Gå til innhold

"Svigerbarn" -hvor mye legger de seg bort i saker som angår storfamilien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei svigerinne (gift med min bror) som er søt og hyggelig, men jg synes noen ganger hun har så mange meninger om ting i storfamilien som jg kanskje ville tenkt at var best å overlate til oss i den "opprinnelige" familien eller hva jeg skal kalle det. Har selvfølgelig forståelse for at min bror og hun diskuterer ting hjemme hos seg (det gjør jo min mann og jeg også både når det gjelder forhold i min og hans familie), men vi er kanskje litt mer forsiktige i den forstand at det er han som flagger saken åpent i sin familien og jeg i min. Vet ikke om jeg klarer å få fram hva jeg mener, men er eksempel er at mine foreldre skal feire gullbryllup og har kommet med ulike forslag til hvordan det kan gjennomføres. Et par av forslagene innebærer å reise bort over flere dager, og da kommer min svigerinne med en del klare føringer på hva hun tenker er best både mht sted, tidspunkt og opplegg ellers. Nå kan det hende at jeg reagerer litt uforholdsmessig sterkt på dette fordi hun og jeg ofte har helt ulike oppfatninger av hva som er ok når det gjelder f.eks ferier, men min mann har også en del tanker om hva som ville vært ok, så vi diskuterer det oss imellom og så er det jeg som tar det videre med mine foreldre.. Men det kan godt hende det er jeg som er urimelig her...det er vel derfor jeg lurer litt på hvordan dere andre har det i deres familier?

Anonymous poster hash: 4bafc...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da helt normalt at svigerbarn har meninger om slikt? Jeg synes det er merkelig av deg å reagere på det eksempelet du legger fram. Hun skal jo være med, så hvorfor i alle dager skal hun ikke få si meningene sine om det?



Anonymous poster hash: 577c0...6e1
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo selv "storfamilien" og da er vel hun også en del av den.....

Anonymous poster hash: cc484...c9c

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan foregår dette?

Er det f.eks at dere diskuterer dette i et familieselskap og hun også prater? eller at hun drar aktivt til svigers for å si "jeg syntes dere skal gjøre x istedenfor x:)" ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt som de over her. Hva er det du mener hun gjør galt? Hun kommer med meninger antar jeg, og det er vel naturlig når hun selv skal være med.



Anonymous poster hash: 9da7a...e27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg forstår egentlig at dere tenker som dere gjør. Grunnen til at jeg reagerer, er vel at hun ofte har litt andre meninger enn oss andre (ikke bare meg), så ting som kunne vært ordnet på en enkel måte, blir plutselig mer kompliserte fordi hun kommer med andre meninger. Hun gjør det på en helt grei måte, går ikke bak ryggen på noen eller noe. Eksempelvis hadde vel mine foreldre stortsett landet på at vi skulle reise på et høyfjellshotell fredag-søndag, og det var helt greit for både meg, min mann (og vår søster forsåvidt). Da kommer min svigerinne med ideen om at det var litt kort tid og dessuten kanskje litt kjedelig for barna, så hun hadde et annet forslag. Egentlig helt legitimt, men av en eller annen grunn føler jeg at det blir litt freidig.. Men jeg må kanskje bare jobbe med å bli litg mer tolerant.

Anonymous poster hash: 72baa...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg forstår egentlig at dere tenker som dere gjør. Grunnen til at jeg reagerer, er vel at hun ofte har litt andre meninger enn oss andre (ikke bare meg), så ting som kunne vært ordnet på en enkel måte, blir plutselig mer kompliserte fordi hun kommer med andre meninger. Hun gjør det på en helt grei måte, går ikke bak ryggen på noen eller noe. Eksempelvis hadde vel mine foreldre stortsett landet på at vi skulle reise på et høyfjellshotell fredag-søndag, og det var helt greit for både meg, min mann (og vår søster forsåvidt). Da kommer min svigerinne med ideen om at det var litt kort tid og dessuten kanskje litt kjedelig for barna, så hun hadde et annet forslag. Egentlig helt legitimt, men av en eller annen grunn føler jeg at det blir litt freidig.. Men jeg må kanskje bare jobbe med å bli litg mer tolerant.

Anonymous poster hash: 72baa...299

Men hun har vel lov å ha egne meninger? Og å komme med et forslag er jo lov, og du sier jo selv hun la det fram på en helt ok måte. Hun har vel ikke bare trumfet igjennom og satt et ultimatum? Hvis hun er veldig integrert i familien så er det vel bare bra hun føler seg trygg på dere til å faktisk tørre å komme med forslag? Det er vel mer et kompliment til dere, at dere har tatt henne godt inn i familien. :blomst:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det bare er rett og rimelig at hun skal få si sin mening, dersom hun også er en del av turen. Hvorfor skal hun ikke få lov til det? Og du sier jo selv at hun gjør det på en ok måte. Dersom dere ikke er enige i forslagene hun kommer med, er det jo bare å stemme dem ned :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke at hun vil bestemme over dere, men at hun tenker hun har noe å bidra med?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hvilket forhold hun har til svigerforeldrene sine. Jeg ville aldri gjort dette med mine svigerforeldre, men vi er ikke så nære så det hadde føltes veldig unaturlig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg forstår egentlig at dere tenker som dere gjør. Grunnen til at jeg reagerer, er vel at hun ofte har litt andre meninger enn oss andre (ikke bare meg), så ting som kunne vært ordnet på en enkel måte, blir plutselig mer kompliserte fordi hun kommer med andre meninger. Hun gjør det på en helt grei måte, går ikke bak ryggen på noen eller noe. Eksempelvis hadde vel mine foreldre stortsett landet på at vi skulle reise på et høyfjellshotell fredag-søndag, og det var helt greit for både meg, min mann (og vår søster forsåvidt). Da kommer min svigerinne med ideen om at det var litt kort tid og dessuten kanskje litt kjedelig for barna, så hun hadde et annet forslag. Egentlig helt legitimt, men av en eller annen grunn føler jeg at det blir litt freidig.. Men jeg må kanskje bare jobbe med å bli litg mer tolerant.

Anonymous poster hash: 72baa...299

Jeg kan til dels skjønne hva du mener. Om det er foreldrene som inviterer på tur (og ikke minst om det er de som betaler) så er det gjerne litt freidig å stemme ned forslaget. Jeg hadde ikke gjort det med mine svigers iallfall, med mindre det var noe veldig problematisk. Og da hadde jeg gjerne forsøkt å få samboer til å ta det opp i stedet.

Men det er jo bare bra at hun kan ha meninger og at hun føler seg husvarm nok med dere til å komme med de, så det er er viktig at du ikke tenker på alt det hun kommer med som negativt.

Anonymous poster hash: 5a735...256

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

her er samme situasjon nå. Jeg er "svigerdatter" og har meninger om feiringen av gullbryllup. Men jeg tar ikke dette til de som skal feire da, det får min samboer gjøre.

Tror ikke det er noe problem hvis det skjer en eller to ganger at din svigerinne er uenig og legger seg i ting hun ikke har noe med, men hun gjør det kanskje ofte?



Anonymous poster hash: 690df...172
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne funnet på å uttale meg om bryllupsting i mannen min sin familie, på samme måte som at han f.eks. kunne uttalt seg om bilkjøp, oppussing etc i min familie. Ingen reagerer på det, og de tar det som råd/meninger, ikke "jeg skal bestemme hva dere skal gjøre". Også er svigerbarn med i "storfamiliene" våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie regnes svigerbarn på lik linje med oss opprinnelige barn i hverdagen. De er jo gifte, så antar de er godt etablerte og at det ikke er et nytt bekjentskap? De kan selvfølgelig ha egne ideer for begivenheter. Nå har ikke de noen overkjørende stil da, det er kanskje det du reagerer på?

Endret av Biloba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter å ha vært sammen med min mann i mange år, føler jeg at jeg er en del av familien. Men, ikke dermed sagt at jeg legger meg opp i andres ønsker og valg. Jeg kan komme med forslag til min mann, hvis f.eks han og søsknene diskuterer gave til foreldrene, men til syvende og sist er det "barna" som bestemmer. At svigerbarn (og barn) legger seg opp i hvordan svigers ønsker å feire sitt gullbryllup synes jeg er like upassende som når svigers legger seg opp i hvordan svigerdatter og sønn ønsker å feire sitt eget bryllup. Og denne gangen er det svigerforeldrene det handler om. At barna ikke synes høyfjellshotell er "spennende" er uansett ikke noe godt argument, barn må lære at av og til kommer andre først og de har virkelig ikke vondt av å tilbringe en helg på fjellet for å feire farmor og farfar. Og hvor vanskelig kan det egentlig være å frigjøre en helg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Hvis det forventes at hun skal bruke av sine egne opptjente penger til denne turen er det bare rett og rimelig at hun får være med på å bestemme hvor turen går til.

Hun har giftet seg inn i deres familie. Da bør hun også regnes som en del av deres familie av dere.

Når det er sagt synes jeg jubilantene selv må få vetorett.

Endret av Mrs. Random Nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesp

Ja, jeg forstår egentlig at dere tenker som dere gjør. Grunnen til at jeg reagerer, er vel at hun ofte har litt andre meninger enn oss andre (ikke bare meg), så ting som kunne vært ordnet på en enkel måte, blir plutselig mer kompliserte fordi hun kommer med andre meninger. Hun gjør det på en helt grei måte, går ikke bak ryggen på noen eller noe. Eksempelvis hadde vel mine foreldre stortsett landet på at vi skulle reise på et høyfjellshotell fredag-søndag, og det var helt greit for både meg, min mann (og vår søster forsåvidt). Da kommer min svigerinne med ideen om at det var litt kort tid og dessuten kanskje litt kjedelig for barna, så hun hadde et annet forslag. Egentlig helt legitimt, men av en eller annen grunn føler jeg at det blir litt freidig.. Men jeg må kanskje bare jobbe med å bli litg mer tolerant.

Anonymous poster hash: 72baa...299

Det synes jeg er litt frekt når det er dine foreldre som spanderer og deres gullbryllup. Da sier man ikke at "det er kjedelig for barna".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Hvis jeg skulle betalt turen selv ville jeg hatt en finger med i spillet, er det en tur vi blir spandert på hadde jeg bare sagt tusen takk og blitt med. I ekteskapet vårt er lokt som hos dere, vi snakker om det sammen, også legger en av oss det frem for den familien det gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...