Gå til innhold

Er unge mødre ofte umodne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jada, jeg skjønner at tittelen provoserer mange, men jeg vil gjerne høre andres erfaringer. Dette er ikke en tråd for unge mødre som føler seg truffet, men for voksne venner av voksne, unge mødre, hvordan de oppfatter sine venner.

Jeg har tenkt en del på det i det siste, da jeg føler at jeg har "vokst i fra" en del av mine venninner som fikk barn tidlig. Vi er fortsatt gode venner, og er en del sammen, så det er ikke det at vi har mindre kontakt fordi de har barn. Men som sagt så føler jeg at jeg har vokst fra dem. Jeg opplever stadig at de "står fast" på det stadiet de var før de fikk barn. Liker samme musikken, har mange av de samme (voldsomme) følelsene som tenåringer har, de har ingen (interesse for) utdanning eller jobb, null peiling på politikk og null interesse for nyheter og aktuelle saker i samfunnet osv. De virker rett og slett som forvokste tenåringer. De fleste jeg kjenner på min alder, meg selv inkludert, er ferdig med festing og sene nachspiel osv, og dette er jo en utvikling som har kommet gradvis for min del, mens hos mine venner som er unge mødre virker det som det er selve meningen med livet, og om de får en barnefri helg så MÅ den brukes på festing. Det virker rett og slett for meg som om utviklingen deres stoppet litt opp, eller ble satt på pause, i det de fikk et barn.

Vi er i midten av 20-årene. Må få presisere at dette gjelder de som fikk barn veldig tidlig, ikke de som var ferdig med utdannelsen, kjøpt hus og fikk barn når de var 23. De har hatt en helt normal modningsprosess, slik jeg ser det.

Er det flere som opplever dette, eller er det kun mine venner som er sånn?


Anonymous poster hash: 810fd...1be



Anonymous poster hash: 810fd...1be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tipper de ville vært sånn uavhengig av om de fikk barn, eller ikke.

Man kan føle at man vokser i forskjellige retninger selv om det ikke inkluderer barn.

Kjenner mange som fortsatt fester, og som IKKE har barn.

Og mange som fikk barn tidlig og vokste og modnet "over natten" pga dette.



Anonymous poster hash: c5ba2...fe8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du forteller er noe jeg kjenner igjen hos de fleste av de jeg kjenner som var under 20 år når de fikk barn, enkelte setter bort ungene hver helg for å feste, og virker mer opptatt av gutter og fyll enn av barna(nå ser jo ikke jeg hva som skjer når de er hjemme, men man danner seg et inntrykk av hva som er viktig).

Men dette gjelder IKKE alle, jeg kjenner noen som fikk barn tidlig, har hus, er ferdig utdannet eller studerer nå, og er veldig modne. Men, det å være glad i å ta seg en fest og være på nach, er man da moden når man er ferdig med dette? Er ikke det bestandig gøy, uansett alder?(kommer jo an på hvem man er med og om det er morsomt, men hvem takker nei til dette selv om de begynner å dra på årene?)



Anonymous poster hash: 99ade...f5e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så skal det sies at de som er mest umodne av de jeg kjenner som fikk barn tidlig, planla å bli gravid. De som klarer seg veldig bra nå og har utdannelse ++, planla det ikke, men gjorde det beste ut av det.



Anonymous poster hash: 99ade...f5e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Men, det å være glad i å ta seg en fest og være på nach, er man da moden når man er ferdig med dette? Er ikke det bestandig gøy, uansett alder?(kommer jo an på hvem man er med og om det er morsomt, men hvem takker nei til dette selv om de begynner å dra på årene?)

Anonymous poster hash: 99ade...f5e

Det har noe med settingen også. Alle jeg kjenner liker å gå ut en gang i blant, dersom det er noe spesielt som skjer, eller det er noen som man ikke har sett på lenge som er i bygda/byen eller lignende. Nach er jeg ferdig med, da orker jeg ikke jobb på mandagen, og mange med meg. Saken er at de kun går ut for å drikke seg pære snydens, helt uavhengig om det er noe som skjer, eller hvem andre som er ute, og de går inn for å finne et nach. Et hvilketsomhelst nach, helt uavhengig om det bare er dritings 18-19 åringer der, så MÅ de på nach. Det er sånt som hører med når du faktisk er en umoden 18-19-20 åring selv, ikke når du nærmer deg feil side av 20 åra.

Anonymous poster hash: 810fd...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har noe med settingen også. Alle jeg kjenner liker å gå ut en gang i blant, dersom det er noe spesielt som skjer, eller det er noen som man ikke har sett på lenge som er i bygda/byen eller lignende. Nach er jeg ferdig med, da orker jeg ikke jobb på mandagen, og mange med meg. Saken er at de kun går ut for å drikke seg pære snydens, helt uavhengig om det er noe som skjer, eller hvem andre som er ute, og de går inn for å finne et nach. Et hvilketsomhelst nach, helt uavhengig om det bare er dritings 18-19 åringer der, så MÅ de på nach. Det er sånt som hører med når du faktisk er en umoden 18-19-20 åring selv, ikke når du nærmer deg feil side av 20 åra.

Anonymous poster hash: 810fd...1be

Da er det jo en annen sak, trodde du mente at alt av nach var umodent. Et nach med gode venner og gamle kjente er jo noe som oftest er gøy uansett alder. Så da kan jeg si meg enig med deg på det punktet også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av mine beste venner som fikk barn tidlig, hun hadde vel nettopp blitt 16, hun har klart seg bedre enn de fleste, og sitter overhodet ikke fast på 90-tallet :) Hun tok seg et friår når hun fikk barnet, giftet seg når hun var 17, tok utdannelse og har jobbet seg oppover hele tiden. Nå sitter hun med toppjobb i et av Norges største oljefirma . :) Hun var virkelig en vill jente før hun ble gravid, men den dagen graviditetstesten viste positivt, så ble hun voksen og har vært det siden. Virkelig en bra jente.



Anonymous poster hash: 1e1d3...48a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere unge mødre som er både modne og flinke, og som tar utdanning etter at de har fått barn. Og noen unge mødre som er akkurat som ts sier. Altså er det ulikheter i personlighet og modenhet blandt unge mødre, som med alle andre unge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare litt mer konkret på det ts spør om:

Jeg gikk på ungdomsskolen med endel jenter som fant seg kjæreste da, og fikk barn før de ble 20. Mange av dem er fortsatt sammen med sin ungdomskjæreste, og har klart seg veldig bra i livet. Noen av de unge mødrene har fortsatt med å få barn med flere menn, og har ikke utdanning. De lever liksom fra mann til mann, og det virker som det har vært menn og festing som har vært viktigst opp i gjennnom årene.

Jeg fikk selv barn da jeg var 20, var gift med barnefar, og tok høyere utdanning etterpå.

Datteren min fikk også barn da hun var 20, og hun er mer moden enn jeg var på samme alder. Hun har alltid vært den rolige fornuftige typen, og barnet var planlagt.

Nå er hun 22, har vært sammen med samboer siden hun var 17. Han er ferdig utdannet, hun går på høyskole nå. De har eget hus, og har det veldig bra sammen. For dem hadde det ikke utgjort noen forskjell om de fikk barn noen år senere, de var mer modne da enn mange som er 25+.

I deres omgangskrets er det flere unge som har fått barn. Og alle disse mødrene er voksne og fornuftige til tross for ung alder, de er i stabile forhold, og de tar utdanning. Samtidig er det flere hun gikk på skole med som har fått barn, og som absolutt burde ha ventet. Disse har ikke utdanning, og fester mye.

Jeg tror at både sosial arv og omgangskrets spiller inn her. Datteren min og hennes venner er oppvokst i stabile forhold, og det er lagt vekt på betydningen av det å ha utdanning. De har også valgt gode partnere, kanskje fordi de hadde gode rollemodeller? Vi bor forresten på bygda, og det har nok også betydning. Det er mer vanlig at man får barn i ung alder her enn i byene. Dessuten er miljøet ganske gjennomsiktig, og man vet fort hvem som er verdt å satse på og ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i en del av det du skriver.

Har et par venninner som fikk barn ganske tett oppi hverandre i slutten av 10kl/VG1. Nå er de ferdig med småbarnsfasen og ungene har blitt 4-5 år gamle og de har mer fri/tid til å være på sosial media, barnefri helger osv.

De skriver som vi gjorde når vi var 15. Bruker samme type klær. Vil BARE feste og ha det kult. Nettopp begynt på VGS i en alder av rundt 20, ingen interesse av personlig økonomi, politikk, samfunn osv.. Sitter rett og slett litt igjen i tenårene. Vil anta det er fordi det er da livet deres ble satt på vent, og de nå gjenopptar i samme steg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan på en måte forstå det ved å bruke meg selv som erfaring. Da jeg ble gravid med datteren min som 19 åring var jeg absolutt ikke moden, og gledet meg til barnefri kvelder hvor jeg kunne gå ut med de vennene jeg hadde som selv ikke hadde barn.

Dette gikk over naturlig, og etter en stund var ikke det store behovet der lengre. Nå som jeg er gravid igjen, som 25 år, merker jeg godt forskjell på hvordan jeg var da kontra nå. Jeg kan si at i den livssituasjonen jeg var i da, så var jeg ikke klar for å få barn på samme måte som jeg er nå, men selvsagt er jeg veldig glad jeg har jenta mi - selvom det ideelle hadde nok vært å ventet et par år.

Men igjen tror jeg dette er veldig individuelt, noen er mer modne en andre, så liker ikke at (spesielt på KG) unge mødre blir dratt over en kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at så godt som alle unge kvinner er umodne.



Anonymous poster hash: fcab1...af9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir vel neppe mer umoden av å bli mor, akkurat, men det hadde ikke akkurat overrasket meg om både gjennomsnittlig modenhet og evnenivå var lavere hos unge mødre enn hos andre. Går nok heller den veien enn omvendt, tenker jeg. Da stopper jo gjerne også utviklingen opp på ungdomsstadiet, så det trenger ikke ha så mye med barnet å gjøre, heller at barnet kom så tidlig fordi man var slik.



Anonymous poster hash: 20176...dbb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner meg igjen i en del av det du skriver.

Har et par venninner som fikk barn ganske tett oppi hverandre i slutten av 10kl/VG1. Nå er de ferdig med småbarnsfasen og ungene har blitt 4-5 år gamle og de har mer fri/tid til å være på sosial media, barnefri helger osv.

De skriver som vi gjorde når vi var 15. Bruker samme type klær. Vil BARE feste og ha det kult. Nettopp begynt på VGS i en alder av rundt 20, ingen interesse av personlig økonomi, politikk, samfunn osv.. Sitter rett og slett litt igjen i tenårene. Vil anta det er fordi det er da livet deres ble satt på vent, og de nå gjenopptar i samme steg.

Det er akkurat dette jeg mener. Akkurat som om utviklingen og modningen stopper opp, fordi de får et annet menneske i livet som er viktigere enn seg selv. Jeg har modnet ekstremt mye de siste fem årene, noe disse venninnene med barn har gått glipp av i ammetåke og oppdragelse av barn. Satt på spissen, selvfølgelig, men jeg opplever at de ikke har hatt tid til å utvikle seg selv, kun barna.

Det er ikke bare festingen i seg selv, men hele personligheten, væremåte, musikksmak, ekstreme holdninger og verden er svart/hvit. Nav er fælt, lærere er teite, man skal ikke leve helt A4, osv. Det er bare så utrolig umodent, og vitner om lite evne til refleksjon.

Som en annen nevnte over her har det nok mye å si med både arv og miljø. De jeg kjenner til har foreldre uten utdannelse, som selv fikk barn i ung alder, og familien har vel aldri vært opptatt av at barna må ha en utdannelse og en god arbeidsmoral. Dersom dette hadde vært på plass fra tidlig alder, ville nok livet deres sett litt annerledes ut.

Anonymous poster hash: 810fd...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det du skriver TS. Mye av grunnen er at fornuftige unge jenter IKKE får barn så tidlig med tilfeldige partnere. Fornuftige jenter tar utdannelse først og tenker lengre.

De jentene som det går bra med, er oftest de (få) jentene som "uforskyldt" har blitt gravid ved at god prevensjon har sviktet. De som i utgangspunktet er fornuftige. Altså ikke de som "glemte" p-pilla og lo av det til venninnene, eller aller vanligst - de som ønsket å bli gravide som 16 åringer.

Svaret er altså at jenter som velger å få barn i meget ung alder, uten kjæreste, uten inntekt, uten utdannelse, uten leilighet osv. ikke i utgangspunktet er smarte/fornuftige. Disse vil ikke bli mer modne av å få barn. Ikke får de innputt av visdom gjennom studier heller og de vil ende opp slik TS beskriver.

Endret av Myrthel
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre mødre kan være like umodne som yngre mødre. Det kommer mer an på individet.



Anonymous poster hash: 8fdfb...8a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...