Gå til innhold

Dekker agria knekt klo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden min har i løpet av natta klart å knekke ulvekloa si. Eller, den er faktisk helt revet av tror jeg, ser nerva.

Har endel forsikring på hunden, i agria. Er slike ting, og et inngrep/behandling noe agria dekker?

Anonymous poster hash: 9f1a7...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det gjør de. Husk å bandasjere godt slik at hunden ikke får slikket på kloa. Lykke til hos veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bandasje, dette sedde nok en stind før vi stod opp, og han har slikket masse på kloa.

Hjelper det at han ikke spiser bæsj og tiss? ;)

Jeg har aldri brukt forsikring før, hvordan fungerer det, får jeg veterinæren til å ringe dem fra sitt kontor?

Anonymous poster hash: 9f1a7...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde nok en stund*

Anonymous poster hash: 9f1a7...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis veterinæren har direkteoppgjør, ordner de alt, og du betaler bare egenandelen der og da. I helgene får man ikke brukt direkteoppgjør, så da må man betale hele summen med en gang.

Uten direkteoppgjør, må du betale hele summen, så sender du skademelding til Agria og får mellomlegget tilbake.

Men ring en veterinær og be om råd. Kanskje du kan vente med å komme inn til i morgen, men det vil veterinæren kunne avgjøre over telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg førstehjelpsskrin på mandag.



Anonymous poster hash: 5c367...70d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Ja, det blir i så fall i morgen. Han virker ikke plaget av det i det heletatt, ligger og sover nå. Er "heldigvis" ulvekloa da, så han kan gå normalt uten å få skitt der, halter ikke osv. Skulle ikke tro noe var galt, hvis man ikke så kloa, siden han oppfører seg som han pleier. Og han er pysete altså.

Håper veterinæren har direkteoppgjør, for jeg har nylig mistet en inntektskilde, er blakk fordi jeg skal bruke en halv tusenlapp på min egen legetime i morgen... Jada, typisk at alt kommer på én gang :)

Anonymous poster hash: 9f1a7...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal vente med veterinær til i morgen, må du rense og bandasjere i mellomtiden. Kok opp saltvann, avkjøl og skyll kloa godt. Har du ikke bandasje, kan du klippe opp glasshåndklær etc i strimler og bandasjere med. Fest med en tapebit, eller plaster.

Og pass ellers godt på slik at han ikke får bite av bandasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kluter jeg kan strimle opp. Kan jo forsøke det. Men salt i såret? Au? Hva med grønnsåpe? (kanskje au det og)"

Anonymous poster hash: 9f1a7...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg som en uansvalig hundeeier...

Men hunden jeg hadde før dro av seg to negler. Noen år mellom hver gang. Jeg gjorde ingenting med det, anna enn å følge med. Lot henne sleike så mye hun selv følte for. Var ikke plaget på noen som helst måte. Etter en dag eller to tørket nerven, og ny negl begynte å vokse ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kluter jeg kan strimle opp. Kan jo forsøke det. Men salt i såret? Au? Hva med grønnsåpe? (kanskje au det og)"

Anonymous poster hash: 9f1a7...043

Ikke rent salt, men saltvann. Kok opp en liter vann og tilsett en spiseskje salt.

Anonymous poster hash: ddc25...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hele neglen dratt av? Altså er hele kloa borte og bare en rød/hvit tupp igjen? uten noe som helst negl?
Vår måtte dra av kloa da den sprakk og ble betent i høst og når det bare var nerven igjen så fikk han en vattdott mellom "tåa" og selve beinet så tåa ikke skulle bli klemt også ble det bare bandasjert rundt. Etter en uke - halvannen tid (med bytter) så kunne vi ta av bandasjen og bare bruke sokk som vi tapet fast. Heldig for oss var det tørt i den perioden så vi klipte hull i sokken slik at han fikk poten igjennom og gikk tur som vanlig. Kloa skal holdes tørr og fri fra slikking.

Etter hvert vil nervebiten bli hard og skrumpe en del og hvis hunden da ikke slikker så kan man ta av sokken og fortsette som normalt. Kloa bruker ganske lang tid på å vokse ut og selv om det skjedde i høst er den så kort at det ikke er vits i å klippe den enda.

Så hadde kloa blitt revet av og det ikke var en betennelse så ville jeg fikset selv. Hvis det er betennelse så ville jeg dratt til veterinær med hunden så de får dobbeltsjekke og fått lit antibiotika eller noe slikt.



Anonymous poster hash: ea786...5da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den væsker litt. Vasket med saltvann og knøt strimmel med klut rundt. Hunden oppfører seg som normalt.

Det dumme er at han har fått 4 antibiotikakurer på et halvt år, synes å ha lest at man ikke skal gi det for ofte, at de kan bli resistente?

Grønnsåpe er bakteriedrepende, er det ikke? Kanskje kjøpe det og vaske med. Ja, kloa er helt vekk, ser den røde nerven.

Anonymous poster hash: 9f1a7...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vasket vel 34 ganger i går.

Anonymous poster hash: 9f1a7...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4, tre til fire, ikke 34 ;)

Anonymous poster hash: 9f1a7...043

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Meg igjen som har hatt hund som måtte ta kloa.

Legger ved et bilde av hvordan kloa på min så ut etter første bandasjesjekk (da hadde bandasjen sitti på fra torsdag til mandag). Det skal veske litt, men det skal ikke være gult gørr og illeluktende. Hvis du gidder så kan du stikker innom apoteket og kjøpe sånn brun tape og gas. Det er mer skånsomt mot selve kloa en ruglete kluter også slepper du knyting. Sånn i forhold til hvor godt den sitter på så var tapen også ganske skånsom mot pelsen.

Når vi renset så kokte vi bare opp saltvann og vasket forsiktig rundt samt holdt det rent for skitt. Hvis du har mulighet til å barbere bort pels som kan sette seg i sårflaten så gjør det. :)

HVIS du skal bruke grønnsåpe så kjøp medisinsk grønnsåpe på apoteket. Det er ikke husvask såpen som skal brukes på sår. (pga parfymer og diverse tilsetninger)

2yvt79w.jpg
Denne krympet etter hvert og ble hvitaktig og ruglete.

Lykke til videre. :) Skal følge med på tråden hvis du lurer på mer. :)



Anonymous poster hash: ea786...5da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Glemte å skrive!
Vi måtte jo ta kloa pga sprekk og at det var blitt betent så kloa/nerven er nok fortsatt rød og irritert på bildet. Tåa er også hoven pga betennelsen. Om det holdes rent og hunden er frisk så skal det gå av seg selv. Hvis det ikke ordner seg og det blir betent og slikt så kontakter du bare veterinær og får noe mot det.
Vi hadde en 7 dagers antibiotika kur og hunden fikk smertestillende (metacam) i 10 dager.



Anonymous poster hash: ea786...5da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser omtrent slik ut, ja. Ikke gult og puss, men væsker litt. Han hyler om noen er nær den da, ikke så rart mtp at det er en nerve.

Takk for tips :)

Anonymous poster hash: 9f1a7...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt hunden til vetrinær. Om det er rester etter kloen inne i poten må det opereres ut. Har selv måttet gjøre det på en av mine hunder.

Anonymous poster hash: d87d1...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden hyler når man er i nærheten av den så synes jeg det er dårlig gjort å ikke gå til veterinær. Hunden bør jo få litt smertestillende og at en vet får se ordentlig over det og evt. bandasjert og gitt antibiotikakur så det ikke blir verre. Uansett om den har fått kur tidligere. Stakkars.



Anonymous poster hash: d485d...bef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...