Gå til innhold

Nettopp operert ut visdomstann


Gjest Solsikke

Anbefalte innlegg

Gjest Solsikke

Jeg var hos tannlegen og fikk operert ut en visdomstann i dag tidlig - en som var på vei ut, men ikke fikk plass i munnen.

Jeg verker noe helt sinnsykt, og lurer på om det ikke er vanlig å få sterke smertestillende? Fikk kun med meg vanlig Ibuprofen, som man får uten resept på apoteket. Syns ikke det hjelper så mye og frykter at jeg blir liggende mye våken i natt :(

Jeg lurer også på om det er vanlig å få antibiotika, i tilfelle betennelse? Moren min reagerte på at jeg ikke hadde fått det, og mente det var vanlig. :forvirret: Jeg hadde betennelse i tannkjøttet rundt visdomstanna for noen måneder siden, og har lite lyst å få det igjen nå.

Noen tips for å få det til å slutte å blø? Har blødd i hele dag og det frister lite å spise. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg tok ut visdomstennene mine for noen år siden, fikk jeg Ibux Forte med meg hjem. Jeg mener også at tannlegen satte en "propp" i hullet av gasbind innsatt med antibiotika.

Kan tenke meg at du ikke føler deg på topp nå ja - stakar. Jeg husker jeg var temmelig kjepphøy - helt til bedøvelsen gikk ut.

Hvis det finnes en tannlegevaktordning der du bor, ville jeg ringt dit.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg var hos tannlegen og fikk operert ut en visdomstann i dag tidlig - en som var på vei ut, men ikke fikk plass i munnen.

Jeg verker noe helt sinnsykt, og lurer på om det ikke er vanlig å få sterke smertestillende? Fikk kun med meg vanlig Ibuprofen, som man får uten resept på apoteket. Syns ikke det hjelper så mye og frykter at jeg blir liggende mye våken i natt :(

Nei, det er vanlig å få ibuprofen, men dersom du synes at det ikke hjelper så ring tannlegen og be om sterkere smertestillende. Det pleier ikke å være noe problem.

Jeg lurer også på om det er vanlig å få antibiotika, i tilfelle betennelse? Moren min reagerte på at jeg ikke hadde fått det, og mente det var vanlig. :forvirret: Jeg hadde betennelse i tannkjøttet rundt visdomstanna for noen måneder siden, og har lite lyst å få det igjen nå.

Jeg har operert ut flere av visdomstennene fordi det tøt ut verk når de var borti tannkjøttet rundt. Jeg har aldri fått noen form for antibiotika. Men hold øye med området og kontakt tannlegen dersom du ser tegn på betennelse.

Noen tips for å få det til å slutte å blø? Har blødd i hele dag og det frister lite å spise. :(

Bruk en liten kompress eller noe lignende og bit på den så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg fikk antibiotika, men jeg fikk med meg noe smertestillende. jeg var heldig og brukte ikke så mye av det, sikkert fordi jeg fikk god pleie. ;) Prøv å kjøle ned området. Jeg brukte frossen eplemos (det fikk jeg av naboen min) og når den tinet spiste jeg den. :ler: Det høres sikkert rart ut, men det hjalp!

Håper du føler deg bedre snart! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper

Når jeg opererte ut tanna mi, fikk jeg etter en dag eller to betennelse :tristbla:

Dette var midt i påskeferien, så jeg lå i et par dager i ubeskrivelig smerte hvor jeg knasket paracet før jeg til slutt kjørte veldig veldig langt til legen. Da fikk jeg noen piller som var grønne og gule og beskjed om å i tillegg til disse ta to paracetamol (heter det det??)

De grønne og gule pillene fungerte bra, og jeg var på bedringens vei til jeg om natten tok hele dosen. Da fikk jeg allergisk reaksjon og fikk ikke til å puste! Etter det har jeg aldri tålt paracet eller pinex, bare ibux..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har operert ut to, og smertene etterpå tror jeg kommer an på omfanget av operasjonen og hvor godt tanna sitter og sånn.

Men jeg fikk ihvertfall smertestillende på resept begge gangene! Andre gangen fikk jeg smertestillende jeg tok før de tok bedøvelsen. Antibiotika kan jeg ikke huske noe om.

Men det ble satt en gassbindbit i hullet som bløddet som stingene holdt på plass. Så etter en uke tok de stingene og fjernet gassbindbiten.

Og da fikk jeg en sånn "vannsprøyte" jeg skulle bruke for å få vekk ulumskhetene!

Jeg trodde ikke dette var så ille, så jeg bare tok et par timer fri fra jobben jeg, "kommer snart tilbake" liksom... men angret litt på det ja, fy å vondt det var, og følte jeg svelget blod hele tiden. Så jeg var mer på toalettet og vasken der enn på plassen min på jobb den dagen kan du si....

Så andre gangen tok jeg meg fri selve dagen og dagen etter! Og det var faktisk vondt mye lengre andre gangen....da knasket jeg sterke smertestillende en hel uke!! Og det blir man litt susa av...

Men, smertene gikk over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk med meg et par tabletter Paralgin Forte. Trengte heldigvis ikke å bruke dem. Og så smurte han på litt essensiell olje eller hva det nå heter, det var i hvert fall en olje som luktet og smakte nellik. Så fikk jeg en gasbindball jeg skulle bite på i en time for å stoppe blødningen.

Det med å få med antibiotika i tilfelle betennelse var nytt for meg :S Men men, det surrer noe i bakhodet om at den oljen skulle være litt desinfiserende, så kanskje det er noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg fikk med meg et par tabletter Paralgin Forte. Trengte heldigvis ikke å bruke dem. Og så smurte han på litt essensiell olje eller hva det nå heter, det var i hvert fall en olje som luktet og smakte nellik. Så fikk jeg en gasbindball jeg skulle bite på i en time for å stoppe blødningen.

Det med å få med antibiotika i tilfelle betennelse var nytt for meg :S Men men, det surrer noe i bakhodet om at den oljen skulle være litt desinfiserende, så kanskje det er noe i det.

Vet at nellik er både desinfiserende og smertedempende, men det er første gang jeg har hørt det brukt i "skolemedisin". Hyggelig at det går fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen jeg trakk en visdomstann fikk jeg en tablett med antibiotika som jeg tok før tannlegen startet. Men da hadde jeg allerede betennelse i kjeven. Jeg kan ikke huske at jeg fikk noe smertestillende da tanna bare var å trekke ut. Fikk beskjed om å bruke ibux.

Andre gangen opererte jeg ut to visdomstenner samtidig og sydde fem sting. Da fikk jeg gassbind med antibiotika på som ble lagt i hullet etter visdomstannen under stingene. Jeg fikk i tillegg med en resept på 10 stk paralgin forte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsikke

Tusen takk for alle svar. :)

Syns det er rart at tannleger gjør dette på forskjellig måte. :forvirret: Jeg fikk jo kun med meg Ibuprofen. Jeg skulle gjerne hatt gassbind i går, sånn at jeg slapp å spytte ut blod hele dagen. Stoppet ikke å blø før utpå dagen i dag. :(

Verker fortsatt noe helt sinnsykt, og Ibuprofen hjelper lite - jeg måtte kjøpe mer i dag, enda han sa de 8 jeg fikk skulle være nok. :forvirret: Håper på at smertene avtar litt til i morgen.

Gruer meg til jeg skal tilbake å ta opp stingene - gjør det vondt etterpå da også? Får man bedøvelse når man tar ut stingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutter meg til tipset om å ta ibux og paracet i kombinasjon. Brukte det på alle fire visdomstennene og en opperert hånd, og det er det som har fungert best på meg. Når de trakk den ene visdomstannen min bristet de kjevebenet og selv de smertene forsvant med paracet og ibux.

Fikk pinex forte en gang, men det fungerte omtrent like bra som smarties... Er ikke alle som reagerer likt på forte medisinene. Ellers brukte samberen min en bomullsdott med sprit på opp på såret. Det var tannlegen hans som foreslo det fordi det både desinfiserer såret og bedøver det litt. Corsodyl er også bra i forhold til å forebygge betennelse.

Stingene synes jeg ikke det gjore noe vondt å fjerne, men blødde litt etterpå.

Lykke til og god bedring=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vet ikke hvor mye Ibux du tar, men jeg fikk beskjed om å ta to tbl. a 600 mg (altså 1200 mg) + 1 g Paracet samtidig. Kraftig skyts, men det tok smertene mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dempe smertene kan det også hjelpe å legge en ispose på. Kanskje ikke så lett å få til på jobb, men går fint når du kommer hjem. Det holder med en pakke frosne erter eller grønnsaker pakket inn i et håndkle. Ellers er Corsodyl fint å skylle med for å hindre betennelse, det har noen allerede nevnt tidligere i tråden.

Jeg har fjernet tre visdomstenner, det er ikke akkurat noen fest, men det blir bedre etterhvert :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Første gangen jeg trakk en visdomstann fikk jeg en tablett med antibiotika som jeg tok før tannlegen startet. Men da hadde jeg allerede betennelse i kjeven. Jeg kan ikke huske at jeg fikk noe smertestillende da tanna bare var å trekke ut. Fikk beskjed om å bruke ibux.

Andre gangen opererte jeg ut to visdomstenner samtidig og sydde fem sting. Da fikk jeg gassbind med antibiotika på som ble lagt i hullet etter visdomstannen under stingene. Jeg fikk i tillegg med en resept på 10 stk paralgin forte.

Jøss, fikk du lov å ta begge samtidig??

Jeg visste at jeg måtte operere ut to, og håpet jeg bare kunne ta den andre kort tid etter jeg tok stingene på den første, men neeeeeida.....det måtte gro skikkelig først så den andre kunne vi bare ta i forbindelse med neste ÅRS årlige sjekk :grine: så jeg gikk og grudde meg et år til nummer to...

Stingene kan jeg ikke huske var vonde og ta bort, bare litt ekkelt ved at du kjenner den tråden tas ut. Ellers helt greit ;)

Lykke til videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsikke

Drar denne opp igjen jeg. Det er over en uke siden jeg opererte ut visdomstanna nå, og det verker fortsatt så mye at jeg tar full dose med smertestillende hver dag. Verker i hele kjeven, til og med i øret på den siden hvor jeg opererte. :forvirret: I dag var jeg og tok ut stingene, og det var ikke særlig behagelig. :(

Tannlegen sa at det har lagt seg matrester nede i såret, så nå er jeg litt fortvilet. Jeg fikk med meg en sprøyte som jeg skal fylle med lunket vann og sprute nede i såret 2 ganger om dagen i 1-2 uker. Han sa at etterhvert så vil det ikke gå an å gjøre det, siden såret vil gro igjen etterhvert.

(Gruer meg skikkelig til å stikke den ned i såret, det er så ekkelt og sikkert utrolig lite behagelig!)

Nå er jeg kjempebekymret for å få betennelse... Tannlegen sa at hvis matrestene ikke går ut så må jeg tilbake sånn at han kan legge et gassbind med bakteriedrepende middel i såret. Men hvordan vet jeg at matrestene er borte? Hva om det gror igjen uten at de har blitt skylt ut? Må han da skjære det opp igjen for å få ut matrestene - de kan vel ikke bare bli liggende der?

Han var så rask, så jeg fikk ikke spurt om alt jeg lurte på - og mange av spørsmålene kom selvfølgelig etterpå. Virker som han tar veldig lett på det og. For meg er det jo ikke noe gøy... :(

Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...