Gå til innhold

Har du ALLTID hund i bånd i båndtvangsperioden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var innom en tråd her der folk klikker i vinkel fordi noen vil la hunden sin få løpe litt uten bånd og leke på store åpne sletter uten folk og trafikk i nærheten.

Spørsmålet mitt lyder som føler: Følger du båndtvangsloven til punkt og prikke? Huden får aldri leke uten bånd noen plasser store deler av året?

Vær ærlig da folkens! :)

Jeg bor selv i Trondheim og der får hunden min løpe lit fritt på kveldstid på store sletter.når det er kun meg og hunden til stedet, til og med i båndtvangsperioden.



Anonymous poster hash: 5ea95...b00
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, overholder absolutt ikke den loven. Har en hund som aldri løper lenger unna enn at hun ser meg, og hun ville aldri løpt etter noe som helst. Bikkja mi hater å gå i bånd, så jeg slipper henne der det er muligheter for det(i skogen hvor det er lite folk som ferdes, eller på åpne sletter), båndtvang eller ei. Har en lydig hund som kommer på innkalling i 97% av tilfellene.



Anonymous poster hash: 42567...0e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske at det overhodet ikke er på grunn av folk, eller biler for den saks skyld, at det er båndtvang.

Det er for å bevare vilt og sårbare mødre/unger, og jeg er veldig for den båndtvangen.

Samtidig har jeg selv en gammel hund så å si uten jaktinstinkt, som er oppvokst både med gnagere, fugler og katter, som aldri har stukket av og som jeg VET ikke hadde skadet noen andre dyr.

Så i akkurat mitt tilfelle så bryter jeg den, ja, det skal jeg ærlig innrømme.

Men veldig mange overvurderer hvor lydig hunden er, eller tror at de aldri ville funnet på å jage/skade vilt, og det skjer hele tiden dessverre.

Er ikke hunden oppvokst med forskjellige dyr og du stoler på hunden rundt disse, eller har en hund som fokuserer mye på fugler/katter e.l, og som du ikke har god kontroll på innkalling på, er det veldig uforsvarlig å ha de løse, spesielt i denne perioden.

Anonymous poster hash: 85316...429

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hund selv, men jeg mener at båndtvangen ikke må følges til punkt og prikke så lenge man har kontroll på hunden. Jeg er fult klar over at båndtvang ikke er for andre menneskers skyld, men det finnes mange mennesker som er redd for hunder, og i hvertfall hvis de er løse og kommer løpende mot de. Har man kustus på bikkja, er det greit at den går løs under båndtvang, men hvis ikke så bør man aldri ha den løs der folk og dyr ferdes uansett båndtvang eller ei :)



Anonymous poster hash: 8388b...271
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke hund selv, men jeg mener at båndtvangen ikke må følges til punkt og prikke så lenge man har kontroll på hunden. Jeg er fult klar over at båndtvang ikke er for andre menneskers skyld, men det finnes mange mennesker som er redd for hunder, og i hvertfall hvis de er løse og kommer løpende mot de. Har man kustus på bikkja, er det greit at den går løs under båndtvang, men hvis ikke så bør man aldri ha den løs der folk og dyr ferdes uansett båndtvang eller ei :)

Anonymous poster hash: 8388b...271

Så disse får ekstra hjelp i båndtvangperioden? Hvordan klarer de seg ellers i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine hunder løs i båndtvangsperioden der jeg mener det er forsvarlig.

Den ene av mine kan gå løs hvor som helst, også i byer, og går ved min side. Den andre er jeg mer forsiktig med. Men begge er som sagt løse der de ikke er en trussel for noen/noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har hunden min løs året rundt. Og tar også hensyn til folk og fe året rundt. Jeg har en selskapshund med kort radius og lite jaktinstinkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund går løs til tider da ja.



Anonymous poster hash: 62507...823
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et fast sted hun løper litt løs hele året. Det kan komme rådyr der, men har bare sett det en gang. Og hun kommer alltid som en kule på innkalling.

Synes det er leit at det er så få steder hunder kan løpe løs i båndtvangperioden. Hadde jo ikke vært så vanskelig om det var noen inngjerdede områder her og der hvor de kunne løpe fra seg litt.



Anonymous poster hash: 49e3d...1fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Jeg har alltid hatt hund i bånd under båndtvangsperioden, bortsett fra når vi har vært på steder hvor det har vært lov med løs hund. Hovedsakelig er det da snakk om inngjerdet områder.

Jeg bryr meg om dyrelivet og naturen

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg overholder ikke båndtvangen, men jeg overholder poenget med den.

Jeg konkurrerer i lydighet med bikkja og hun er utrolig godt trent på alt av forstyrrelser, så jeg har 99,5% pålitelig innkalling. Hun får dermed gå løs nesten hver dag, men jeg tar hensyn. I båndtvangsperioden får hun ikke løpe tulling i skogen og risikere å plage drektige dyr eller dyreunger. Men jeg ber henne holde seg på stien, og da kan hun fint gå løs også i skogen. I mer urbane strøk er det ikke akkurat overhengende risiko for å forstyrre rypeunger eller ammende elgmødre, så der tar vi ikke mer hensyn i båndtvangsperioden enn utenfor. Men av hensyn til folk og andre hunder i urbane strøk (som ikke har noe som helst med båndtvangsperioden å gjøre) så kalles hun naturligvis inn og går enten fri ved fot eller kobles for syns skyld, hver gang vi passerer noen, og hun må holde seg relativt nært meg så det er tydelig at hun er under kontroll.

Jeg er likevel ikke enig med TS i den tråden du sikter til, da det vitner om et ekstremt tunellsyn å mene at alle hunder må få springe løse hver eneste dag. Det er så utrolig mange andre aktiviteter man kan bedrive, og selv det å springe løs blir kjedelig og lite givende i lengden hvis det er det eneste bikkja får gjøre, dag ut og dag inn. Det har jeg utbrodert i den aktuelle tråden (AB 1d699...363 ).

For øvrig har det snødd uten stopp i snart et døgn her, så båndtvangstiden virker som uendelig fjern fremtid for øyeblikket :trist:



Anonymous poster hash: 8531c...4dc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cevita

Ja, jeg har bikkjene i bånd året rundt. Eneste stedet de får gå løse er i inngjerdinger som hundeparker.

Men nå har jeg raser med et stort jaktinnstinkt og sauedrepeinnstinkt og da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg overholder ikke båndtvangen, men jeg overholder poenget med den.

Jeg konkurrerer i lydighet med bikkja og hun er utrolig godt trent på alt av forstyrrelser, så jeg har 99,5% pålitelig innkalling. Hun får dermed gå løs nesten hver dag, men jeg tar hensyn. I båndtvangsperioden får hun ikke løpe tulling i skogen og risikere å plage drektige dyr eller dyreunger. Men jeg ber henne holde seg på stien, og da kan hun fint gå løs også i skogen. I mer urbane strøk er det ikke akkurat overhengende risiko for å forstyrre rypeunger eller ammende elgmødre, så der tar vi ikke mer hensyn i båndtvangsperioden enn utenfor. Men av hensyn til folk og andre hunder i urbane strøk (som ikke har noe som helst med båndtvangsperioden å gjøre) så kalles hun naturligvis inn og går enten fri ved fot eller kobles for syns skyld, hver gang vi passerer noen, og hun må holde seg relativt nært meg så det er tydelig at hun er under kontroll.

Jeg er likevel ikke enig med TS i den tråden du sikter til, da det vitner om et ekstremt tunellsyn å mene at alle hunder må få springe løse hver eneste dag. Det er så utrolig mange andre aktiviteter man kan bedrive, og selv det å springe løs blir kjedelig og lite givende i lengden hvis det er det eneste bikkja får gjøre, dag ut og dag inn. Det har jeg utbrodert i den aktuelle tråden (AB 1d699...363 ).

For øvrig har det snødd uten stopp i snart et døgn her, så båndtvangstiden virker som uendelig fjern fremtid for øyeblikket :trist:

Anonymous poster hash: 8531c...4dc

Det er ganske morsomt at du skriver at det har snødd i et døgn.. Her i Oslo er det full sommer i dag, 20 grader og strålende sol!

Anonymous poster hash: 49e3d...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske morsomt at du skriver at det har snødd i et døgn.. Her i Oslo er det full sommer i dag, 20 grader og strålende sol!

Anonymous poster hash: 49e3d...1fd

Vel, morsomt for deg! Ikke for meg ;p

Anonymous poster hash: 8531c...4dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, har ikke det. Jeg har en relativt liten rase som er veldig opptatt av å være i nærheten av flokken sin, og hun har aldri løpt ut av syne. Vi har også støtt på både elg og rådyr, og hun snur og løper motsatt vei, evt. stiller seg bak beina mine. Det hender hun løper etter skjærer på plener og lignende, men det har ikke skjedd at hun ikke stopper når jeg sier nei.

En gang løp hun etter en and, anden stoppet, og da stoppet hunden min også. Anser det som en fin test på at hun ikke tar noe, og hun får ikke lov til å jage i hekkesesongen. Snille hunden min <3

Har forøvrig vokst opp med jakthund, og den fikk være i bånd når det var båndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Bånd på offentlige befolkede steder, langline i skolen og på fjellet, og så løs i hagen, i skogen min og på åkeren.

Båndtvang eller ei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Overholdt så klart båndtvangen. Jeg hadde hund med jaktinstinkt, så selv om inkallingen satt dønn, så var ikke det grunnlag nok for å slippe løs. Men hun fikk løpe løs på inngjerda områder på sommeren (dette anser jeg som på siden av båndtvangloven, siden området var tilegnet dette formålet). Hadde heldivis en slik plass bare par hundre meter hjemmefra.

Jeg elsket å gå vekk fra stier og drive med real bushing i skogen med min hund. Men på våren og sommeren, så holdt jeg meg unna slike plasser pga respekten for de ville dyrene.

Du skal ikke langt unna sivilisasjonen før du kan møte på en elgku med kalv, eller en liten flokk med rådyr. De er der. Så respekter de.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er 99% i bånd under båndtvangen. Hundene mine har mye jakt og kan med letthet ta seg en løpetur etter dyr med full los og bli borte 10 minutter, derfor er hun kun løs på steder jeg er helt trygg... sånn som på ridebaner, fotballbaner osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...