Gå til innhold

Til foreldre som valgte å ikke vaksinere barnet sitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

OK skal vi snakke om et større bilde, greit!.



Anonymous poster hash: 9e450...1cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg likte godt argumentet:

"Jeg lurer dog på én ting. Et argument som har blitt gjeldende og sett på som en selvfølgelighet de siste årene er at vi må vaksinere barna i solidaritet med de barna som ikke tåler å ta vaksine! Vi må altså være så veldig solidariske.

Når ble vi mennesker egentlig så vanvittig solidariske? Jeg tenker på..vi driter f.eks i at klærne våre blir sydd av utmagrede barn i Asia. Vi går på bussen med influensa selv om det kan være gamle der som kan dø av influensa. Jeg ser svært få bruke munnbind når de har influensa. Vi Fortsetter å kjøre biler og forbruke som det ikke var noen morgendag til tross for at vi VET at det er global oppvarming. Vi spiser kjøtt selv om vi vet dyra lider. Folk kjøper ikke økologisk selv om de vet at konvensjonelt jordbrok utarmer jorden. Vi ignorerer i det hele og støre nød og fattigdom, og vi sniker i køen i butikken og vi uffer oss når noen har glemt koden til bankkortet.

Men når det gjelder noen svæææært få barn som ikke kan ta vaksine..så er vi Mor Theresa!



Anonymous poster hash: 9e450...1cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les deg opp selv. Om det hadde vært så enkelt, hadde ikke sykdommer som nesten er utryddet blusset opp igjen fordi foreldre velger å ikke vaksinere barna sine.

Også må man også huske på at man reiser mye mer idag enn før :)

Noen familier tar gjerne en sydenferie 1 gang i året, har de bedre råd, drar de flere ganger også...

Man tenker kanskje "Neeida, Gran Canaria/Tyrkia er safe" men man møter ufattelig mange mennesker på flyplasser, fly, reise, transport eller rett og slett når man ligger på stranda og koser seg...

Og der kan smitten skje og man blir en smittespreder når man kommer hjem igjen...

-

Men det gjør meg ikke redd for å dra på ferie....Kan ikke akkurat hoppe av flyet med en gang noen nyser :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte godt argumentet:

"Jeg lurer dog på én ting. Et argument som har blitt gjeldende og sett på som en selvfølgelighet de siste årene er at vi må vaksinere barna i solidaritet med de barna som ikke tåler å ta vaksine! Vi må altså være så veldig solidariske.

Når ble vi mennesker egentlig så vanvittig solidariske? Jeg tenker på..vi driter f.eks i at klærne våre blir sydd av utmagrede barn i Asia. Vi går på bussen med influensa selv om det kan være gamle der som kan dø av influensa. Jeg ser svært få bruke munnbind når de har influensa. Vi Fortsetter å kjøre biler og forbruke som det ikke var noen morgendag til tross for at vi VET at det er global oppvarming. Vi spiser kjøtt selv om vi vet dyra lider. Folk kjøper ikke økologisk selv om de vet at konvensjonelt jordbrok utarmer jorden. Vi ignorerer i det hele og støre nød og fattigdom, og vi sniker i køen i butikken og vi uffer oss når noen har glemt koden til bankkortet.

Men når det gjelder noen svæææært få barn som ikke kan ta vaksine..så er vi Mor Theresa!

Anonymous poster hash: 9e450...1cd

Hvilken folk er det egentlig du kjenner, som driter i alt dette??

Sånn som jeg kjenner mennesker, er de opptatt av å ta vare på sine medmennesker, samfunn og jorda vår.

Være seg miljøsortering, sykle til jobben osv.

Ikke tar kjenner jeg noen som tar buss/tog/trikk når de har influensa. Ikke sniker de i køa på matbutikker (hva i all verden).

De aller fleste bryr seg om alt dette.

Jeg hjelper ikke stort mer enn å sende 275 kr til SOS barnebyer, Redd barna og Røde Kors per mnd. Men hva mener du jeg skal gjøre da?

Ta med mine egne

barn, og dra dit for å hjelpe til? Eller kanskje jeg skal forlate barna mine hjemme mens jeg reiser...

Det er i hovedsak barn det er snakk om her. Det er de som taper.

Jeg skulle mer enn gjerne gitt alle barn vaksiner, ut fra egen lomme, men det sier seg selv at det er umulig.

Og ja, litt egoistisk må man kunne være. Jeg vil verne om mine egne barn, og barn som på grunn av alvorlig sykdom ikke kan vaksineres.

Prøver å hjelpe så godt vi kan, men fra hjemmet.

Du drar jo dette ut av proposjoner.

Jeg bor veldig nært et tettsted der det nettopp var mesling-utbrudd.

Med over 20 uvaksinerte barn i ei lita bygd, er det ikke morsomt å sitte med ei jente på 13 mnd som ikke er MMR-vaksinert enda.

Og en plass må vaksinen starte opp. Det er i allefall ingen som kan hjelpe der det er stor nød, om halvparten av de som er kapable til å hjelpe, dør. Satt litt langt ut på spissen.

Nei, dette ble et utrolig rotete innlegg. Får prøve å redigere dette i morgen, når jeg ikke er så trett..

Anonymous poster hash: 7e3f7...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare klarer IKKE, å IKKE kommentere dette... Beklager så masse.

Foreldre som ikke vaksinerer barna med vilje utgjør en fare for sitt eget og andres barn. (Se bort i fra de som virkelig ikke kan vaksineres på grunn av alvorlig sykdom).

Det er da en god grunn til at vi ikke lenger har masse tilfeller av sykdommer som blusser opp; nemlig vaksiner.

Beklager igjen, så mye.

Men dette er det eneste temaet jeg aldri klarer å holde kjeft om.

Anonymous poster hash: 7e3f7...09b

Jeg er SÅ enig med deg, ikke bare kan det gå utover ditt eget barn, men også alle andre sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er jo svært svært få som ikke vaksinerer!

Hvorfor tar dette sånn av?

Vaksinerer selv, men skjønner ikke dramaet!

Anonymous poster hash: 4eeec...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo svært svært få som ikke vaksinerer!

Hvorfor tar dette sånn av?

Vaksinerer selv, men skjønner ikke dramaet!Anonymous poster hash: 4eeec...3c4

Dramaet skyldes oppblusninger av kikhoste og økt dødstall pga meslinger. De "få" hindrer flokkimmunitet.

Dette står det om i aviser og sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dramaet skyldes oppblusninger av kikhoste og økt dødstall pga meslinger. De "få" hindrer flokkimmunitet.

Dette står det om i aviser og sånt...

Men oppblussing og smitte ved kikhoste er det strengt tatt VOKSNE som ikke har tatt boostervaksine som er skyld i! Dette har det stått MYE om i media uten at noen tar frem høygaffel og fakler av den grunn! Dette er dette jeg synest er så vanvittig! Dere tar helt av, men ingen tar av på de ufattelige mange voksne som ikke er revaksinert mot kikhoste!

Meslinger ser jeg også har voksne som starter smitte utifrå de tilfellene beskrevet i media, som smitter små barn som er for unge til vaksine. Av de tilfellene med meslinger her i landet i år snakker vi to voksne og 1 barn.

Anonymous poster hash: 4eeec...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å følge vaksinasjonsprogrammet på barna mine. Grunnen til det er at de sykdommene det vaksineres mot er mye, mye farligere enn antatte ettervirkninger av vaksinen. Derimot valgte jeg å ikke vaksinere barna mine mot svineinfluensa den gangen epidemien herjet. Jeg var veldig i tvil husker jeg, men valgte å la være fordi jeg mente at denne hastevaksinen ikke var nok utprøvd. Angrer ikke for det nå, for denne hysterien varte vel i sånn ca 1 mnd.



Anonymous poster hash: baa8d...27f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

D som mener at det er så sunt for barn å gjennomgå infeksjoner kan slå opp i en hvilken som helst kirkebok fra 100 år tilbake og se hvem som døde og hva de døde av. Det er fullstendig historieløst p hevde at barnesykdommer ikke er farlige.

Anonymous poster hash: 340d4...961

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Nei. Jeg har angst, depresjon og mye større sjans for kreft enn mine besteforeldre.

Anonymous poster hash: 4c788...9d4

Du får ikke angst og depresjon av vaksinene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant hvor sterkt denne diskusjonen rammer.

Bare så det er SAGT, så har jeg selv valgt å vaksinere barnet mitt. Jeg leste meg opp på temaet og fant positive og negative ting ved begge deler. Valgte så å vaksinere fordi det var mest positivt.. i hvert fall i mine øyne.

Samtidig er jeg ikke så sinna på de som ikke velger å vaksinere. Jeg merker ikke til dette hatet som andre åpenbart har. Dette temaet virker provosere noe enormt, og selv om TS har spesifikt bedt om å ikke få masse pro-vaksinefolk i tråden, så er det likevel de som kupper hele tråden. Om noen hadde prøvd seg å nevne hvorfor de har valgt å ikke vaksinere så hadde de blitt sablet ned med hvor dumme og farlige de er.

Jeg lurer dog på én ting. Et argument som har blitt gjeldende og sett på som en selvfølgelighet de siste årene er at vi må vaksinere barna i solidaritet med de barna som ikke tåler å ta vaksine! Vi må altså være så veldig solidariske.

Når ble vi mennesker egentlig så vanvittig solidariske? Jeg tenker på..vi driter f.eks i at klærne våre blir sydd av utmagrede barn i Asia. Vi går på bussen med influensa selv om det kan være gamle der som kan dø av influensa. Jeg ser svært få bruke munnbind når de har influensa. Vi Fortsetter å kjøre biler og forbruke som det ikke var noen morgendag til tross for at vi VET at det er global oppvarming. Vi spiser kjøtt selv om vi vet dyra lider. Folk kjøper ikke økologisk selv om de vet at konvensjonelt jordbrok utarmer jorden. Vi ignorerer i det hele og støre nød og fattigdom, og vi sniker i køen i butikken og vi uffer oss når noen har glemt koden til bankkortet.

Men når det gjelder noen svæææært få barn som ikke kan ta vaksine..så er vi Mor Theresa!

Det jeg prøver å illustrere med mitt poeng her er at denne debatten om vaksine har blitt så vanvittig polarisert. På den ene siden er de ukritiske mødrene, de flinke, de korrekte, de som stoler på det de blir fortalt. På den andre siden er det ofte de som er kritiske til absolutt alt. Egentlig hadde jeg ønsket å eksludere alle disse fra debatten og kun latt noen få debattere.

Jeg tror ikke en gang diskusjonen handler om vaksine lenger. For vaksiner er antakelig ikke så veldig farlige. Det som er diskusjonen er hvor stor tillitt og/eller skepsis befolkningen har til det de blir fortalt. Det KAN være et demokratisk problem om tillitten er for høy og skepsisen for lav. Ikke at Norge ligner Nord Korea i stor grad, men landet kan brukes til å illustrere et eksempel. Lenge har befolkningen hatt enorm tillitt til sine ledere. Denne enorme tilliten/troskapen og mangelen på skepsis er farlig, for da har man en befolkning som er lette å lede og lette å lure.

Jeg finner det interessant at det er "greit" å være skeptisk til svineinfluensavaksinen. For den ble jo beviselig kjøpt inn i forkant, for så å bli pushet ut til en stor del av befolkningen som ikke trengte den slik at myndighetene skulle spare inn endel av det de brukte på å kjøpe den. Dette var en vaksine som var nærmest uprøvd. Vi skulle altså være forsøkspersoner. Dette ble imidlertid snappet opp av media, og folk viste en viss skepsis. Bra!

Men hvorfor da den sterke troen på at vaksiner som er MYE eldre er så mye tryggere? Empirisk sett har det jo gått ganske bra for oss post-vaksineprogram. Men det gikk også bra for de fleste som tok svineinfluensavaksinen.

Derfor må det gå an å mene at vaksineprogrammet er bra, og det må gå an å mene at det sikkert er noe negativt med det også.

Men jeg får ikke helt med meg argumentet om flokkimmunitet.

Når en særdeles liten andel av befolkningen utsetter den øvrige befolkingen for potensielt dødelige sykdommer bør den overveldende majoriteten av befolkningen beskyttes mot minoriteten.

Men er ikke den "øvrige" delen av befolkningen allerede immune i kraft av at de har tatt vaksinen?

Anonymous poster hash: 4c788...9d4

Så siden vi er usolidariske på noen felt, så er det helt greit at vi er usolidariske på enda flere felt? Følger ikke helt logikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...