Gå til innhold

Telefon til distre`13- åring...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter har nettopp hatt bursdag. Alle vennene hennes har iphone. (Så det i bursdagen hennes da 14 stk var på besøk).

Hun fikk ny da hun ble 12 år. Flere ganger har hun glemt/ mistet den, men funnet eller fått den tilbake. Det skjedde ikke forrige måned, da hun glemte den i kantinen...

Så, nå er hun altså uten telefon igjen. :sur:

Usikker på hvordan jeg bør gjøre nå. Hun forventer ikke en ny telefon, snakker ikke om det en gang. (Selv om jeg vet at hun selvsagt vil ha).

Bør jeg bare kjøpe en ny? :klo:



Anonymous poster hash: 50c9c...8af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun får kjøpe en ny for sine egne penger.



Anonymous poster hash: e6fc3...5d2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok spandert en billig-telefon på henne, og gitt henne mulighet til å spare til en ny smarttelefon selv. Man er mer motivert til å ta vare på fine og dyre ting om man må jobbe på det og vente før man får det, snakker av egen erfaring :fnise:



Anonymous poster hash: 51601...c89
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hun får ikke så mye penger i måneden, men får som regel når hun trenger det. (Kino, bad, godis, litt penger når hun skal bort, osv). Dermed blir det ikke lett å legge av så mye.

Hun står på en venteliste for å få selge VG da.

Ang. behov: Det er nok litt vanskelig å ha den kontakten med vennene som hun pleier. Både SMS, instagram, facebook er jo flittig i bruk for å planlegge helger og ettermiddager.

Sikkert ikke dumt å gi henne en billigere utgave av en telefon. Hun er ekstremt vimsete av seg...



Anonymous poster hash: 50c9c...8af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo billige smarttelefoner, så dét kan jo kanskje være en mulighet? Synes jeg så de solgte noen for en 500-lapp. På den måten kan hun fortsatt bruke sosiale medier via tlf, samtidig som hun kan prøve å spare til en ny en :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gitt henne en telefon. Si hva man vil om digitaliseringen av samfunnet, men man havner veldig lett utenfor vennegjengen hvis man ikke har telefon. Men ja - du trenger jo ikke gi henne en splitter ny iphone akkurat.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt henne en billig, brukt smarttelefon. Men, jeg ville hjulpet til med sparing til en ny. Du kan si at du dobler summen hun klarer å spare opp, eller at du hjelper henne med å finne småjobber i nabolaget for eksempel



Anonymous poster hash: 1fa37...e7b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for smarte tips, det skal vi prøve på! :danse:



Anonymous poster hash: 50c9c...8af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere fasttelefon? En eller annen telefon må hun jo ha tilgang til. Så vimsete som hun er ville jeg ikke kjøpt noen dyr telefon til henne. Men, hun har vært uten en måned, og det er en vanskelig alder å havne utenfor sosialt, og hun har ikke mast om eller forventer å få en ny telefon, så jeg ville kjøpt det til henne. (De som ikke maser bør jo også få litt "lønn for strevet".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man tillate at barna er så vimsete? Eier de noe så får de passe på det! Ta en alvorsprat, gi en sjanse til (siden du tydeligvis ikke har kommet med noen trusler om dette før, siden det bare gjentas) og hjelper du henne med å finne en billig telefon. Hun må rett og slett lære seg å huske!

Mange barn idag tenker ikke gjennom om de har med matpakke, skolebøker, gymtøy eller mobiler til og fra skolen (eller hjem igjen) fordi de er så vant til voksne som minner de på det. Tren på hukommelse, og å ta ansvar.

(Samtidig så kan vel en dyrere telefon hun ønsker seg (altså iphone) gjøre at hun passer mer på den? Min datter elsker sin iphone 4 som jeg kjøpte brukt til henne, og passer på den som om den var en baby.)



Anonymous poster hash: cdc31...656
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips foreldrene mine brukte på meg og søstra mi (vi mistet også alt), regelen var at hvis vi skulle ha med mobilen eller nøkler, så måtte det henge i en sånn "tråd" rundt halsen. Det var jævlig kleint, men vi lærte å alltid sjekke om mobilen var med.



Anonymous poster hash: 1fa37...e7b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokia Lumia 640, testvinner nå nettopp.

Da får jenta smarttelefon (det er jo viktig i den alderen), du slipper å være redd for å miste tusenvis av kroner. Min datter på 14 har en litt eldre og dyrere modell, og trives veldig godt med den. Mange har iPhone, men det går an å leve uten ;)

Og så ser du hvor lenge den varer. Er den også mistet på et halvt år, bør hun kanskje grave opp til neste telefon selv?



Anonymous poster hash: 44e8d...c39
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke at folk klarer å glemme/miste mobiler...



Anonymous poster hash: b5eaa...ac2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest faico

Våre to sparte selv til sin 1 mobil. Den ene en iPhone og den andre en annen type. De sparte også selv til hver sin iPad.. De setter mye mer pris på det når de har spart selv og er stolte av det.. Om våre ønsker seg noe som er dyrt går vi inn med en avtale at de sparer en del og vi foreldre legger til litt",.

Men vi har ikke opplevd at de har glemt eller mistet sin mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noe som motiverer barn til å ta vare på tingene sine, er å måtte kjøpe ny for egne penger om de mister tingen. Jeg kunne strukket meg til å kjøpe en 400kr-mobil på Clas Ohlson fordi det er greit å ha en mobil om noe skulle skje. Så kan hun selv velge om hun vil bruke lang tid på å spare til en iPhone (som hun kanskje mister uansett), eller om hun bare skal kjøpe seg en billigere en som kan gjøre mange av de samme tingene, bare ikke gi økt status i vennegjengen. Hvis hun skulle klare å spare til en iPhone helt selv, så ser hun hvor mye den er verdt koster, og passer dermed bedre på den pga at hun ikke har lyst til å spare på ny.

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Synes du skal kjøpe ny. Ganske kjipt å være tenåringen idag uten telefon. Be henne ta godt vare på den nå, og mister hun så kan hun kansje betale selv, vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal kjøpe ny. Ganske kjipt å være tenåringen idag uten telefon. Be henne ta godt vare på den nå, og mister hun så kan hun kansje betale selv, vet ikke jeg.

Ganske kjipt å bli voksen og ikke ha lært at nye iphoner spretter gratis ut av butikken av seg selv når man mister den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Ganske kjipt å bli voksen og ikke ha lært at nye iphoner spretter gratis ut av butikken av seg selv når man mister den gamle.

Jeg vil nå påstå det er bedre en å bli usosial pga man er uten telefon, for ja, det er slik det foregår i dagens samfunn.

Og sånn til informasjon, så er hun 13, ikke 17. Man kan lære mye på de årene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...