Gå til innhold

Katten legger ikke på seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Vi har en jente katt som alltid har vært slank og fin, men nå når hun begynner å bli eldre har hun nesten blitt for slank! Hun spiser mye, båd tørrfor, bløtfor og kattemelk og er ikke fryktelig aktiv. Har gitt ormkur for to uker siden. Hvis det er mark, hvor lang tid tror du det tar før vi ser at hun har lagt på seg? Hvis ikke hva kan dette være?



Anonymous poster hash: b4f89...1ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Hvor gammel er hun nå?

Også eldre katter får dårligere næringsopptak i tarmen og bør gjerne bytte fòr til et fòr som er lettere å ta opp.

En rask samtale med vetrinæren vil kunne bekrefte det jeg sier, og anbefale et seniorfòr.

Har hun fått de typiske spisse skuldene som jeg synes er det klareste signalet på en gammel katt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 11 år, og spisse skuldre.. hmm.. er ikke så godt å si, hun har relativt spisse skuldre, men det har hun hatt hele livet. Jeg merker det aller mest rundt ribbeina. Har tenkt litt på nyresvikt, men hun har ingen symptomer bortsettfra vektnedgang. Tror jeg må sette opp den årlige helsesjekken av pus i nærmeste fremtid, så får jeg helt sikkert svar :) Er ikke noe gøy når man går rundt å bekymrer seg.



Anonymous poster hash: b4f89...1ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vi har en jente katt som alltid har vært slank og fin, men nå når hun begynner å bli eldre har hun nesten blitt for slank! Hun spiser mye, båd tørrfor, bløtfor og kattemelk og er ikke fryktelig aktiv. Har gitt ormkur for to uker siden. Hvis det er mark, hvor lang tid tror du det tar før vi ser at hun har lagt på seg? Hvis ikke hva kan dette være?

Anonymous poster hash: b4f89...1ca

Ta dere en tur til vetrinæren og får resept på middel mot orm. Det finnes tabletter som tar både bendelorm, ringorm og flatorm

Anonymous poster hash: dbe3e...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 11 år, og spisse skuldre.. hmm.. er ikke så godt å si, hun har relativt spisse skuldre, men det har hun hatt hele livet. Jeg merker det aller mest rundt ribbeina. Har tenkt litt på nyresvikt, men hun har ingen symptomer bortsettfra vektnedgang. Tror jeg må sette opp den årlige helsesjekken av pus i nærmeste fremtid, så får jeg helt sikkert svar :) Er ikke noe gøy når man går rundt å bekymrer seg.

Anonymous poster hash: b4f89...1ca

Du burde definitivt tatt henne med til dyrlegen. For lengst faktisk. Jeg skjønner ikke at du tør å utsette det noe lengre.

Har ei venninne som ventet for lenge,for pusen virket helt fin ellers og ingen symptomer på nyresvikt.

VIste seg å være det likevel,og hun måtte avlive katten kort tid etter.

Sier ikke at det må være det i ditt tilfelle,men hadde det vært min katt så hadde jeg ikke sittet og drøyet tiden.

Anonymous poster hash: 02b6f...e9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en katt som fikk høyt stoffskifte i den alderen. Hun la ikke på seg for kroppen tok ikke opp alt hun spiste, før hun fikk medisiner.

Det trenger selvsagt ikke være det som feiler din katt, men jeg ville tatt den med til veterinæren for en sjekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh nei, nå blir jeg skremt!



Anonymous poster hash: b4f89...1ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta katten med til dyrlegen allerede til uka. Katten min døde trolig pga nyresvikt som jeg ikke oppdaget. Den ble tynnere men spiste som en hest og var aktiv ellers så ante ikke at det var noe galt. Dagen den døde ble den akutt syk og røntgen bildet viste mye væske i hele kroppen. De sa han kunne ha falt og slått hodet sitt eller blitt påkjørt men min katt turte så vidt å gå rundt hus hjørnet. Og med tanke på hva jeg har lest om nyresvikt tidligere så lurer jeg på om han døde av dette fordi han ble tynnere. Bedre å sjekke uansett ts..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo godt mulig katten er syk når den er så gammel. F.eks kreft, nyresvikt, diabetes er mulig for katter. Ta den med til dyrelegen for en sjekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker kattene mage oppblåst? Dyrlegen "trommet" på katten min og mente den hadde høyt vanninnhold i kroppen. Regnet med nyresvikt. Katten fikk ikke lov å være med meg hjem i live.

Anonymous poster hash: 1687d...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, drar til dyrlegen nå til uken, ingen tvil om det :)



Anonymous poster hash: b4f89...1ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker kattene mage oppblåst? Dyrlegen "trommet" på katten min og mente den hadde høyt vanninnhold i kroppen. Regnet med nyresvikt. Katten fikk ikke lov å være med meg hjem i live.

Anonymous poster hash: 1687d...cc6

Nei, egentlig ikke. Kondolerer.

Anonymous poster hash: b4f89...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå får jeg ikke noe ro i sjela, kan liksom ikke se for meg at lillepus som ligger langflat på sofaen og maler høylytt kan være syk. Det vil isåfall være mitt verste mareritt.



Anonymous poster hash: b4f89...1ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig vanlig at katter i den alderen får høyt stoffskifte, så det er godt mulig at det er det.. Hvis hun hadde hatt nyresvikt eller diabetes hadde hun nok drukket mye vann og tisset mye.. Ved høyt stoffskifte er det mange behandlingsmuligheter:)



Anonymous poster hash: e5cd4...efe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Åh nei, nå blir jeg skremt!

Anonymous poster hash: b4f89...1ca

Ikke bli skremt - vondt å være redd og få servert skrekkhistoriene. Men de finner du alltid.

Dra til dyrlegen og få tatt en sjekk. Det KAN være alvorlig, men det kan også være lett å gjøre noe med.

Lykke til, håper det går bra! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for betryggende ord :klem: Hvis det er noe galt, så får jeg håpe det ikke er noe alvorlig, og ihverfall noe som kan behandles! Skal oppdatere etter tur til dyrlegen nå til uka :)

-TS



Anonymous poster hash: b4f89...1ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wiho, ingen nyresvikt eller høyt stoftskifte! :biggrin: Katten hadde dog litt øremidd, som vi nå fjerner. Hun hadde også noen litt mistenklige kuler på magen, men de kunne kun være hovene brystkjertler som følge av løpetid, så vi skulle tilbake på kontroll om et par uker, da får vi også sjekket om øremidden er borte. I naborommet var det derimot en pus med nyresvikt, under akuttbehandling :frown:



Anonymous poster hash: b4f89...1ca
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Godt å få sjekket og avkreftet at det var noe alvorlig, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Godt å få sjekket og avkreftet at det var noe alvorlig, vil jeg tro.

Veldig, har gått rundt med knute i magen i flere dager nå, veldig deilig å bare kunne ta det helt rolig på sofaen med pus i kveld!

Anonymous poster hash: b4f89...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...