Gå til innhold

Aldersforskjell


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har flere enn ett barn, Vil dere anbefale 3,5år eller 4år mellom. Eller mer enn 4? Vet at mange vil ha to tette, men det ønsker ikke vi. Så, dere med litt avstand mellom barna, hva syns dere virker ideelt?

Anonymous poster hash: 2029b...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan bli veldig mye sjalusi mellom barna om det er 2-3 år mellom de.



Anonymous poster hash: 67474...079
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så stor forskjell på 3,5 og 4,5 år, eldstemann har jo da allerede blitt ganske selvstendig og kan uttrykke seg pluss gjerne har sluttet med bleier, sover godt om natta osv...

Selv har vi 4 år og 4 mnd, fungerer veldig greit, lite sjalusi og minstemann han er jo bare med (ganske rolig baby). Har også venner med 3 år og 9 mnd forskjell og de har samme opplevelse som oss. Dessuten er det jo vanskelig å planlegge om det blir 3,5 år eller nærmere 4,5 år, det tar ofte litt tid å bli gravid og er vanskelig å planlegge.

Eneste negative jeg tenker meg er at vi får skolestart og barnehagestart samtidig, skulle likt å hatt de i barnehagen sammen et år... Men dette avhenger jo også litt av når på året de er født.

Anonymous poster hash: 79ddc...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli veldig mye sjalusi mellom barna om det er 2-3 år mellom de.

Anonymous poster hash: 67474...079

Ok, men det er uansett ikke aktuelt for oss. Blir 3-4, evt 4-5 år mellom. Hva tror du om det?

Ts

Anonymous poster hash: 2029b...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så stor forskjell på 3,5 og 4,5 år, eldstemann har jo da allerede blitt ganske selvstendig og kan uttrykke seg pluss gjerne har sluttet med bleier, sover godt om natta osv...

Selv har vi 4 år og 4 mnd, fungerer veldig greit, lite sjalusi og minstemann han er jo bare med (ganske rolig baby). Har også venner med 3 år og 9 mnd forskjell og de har samme opplevelse som oss. Dessuten er det jo vanskelig å planlegge om det blir 3,5 år eller nærmere 4,5 år, det tar ofte litt tid å bli gravid og er vanskelig å planlegge.

Eneste negative jeg tenker meg er at vi får skolestart og barnehagestart samtidig, skulle likt å hatt de i barnehagen sammen et år... Men dette avhenger jo også litt av når på året de er født.

Anonymous poster hash: 79ddc...015

Jeg tror vi skal gå for 3,5år mellom (da har man jo litt tid til å bli gravid og, selv om det gikk på første forsøk sist).

Det med et år sammen i bhg før skolestart var er godt poeng:)

Liker veldig godt tanken på at den største er litt stor og forstår mer, kan være litt med på det hele. At hun skal få glede seg til å bli storesøster osv.

Ts

Anonymous poster hash: 2029b...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det går greit uansett.

Om det er 3,5 eller fire år, eller fem for den saks skyld- det spiller neppe noen stor rolle. Hvilket forhold søsknene får er langt mer avhengig av personlighet og kjemi enn antall måneder imellom, og så lenge dere er bevisst på at sjalusifølelser kan oppstå og gjør deres beste for å legge til rette for et godt søskenforhold, er det ikke så mye fra eller til man får gjort :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår første er nøyaktig 3,5 år eldre når nestemann kommer om et par mnd. Jeg tror det kommer til å funke veldig bra. Eldstemann har sluttet med bleier og er veldig opptatt av å bli storebror og passe på babyen. Vi ville heller ikke ha to helt tette. Det eneste er jo at eldstemann er jo muligens ganske stor før han får stor glede av å leke med minstemann.

Anonymous poster hash: e90af...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gutt og jente med 5 år i mellom. Det har vært litt vanskelig når man skal gjøre ting sammen da den ene er for stor eller den andre for liten og gutter og jenter liker forskjellige ting. Da måtte vi foreldre dele på oss. Gikk fint men hadde vært moro å gjøre ting sammen f.eks. kino, tivoli der den ene er for liten til å kjøre enkelte ting, hva de skulle se på tv...... Men var deilig at hun på fem klarte seg en del selv når gutten ble født. Jeg ville hatt de tettere.



Anonymous poster hash: 5764e...d04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to søsken på far-siden som er 20 år eldre enn meg, så de har jeg ikke så mye med.
Men på mor-siden er det akkurat 3,5 år mellom meg og storebroren min og akkurat 3,5 år mellom han og storesøsteren vår, vi har alltid hatt et veldig godt søskenforhold selvom det jo ble litt krangling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller ventet 5 år. Det er det mellom meg og søsteren min, funker fett!



Anonymous poster hash: 90e9d...9cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller ventet 5 år. Det er det mellom meg og søsteren min, funker fett!

Anonymous poster hash: 90e9d...9cb

Samme her :) Foreldrene mine fikk jo masse avlastning etter hvert fordi jeg passet på og lekte hele tiden. Så kjenner jeg noen som har fått barn med 2 års forskjell, de holder på å slå hverandre i hjel hvis ikke foreldrene passer på, og jeg skjønner ikke hvordan de orker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller ventet 5 år. Det er det mellom meg og søsteren min, funker fett!

Anonymous poster hash: 90e9d...9cb

Ja jeg ser absolutt fordelene ved en slik aldersforskjell:) det eneste er at jeg og mannen helst ikke vil være småbarnsforeldre i "evig tid";) Jeg tenker også at det kanskje er bittelitt for lenge, med tanke på at jeg vil at de skal kunne leke litt sammen i barndommen også. At jenta mi ikke bare skal være "barnevakt", men at de kan leke litt ordentlig.

Men hadde jeg vært 3år yngre, hadde vi kanskje gått for rundt 5år mellom. Syns det virker så harmonisk og mindre stress med litt aldersforskjell:) Var på stranda i dag, og la virkelig merke til dette!

Ts

Anonymous poster hash: 2029b...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller ventet 5 år. Det er det mellom meg og søsteren min, funker fett!

Anonymous poster hash: 90e9d...9cb

Ett vennepar av oss har 5 år mellom guttene sine, og det er absolutt ingen fordel. Bare en tur i fornøyelsespark med dem er jo en krigssone. Den ene er for stor til det den minste har lyst til og den minste for liten til det den store har lyst til. Og med en mor som er totalt motstander av å splitte familien fordi alle må ta hensyn og vente på tur, så er jo katastrofen total.

Mellom meg og eldste broren min er det 7 år og det fungerte heller ikke da vi var små.

Ville nok maks ha hatt 3,5 år i mellom.

Har selv 20 mnd mellom mine og for oss fungerer det fint. De krangler sjeldent, til tross for at de er forskjellige som natt og dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett vennepar av oss har 5 år mellom guttene sine, og det er absolutt ingen fordel. Bare en tur i fornøyelsespark med dem er jo en krigssone. Den ene er for stor til det den minste har lyst til og den minste for liten til det den store har lyst til. Og med en mor som er totalt motstander av å splitte familien fordi alle må ta hensyn og vente på tur, så er jo katastrofen total.

Mellom meg og eldste broren min er det 7 år og det fungerte heller ikke da vi var små.

Ville nok maks ha hatt 3,5 år i mellom.

Har selv 20 mnd mellom mine og for oss fungerer det fint. De krangler sjeldent, til tross for at de er forskjellige som natt og dag

Mellom meg og mine brødre er der 7 år. Jeg er da i mellom og det er sida 14 år mellom yngste og eldste. Jeg og storebror kranglet sjeldent, mens jeg og min yngre bror kranglet mye. Jeg har også halvsøsken der det var under to år mellom alle tre og de som var eldst kranglet fra de var født til de bli ca 18 år, men yngste kranglet aldri noen med.

Jeg tenker at det ikke har noe med aldersforskjellen, men personlighetene. .. ikke alle går overens.

Jeg har flere venninner med familier der de har 2-3 år i mellom og noen av de kranglet hele oppveksten. Og noen gjorde ikke det. Men jeg synes ikke det virker som at alt går så mye bedre med lite mellomrom mellom barna. Selv har jeg bare et barn som snart er to år og jeg kommer til å få nestemann da jeg er klar. Jeg kommer ikke til å få barn tett eller med stort mellomrom fordi kanskje de kommer bedre overens da...

Og dett e med tivoli/ferier osv. Vi er en familie med mine/dine/våre og der det som sagt er en del aldersforskjell. Vi var jo seks barn til sammen (med halvsøsken), men ferier eller tivoli var aldri noe problem. Vi har alltid dratt på ferier og aldri har det vært noe problem eller mer krangling av den grunn. Jeg lurer litt på om dette ikke bare har noe med barna å gjøre, men heller foreldre som skal vanskeliggjøre alt så veldig..

Anonymous poster hash: 79c7f...745

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det tre år og tre mnd. Mellom barna. Tror det blir ganske greit. :)

Ja, jeg tenker egentlig at alt over 3år er greit:) men pga når på året det er mest ideelt, blir det minimum 3,5år for oss. (Vil helst ha mellom januar og august, jenta vår er født i juli). Ser for meg at vinter/vår blir bra neste gang:)

Ts

Anonymous poster hash: 2029b...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...