Gå til innhold

Har du ALLTID hund i bånd i båndtvangsperioden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en hund som ikke eier interesse for småvilt, fugler og den slags. Han går heller aldri lengre enn en armlengde unna når han er løs. Så ja, bryter den lover daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig synes jeg det er mange her med unnskyldninger for å bryte loven. Det er en grunn til at den er der! Selv om hunden din kommer på første kall 99% av gangene hjelper det fint lite den 1% den ikke kommer...

Anonymous poster hash: 29194...bc9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig synes jeg det er mange her med unnskyldninger for å bryte loven. Det er en grunn til at den er der! Selv om hunden din kommer på første kall 99% av gangene hjelper det fint lite den 1% den ikke kommer...

Anonymous poster hash: 29194...bc9

Da burde det være båndtvang på katter i samme periode om det er så vanvittig farlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steder hvor jeg vet det er mye vilt, fugler osv lar jeg de ikke gå løs. Men de får lov å løpe fritt på visse steder. Men jeg har verken fugle eller jakthunder, de liker best å leke med hverandre og løpe etter hverandre og at jeg hiver pinner.

Anonymous poster hash: 0a90f...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at det er båndtvang fra 1april til 20 august?

Anonymous poster hash: 0a90f...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten alle slipper hunden sin løs om sommeren i tillegg til resten av året. Men jeg regner med at hvis hunden setter etter vilt eller fulgler noen gang, er det slutt på å gå løs i båndtvangperioden.



Anonymous poster hash: 49e3d...1fd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Tror nesten alle slipper hunden sin løs om sommeren i tillegg til resten av året. Men jeg regner med at hvis hunden setter etter vilt eller fulgler noen gang, er det slutt på å gå løs i båndtvangperioden.

Anonymous poster hash: 49e3d...1fd

Da tror du feil. De fleste fornuftige hundefolk gjør ikke slikt. Spesielt ikke de med aktive jakthunder. Det vet hvorfor man har båndtvang og respekterer dette også.

Men nå anser jeg det ikke som noen gedigen fare om du har en liten chi eller pomme heller. Om den tusler løs ved siden av eieren på turveier ol. Men har man en husky, setter el, så slipper man så klart ikke hunden løs hvor som helst og når som helst heller.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen lurv får løpe løst på åkeren når det er båndtvang. Ellers er det bånd på.

Mammas to små som jeg har mye med å gjøre tusler løs hele året, over alt hvor det ikke er fare for bil. Mennesker er kjedelig, barn er interresant og andre hunder er gøy, men kontrollerbart. Vilt som er over harestørrelse skal drepes x 10 (gneldres i hjel til det forsvinner igjen med andre ord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Min egen lurv får løpe løst på åkeren når det er båndtvang. Ellers er det bånd på.

Mammas to små som jeg har mye med å gjøre tusler løs hele året, over alt hvor det ikke er fare for bil. Mennesker er kjedelig, barn er interresant og andre hunder er gøy, men kontrollerbart. Vilt som er over harestørrelse skal drepes x 10 (gneldres i hjel til det forsvinner igjen med andre ord)

For det første - hunder har ingen ting i åkeren å gjøre. Det er din mat som produseres der.

Og for det andre så høres det ikke ut som de småhundene der bør løpe løs.

Med mangel på respekt for båndtvangen så ødelegger du for alle hundeeiere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke min mat som produseres der nei. Det foret går utelukkende til grisefor og jeg har konsultert bonden om temaet og han syns det er helt greit så lenge bikkja ikke driter i åkeren. Problem solved. Hva mener du om elger som pisser ned matkornet ditt da?

Så to små hunder som pent tusler ved min side (og litt rundt) som ignorere mennesker, er interresert i barn og hunder UTEN å løpe bort til de, men bjeffer seg kav forderva på vilt fordi det er stort og skummelt er skadelig? Det eneste som står lenge nok til at de får reagert og begynt bjeffinga er sau og elg. De løper ikke etter, men STÅR og bjeffer. Akkurat det samme de hadde gjort om de var i bånd. Hvis ikke disse er "kapable" til å gå løse så er ingen (få) hunder det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg følger ikke båndtvangen konstant. Jeg slipper han om vi er på et sted der vi veldig sjeldent møter andre folk/hunder, eller om vi er langt oppe i skogen/fjellet. Han løper aldri fra meg, og jaktinstinktet er like stort på han som på ei marihøne, så det er andre hunder jeg er mest engstelig for å treffe på(han vil leke, det vil ikke alltid de andre ;) ), ikke de dyrene båndtvangen faktisk er for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg følger ikke båndtvangen konstant. Jeg slipper han om vi er på et sted der vi veldig sjeldent møter andre folk/hunder, eller om vi er langt oppe i skogen/fjellet. Han løper aldri fra meg, og jaktinstinktet er like stort på han som på ei marihøne, så det er andre hunder jeg er mest engstelig for å treffe på(han vil leke, det vil ikke alltid de andre ;) ), ikke de dyrene båndtvangen faktisk er for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at det er båndtvang fra 1april til 20 august?

Anonymous poster hash: 0a90f...892

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg overholder båndtvangen, da jeg har en hund som stikker av om jeg slipper han løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger båndtvangen så lenge jeg ikke er på en liten øy hvor det ikke er noe dyreliv å forstyrre. Problemet med løse hunder i båndtvangsperioden er at dersom de skulle løpe etter et dyr som er drektig, kan dette drektige dyret få spontanabort som en følge av stresset, dessverre. Og nettopp derfor mener jeg båndtvangen skal følges. Hender jeg har en langline hengende etter bikkja som jeg ikke holder i, men bikkja går aldri lenger unna enn at jeg har god tid til å reagere og tråkke på lina slik at jeg får stoppet den dersom det skulle dukke opp en situasjon.

Anonymous poster hash: 28146...a5f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, vi har langline på 15 meter, og det er ikke lenger enn hunden pleier å gå når han er løs uansett. Han er en sosial fyr som liker å holde seg i nærheten. Med langline har man jo muligheten til å fange dem inn lettere dersom de får ferten av noe, samtidig som man overholder lover og regler. Vinn-vinn!

Det skal sies at jeg har en førervar fårehund, så for oss blir det ikke så stor forskjell. Men hvis man har hunder som har for vane å stikke av i utgangspunktet mener jeg at man i hvertfall skal ha dem i bånd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan variere litt fra kommune til kommune, og fra forskjellige steder innad i kommunen.

Den generelle båndtvangen er fra 1.april til 20. august. Utover dette kan den enkelte kommune sette egne regler, for eksempel ekstraordinær båndtvang i forbindelse med store snømengder. Noen kommuner har også båndtvang hele året, tror jeg, men da innenfor byområder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Ikke min mat som produseres der nei. Det foret går utelukkende til grisefor og jeg har konsultert bonden om temaet og han syns det er helt greit så lenge bikkja ikke driter i åkeren. Problem solved. Hva mener du om elger som pisser ned matkornet ditt da?

Så to små hunder som pent tusler ved min side (og litt rundt) som ignorere mennesker, er interresert i barn og hunder UTEN å løpe bort til de, men bjeffer seg kav forderva på vilt fordi det er stort og skummelt er skadelig? Det eneste som står lenge nok til at de får reagert og begynt bjeffinga er sau og elg. De løper ikke etter, men STÅR og bjeffer. Akkurat det samme de hadde gjort om de var i bånd. Hvis ikke disse er "kapable" til å gå løse så er ingen (få) hunder det.

Hvem tror du spiser grisen da? Det er jo det der med dritingen, som ikke er bra, fordi bikkjer er kjøttetere.

Det er jo akkurat det at disse hundene dine bjeffer på viltet, som ikke er bra. Det er forstyrrende for dyra. Om det ikke akkurat dreper dem, så stresser dette dem. Og båndtvangen er jo for at viltet ikke skal stresses opp. Hverken stort eller smått av vilt.

Vær også oppmerksom på at om du møter ei ku med kalv, og din hund irriterer/stresser henne, så skal det bare et lite spark til fra den kua. Noe den ikke vil nøle med å gjøre heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Ja, vi har langline på 15 meter, og det er ikke lenger enn hunden pleier å gå når han er løs uansett. Han er en sosial fyr som liker å holde seg i nærheten. Med langline har man jo muligheten til å fange dem inn lettere dersom de får ferten av noe, samtidig som man overholder lover og regler. Vinn-vinn!

Det skal sies at jeg har en førervar fårehund, så for oss blir det ikke så stor forskjell. Men hvis man har hunder som har for vane å stikke av i utgangspunktet mener jeg at man i hvertfall skal ha dem i bånd!

Slipper du langlina? Eller holder du i enden? For om du slipper langlina, så er vel i realiteten hunden løs og ikke i bånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...