Gå til innhold

Din favorittbok?


mulle

Anbefalte innlegg

I det siste har hjernen min stått blank når det kommer til nye bøker å lese. Trenger noen tips.

Derfor: Deres favorittbøker?

En av mine favoritter er Niels Klims underjordiske reise av Ludvig Holberg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke en favorittbok, men Sagaen av Isfolket er de beste bøkene jeg har lest noen sinne.

Og Solgt bøkene, selvsagt.

Leser for det meste gammel historie og religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart Ringenes Herre! Ingen kan måle seg med den..

Har lest vanvittig mange bøker. Noen har festet seg bedre enn andre:

Umberto Eco: Rosens navn

Liker litt historiske bøker, og denne er en av de beste

The rule of four: Caldwell og Thomason

Litt i samme gate som DaVinci-koden, men mye bedre skrevet

Donna Tartt: Den hemmelige historien

Spennende fortelling om en eksentrisk greskklasse. Anbefales!

Onkel Toms hytte

Fordi den er så usigelig trist og sørgelig

Torbjørn Færøvik: Veien til Xanadu

En annerledes reisebok fra østen. Synes han skriver bra og humoristisk

Don DeLillo Underverdenen

En fantastisk fortelling

Val McDermid, spesielt Retterstedet

Skriver bra krimbøker

Ellers fjaseaction-bøker, av typen Dirk Pitt til Clive Cussler eller Courtney-bøkene til Wilbur Smith. Disse blir ren avslapping, på linje med et blad ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Donna Tartt: Den hemmelige historien

Spennende fortelling om en eksentrisk greskklasse. Anbefales!

Skriver under på den!

Flere favoritter:

Iain Pears - An Instance of the Fingerpost (Et skilt ved korsveien)

Fantastisk historisk roman.

Philip Pullman - Northern Lights, The Subtle Knife og The Amber Spyglass. (Trilogi)

Fantasy på en litt annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Favorittboken min endrer seg stadig vekk. Noen bøker vokser man fra, og andre dukker opp som er enda bedre.

Jeg har veldig sans for Neil Gaiman (forfatter av The Sandman-serien) og har nettopp avsluttet "American Gods" - helt klart favoritt-materiale. Men så liker jeg også ganske sære bøker.

Ellers er "Stranger in a strange land" av Robert E. Heinelein en bok som har forfulgt meg i mange år.

Pierce Anthony "Incarnations of immortality" er også en god bok, dersom man liker det litt overnaturlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over. Har visst ikke helt skjønt det med innlogging. :roll:

Forøvrig er "Incarnations of immortality" en serie på syv bøker, ikke bare en bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Chanandler Bong

Margareth Mitchell- Tatt av vinden og Coleen McCullough-Tornefuglene er to meget gode kjærlighetshistorier om man har sansen for slike bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Min favorittbok er helt klart Paul Austers The Book of Illusions Jeg liker alt ved den; storyen, måten den klarer å flette sammen to separate historier på en genial måte, språket.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den jeg liker best er Ringenes Herre. Men jeg leste George Orwell's 1984, og den likte jeg.

Etterhvert ser man hvordan hovedpersonen begynner å klare og tenke selv, når han løsner ut fra systemet og får ordene ut på penn..

Notater fra en fanget mann:

DOWN WITH BIG BROTHER

DOWN WITH BIG BROTHER

DOWN WITH BIG BROTHER

DOWN WITH BIG BROTHER

....

theyll shoot me i dont care theyll shoot me in the back of the neck i dont care down with big brother theyll always shoot you in the back of the neck i dont care down with big brother----

.....

WAR IS PEACE

FREEDOM IS SLAVERY

IGNORANCE IS STRENGTH

.....

Thoughtcrime does not entail death: thoughtcrime IS death.

....

(...Yet he could have endured living with her if it had not been for just one thing -- sex.

As soon as he touched her she seemed to wince and stiffen. To embrace her was like embracing a jointed wooden image. And what was strange was that even when she was clasping him against her he had the feeling that she was simultaneously pushing him away with all her strength. The rigidlty of her muscles managed to convey that impression. She would lie there with shut eyes, neither resisting nor co-operating but submitting. It was extraordinarily embarrassing, and, after a while, horrible. But even then he could have borne living with her if it had been agreed that they should remain celibate. But curiously enough it was Katharine who refused this. They must, she said, produce a child if they could. So the performance continued to happen, once a week quite regularily, whenever it was not impossible. She even used to remind him of it in the morning, as something which had to be done that evening and which must not be forgotten. She had two names for it. One was 'making a baby', and the other was 'our duty to the Party' (yes, she had actually used that phrase). Quite soon he grew to have a feeling of positive dread when the appointed day came round. But luckily no child appeared, and in the end she agreed to give up trying, and soon afterwards they parted.

Winston sighed inaudibly. He picked up his pen again and wrote: )

She threw herself down on the bed, and at once, without any kind of preliminary in the most coarse, horrible way you can imagine, pulled up her skirt. I --

....

I understand HOW: I do not understand WHY.

....

Freedom is the freedom to say that two plus two make four. If that is granted, all else follows.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigheten av bøkene kan vel diskuteres..

Holder en knapp på omtent alt Skram har skrevet, men spesielt Hellemyrsfolket.

Hanne Ørstavik (er vel ikke spesielt viktig) Men hun skriver utrolig bra.

Jon Fosse...trenger jeg si mer?

Av de viktigste bøkene jeg har lest så kommer skuespillene til Shakespeare.. Ellers er jeg glad i C.S.Lewis, Jane Austen, Bronte-søstrene osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En av mine favoritter er Genanse og verdighet av Dag Solstad. Den er genial.

Har lest veldig mye bøker - men må si at favorittene forandrer seg med tida.

Forresten: Om du skal lese noe morsomt, les Wonderboy av Henrik Langeland. Den gir bra mye humring!!!

Cr@sh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal lese noe morsomt, les Wonderboy av Henrik Langeland. Den gir bra mye humring!!!

:Nikke:

Og "The Neverending Story" og "Momo og tidstyvene" av Michael Ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bokfavoritter;

*Stolthet og Fordom

*Emma

*Bridget Jones' dagbok-bøkene

*Kabalmysteriet

*Den femte kvinnen

*Ett skritt etter

*Fornuft og Følelser

*Mansfield Park.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Min favorittbok må være Ensomme hjerter og hjemløse hunder :) Anbefales spesielt til hundemennesker med sans for romantikk.

Anonymous poster hash: 2a5a3...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...