Gå til innhold

Gå tur med katt?


Gjest Cecilie .

Anbefalte innlegg

Gjest Cecilie .

Jeg skaffet meg en kattunge for noen måneder siden, og jeg har ikke had katten ute noe kjempemye pga jeg er redd den skal gå seg bort, bli påkjørt eller at den skal gå til de andre husene.

Nå er katten 6 mnd, jeg har han veldig mye ute å det elsker han :D

MEN en dag var han ute alene mens jeg ryddet inne, og da hørte ikke jeg at han mjauet og ville inn. Plutselig fikk jeg en telefon fra naboen som fortalte at katten min sto rett utfor døren hos den å gaulet, og de hadde selvølgelig tatt ham inn og der har de koset og alt med ham. :nei:

Nå har jeg det problemet med at når jeg slipper katten ut så drar han rett til naboen å setter i DET ræmje utfor døren hos dem og vil inn. Dette har blitt et problem siden det plager naboene.

Katten har MYE energi å få ut, og det går utover vegger å møbler inne i huset når katten ikke kan slippes ut siden han fer til naboene.

Nå skal jeg prøve å gå turer med katten så han får være ute, og heg skall sette opp en løpestreng i hagen..

Noen som har gjort noe av dette før? kan ikke akkurat si at det er vanlig å ha katt i bånd hæromkring..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde katt som vi brukte å gå tur med i bånd da jeg var ca 14 år gammel. Det foregikk på følgende måte: vi måtte bære katta dit vi skulle, og slapp vi den og han "gikk i bånd" så klatret han bare opp i trær, og vi strevde veldig med å få den ned. Skal man ha katt i bånd må den trenes til dette fra den er veldig liten, og den kan aldri gå i bånd som en hund.

Dersom du har muligheten til det, vil jeg anbefale deg å heller lage en luftegård til katten din som den kan være ute i.

Endret av memorie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Løpestreng høres skummelt ut - katter får til det mest utrolige og kan fort skade seg på en line uten tilsyn.

Men unge katter har mye energi og jada det går fint å gå på tur med den. Jeg pleide dog å gå uten bånd på min katt. Hun bare elsket at jeg var på tur sammen med henne og fulgte meg over alt. Ellers var vi mye i hagen og lekte sammen. Da fikk hun ut masse energi og jeg var trygg på at hun og var trygg.

Var vi på fremmede steder, gikk hun med sele og Flexi-bånd. Og hun fiksa dette superbra. Hun likte den tryggheten det var å ha meg i den andre enda av lina. Det var jo tross alt hun som gikk tur med meg og ikke omvendt.

Etterhvert ble hun såpass voksen og rolig at hun tok mer vare på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det som Belle Gunnes skriver, det er katten som skal gå på tur med deg.

Katten min er visst jevnlig på besøk hos (hvert fall) fire naboer (som jeg vet om). De tar det heldigvis med et smil, og katten min vet hvor han hører hjemme. Men han må bare inn og utforske litt (han heter ikke McGyver for ikke noe ;) )

Det du evt. kan prøve, er å kjøpe en sånn Get Off spray, og spraye på trappen og døren til naboene dine (så fremt de ikke har katt selv, da). Ellers har jeg ikke noen andre råd å komme med.

Endret av Green Lady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie .

Get Off spray hørtes ut som noe jeg kan prøve på trappen til naboen, er bare én av alle naboene mine som katten min apsolutt skal til. Det skal jeg prøve, de har ikke katt selv. ;)

Og til Belle Gundes:

Katten minpleier å fulge etter meg å, men ikke når jeg slippar ham ut døren. Da løper han i forveien, og veldig ofte rett opp til naboens dør som er ca. 20 meter bortenfor mitt hus.

Har vurdert utegård til katten, men det er det at det må planlegges litt. Jeg sliter med trønderpalmen i HELE hagen min. (tror det er trønderpalmen det heter) planten blir jo flere meter høg, og er ikke noe lett å bli kvitt. Utegården kommer til å bli overgrodd av den grusome planten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker å gå tur med katten vår. Ho heiter Sussi, er ein skogkatt og er ca 1 år, og vanlegvis bruker vi å starte frå huset vårt, og gå ei runde på ca 30-40 minutt. Ho går "saman" med oss, dvs. framom, bakom, ved sida av og mellom oss :) Og av og til snakkar vi til ho, slik at vi held kontakten og ho skjønar at vi er oppmerksom på ho :) Ho elskar det og halen står rett til værs! :)

Ho bruker ikkje band eller noko sånt, men det brukte vi med ein gong vi fekk ho, før vi turde å la ho vere ute på eigenhand.

Vi fekk vite frå onkelen min (som vi fekk katten av) at mora til Sussi også likar å gå tur, og ho blir med på fjellturar etc. Så kanskje det ligg litt i genene? Men berre forsøk å ta med deg katten av og til på korte turar, så kanskje den etterkvart blir med deg på lange fine turar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Prøv å bygge en "utegrind" av hønsenetting istedet (med små hull). Bygg en ramme med tre, gjerne 2m+ høyt, og så bredt det lar seg tillate. Sett fast hønsenettingen rundt dette og ha en slank trestamme inni som katten kan klatre litt på.

Dette har mange i sentrum av her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Så nå at du har problemer med en plante i hagen. Vet ikke hva den er jeg, så beklager for å ikke komme med noe bedre :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie .

Planten jeg har i hele hagen min er en slik plante som blir flere meter høg, derfor er utegård utelukket intil videre.

jeg prøvde å gå tur me katten i bånd, han ble ganske så vill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

naboene dine kan skylde seg selv når de tar inn katten din og koser med han ... alle med litt omløp i hodet vet at det gjør man ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Planten jeg har i hele hagen min er en slik plante som blir flere meter høg, derfor er utegård utelukket intil videre.

jeg prøvde å gå tur me katten i bånd, han ble ganske så vill..

Er det eit ugras? Har du vurdert å klippe det?

Dessutan: katten druknar ikkje i graset. Du kan berre sleppe han ut der, så finn han fram sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Litt OT, men den planten du snakker om er sikkert tromsøpalme eller kjempebjørnekjeks. De er uønskede arter i Norge, og hvis du har dem bør du derfor gjøre hva du kan for å utrydde dem.

Du bør også snakke med naboen slik at de ikke tar inn katten når den sitter og hyler utenfor døra deres. Be dem heller ringe deg hver eneste gang, slik at du kan rope den inn til deg selv.

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvorfor i all verden anskaffer dere katt når dere hindrer/begrenser katten å ha et fullverdig liv! Makan! Noe så egoistisk. Katter er aktive dyr; jegere og utforskere, så stenger dere dem inne i husets 4 vegger!

Stakkars dyr sier jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt enig med AnonymBruker over her. Jeg synes innekatter og å gå med katter i bånd er ganske ille. De er enstøinger når det kommer til å gå ute og utforske terriotiret sitt, og det å måtte bo inne hele livet samt gå i bånd er svært langt fra deres naturlige liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gått tur med vår katt fra han var liten, men stor nok (:

Er redde for at han skal bli påkjørt av trikken, biler stålet osv..

Han elsker det og sitter pent ved døra, ofte med sela i munnen når han vil ut! Vi går opp og ned gata, eller bare slapper av i hagen. Hadde aldri gjort det hvis han ikke likte det, men han digger det og da skal han få lov! Han har blitt venner med mange av kattene i gata, og spesielt hundene, hehe (:

Syns ikke det å ha innekatt er dyreplageri, det er mange katter som foretrekker å være inne, og har derfor alt de trenger i hjemmet sitt.

Selv syns jeg det er dødsteit å skaffe seg en hund, for så å gå med den under armen... Hvorfor skaffe seg en hund når den ikke får gå selv engang...? :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk tur med katten min uten bånd, haha. Men kommer jo helt ann på personeligheten til katten. Mia som hun heter, var en litt redd katt som måtte holde seg i nærheten av meg hvis vi var ute og gikk tur. Jeg bare gikk forran og katten fuglte etter. Så kom vi opp i skauen og jeg satt meg ned mens jeg satt å så på at hun jaktet på små kryp, mus, fugler og annet som var der. Så når vi skulle hjem så bare gikk jeg hjem og hun Mia fugle pent etter. Kanskje litt langt etter, MEN hun kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns ikke det å ha innekatt er dyreplageri, det er mange katter som foretrekker å være inne, og har derfor alt de trenger i hjemmet sitt.

Ikke når katten har et reelt valg og faktisk foretrekker det, nei. Men om man skaffer seg katt for å ha den inne og dermed ikke gir den det valget, så mener jeg det er ganske ille. Hvis man bor slik til at det er for farlig for katten å gå ute, så bør man ikke skaffe seg en katt. Det er ikke en menneskerett å ha dyr, og jeg synes helt oppriktig egoismen har tatt overhånd når man er villig til å frata katten noe så grunnleggende som å gå fritt ute fordi man vil ha katt på tross av at man bor slik til at det ikke passer.

Ellers er jeg enig i det du sa om små hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Syns ikke det å ha innekatt er dyreplageri, det er mange katter som foretrekker å være inne, og har derfor alt de trenger i hjemmet sitt.

Selv syns jeg det er dødsteit å skaffe seg en hund, for så å gå med den under armen... Hvorfor skaffe seg en hund når den ikke får gå selv engang...? :gjeiper:

Flott at dere går tur med katten da!

Men jeg har ingen som helst tro på at om en kattunge har valg om å bevege seg fritt ute/inne som han vil, eller bare inne, at katten hadde valgt bare inne! No way!

Er også enig ang. de små hundene. Håpløst :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner selvfølgelig hva dere mener (:

Et eksempel på en katt som fikk muligheten til å være utekatt, er katten til min bestevenninne. De prøvde å ta han ut mange ganger, men det fuka ikke, han løp tilbake, og ble ikke vant til det litt etter litt sånn som vanlig.. Han nøyde seg med å tusle ut på verandaen når han følte for det, og ble 8 år gammel.

Og i vinter så hadde ikke jeg så veldig lyst å gå ute med Ulf siden det var usansynlig kaldt her, men prøvde jo seff noen ganger, hehe.. Han er IKKE en fan av kulde for å si det sånn, så han hadde det helt perfekt her inne med lekene sine, og med å sitte med snuta i vinduskarmen når vi lufta (:

Nå er vi mere ute, pga det er endelig varmere!

Tror ikke en katt hadde valgt vekk å være ute, men mange katter trives nok bedre inne, med nesa i karmen :gjeiper:

Men nå er jeg ingen ekspert heller da, hehe!

Men syns man skal gi katten et valg, ja.. Vår har jo begge deler (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hunder ville nok også foretrukket å løpe fritt om de fikk valget. Men ingen anser det som dyreplageri å gå med hunden i bånd! Nå er det riktignok forskjell på katter og hunder, så jeg sier ikke at man ukritisk kan sammenline det. Og JA, det finnes katter som aldri ville trives med et liv som innekatt. Men veldig mange katter kan godt trives med et slikt liv, men det krever mye mer av eier i form av lek og aktivisering, samt innredning med kattemøbler. Jeg har en nabo som hadde en katt som var døv, og det ville være veldig uansvarlig å la den gå fritt omkring ute. Den elsket å gå i bånd, gikk som en hund og var med på fjellet og både korte og lange turer. Den likte seg dessuten godt inne, og elsket å se på tv, spesielt dyreprogrammer og fotballkamper! ;)

Jeg synes det er mye værre med de som skaffer seg katt, og mer eller mindre tror at den klarer seg helt selv, ikke får kjærlighet og oppmerksomhet og må være ute kalde vinternetter!! Det er dessuten farlig for en katt å være ute, selv i områder med lite trafikk. Bare gå inn på f.eks dyrebar.no, så vil du se hvor mange katter som forsvinner! De kan bli påkjørt, tatt av rev, rovfugler, stjelt, plaget av onde mennesker eller gå seg bort.. Når man elsker katten sin er det naturlig at mange derfor velger å ha den inne, i luftegård eller lufte den med bånd på. Og man merker fort om katten mistrives med tilværelsen sin!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...