Gå til innhold

Skal løpe 5k maraton - hjelp!


caramiacaramella

Anbefalte innlegg

Jeg skal løpe et 5 kilometer maraton i Mai. Jeg er en jente på 23 som er i grei form generelt, men jeg er overhodet ikke klar for dette maratonet. Jeg har ikke trent på rundt 9 mnd da jeg har flyttet mye rundt og ikke har fått etablert meg med treningssenter enda. Før dette trente jeg 3-4 ganger i uken og trivdes veldig med det. Jeg er normalvektig og aktiv, går en del i løpet av dagen men ingen trening.

Nå vil jeg gjerne ha tips til hvordan jeg kan komme i form til å løpe dette maratonet. Dere på treningsforumet virker som om dere har veldig mye kunnskap og tips, så jeg håper å lære en del av dere. Jeg tror jeg skal joine et treningssenter selv om det er veldig dyrt her jeg bor, men det kan hende jeg velger å trene hjemme/ute istedet, det kommer egentlig litt an på hva slags råd jeg får av dere.

Jeg må nevne at jeg har dårlige ankler - jeg har brukket den ene ankelen en gang og forstuet/tråkket over begge anklene mange ganger. Har også forstrukket (heter det det?) sener både i det ene kneet og i foten. Dette kompliserer ting litt - det å løpe på tredemølle går egentlig ikke, jeg får smerter med en gang og det utvikler seg ofte til å bli et nytt ankelproblem. Likevel kan jeg løpe utenfor (helst på ujevn bakke, som i skog) uten å få problemer. Men jeg har ikke løpt særlig langt utenfor så vet ikke om jeg vil få problemer med anklene om jeg løper langt.

Noen tips til hva slags trening jeg bør gjøre for å forberede meg, om jeg i det hele tatt vil klare dette maratonet med anklene mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 km er jo ikke maraton!!? Man springer jo det på snaue 30 min



Anonymous poster hash: 4fdc1...f90
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 km er jo ikke maraton!!? Man springer jo det på snaue 30 min

Anonymous poster hash: 4fdc1...f90

De kaller det i alle fall maraton :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk det programmet som linkes til over her :) Det bygger sakte opp i løpet av ni uker, og er motiverende :) Jeg har brukt det selv :) Jeg kan forresten heller ikke løpe på mølle (eller asfalt). Det finnes mange podcaster med programmet hvor det er lagt til musikk.

Ha det gøy :)

(Sørg for at du har skikkelige sko!)



Anonymous poster hash: 7e89f...c6f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5km er jo gjort på sånn ca 30min…..det er jo ikke maraton :P

Var i elendig form for ikke så lenge siden, så jeg begynte å løpe intervaller på tredemøllen. Økte på med lengde og fart etterhvert. Skal du løpe 5km så løp i jevnt tempo, ikke for raskt. Opp som en hjort og ned som en lort er ikke bra, så ikke gå for hardt ut i begynnelsen.

Du kan kjøpe støtte til anklene på apoteket hvis du har svakhet i de. Kjøp deg joggesko som passer for deg mtp hvordan du tråkker og nedslag.



Anonymous poster hash: b4208...b02
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk det programmet som linkes til over her :) Det bygger sakte opp i løpet av ni uker, og er motiverende :) Jeg har brukt det selv :) Jeg kan forresten heller ikke løpe på mølle (eller asfalt). Det finnes mange podcaster med programmet hvor det er lagt til musikk.

Ha det gøy :)

(Sørg for at du har skikkelige sko!)

Anonymous poster hash: 7e89f...c6f

Takk for svar! Hva slags sko tror du jeg trenger? Aner ingenting om slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hva slags sko tror du jeg trenger? Aner ingenting om slike ting.

Løpesko. Gå på en skikkelig butikk der de kan filme mens du løper på tredemølle.

Anonymous poster hash: 337cc...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpesko. Gå på en skikkelig butikk der de kan filme mens du løper på tredemølle.

Anonymous poster hash: 337cc...004

Oi, okei. Jeg bor ikke i Norge - vet du om noen internasjonale butikker hvor de har mye kunnskap om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) det er sikkert 5km, 10km, halv- og helmaraton samme dag, så du blander. Ingen kaller 5km en maraton, nettopp fordi ordet maraton kommer fra sagnet om Pheidippides som løp fra byen Marathon til Athen og døde av anstrengelsen. En 5km dreper deg nok ikke.

Uansett kommer du til å klare det med glans. Du trenger nok ikke noe medlemsskap i et treningssenter. Skaff deg en klokke og gå/småjogg samme 5km-runde et par ganger i måneden. Til slutt klarer du å jogge den raskt:) du kan svømme/sykle ellers for å få kondisjon uten å belaste anklene dine.

Masse lykke til!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuser på å lande på forfoten og ikke på hælen når du løper.

Dette var slik alle løp før joggeskoene kom på markedet på 60-tallet.

Gir mye mindre sjanse for belastningsskader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) det er sikkert 5km, 10km, halv- og helmaraton samme dag, så du blander. Ingen kaller 5km en maraton, nettopp fordi ordet maraton kommer fra sagnet om Pheidippides som løp fra byen Marathon til Athen og døde av anstrengelsen. En 5km dreper deg nok ikke.

Uansett kommer du til å klare det med glans. Du trenger nok ikke noe medlemsskap i et treningssenter. Skaff deg en klokke og gå/småjogg samme 5km-runde et par ganger i måneden. Til slutt klarer du å jogge den raskt:) du kan svømme/sykle ellers for å få kondisjon uten å belaste anklene dine.

Masse lykke til!

Okei, da blander jeg nok ja! Takk for svar, jeg følger oppskriften din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Runforit

Gå til en butikk som er rettet mot løpere. Om du ikke vet hvor nærmeste er der du bor så Google det eller spør på en sportsbutikk i landet du er i hvor du kan få hjelp til å få sko tilpasset tråkket ditt. Her i Norge er Løplabbet kjent.

Veldig greit å filme og teste skoene på mølle før du kjøper slik at du vet at du får sko som er tilpasset dine føtter, tråkk, at du er nybegynner, om det et for å brukes ute/inne etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuser på å lande på forfoten og ikke på hælen når du løper.

Dette var slik alle løp før joggeskoene kom på markedet på 60-tallet.

Gir mye mindre sjanse for belastningsskader.

Takk for et veldig hjelpsomt tips - skal huske på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hva slags sko tror du jeg trenger? Aner ingenting om slike ting.

Hmm.. Hadde du bodd i Norge ville jeg anbefalt Löplabbet, der tester du ut alle modellene, løper på mølle mens de filmer føttene dine, og så ser de løpestilen din, hvor du lander på foten, om du over/ underpronerer osv. Ut i fra det, velger de deg den skoen som passer akkurat DEG. Jeg kjøper alltid joggesko der :)

Rimelig sikker på at det finnes noe tilsvarende i andre land også, avhengig av hvor du bor selvfølgelig :) Du kan jo evt sende en mail til Löplabbet og høre om de vet om noe tilsvarende i det landet du bor i? Hvis ikke, bare gå i en sportsbutikk og si hva du trenger, hva slags underlag du tenker å løpe på osv :) Sko er det viktigste utstyret når du jogger :)

Anonymous poster hash: 7e89f...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gå til en butikk som er rettet mot løpere. Om du ikke vet hvor nærmeste er der du bor så Google det eller spør på en sportsbutikk i landet du er i hvor du kan få hjelp til å få sko tilpasset tråkket ditt. Her i Norge er Løplabbet kjent.

Veldig greit å filme og teste skoene på mølle før du kjøper slik at du vet at du får sko som er tilpasset dine føtter, tråkk, at du er nybegynner, om det et for å brukes ute/inne etc.

Flott, takk for tips. Skal google nå - håper ikke disse skoene blir for dyre, men det er vel verdt det om jeg kan unngå å skade føttene mine mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intersport i de fleste land. Maraton er ca 42 kilometer, 5 km er en normal kveldsrunde for mange

Anonymous poster hash: 1b5cc...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Hadde du bodd i Norge ville jeg anbefalt Löplabbet, der tester du ut alle modellene, løper på mølle mens de filmer føttene dine, og så ser de løpestilen din, hvor du lander på foten, om du over/ underpronerer osv. Ut i fra det, velger de deg den skoen som passer akkurat DEG. Jeg kjøper alltid joggesko der :)

Rimelig sikker på at det finnes noe tilsvarende i andre land også, avhengig av hvor du bor selvfølgelig :) Du kan jo evt sende en mail til Löplabbet og høre om de vet om noe tilsvarende i det landet du bor i? Hvis ikke, bare gå i en sportsbutikk og si hva du trenger, hva slags underlag du tenker å løpe på osv :) Sko er det viktigste utstyret når du jogger :)

Anonymous poster hash: 7e89f...c6f

Jøss, dette Loplabbet høres jo helt fantastisk ut. Nesten så jeg lurer på å ta en svipptur hjem for å kunne kjøpe sko der, hehe. Takk for gode tips!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Flott, takk for tips. Skal google nå - håper ikke disse skoene blir for dyre, men det er vel verdt det om jeg kan unngå å skade føttene mine mer.

Mine koster 1500,- Det er ikke særlig dyrt når det er alt du trenger av utstyr i 1 år fremover for å trene så mye du vil :) Og ikke bare er det eneste utstyret du trenger, men det er alfa omega for skadefrie bein. Jeg merket stor forskjell da jeg startet å jogge med feil sko. Tok noe tid, men begynte å kjenne det i knær og akilles. Med nye sko som er tilpasset så har ikke det vært et problem igjen og jeg løper ca. 4 mil i uka :)

Så gode sko er absolutt å anbefale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...