Gå til innhold

Allergifrie katter


Sniff

Anbefalte innlegg

Nå har det blitt avlet fram allergifrie katter. Hva synes dere? Er dette etisk forsvarelig eller en god løsning for allergikere/astmatikere ?

Jeg synes personlig det er feil,feil,feil å klusse sånn med naturen. Skummel utvikling dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:forvirra:

Feil? Hvorfor det?

Hva slags rase er dette? Har du evt en link å vise til?

Altså, det finnes jo allerede raser som er allergivennlige, det er selvfølgelig ok når det er vanlige mennesker som har avlet de fram. Når det er forsket på i laboratorier o.l blir det feil for meg. Det er ikke naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiababe
Altså, det finnes jo allerede raser som er allergivennlige, det er selvfølgelig ok når det er vanlige mennesker som har avlet de fram. Når det er forsket på i laboratorier o.l blir det feil for meg. Det er ikke naturlig.

Hvilke "vanlige" katter sikter du til? De uten hår? Hadde ikke disse "nye" kattene kosta så vanvittig mye, kan det godt være jeg hadde gått til anskaffelse av en. Elsker katter, men er ganske allergisk :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silmarill

Er nok en gledelig nyhet for mange det, men allergifrie katter har vel eksistert en stund fra før, og de er avlet frem på den "naturlige" måten, ikke i en lab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok en gledelig nyhet for mange det, men allergifrie katter har vel eksistert en stund fra før, og de er avlet frem på den "naturlige" måten, ikke i en lab.

Jepp, det er det som er poenget her. Laboratorier og dyreforsøk= feil. I hvertfall når det kommer til noe så uviktig som at folk absolutt skal ha seg katt. Skaff deg da heller en hårløs eller gå til anskaffelse av en skilpadde mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sibirsk katt TS sikter til? Jeg synes det er fint jeg, det betyr at allergikere som er kjempeglade i dyr, som meg, også kan ha katt eller hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det finnes jo allerede raser som er allergivennlige, det er selvfølgelig ok når det er vanlige mennesker som har avlet de fram. Når det er forsket på i laboratorier o.l blir det feil for meg. Det er ikke naturlig.

Disse er jo avlet på samme måte som andre katteraser, ved at man tar to individer som har de egenskapene man ønsker, og parrer dem. Eneste som gjør dette spesielt er at man har testet kattene først, for å finne denne allergifrie egenskapen. Og dersom man synes det er galt, synes man vel også at å feks allergiteste barn for å finne ut på hva de reagerer på, siden det er mye samme sak?

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å finne ut om de "patenterte" kattene er genmodifisert eller at de har tatt utgangspunkt i et naturlig eksisterende gen. Det er jo en viss prinsipiell, eller i hvert fall praktisk, forskjell på dette. All husdyravl tar utgangspunkt i sistnevnte faktum - og at man avler på de dyra som har ønskede egenskaper. For meg er ikke nødvendigvis det at utvalget har skjedd via tester og forskning noe skremmende, det er mange dyr som lever under helt greie forhold selv om de er forsøksdyr (se f eks dyra på Ås, de lever som helt vanlige, relativt heldige produksjonsdyr).

Om man har satt inn et modifisert "unaturlig" gen er saken litt annerledes, selv om jeg antar det er snakk om å sette inn et inaktivt gen, noe som høres mindre skummelt ut enn et gen som produserr et "kunstig" protein. Men genmodifisering i seg selv er jeg vel skeptisk til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker klusser med naturen hele tiden. Resultatet er blant oss hver dag, og vi tenker rett og slett ikke over det lenger.

Eksempel en:

Bilde 1 og Bilde 2

Eksempel to:

bilde 3 og bilde 4

Dette eksempel på sluttresultat av en lag rekke dyreforsøk. Ikke alle har foregått i laboratorium, men ved systematsik avl har resultatet blitt det samme.

Er du i mot dette og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksempel to:

bilde 3 og bilde 4

(Er litt uenig i eksempel to, da de to dyrene ikke står i direkte genetisk linje med hverandre, slik som i eksempel en. Huskatten er ett av de husdyrene som har endret seg minst fra vill tilstand, ved å leve hos mennesker. Ville heller valgt bilde av en villkatt og en perser, feks. Men jeg er enig i budskapet ditt.)

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dyreforsøk er feil, i de fleste tilfeller. Skal være ærlig å si at jeg ikke har lest mye om disse "nye" rasene. Men den første tanken som slo meg var at det ikke var riktig. Litt overrasket over at så mange er uenige i det egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...