatia er jo "på lik linje" med Nord-Italia, jeg var på Sardinia i juli 2012, det var jo ikke 40 grader der, selv om det var varm sol og sommer. Jeg har hatt lyst å reise til Kroatia i flere år, ble vel satt på idéen av en tidligere nabo av meg. Hennes familie har hus i Split, men jeg har/hadde ikke noe særlig kontakt med henne, selv om vi bodde i samme hus for endel år tilbake.

Vi hadde 36 grader da vi var i Kroatia for tre år siden. Varmen blir ikke plagsom ved kysten, da det alltid er en behagelig bris. Jeg syntes det var helt perfekt klima og temperatur, for jeg plages hvis det blir for varmt. Hadde omtrent samme temperatur i Italia, og det var deilig, men der var det ikke samme brisen, så jeg hadde enkelte dager hvor jeg var litt plaget av varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...