Gå til innhold

Glutenfri kost - sunnere?


Louise_mor

Anbefalte innlegg

Mannen har nettopp begynt på glutenfri kost. Og siden det ikke er noe hvetemel som spises, er da glutenfritt kosthold mye sunnere enn vanlig kost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel litt delte meninger om det, hvetemel er i hvert fall ikke bra, men bortsett fra det så får man kjenne på det selv.

Er mange som mener at mennesket slett ikke burde spise gluten og mener de får det bedre både fysisk og psykisk uten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva man spiser. Gluten alene styrer ikke hvorvidt et kosthold er sunt eller ikke. Min overvektige glutenfrie venninne har det dårligste kostholdet av alle jeg kjenner, fordi hun bare ser hinder i stedet for muligheter. Det er ofte jeg sitter ved siden av henne og spiser glutenfritt uten å ha tenkt over det.



Anonymous poster hash: 8b941...1e4
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Det kan være sunnere hvis man spiser naturlig glutenfritt, men ikke hvis man erstatter det med glutenfritt brød og glutenfri pasta, og alt annet glutenfritt (rundtstykker f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Danaerys skriver, det er ikke sunnere enn vanlig hvis man spiser glutenfrie brød- og bakevarer + pasta. Glutenfritt mel har mer stivelse, det er sukker i mange melblandinger og veldig lite fiber. Den glutenfrie frokostblandingen jeg har funnet med mest fiber har hatt 15 g fiber pr 100 g, milevis fra vanlig grove frokostblandinger.

Spørs en del på hva man spiser fra før av, men hvis man spiser mye pose/ferdigmat og går over til naturlig glutenfritt med rent kjøtt, fisk, grønnsaker og mer grønt, vil det så klart være sunnere. Jeg ville likevel ikke tatt utgangspunkt i at det skal være glutenfritt med mindre man må, man kan heller tenke på å kutte ut blandingsmat/ferdigmat, brød/bakevarer med fint mel, sukker, fete sauser osv. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Timber

Man skal være forsiktig med å kutte ut gluten uten å ha intolleranse eller allergi.

Hvorfor det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har cøliaki. Når jeg spiser frukt, grønt og salater til frokost og lunsj, føler jeg meg bedre, er litt slankere og holder meg mett en god stund. Når jeg spiser glutenfritt brød til frokost og lunsj blir jeg litt småfet og er sulten etter kanskje 2 timer. Å da spiser jeg de samme middagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenfrie brød/ pasta / rundstykket ol inneholder ofte mer sukker enn vanlig brød .

Jeg gikk opp i vekt da jeg fant ut at jeg ikke tålte gluten og byttet til glutenfritt .

Har i dag droppet alt og spiser ikke brød og pasta i det hele tatt og føler meg nå mye sunnere :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkelen min sluttet å spise hvetemel, han har allid vært litt stor, men da begynte fort kiloene å renne av.

Han har alltid trent, men er som om hvetemelet holdt han tilbake.

Men folk er jo forskjellig, tester ut dette selv nå :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke bli glutenFRI dersom man ikke har allergi, men ferdigbrod og bakevarer har altfor mye gluten og odelegger magesekken til de aller fleste.

Det hjelper veldig aa bake brodet selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal være forsiktig med å kutte ut gluten uten å ha intolleranse eller allergi.

Dette er like logisk som å si at man bør være forsiktig med å kutte ut sukker hvis man ikke er diabetiker...

Anonymous poster hash: 43db6...725

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo gluten i langt mer enn bare hvete, da.

Og selvsagt vil en cøliakier føle seg langt bedre av å kutte ut hvete.



Anonymous poster hash: b43e5...819
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mannen har nettopp begynt på glutenfri kost. Og siden det ikke er noe hvetemel som spises, er da glutenfritt kosthold mye sunnere enn vanlig kost?

Nei.

Det er mindre fiberrikt, har somregel erstatningsingredienser som består av raske,næringsfattige kalorier som rismel, maismel, potetstivelse og fortykningsmidler.

At maten er lite rik på fiber økerrisiko for sånt som tykktarmskreft, så det er viktig å få i seg fiber fra plantekost.

Dessuten trengs det nøyere planlegging av hvilke matvarer man spiser iløpet av uka, så man spiser det man trenger av vitaminer og mineraler.

Man bør uansett ta tilskudd av multivitamin og jern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkelen min sluttet å spise hvetemel, han har allid vært litt stor, men da begynte fort kiloene å renne av.

Han har alltid trent, men er som om hvetemelet holdt han tilbake.

Men folk er jo forskjellig, tester ut dette selv nå :-)

Om han sluttet å spise hvetemel, betyr kanskje at han kuttet ut en masse situasjoner der han ellers ville ha spist, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke bli glutenFRI dersom man ikke har allergi, men ferdigbrod og bakevarer har altfor mye gluten og odelegger magesekken til de aller fleste.

Det hjelper veldig aa bake brodet selv.

Gluten er et protein og påvirker ikke magesekken.

Da ville det gitt magesår, noe det ikke gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han sluttet å spise hvetemel, betyr kanskje at han kuttet ut en masse situasjoner der han ellers ville ha spist, så...

Jeg kjenner han veldig godt altså, har spurt masse rundt dette. Sier ikke han var feit og alt for glad i mat, bare noen kilo for mye.

Så var bare hvetemelet ja :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...