Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

Høres ut som om det ble en fin dag på søndag (til tross for at enkelte ikke er tankelesere...!) og at også frøken fryd hadde det gøy! :) Det er moro når de begynner å bli såpass store at de følger med på ting og løser problemene selv. Lille er veldig flink til å dekke på og av bordet, hjelper til med oppvasken og henter ting for meg. Det blir fint med en sånn hjelper når lillesøster kommer! :) Vi er jammen heldige som har så fine unger! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det var absolutt en fin dag :) Jeg må vel bare innse at ikke alle er tankelesere :ler:

---

De siste par ukene har vi merket at Lillesøster ikke er like motvillig mot bilkjøring lenger, og det er så deilig å slippe å høre på skriking når man kjører lengre og kortere turer! Nå sitter hun gjerne og "prater" og slår på leken vi har festet på håndtaket til bilstolen. Selv i dag, når det ble bare kluss med at hun ble vekket kl 6 av storesøster og ikke noe morgensoving før vi skulle levere Frøken Fryd i barnehagen, slik at hun var våken i 3 timer (vanligvis blir hun trøtt allerede etter 1-1,5t på morgenen) før vi kjørte, gikk det bra. Ikke så mye som en liten klagelyd en gang! :tommel: Håper bare ikke jeg jinxer det nå da.... :tongue:

Jeg har ikke hatt så langt hår som jeg har nå på 9-10 år, men nå er det røyting for fullt og jeg er så lei håret mitt! Det rekker ned til BH'stroppen på ryggen, men i ettermiddag skal jeg til frisøren og kvitte meg med halvparten! Slik at det når midt mellom skulderen og øret. Gjett om jeg gleder meg! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med frisørtime! Kunne tenkt meg det jeg også, men er litt i tvil. Er faktisk fornøyd med sveisen for tiden, og har ikke egentlig lyst til å klippe det av! Angrer vel når amme-røytingen slår inn for fullt og jeg har for mange unger til å kunne drømme om en time i stolen! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er superdeilig å ha "kort" hår igjen! Og så mange komplimenter man får! :fnise: Tar meg fremdeles i å dra håret sammen for å feste det i en hale, men det går ikke :ler: Blir bare en bitte bitte liten en i så fall.

I morgen er det fotografering i barnehagen (Ååååååh, jeg gleder meg til å se bildene!) så jeg må finne frem noe fint tøy i kveld og så må Frøken Fryd bade og vaske håret. Sistnevnte er ikke så veldig populært. Hun hadde en (kort) periode hvor hun var flink til å bøye hodet bakover og la oss skylle ut shampooen, men nå er det mest grining og protester igjen. Noen som har gode tips? Hun vil ikke ha en tørr klut foran øynene, og ikke vil hun bruke sånn "dusjskjerm". Vi prøver både med en kopp som vi heller litt etter litt over håret, og vi har prøvd med dusjhodet og uten dusjhodet (bare slangen), men nei...

Takkekortene etter dåpen er allerede levert/sendt og jeg har fått laget minnerammer både fra fødselen og dåpen til Lillesøster. Det var en rett så effektiv mandag i går! Nå må jeg planlegge middager slik at jeg og Lillesøster får handlet litt før vi henter Frøken Fryd senere, og så skal jeg se om jeg får strikket ferdig en hals som skal være julegave (eller kanskje Frøken Fryd får den til bruk i barnehagen :klo: og så strikker jeg ny til julegave-jenta ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjing og hårvask er upopulært med lille også. Har brukt en sånn plastbolle (ca 1 liter), og bare skylt på, og prøvde også en kopp. Den ville han bare drikke badevann med, så den måtte bort! Nå bruker vi bare dusjhodet, til store protester. Jeg underholder som best jeg kan med synging og grumaser for å få han til å fokusere på noe annet OG kikke opp, men det er den delen av badingen som er mest intens og tar desidert kortest tid! Heldigvis har lille veldig kort og ryddig sveis. Regner med større utfordringer med ei lita ei med ville krøller - sikkert det vi får neste gang! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her i huset er det jeg som må ta hårvasken.. iallfall uten mye grining. Jeg gjør enda slik jeg gjorde da hun var baby, dvs. vasker med en klut. Jeg fukter først håret hennes med en fuktig vaskeklut, flere ganger. så massere inn såpe. og så tar jeg kluten med masse vann i, og drar forsiktig bakover hodet hennes mens jeg presser ut litt vann. trikset er masse vann på kluten, så den virker litt skyllende. kan kanskje prøve en svamp også?

Dette funker vel helst når de har lite/tynt hår ( som FP har, enn så lenge)... ser med skrekk og gru frem til jeg må frem med skylling/dusjing. Hun prøver å beskytte øynene ved å bøye hodet fremover, MOT sin hensikt. og så går alarmen.... wæææhhh vann i øynene!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dusjing og hårvask er upopulært med lille også. Har brukt en sånn plastbolle (ca 1 liter), og bare skylt på, og prøvde også en kopp. Den ville han bare drikke badevann med, så den måtte bort! Nå bruker vi bare dusjhodet, til store protester. Jeg underholder som best jeg kan med synging og grumaser for å få han til å fokusere på noe annet OG kikke opp, men det er den delen av badingen som er mest intens og tar desidert kortest tid! Heldigvis har lille veldig kort og ryddig sveis. Regner med større utfordringer med ei lita ei med ville krøller - sikkert det vi får neste gang! :fnise:

Vi prøver å lage ablegøyer og sier "Se der! Hvor er dusjen? Se på pappa" og peker opp, men hun har gjennomskuet oss :fnise: Tarn nok litt lengre tid å skylle ut av hennes lange hår, ja, men vi prøver å få det unna så fort som mulig, og gjerne tidlig i badingen så hun kan kose seg etterpå :)

her i huset er det jeg som må ta hårvasken.. iallfall uten mye grining. Jeg gjør enda slik jeg gjorde da hun var baby, dvs. vasker med en klut. Jeg fukter først håret hennes med en fuktig vaskeklut, flere ganger. så massere inn såpe. og så tar jeg kluten med masse vann i, og drar forsiktig bakover hodet hennes mens jeg presser ut litt vann. trikset er masse vann på kluten, så den virker litt skyllende. kan kanskje prøve en svamp også?

Dette funker vel helst når de har lite/tynt hår ( som FP har, enn så lenge)... ser med skrekk og gru frem til jeg må frem med skylling/dusjing. Hun prøver å beskytte øynene ved å bøye hodet fremover, MOT sin hensikt. og så går alarmen.... wæææhhh vann i øynene!!!!!

Vasker håret med klut innimellom også, men det tar veldig lang tid når hun har såpass langt hår (godt ned på ryggen), så det er mer kriseløsning. Og så synes hun det er veldig stas å se på at Lillesøster blir badet (lei av badebalje! Ønsker meg badekar så de kan bade sammen - etterhvert) og at jeg vasker det lille håret hun har på hodet (mens Frøken Fryd gjerne vasker magen :fnise: ). Og så ser hun jo at jeg og pappa'n vasker håret, men hun vil sjelden være med meg inn i dusjen, selv om hun ser at Lillesøster er med. Heldigvis liker Lillesøster veldig godt å bade/dusje, så jeg håper litt av det kan smitte over på Frøken Fryd.

---

Her er det nok et utviklingssprang på gang skal vi tro humøret til Lillesøster (og i følge appen Wonder Weeks - genial!), for hun sutrer en del, stapper fingrene mine i munnen sin, sutter iherdig på tommelen (eller kan det være tenner allerede? Frøken Fryd var 7-8 måneder når hun fikk sin første tann) og klarer ikke å finne roen til å sove på dagtid. Prøver å amme henne ofte fordi jeg er redd for at hun prøver å si at hun er sulten uten at jeg skjønner det, men hun vil jo ikke ha mat i halvparten av forsøkene mine... Bysser henne en del og hun søker nærkontakt. Vil helst ligge tett i tett når hun skal sove på dagtid, og ligge på brystet når jeg sitter i stolen. Bare koselig det altså, men det kan bli litt intenst å bruke 1-2 timer på å få henne til å sovne (selv om vi egentlig er vant med langt verre innsovningsproblemer fra storesøsters babytid). Det begynte på onsdag, så jeg håper det ikke sitter i så alt for lenge. Heldigvis er det helg nå, så vi kan dele litt på det...

Fikk meg en overraskelse på vekta i dag tidlig. Det har jo vært så mye kaker og snop siste måneden p.g.a begravelse (attpå-lag (som de sier her)), dåp, bursdag, slektstreff osv, men jeg følte ikke at jeg hadde gått opp noe særlig til tross for det. Allikevel var jeg litt spent, og ble litt sjokkert når jeg faktisk hadde gått ned 1,5kg! :lur: Veldig greit, og nå veier jeg faktisk 0,5kg mindre enn jeg gjorde når jeg ble gravid :hakeslepp: Var sikker på at ammingen ikke kom til å være like effektiv på vektnedgangen denne gangen, men jammen funker det like bra - og kanskje enda litt til :tommel:

Er litt spent på veiingen på Lillesøster på kontroll neste uke, for hun hadde sunket en del på kurven fra 6 uker til 3 mnd kontroll. Satser på at det holder seg stabilt, for hun klager jo ikke over at det er for lite ihvertfall.( I så fall må jeg vel bare fortsette å spise kaker og sjokolade :fnise: ) Hun er jo 4 mnd så vi kan jo så smått begynne med smaksprøver, men jeg tror jeg skal vente til hun er litt mer seg selv igjen. Vet ikke om vi skal begynne med grøt med det første, men heller satse på frukt og grønt. Forøvrig har Lillesøster kommet i "Slipp-puppen-og-se-på-alt-mulig-annet-enn-å-amme"-perioden... Veldig kjekt når spruten står utover oss begge og sofaen :roll::ler: Litt vanskelig å få til ammingen når Frøken Fryd vil være med for da vil jo Lillesøster bare se på henne. Søskenkjærlighet :rodmer:

Som sagt er det endelig helg! Hadde mest lyst til å være helt i ro denne helga siden det har vært travle helger den siste måneden, men vi må innover til Mannens foreldre og skifte til vinterdekk for de står der, så da går vel lørdagen bort på et blunk, og søndagen får vi se om vi får tid til en familietur ut i skog og mark med niste :)

Nå burde jeg vasket gulvet..... Burde, burde... Tror jeg skal lese litt først :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åhh husker den der "slipp puppen" tiden... og tida går så fort!! Min er 2 nå, og er enda meeeeget opptatt av pupp og mammaen sin generelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille er fortsatt også veldig mammadalt, pupp har han aldri skjønt viten med! Men mamma er definitivt eneste rette, særlig i tretiden om natta eller tre minutter før vekkeklokka ringer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna var ganske pappadalt mot slutten av graviditeten med Lillesøster og de første 1-2 månedene etter fødsel, men nå er det mamma, mamma, mamma. Veldig koselig, men ikke så kjekt når jeg ikke føler at jeg strekker til p.g.a. at jeg må ta meg av Lillesøster også. Men i morgen blir det hjemmedag for Frøken Fryd har jeg bestemt. Hun ville ikke i barnehagen i dag morges, så da fikk jeg så dårlig samvittighet for å sende henne med pappa'n. Men Lillesøster gog og jeg skulle på 4 mnd kontroll, og da er det ikke så greit å ha med en aktiv toåring på slep.

Lillesøster vokser fint både i vekt og lengde, så hun er velernært på morsmelk. Men kanskje prøver vi noe frukt/grønt en dag nå snart. For å benytte oss av "smaksvinduet" (selv om det ikke hjalp så mye med storesøsteren, synes jeg). 4 mnd kontrollen var kun med fysioterapeut og alt som ble sagt hørte jeg for to år siden, så det var i grunnen bortkastet.. Men, men... Kjekt å treffe igjen de andre jentene da :)

Nå romler magen min og jeg gleder meg enormt til kveldsmaten! Jeg har nemlig prøvd meg på eltefritt brød for første gang! Håper det blir like bra som jeg har hært rykter om :jepp: Og så har jeg innmari lyst på kakao med krem :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde egentlig ligget og sovet nå, men jeg har endelig fått ånden over meg til å komme ajour med frøknenes scrappealbum! :danse: Så da blir det "skal bare..." og plutselig er klokka snart midnatt!

Lillesøster fikk smake litt på avokadomos i dag og hun synes det var veldig merkelig å plutselig få en skje med noe i munnen. Hun visste ikke helt hvordan hun skulle angripe det, men tygge- og svelgebevegelsen kom raskt og hun smilte og var fornøyd! Men jeg må innrømme at jeg synes det er veldig vemodig at hun skal begynne med fast føde nå. De fire første månedene har jo gått så fort, og det er jo så koselig å amme. Vi skal naturligvis fortsette med det i lang tid ennå, men allikevel...

Vel, vel, jeg får finne senga snarest :tellesauer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, for en natt... Lillesøster har blitt forkjølet og dermed var det mye uro i natt. Hun våknet til etter den første ammingen i 01-tiden og lå og prata for seg selv og var veldig snørrete. Så da tok jeg henne opp, skiftet bleie og fjernet snørret. Måtte dytte litt på vugga, men hun sovnet relativt raskt heldigvis. Men Frøken Fryd skrek til 2-3 ganger, men ble stille igjen før Mannen rakk å skjønne at jeg dyttet borti ham for å få han til å gå inn til henne. Men 05:45 var det morgen og da stod jeg opp mens Lillesøster og Mannen lå og snorka videre.. Gjesp! Tror jeg trenger en kaffekopp til.

De to søstrene er ganske like i utseendet, men de skiller seg sterkt når det kommer til f.eks. døgnrytme. Frøken Fyd var jo sjelden i seng før 21-22 (og enda senere de første 3 mnd med kolikk), mens Lillesøster er klar for senga i 19-tiden. Frøken Fryd sov følgelig til 09-10-tiden, mens Lillesøster er klar for dagen i 6-7-tiden sammen med storesøster. Frøken Fryd sov ikke så lenge i strekk på denne tiden, kanskje 30-60 minutter. Men Lillesøster sover gjerne 2-3 timer på formiddagen, og 1 time x 2 senere på dagen. Vi synes jo det er superluksus etter det vi var gjennom med Frøken Fryd, så når folk spør så sier jeg at hun er en baby nærmest etter boka :fnise:

Men uansett hvordan de er, så er vi utrolig velsignet som har fått nettopp disse to gullene :rodmer:

Mannen og jeg kunne tenkt oss litt alenetid, i den forstand at vi bare kan slappe av sammen og nyte noen timer alene (Lillesøster må jo være med, men hun gjør ikke så mye ut av seg), spise god mat og smake på litt vin ;) Men Frøken Fryd er så mammadalt for tiden, så jeg er litt skeptisk til å sende henne på overnatting hos besteforeldre. Det går jo helt sikkert bra, men jeg vil ikke at hun skal være lei seg for at jeg ikke er tilstede. Det er vel sånn det er å være foreldre; man setter barna foran alt. Men kjærligheten til Mannen er også viktig, og jeg føler at vi trenger litt oss-tid. Ikke lett dette...

Jeg får bake noen skoleboller og tenke på saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoleboller hjelper bestandig når man trenger litt klarsyn! :Nikke: Jeg og mannen får (selvfølgeli) veldig lite sånn alene-tid, men vi har vært relativt flinke til å kose oss hjemme.. I alle fall når tassene er borte på overnattigsbesøk. Lille er jo i seng i sju-tida, så da er det av med TV, mobil og nettbrett, på med fin musikk og lage god mat sammen. Luksusen er jo at siden vi alt er hjemme kan vi drikke vin begge to uten å tenke på taxi-regninger! :fnise: Kanskje Frøken Fryd ville synes det var litt stas å få overnatte borte, hvis det ble presentert som en sånn "stor jente"-greie? Bollebakekveld med bestemor med påfølgende film, eller noe sånt... Vet ikke.. Lille har aldri overnattet borte uten oss, og jeg aner ikke hvordan han hadde tatt det. Nå for tiden er jo ikke pappaen god nok en gang, kun mamma som gjelder.. Hadde sikkert fått anfall om det var bestemoren som kom inn til han om natta! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at dere ser så tydelig forskjell på ungene allerede... og likheter. Her er barna våre realtivt like på døgnrytme, men jeg tror E er noe roligere enn Fløtepusen. Og griner litt mindre. Kanskje jeg som er bedre mamma denne gang?

Prøv å legg vekk skepsis for overnatting hos besteforeldre.. det kan jo smitte over på FF også. Vær åpen og ha troen, som du sier så går det sikkert kjempefint: og skulle det bli problemer så er jo ikke det verdens undergang heller. Just do it!! (når det er sagt så har ikke FP overnattet særlig hos besteforeldre, dvs; hun sov hos dem når E ble født. Og det gikk jo kjempeflott!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det ble ikke noe overnatting forrige helg, men akkurat nå er Mannen og leverer Frøken Fryd hos foreldrene sine. Hun sa tvert ja når jeg nevnte overnatting for et par dager siden, men det spørs hvor gøy hun synes det er når hun blir trøtt til kvelden og bare vil ha mamma'n sin... Æsj, det går vel bra. Ingen vits i å bekymre seg unødig :jepp:

Lillesøster får smake på litt risgrøt hver dag, men det er ingen suksess akkurat. Hun er mer enn fornøyd med melken :fnise: Frøken Fryd derimot vendte seg raskt til grøt og diverse moser av frukt og grønt. Allikevel er hun ingen storspiser nå, kun i perioder.

Nå er det tid for litt husarbeid før Mannen kommer tilbake og Lillesøster våkner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...