Gå til innhold

Er det lite gjestfritt? Besøk av mannens familie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest making.a.mess

Vet du hva. Jeg har den aller fulleste forståelse for at en nybakt mamma som ikke har mye plass hjemme og skal forberede bursdag og dåp ikke ønsker huset fullt av folk. De kan ordne mat selv og skjønner sikkert hvorfor står d et sted over her, men det forventes ting når man er på besøk. En vil føle seg ukomfortabel og føle seg forpliktet til å sette av litt tid til de besøkende, tid man ikke har når det er tusen ting å ordne i forkant av disse begivenhetene. Jeg syntes ganske riktig at det var to ufølsomme svar i tråden her. Rart at dere ikke forstår dette.

Og selv om DU ikke bryr deg om promp så tenk på hvordan det vil føles for den som har problemet. Hun vil være svært ukomfortabel med å fise rundt sammen med dere. " å, du syntes fis er greit, da tar jeg bare alt helt med ro jeg og syntes ikke lenger at den ukontrollerte fisingen er flaut".. Tror du det er slik det fungerer? Og du vil bry deg om det. Ikke sikkert det lukter blomster og lyden kombineres dårlig med inntak av middagsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så de skal kjøre 1,5 timer hver dag, og kanskje flere ganger per dag, fordi du har luft i magen? Jeg hadde blitt svært sjokkert om det var jeg som ble innkvartert i feriehuset med forventninger om at jeg skulle kjøre den strekningen. Spesielt siden luft i magen ikke er noen reell grunn, alle har det og det er ikke noe å være flau over.

Enig i dette.

Vi hadde takket nei til å komme når vi tydeligvis ikke er velkomne, men blir stuet unna såpass langt unna. Det er jo bare snakk om tre dager. At man sliter med mye flatulens er da ikke uvanlig, og høres ut som en svært tynn unskyldning for å slippe å ha svigerfamilien i hus.

Anonymous poster hash: b756f...b96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette.

Vi hadde takket nei til å komme når vi tydeligvis ikke er velkomne, men blir stuet unna såpass langt unna. Det er jo bare snakk om tre dager. At man sliter med mye flatulens er da ikke uvanlig, og høres ut som en svært tynn unskyldning for å slippe å ha svigerfamilien i hus.

Anonymous poster hash: b756f...b96

PS: Dersom denne flatulensen er så problematisk, så får dere utsette dåpsselskapet noen måneder til ting har gått seg til. Jeg skjønner ikke hvordan du orker å gjennomføre både barneselskap og dåpsselskap med masse mennesker - dersom det er flaut med ukontrollerbar flatulens rundt familien, må det da være helt uutholdelig å holde selskap med mer fjerne folk når du fiser i tide og utide. (Eller er det egentlig svigerfamiliebesøk som er problemet..?)

Anonymous poster hash: b756f...b96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette.

Vi hadde takket nei til å komme når vi tydeligvis ikke er velkomne, men blir stuet unna såpass langt unna. Det er jo bare snakk om tre dager. At man sliter med mye flatulens er da ikke uvanlig, og høres ut som en svært tynn unskyldning for å slippe å ha svigerfamilien i hus.

Anonymous poster hash: b756f...b96

Men nå er det da ikke slik at de skal stues vekk, det er kun snakk om overnatting og bruk av bad i feriehuset til morgen- og kveldsstell, resterende tid er de hjertelig velkomne til å tilbringe hos oss. At de overnatter i feriehuset gjør det mye enklere for meg mhp. toalettbesøk, samt at jeg sliter mest med ukontrollerbar luft på kveldstid. Overnatter de i feriehuset muliggjør dette at jeg kan "lette på trykket" på kveldstid :)

Anonymous poster hash: 427f6...50e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man ikke kan ha svigers rundt seg hjemme pga luft, hvordan vil det fortone seg i kirken og på feiringen etterpå da? Må jo være mange flere folk til stede da.

Anonymous poster hash: c8a1a...0b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man ikke kan ha svigers rundt seg hjemme pga luft, hvordan vil det fortone seg i kirken og på feiringen etterpå da? Må jo være mange flere folk til stede da.

Anonymous poster hash: c8a1a...0b1

Som jeg skriver ovenfor er det på kveldstid luftplagene er på det verste, og da er feiringen forhåpentligvis over. Når vi oppholder oss på litt større areal (selskapslokaler etc.) er det også enklere å finne et toalett som ligger et stykke unna, slik at jeg usjenert kan gå på do og ev. kan stikke meg bort for å slippe ut litt luft. Dette er vanskeligere når vi har huset fullt, og det eneste toalettet ligger nær stuen og rommet hvor besøket ville ha sovet.

Følelsen av å gå tilbake på stua, etter å ha laget eksplosjonsaktige lyder på toalettet er ikke veldig grei, tro meg.

Anonymous poster hash: 427f6...50e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dette er ikke noe som går seg til, jeg skal som nevnt ovenfor opereres, tidligst 6 måneder etter fødsel, men oftest blir slike inngrep gjennomført rundt 1 år etter at barnet er født, og da føler jeg det blir litt sent å arrangere dåp. Jeg mener det heller ikke er ok å hoppe over eldstemanns bursdagsfeiring, som følge av mine problemer.



Anonymous poster hash: 427f6...50e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad jeg ikke har plass til overnattingsgjester, når jeg ser hvor mange som blir fornærmet om de ikke får overnatte. Og som gjest ville jeg da blitt overlykkelig over å få et feriehus til disposisjon istedenfor å måtte overnatte hjemme hos andre.



Anonymous poster hash: 67135...6e1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt i denne saken. Jeg synes ikke at feriehuset er noen strålende ide, men skjønner at du ikke har behov for huset fullt, for all del. Finnes det andre overnattingsmuligheter nærmere dere? Jeg ville dog ikke brukt problemet ditt som hovedunnskyldning, ville bare sagt at såpass kort etter fødsel, og med alt som skal ordnes, så orker dere ikke fullt hus. Og at de er hjertelig velkomne til å sove i feriehuset, og de får bil tilgjengelig, dersom de ikke vil ta inn på hotell el. i nærheten. 45min hver vei er langt synes jeg, når de først har reist langt for å hilse på.

Men skal dine foreldre overnatte hos dere? Skjønner at det kanskje er mindre flaut for deg med dem enn med svigers, men lar du dem overnatte, og ikke svigers, må du være forberedt på at svigers kan bli fornærma uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt i denne saken. Jeg synes ikke at feriehuset er noen strålende ide, men skjønner at du ikke har behov for huset fullt, for all del. Finnes det andre overnattingsmuligheter nærmere dere? Jeg ville dog ikke brukt problemet ditt som hovedunnskyldning, ville bare sagt at såpass kort etter fødsel, og med alt som skal ordnes, så orker dere ikke fullt hus. Og at de er hjertelig velkomne til å sove i feriehuset, og de får bil tilgjengelig, dersom de ikke vil ta inn på hotell el. i nærheten. 45min hver vei er langt synes jeg, når de først har reist langt for å hilse på.

Men skal dine foreldre overnatte hos dere? Skjønner at det kanskje er mindre flaut for deg med dem enn med svigers, men lar du dem overnatte, og ikke svigers, må du være forberedt på at svigers kan bli fornærma uansett.

Nei, min familie skal ikke overnatte hos oss.

Jeg ønsker jo selvfølgelig at de skal føle seg velkomne og tenkte fylle opp med alt de måtte behøve for frokost og kvelds i feriehuset. Lunch og middag får de selvfølgelig servert hjemme hos oss.

Jeg tror det er vanskelig å forstå hvordan dette kjennes på kroppen, dersom man ikke har opplevd hvordan det er å ha luftinkontinens selv. Som kvinne ønsker man å fremstå som så presentabel og "delikat" som mulig (familie eller ikke familie) og ukontrollert promping bidrar ikke akkurat til dette :/ Luftinkontinens innvirker både fysisk og psykisk. Det er enkelt å si at luft har vi alle, og at dette er helt naturlig, det er jeg forsåvidt enig i, men dersom man gjentatte ganger stilles i ubehagelige situasjoner som følge av disse plagene, innvirker dette på selvbildet.

Anonymous poster hash: 427f6...50e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fått mannen til å gitt beskjed at de skal sove der. Altså i min familie kan vi snakke om ting men vi har også lov å si "fordi det er lettere for oss/blir bedre for dere" uten at det skal diskuteres opp og ned i mente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, selvsagt er det helt greit å sove i feriehuset! Jeg ville ikke hatt folk boende oppå meg rett etter fødsel og med luftplager i tillegg! Har IBS og vet godt hvordan det føles når toalettet er lytt og man vet at man kommer til å lage lyd der inne. Da holder man seg lenge og får dritvondt i magen i stedet. Hadde plassert dem i feriehuset selv. Få mannen til å si det til dem, og blir de misfornøyde får dere bare si at dere har ny baby og masse forberedelser, og de får være hos dere hele dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IKKE ha dårlig samvittighet!

Hadde jeg ikke hatt et gratis feriehus og bil å tilby slik som deg, så hadde jeg med GOD samvittighet henvist til nærmeste HOTELL.

Dette er helt vanlig. Det er vel mer uvanlig å slenge en hel familie oppå en nyfødt og hos de som forbereder seg til en stor dag. Det er mer gammeldags og utdatert at "alle" skal bo i samme huset. Nå til dags tar folk inn på hotell, og vet du hva? Det er mye bedre for alle sammen! Også som reisende, å få eget bad, fred og ro, mulighet til å kjøpe inn egen mat osv.



Anonymous poster hash: 25b98...597
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du egentlig henvise til feriehuset?

Tenker at et hotell som er nærmere er bedre?

Hvis de har dårlig råd, så kanskje dere kan komme til en ordning hvor dere betaler halve prisen for hotell i stedetfor å fylle opp kjøleskap osv i feriehuset?



Anonymous poster hash: 25b98...597
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha gitt gjestene valgfriheten og latt dem fått velge selv:

- å låne feriehus og bil (god plass, mulighet for privatliv, men lang kjørevei)

- overnatte hos oss (og informert om at det muligens kan oppstå en del ubehagelig situasjoner)

- mulighet til å bo på hotell i nærheten (veldig dyrt for mange, men kan da ha privatliv og kort reisevei)

Barndåp, konfirmasjon etc er ikke bare et slit for de som skal arrangere det, men også ofte et slit for de som er invitert og må reise for å delta i begivenheten.

Er selv invitert i dåp til et nytt familiemedlem uti slekta og skulle mer enn gjerne hatt en unnskyldning for å slippe unna.



Anonymous poster hash: 4295d...f3f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Raptuza

Vi var en tur på en kant av landet i et ærend og bad slekt om å få overnatte da disse har et relativt stort hus og alle barna er flyttet ut og etablert seg. Jo vi kunne få lov å låne hytta deres. I etterkant syns jeg løsningen var helt topp. Men da vi skulle andre gang i samme ærend...da måtte vi booke hotell...så der det er husrom er det ikke alltid hjerterom. Vil også nevne at vi heller ikke fikk noe mat etter en hel reisedag i bil fra tidlig morgen. Heldigvis hadde vi niste igjen fra turen. Gjestfrihet er en kunst. Men hytteovernatting er i mine øyne helt kurant og kanskje det beste. Men om gjester skal sørge for egen bespisning er det lurt å gi beskjed om dette tidlig, så slipper man forhåpninger om måltider osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det da ikke slik at de skal stues vekk, det er kun snakk om overnatting og bruk av bad i feriehuset til morgen- og kveldsstell, resterende tid er de hjertelig velkomne til å tilbringe hos oss. At de overnatter i feriehuset gjør det mye enklere for meg mhp. toalettbesøk, samt at jeg sliter mest med ukontrollerbar luft på kveldstid. Overnatter de i feriehuset muliggjør dette at jeg kan "lette på trykket" på kveldstid :)

Anonymous poster hash: 427f6...50e

Fortsatt bortstuing av gjester. Jeg hadde ikke orket halvannen time bilkjøring hver dag, i tillegg til reisevei for å delta i disse feiringene. Hadde du gitt en ordentlig forklaring på hvorfor du ønsker det slik, så hadde jeg hatt større forståelse, men jeg hadde fortsatt stått over og heller brukt helgen på noe hyggelig (noe timevis i bil slett ikke er).

Anonymous poster hash: b756f...b96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter er ikke allverdens. De får jo til og med låne TS' bil så jeg ser ikke problemet. Jeg ville blitt glad for å få muligheten til å være i feriehuset om jeg var gjest; da kan man senke skuldrene og trekke seg tilbake etter all sosialiseringen.



Anonymous poster hash: 4a151...376
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt bortstuing av gjester. Jeg hadde ikke orket halvannen time bilkjøring hver dag, i tillegg til reisevei for å delta i disse feiringene. Hadde du gitt en ordentlig forklaring på hvorfor du ønsker det slik, så hadde jeg hatt større forståelse, men jeg hadde fortsatt stått over og heller brukt helgen på noe hyggelig (noe timevis i bil slett ikke er).

Anonymous poster hash: b756f...b96

Jeg lurer veldig på hvor dere bor som synes 45 min reisevei to ganger om dagen er forferdelig mye! Dere kan i alle fall ikke bo i nærheten av en større by og kjøre i rushtiden... I Oslo hvor jeg bor er dette helt normal kjøretid for de som bor passe nærme jobb!

Jeg synes dere er generøse som låner ut sommerhuset. Gjester kan da fint bo på hotell og ikke kreve overnatting hos vertene (som det virkser som enkelte her inne mener). Vi har et stort hus med gjesterom, men familien min er helt klar på at de bor på hotell når babyen er liten så vi skal slippe noe ekstra.

Dessuten synes jeg enkelte er kan sette seg inn i situasjonen til TS. Hvis det er så ille at det skal opereres, er det snakk om mer enn en liten lydløs fis en gang i blant.

Anonymous poster hash: b8740...3e1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...