Gå til innhold

Glutenfri kost - sunnere?


Louise_mor

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner han veldig godt altså, har spurt masse rundt dette. Sier ikke han var feit og alt for glad i mat, bare noen kilo for mye.

Så var bare hvetemelet ja :-D

Eller at han endret matvaner.

Glutenfrie produkter består av stivelse og sukkerarter, så at de er slankende tror jeg du skal slite med å bevise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller at han endret matvaner.

Glutenfrie produkter består av stivelse og sukkerarter, så at de er slankende tror jeg du skal slite med å bevise.

Neida, jeg prøver ikke å bevise noe. Jeg bare sa at det funket for han :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluten er et protein og påvirker ikke magesekken.

Da ville det gitt magesår, noe det ikke gjør.

Overlege Berit Nordstrand:

"Og brødet skal du bake selv for ikke å bli glutenforgiftet. Kjøpebrød inneholder altfor mye gluten, som gjør tarmen sårbar, og bidrar til at den tar opp mer av de uheldige tilsetningsstoffene som det industribakte brødet er fullt av."

Jeg sier ikke unngå gluten totalt, jeg sier unngå ferdigprodukter som har altfor mye av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlege Berit Nordstrand:

"Og brødet skal du bake selv for ikke å bli glutenforgiftet. Kjøpebrød inneholder altfor mye gluten, som gjør tarmen sårbar, og bidrar til at den tar opp mer av de uheldige tilsetningsstoffene som det industribakte brødet er fullt av."

Jeg sier ikke unngå gluten totalt, jeg sier unngå ferdigprodukter som har altfor mye av det.

Er ikke i tvil om at det tilsettes ting i kjøpebrødet som gjør at det er bedre å bake selv.men jeg trorikke på at flokblir forgiftet av kjøpebrød.

At noen er overlege betyr ikke så mye. Det som betyr noe er hvor mange andre overleger/leger/klinikere og forskere som støtter den samme oppfatningen, basert på kliniske forsøk og forskning.

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg prøver ikke å bevise noe. Jeg bare sa at det funket for han :-)

Godt han gikk ned i vekt da.

men om glutenfri mat var slankekost, kan jeg garantere at alle overvektige i verden hadde fått denne informasjonen for lengst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke i tvil om at det tilsettes ting i kjøpebrødet som gjør at det er bedre å bake selv.men jeg trorikke på at flokblir forgiftet av kjøpebrød.

At noen er overlege betyr ikke så mye. Det som betyr noe er hvor mange andre overleger/leger/klinikere og forskere som støtter den samme oppfatningen, basert på kliniske forsøk og forskning.

:)

Komplikasjoner rundt for mye gluten er velkjent blant anerkjente leger.

http://www.huffingtonpost.com/dr-mark-hyman/gluten-what-you-dont-know_b_379089.html

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da det ble oppdaget at jeg har cøliaki, ble i allefall jeg mye sunnere. Og jeg var sunn fra før av også. Den første måneden var jeg så sulten at jeg kunne spist en stol. De glutenfrie erstatningsproduktene er kun stivelse, palmeolje og e-stoffer. Ingenting å bli mett av og mye å bli syk av. Så, da må man tenke alternativt.

Det jeg undrer meg over er hvorfor alle de gode, spennende meltypene jeg nå bruker ikke er vanlig i et normalt glutenkosthold også. Hvorfor er hvetemel gullstandarden? Det er jo ingen god grunn til at man bare skal spise glutenmel, kun fordi man tåler gluten. Det finnes mange virkelig gode meltyper, som jeg kanskje aldri ville oppdaget om jeg ikke hadde måttet det. Men det burde jo ikke være sånn! Ja til alt! For de som kan!

Mye ville være enklere om jeg hadde kunnet spise gluten, men jeg ville ikke gitt opp de gode meltypene jeg har oppdaget siden jeg fikk cøliaki, om det plutselig hadde vært mulig å spise gluten igjen :)



Anonymous poster hash: e1a88...ba5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at han endret matvaner.

Glutenfrie produkter består av stivelse og sukkerarter, så at de er slankende tror jeg du skal slite med å bevise.

Neida, jeg prøver ikke å bevise noe. Jeg bare sa at det funket for han

Mulig han ble kvitt en del vann i kroppen som man kan få av å spise gluten - når man ikke tåler det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg gikk opp i vekt da jeg fikk påvist cøliaki. Alle den ferdigmat er jo kun sukker og stivelse.. Jeg lever derfor en glutenfri lavkarbo variant. Til ungene som heller ikke kan spise gluten er jeg bevisst på hva Jeg baker brød av. Det finnes mange næringsrike glutenfrie alternativer. Her nevnes jytte, teff, fibrateff, Quinoia,nøtter og frø og glutenfri havre. Vær kreativ når du baker brød. Mye kan males til mel. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...