Gå til innhold

Katten er borte/på vift


Gjest snoopy_93

Anbefalte innlegg

Gjest snoopy_93

Hei alle sammen!

Det har seg slik at min ikke-kastrerte guttepus er borte. Ja, jeg vet at det er utrolig dumt, uansvarlig og ikke kastrerte katten - men pga uforutsette utgifter og litt problemer med økonomien har jeg rett og slett ikke hatt råd eller kunne spørre noen om penger. Jeg var på vei til å kastrerte han, men plutselig var han borte.

Han har vært borte i en uke ca, jeg har ropt på han, lett, satt inn annonse på dyrebar + flere steder på nett samt hengt opp plakater i området og litt uten for området.

Jeg husker fra jeg var litta at katten plutselig ble borte i en tre-fire uker før han kom hjem i hjem og lurer litt på, til dere som har opplevd det samme; hvor lenge var katten borte?

Det er jo parring"sesong" nå, så jeg regner med at han er ute "på vift"..

I morgen (senere i dag) skal jeg ringe flere dyreklinikker i området her og høre om de har fått inn en levende eller død katt..

Er bekymret for mitt lille sjarmtroll. Bor i Oslo, så påkjørsel er ikke utelukket enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår hannkatt har ikke vært borte mer enn en uke i strekk, selv før han ble kastrert for et par mnd siden (blir fire år til sankthans).

Men vi bor virkelig langt ute på landet, og nærmest vei med 80-sone har til og med undergang som vi har sett ham bruke :P

Man hører jo jevnlig om katter som har vært borte i et par år før de dukker opp igjen også, katter gjør mye rart!

Jeg skjønner godt at du er bekymret, men sannsynligvis står han på døra i løpet av et par dager og blir fornærmet over at du ikke har maten klar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti at en kastrert hankatt forsvant i 4 dager på fjelltur midtsommers en gang og kom hjem halvfornøyd og full i flott. Dette er svært landlig til.

Jeg vet at formaninger er det siste du trenger, men jeg "må" bare.. mest i tilfelle andre i lignende situasjoner leser. Jeg forstår ikke at noen tør ha ukastrert hannkatt ut. En ukastrert hannkatt har utrolig store streifeområder (kan være mange kvadratkilometer), de sloss lettere med andre katter, kan være mer aggresive, og som tenåringsgutter fulle i hormoner tar de fler sjanser enn kastrerte katter som blir litt mer "pysete" og kan derfor bølle med dyr/situasjoner som den normalt sett ville flyktet fra....

Økonomi er sånn sett en dårlig begrunnelse. En katt som kommer hjem med skader, trenger antibiotikasprøyte pga hovent bein etter bitt eller klor, osv, kan fort koste mer penger enn kastrering. Gjerne fordi sånne skader kan lett bli oppdaget på kveldstid eller i helgen når man må innom vetrinærvakt som koster mye mer enn vanlig konsultasjon på dagen. Har du ikke råd til å vaksinere/kastere, så har du i prinsippet ikke råd til å ha katt.

Jeg beklager virkelig at jeg gir "skjennepreken". Det er ikke sånn ment. Jeg håper så inderlig alt er bra med katten din og at den kommer hjem. Jeg vet det er grusomt å lokke og lokke på en katt som ikke kommer inn. Men når den kommer trygt hjem til matfatet håper jeg at du stenger dører og vinduer til katten er kastrert og kommet seg igjen etter inngrepet.

Lykke til!



Anonymous poster hash: 689d2...224
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde at hunnkatten min var borte i tre uker før hun ble kastrert, hun kom tilbake fin og gravid. Så er godt mulig han er ute på vift, mange kastrerer jo kattene sine nå så kanskje han må gå langt for å "få seg noe".

Anonymous poster hash: c6070...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde at hunnkatten min var borte i tre uker før hun ble kastrert, hun kom tilbake fin og gravid. Så er godt mulig han er ute på vift, mange kastrerer jo kattene sine nå så kanskje han må gå langt for å "få seg noe".

Anonymous poster hash: c6070...905

Uønskede kattunger er siste grunnen til at jeg kastrerte min hankatt. Slossing, bitt, sykdommer, streifing, påkjørsel, sterk urinlukt rundt huset og i sandkassa inne, remjing i løpetid, hunnkatter som tiltrekkes hagen og huset, at katten rømmer som TS sin, osv osv.

Jeg har hannkatt og trenger derfor ikke "plages" med resultat av at to ukastrerte katter møtes, altså med kattungene. Men jeg er egoistisk og vil ikke at noe galt skal skje med pusen min. Vil ha den så frisk og kjælen og hjemmekjær som mulig.

Ikke alle kastrerte katter blir sånn, spesielt ikke om de allerede har etablert streifevaner og gått opp "ruten" sin. Så jeg anbefaler å holde kattene litt i sjakk og kastrere så tidlig som mulig (gjerne rundt 6-9 måneders alder).

Anonymous poster hash: 689d2...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de kastrerte kattene være borte i alt fra 2 dager til 10 mnd, men som oftest så er det 2 uker av gangen. Gikk tur i skogen en mil unna hjemme og der var pus gitt. Han er øremerket så det VAR han. Stebroren min som bor 5 km unna ser pus titt og ofte, så vi har nok to vandrere. :)



Anonymous poster hash: 7de73...afb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snoopy_93

Når han kommer hjem nå så har jeg spart opp og holdt av en god sum med penger slik at han blir kastrert og merket også.

Jeg er ute og roper på han flere ganger om dagen, men mulig han har større vandre område en jeg egentlig er klar over. Gleder meg masse til han kommer hjem! (Prøver å være optimist)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannkatt dro på en 4-ukers første gangen, neste gang tok det mer enn 2 år før vi fant han igjen. Så anbefaler deg å prioritere kastrering med en gang han dukker opp...

Anonymous poster hash: f2b45...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Min hannkatt dro på en 4-ukers første gangen, neste gang tok det mer enn 2 år før vi fant han igjen. Så anbefaler deg å prioritere kastrering med en gang han dukker opp...

Anonymous poster hash: f2b45...4c0

Har satt av penger, så når pus kommer hjem blir "straffen" (for både meg - siden han er på vift og katten fordi han er på "guttetur") at han blir balleløs. Snill matmor, skulle nesten ønske det funka på mennesker også om mannen ikke var "lydig" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Huff, nå er han på sin andre uke ute :(

Savner katten min.. Savner alt som var irriterende, som konstant mjauing om han var alene i et rom, mjauinga når han ikke fikk være på soverommet på natta osv.

Blæh.

Er noen som har ringt pga plakatene vi har hengt opp, men ingen av telefonsamtalene og videre sjekking på mulige steder har ført til noe resultat enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå er han på sin andre uke ute :(

Savner katten min.. Savner alt som var irriterende, som konstant mjauing om han var alene i et rom, mjauinga når han ikke fikk være på soverommet på natta osv.

Blæh.

Er noen som har ringt pga plakatene vi har hengt opp, men ingen av telefonsamtalene og videre sjekking på mulige steder har ført til noe resultat enda.

Du har sikkert sjekket, men det var visst funnet to påkjørte katter i Oslo i dag. Se på FOD sin facebookside om du ikke har allerede.

Krysser fingrene for at pus kommer hjem i god behold. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Marr; på den Facebook siden står det at katten trolig er på vetrinærhøgskolen, så i dag drar jeg dit for å avkrefte/bekrefte at det er min kattepus.

Gruer meg og er forberedt på det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snoopy_93

Var nede på vet.høgskolen og ringte også patologen, men de hadde ikke fått inn noen katt av min beskrivelse :)

Ble letta, men er fortsatt bekymret for lillegutt.. Håper han kommer hjem snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ååh, så fint å høre!

Dumt at pus fortsatt er borte, men det er utrolig deilig å få avkreftet at det er din katt som har blitt funnet død. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Ja, det var veldig godt!

Jeg har hatt katter nesten hele mitt liv og en av kattene tok seg en tur som varte i en mnd. Vi trodde han var død og kjøpte gullfisk med bolle - samme dagen kom katten hjem :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Pus har enda ikke kommet hjem. :( Sanver han veldig nå! Savner alt som var irriterende..

MEN for halv annen uke siden fikk vi jo tips om at det var en som hadde observert han i et industriområde i nærheten av der vi bor. Vi trodde dette var vår katt da den lignet noe grusomt, men fant senere ut at det ikke var vår da en ikke hadde like mye hvitt og at den vi fant var en skippskatt.
Den bar veldig preg av å ha vært ute en stund, var tynn og veldig skitten - så vi lot den bli. Hang opp plakater på begge kattene, men var ingen som tok kontakt den tiden katten var her.
I går tenkte vi at vi skulle gi han til dyrebeskyttelsen, men de har det sånn at man først må levere katten til vetrinær for kastrering, id-merking og vaksinasjon. Vi tenkte det var greit å gjøre det da for at jeg ikke skulle knytte for sterke båndt til katten. Vi leverte han til dyrehospitalet i går. Vetrinæren synes det var morsomt at den katten hadde 8klør på forlabbene og 6klør på bakbeina! Savner pusen litt, men nå blir han tatt vare på! Han blir kastrert, id-merket og vaksinert + at han får bo på kattehjem frem til han får en ny familie å bo hos!

Så er det nå sånn med meg da at jeg synes det er så utrolig tomt her uten en liten firbent venn. Savnet til vår katt har blitt enda sterkere.

Krysser alt som kan krysses for at katten min kommer tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest snoopy_93

Får oppdatere litt her.

Er dessverre ingen gode eller dårlige nyheter å dele. Simba har ikke kommet tilbake enda og jeg regner egentlig med at han er påkjørt og død. :(

Han har vært borte i ca seks uker nå og jeg savner han så grusomt mye. Jeg har ikke ryddet bort bur, mat eller kurven han pleide å sove i. Siden jeg ikke har fått bekrefelse fra noen steder lever jeg fortsatt med et håp om at han plutselig skal stå utenfor soveromsvinduet klokka fire-fem på morgenen og mjaue av full hals, slik han pleide.

Når måkene skriker om dagen "hører" jeg mjauing og får hjertebank - men ingen katt å se. :(

Blir ihvertfall ingen ny katt før vi flytter til er litt mer landlig sted. Selv om kjæresten vil ha en ny kattunge allerede nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...