Gå til innhold

Smarte sunne ideer istedenfor godteri?


ol93

Anbefalte innlegg

Jeg får gjøre mitt til å holde denne nyttige tråden levende....

Det er egentlig ikke godteri-erstatning, men noe jeg spiser nærmest daglig:

En porsjon havrekli, havregryn, andre flak, el.l. i bunnen på en dyp tallerken.

Et egg vispes med stevia, skummet kultur-melk og evt. en skje eggehvitepulver (eller eventuelt whey), og helles over grynene. Mikres på lav styrke og når den er nesten stiv, tilsettes frosne bær på toppen.

Det er egentlig litt cheesecake-inspirert. Det kan sikkert bli noe mer cheese-smak med kesam eller cottage cheese i stedet for skummet kulturmelk, men uansett er det kjempegodt!



Anonymous poster hash: 14afb...8fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fryst yougurt. Tar evigheter å spise, smart hvis du bare vil ha noe å spise uten å faktisk være sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så? Det er bare sunne ting oppi og vi hadde en brun banan som skulle brukes.

Anonymous poster hash: 7d875...d17

Oisann, når ble h-melk og peanøttsmør (har du sett kalorinnholdet på det?!) sunt? :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, når ble h-melk og peanøttsmør (har du sett kalorinnholdet på det?!) sunt? :ler:

Oisann, tror du at det er en sammenheng mellom kalorier og sunnhet? Både h-melk og peanøtter inneholder gode næringsstoffer som spesielt barn trenger.

Anonymous poster hash: 7d875...d17

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryst yougurt. Tar evigheter å spise, smart hvis du bare vil ha noe å spise uten å faktisk være sulten.

Smart, har hørt det før, men går alltid i glemmeboken før jeg får laget det :fnise:

Skal prøve nå :tommelopp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Usaltede nøtter.

- vaniljekesam, gresk youghurt, cottage cheese e.l med bær/frukt/nøtter og littvrevet mørk sjokolade.

- Nå er det mange her som "skjeller ut" div kilder med mye carbs, men jeg mener at tørket frukt er et bedre. alternativ enn feks lys sjokolade. Tørket fiken er feks kjempegodt sammen med 86% sjokolade. Er også veldig godt å bruke en tørket fiken under blåmuggost (istedet for kjeks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et sunt måltid når man har lyst på noe godt:

Dampkok en søtpotet.

Kjøres i mixer med et egg, stevia, litt skummet kultur, melk el.l. og kjøres i mikro på medium styrke til det stivner.

Kan f.eks. krydres i røren med pumpkin pie krydder som kanel, nellik, muskat, ingefær, kardemomme, eller evt. putte frukt eller bær på toppen.



Anonymous poster hash: 14afb...8fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som her erfaring av å lage is av 100% juice?

blir desverre veldig hardt... men om du har saftis-former, og ikke legger det i skål, kan man suge på den veldig lenge før den smelter. Legegr du den i skål, vil den være tilnærmet umulig å få ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest studentene

Alle favorittbærene dine i en stooor skål! Lite kalorier og utrolig godt!

Om du liker pianøttsmør; topp eplebiter med dét!

Grove tortillalefser

(legg i avokado, mais, ost++), rull lefsa sammen og del den opp i 3-4 ruller. Stek litt på begge siter, så det blir litt sprø, knasende lomper, og sånn at osten smelter. Mmmmmm.

Litt sunnere sjokolademelk: to bananer,

mandelmelk, ekte kakao, og sukrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle favorittbærene dine i en stooor skål! Lite kalorier og utrolig godt!

Om du liker pianøttsmør; topp eplebiter med dét!

Grove tortillalefser

(legg i avokado, mais, ost++), rull lefsa sammen og del den opp i 3-4 ruller. Stek litt på begge siter, så det blir litt sprø, knasende lomper, og sånn at osten smelter. Mmmmmm.

Litt sunnere sjokolademelk: to bananer,

mandelmelk, ekte kakao, og sukrin

hmm, peanøttsmør og epler :P høres morsomt ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Dytter opp denne siden tråd med samme tema har dukket opp igjen ( Sunn dessert/ kosemat ).

Her ligger det mange forslag allerede.



Anonymous poster hash: 14afb...8fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noe jeg har blitt hekta på nå er havregrøt med nøtter! Utrolig godt og sundt ^^

Og frozen yoghurt (vet ikke om det er så sunt, men sunnere enn vanlig kremis) Jeg lager selvfølgelig denne selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste dilla mi er å ta en halv banan, 1-2 dl gresk yogurt og en god dose frosne bringebær. Kjører det sammen med stavmikseren, og voila deilig yogurtis ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hjemmelaget marsipan.

En versjon er å trekke tørket aprikos i kokt vann til de blri myke, for så å blande med fettredusert mandelmel til en deig. Søtning eller stevia med smak kan tilsettes. Jeg smeltet sukkerfri sjokolade og hadde over, men kan sløyfes.

En annen versjob er å blande mandelmel og eggehviter.

Ellers lager jeg hjemmelaget ferskpresset juice.

Igår lagde jeg bounty med fettredusert kokoksmelk, sukrin melis og kokkosolje og kokkos.

Sesamkjeks med mandelmel, havregryn, kruskakli og krydder.

Banan pannekaker med varme bær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frossen banan og kokosmelk mikset til en røre - ice creaaam :)

Anonymous poster hash: 587c6...35a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker med dip såklart. Jeg lager dippen selv med mager kesam eller naturell yoghurt og paprika krydder, urtesalt, løk og hvitløkspulver og litt chilli saus. F.eks.

Grønne epler med litt peanøttsmør er og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere MÅ bare prøve lime-smoothie! Riv det ytterste skallet og press ut saften av en lime, rens og del en banan, kjør med stavmikser/blender med 100 gram yoghurt og 100 gram melk. Det smaker såååå godt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...