Gå til innhold

"Politi" av Jo Nesbø


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp lest ferdig boken "Politi" av Jo Nesbø, og det var noe jeg ikke skjønte. Det som kommer videre nå inneholder masse spoilers, så dere som ikke har lest boka, men planlegger å lese den bør stoppe å lese nå.

I hvert fall, i boka jakter de jo på en Valentin Gjertsen som er rømt fra fengsel. Det viser seg etter hvert at han er plastikkoperert, og går i terapi hos Ståle Aune, en psykolog som også hjelper Harry Hole og co. Denne Valentin Gjertsen oppsøker etter hvert datteren til Ståle Aune i hagen hjemme hos dem, men gjør heldigvis ikke noe med datteren fordi han blir avbrutt(?) av at moren til jenta kommer hjem. (Dvs, det står aldri eksplisitt at det er Valentin Gjertsen, men ut fra beskrivelsene/hva han sier virker det sånn)

Mot slutten av boka viser det seg jo at Valentin Gjertsen likevel ikke var den skyldige (men han er uansett en skummel type med masse svin på skogen). På de aller siste sidene er det skildret at datteren til Ståle Aune igjen observerer Valentin Gjertsen sittende på tribunen mens hun trener håndball. Hun går på do for å tisse, han følger etter henne, og mens hun sitter inne i avlukket hører hun at han stopper utenfor. Hun ser bare de spisse skotuppene på cowboystøvlene hans. Denne gangen står det heller ikke eksplisitt at det er Valentin Gjertsen, men skoene later til å være de samme som også finnes på bilder Valentin Gjertsen har tatt av at han forgrep seg på en dame.

Så hører vi ikke noe mer om hva som skjer, om han går til angrep på henne, eller hva?? Resten av boka sluttet jo veldig lykkelig, så det var så merkelig med denne ene "løse" tråden. Kan ikke huske at det har vært noe sånt i de andre HH-bøkene? Eller er det noe jeg ikke skjønte?

Noen andre som har lest denne boka som har noen ideer? Forsto dere det som at datteren til Ståle Aune kom til å bli drept helt på slutten der??

Anonymous poster hash: 064ea...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det lenge siden jeg leste Politi, så jeg husker desverre ikke detaljene - bra du oppsummerte så mye som du gjorde.   Men jeg mener å huske at jeg trodde hun ble angrepet, og at dette er en løs tråd som er lagt ut for å kunne nøste opp i den tråden i en evt neste bok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så er denne avslutningen en løs tråd/teaser som kan antyde en retur av Harry Hole, eller ihvertfall gir muligheten til noe slikt. Med en perfekt "happy ending" så ville det vært nærmest sadistisk av Nesbø å skrive ett nytt kapittel med Hole, men slik det er så har man en naturlig åpning mot ny bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja, dere har nok rett i at det er en teaser om at det vil kunne komme enda en bok om Harry Hole :) Syntes bare det var litt rart, siden han ikke har hatt noen sånne teaser'e i de andre bøkene, i hvert fall som jeg husker. Men det kan jo stemme som du siste sier, at det i utgangspunktet ville ha vært nærmest sadistisk å skrive en ny bok etter den happy endingen i Politi :ler:

En annen ting jeg forresten syntes var litt artig, og som jeg lurer på om flere la merke til, er den åpenbare referansen til sangen "Jenter" av Di Derre. Når Beate Lønn sitter på trikken og legger merke til Valentin Gjertsen i trikken på motsatt side, så møtes trikkene ved Frognerparken (som i sangen) og han skriver i dugget på ruta (som i sangen). Det er forresten også om morgenen (som i sangen). Tenkte kanskje Jo Nesbø skrev det sånn for å hedre den avdøde broren sin, Knut, som jo også boken er dedisert til :)

Anonymous poster hash: 0e208...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lå jo igjen en teaser i Gjenferd også, da Harry ble skutt....  Husker ikke nøyaktig hva..

 

 

Ja, det var en veldig opplagt referanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ferdig enda. Litt spennende så langt. Nei - jeg vet ikke hva jeg syntes.

Anonymous poster hash: 82321...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...