Gå til innhold

Kontaktlinser til 11-åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han nektet å ha briller. Ble 'fersket' i forsøk på juks på synskontroll. Men er det greit med kun linser og ikke briller for en i denne alderen?

Anonymous poster hash: 2bd3e...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest iGirl

Dette er vel spørsmål du burde stille optikeren egentlig, men jeg var selv 12 da jeg begynte med kontaktlinser. Det gikk helt knirkefritt iallefall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhør deg med optikeren.

Men nei, det er ikke greit, uansett alder. Øynene trenger å hvile en gang i blant fra linsebruk, og det er kjekt å ha briller i tilfelle betennelser på øyet, forkjølelser og liknende tilfeller hvor man ikke kan bruke linser.



Anonymous poster hash: b8fc5...3ee
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye linser, men har briller som jeg bruker som avlastning (skifter når jeg kommer hjem, hvis jeg ikke skal ut på en søndag o.l.) Kanskje han kan gjøre det sånn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville latt ham få linser med forbehold om at han bruker briller noen timer før leggetid og ellers når han er hjemme (tar dem på sent på lørdag/søndag ev. når han kommer inn på kvelden f.eks). Jeg har brukt alt for lite briller og det synes. Jeg husker selv frihetsfølelsen da jeg fikk linser etter konfirmasjonen, og at jeg var nærmest trafikkfarlig når jeg gikk uten briller (veldig nærsynt). Driver han med sport er det et tilleggsargument.



Anonymous poster hash: 3f6f9...6f6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med briller hjemme er kontaktlinser helt ok for en 11-åring.



Anonymous poster hash: 8b972...e88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråla88

Han nektet å ha briller. Ble 'fersket' i forsøk på juks på synskontroll. Men er det greit med kun linser og ikke briller for en i denne alderen?

Anonymous poster hash: 2bd3e...f95

Jeg jobber innenfor optikk, så kan svare generelt.

Det er ikke umulig å bruke kontaktlinser som 11 åring, men en brille bør man ha uansett. Når optikeren avgjør slike saker ser man på modenhet. Det krever tålmodighet og god hygiene for å ha linser. En brille bør bruker til avlastning av øynene og i tilvenningen av linser.

Snakk også med optikeren din ang opplæring og type linser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han er flink til å følge instruksjonene fra optikeren, samt er nøye på håndvask, rens og lignende (øyeinfeksjoner er overhodet ikke til å spøke med) så ser jeg ikke noen problemer med det. Det er jo imidlertid forutsatt at optikeren mener det er greit for hans øyne.



Anonymous poster hash: b9afd...aac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har han i styrke da? Bruker selv linser når jeg er på jobb eller studerer men har bare -1.75 så bruker som regel ingenting hjemme med mindre jeg skal kjøre bil/eller se på tv. Kanskje både linser og briller/ingenting kan være et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har han i styrke da? Bruker selv linser når jeg er på jobb eller studerer men har bare -1.75 så bruker som regel ingenting hjemme med mindre jeg skal kjøre bil/eller se på tv. Kanskje både linser og briller/ingenting kan være et alternativ?

Jeg har -1.50 på begge øynene og føler meg direkte blind når jeg ikke har på noe... ser jo ikke tv, håndtakene på skuffene, hva som står på bordet, meg selv i speilet osv...?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har -1.50 på begge øynene og føler meg direkte blind når jeg ikke har på noe... ser jo ikke tv, håndtakene på skuffene, hva som står på bordet, meg selv i speilet osv...?

Virkelig? Jeg har -2,50 og -3,00 og jeg ser jo det meste uten briller/linser bare at det er ganske uklart og jeg kan ikke se detaljer. At du ikke ser håndtakene på skuffene, hva som står på bordet eller deg selv i speilet forstår jeg virkelig ikke. Jeg hadde aldri klart å gå uten briller/linser til vanlig, og det forstår jeg godt at du heller ikke gjør. Man blir jo ganske hemmet i hverdagen.

Det handler muligens litt om hva man er vant til. Det er jo mange som bruker lesebriller for eksempel når de har i noe grad svakt syn. :)

Anonymous poster hash: 2f86c...185

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starta i 8-9. klasse, men har ALLTID hatt briller ved siden av! Er viktig å ikke bruke linser når man er syk, har hodepine osv., samtidig som man skal ha en pause i ny og ne.

Anonymous poster hash: 727b1...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med linser like før jeg begynte i 8.klasse, uten noe problem! Men som flere andre her sier, burde han ha briller tilgjengelig også som avlastning. Jeg bruker briller når jeg har stått opp og på kvelden når jeg bare er hjemme. Hadde personlig ikke klart meg uten brillene, for etter mange timer med linser blir øyene ordentlig tørre og man sitter til slutt å myser. Du kan foreslå at han kan ha linser på dagtid når han er ute blant andre, men å avlaste med briller når han kun er hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg starta i 8-9. klasse, men har ALLTID hatt briller ved siden av! Er viktig å ikke bruke linser når man er syk, har hodepine osv., samtidig som man skal ha en pause i ny og ne.

Anonymous poster hash: 727b1...514

Enig, blir så utrolig ubehagelig med kun linser etter mange timer, og da får man også mye lettere hodepine.. Hadde aldri fungert uten briller vedsiden av som avlastning når jeg er sliten i øyene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med linser da jeg var 11-12år gammel. Gikk helt fint det, men jeg fikk ikke lov å bruke de mer enn 10timer dagen (hvis jeg ikke husker helt feil). Vet ikke om det er en "regel" men det er viktig at øynene får hvile og "puste" litt. Kan hende det er annerledes nå som linsene er mye bedre enn den gangen, men uansett er det viktig å avlaste øynene så briller må man ha :) (også i tilfelle infeksjon f.eks).

Snakk med optiker :)

Anonymous poster hash: b89a1...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Jeg har -2,50 og -3,00 og jeg ser jo det meste uten briller/linser bare at det er ganske uklart og jeg kan ikke se detaljer. At du ikke ser håndtakene på skuffene, hva som står på bordet eller deg selv i speilet forstår jeg virkelig ikke. Jeg hadde aldri klart å gå uten briller/linser til vanlig, og det forstår jeg godt at du heller ikke gjør. Man blir jo ganske hemmet i hverdagen. Det handler muligens litt om hva man er vant til. Det er jo mange som bruker lesebriller for eksempel når de har i noe grad svakt syn. :)Anonymous poster hash: 2f86c...185

Jeg har -3,50 og -4,75 og jeg føler meg "blind" uten linser/briller. Jeg kan jo se former og farger, men alt flyter i hverandre når jeg ikke har linser/briller på. Jeg ser ikke detaljer før jeg er på få cm avstand når jeg ikke har på linser/briller.

Nå har jeg bittelitt dårligere syn enn deg, men jeg føler ikke at jeg "ser det meste". Å bare se farger og former som flyter i hverandre er selvfølgelig bedre enn å være blind, men jeg fungerer ikke uten linser/briller selvom jeg bare er hjemme en dag og ikke gjør noe spesielt.

Anonymous poster hash: b89a1...432

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk linser da jeg var 12 år, og hadde ingen restriksjoner på hvor lenge jeg kunne bruke dem. Jeg hadde briller også, jeg så alt da såpass dårlig at å gå uten var umulig, men brukte dem lite etter at linsebruken var etablert, som regel kun morgen og kveld og ved sykdom. Mener de første linsene jeg hadde var dagslinser.

Jeg er nokså nærsynt (-7,5), bruker døgnlinser og har dem sjeldent ute mer enn en natt i uka. Ikke noe problem. Men disse linsene er jo også laget for å brukes kontinuerlig. Ifølge optikeren min har jeg også øyne som tåler linser veldig godt, så det er det kanskje også forskjell på? Jeg har aldri hatt infeksjoner eller andre problemer relatert til øyne eller linser - utover at jeg ikke ser en pøkk uten korrigering, såklart. Jeg går til kontroll hvert halvår. Jeg har naturligvis briller også, men bruker dem sjeldent. Jeg synes briller er noe ordentlig herk, de dogger, blir våte og jeg takler dårlig avstanden mellom brille og øye, jeg får mye hodepine og plages mye mer ved bruk av briller enn linser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han nektet å ha briller. Ble 'fersket' i forsøk på juks på synskontroll. Men er det greit med kun linser og ikke briller for en i denne alderen?

Anonymous poster hash: 2bd3e...f95

Jeg begynte med linser når jeg var nesten 12, og det har gått helt fint. Men det er utrolig viktig at man er nøye med både hygiene og stell av linser (om man ikke bruker dagslinser). Dersom du tror han klarer dét, så er det bare å ta ham med til optiker og la han prøve. Men en brille bør du ha uansett, til avlastning og sykdom bl.a. Jeg bruker briller når jeg bare skal være hjemme, og det er ofte veldig godt å ta av linsene eter en lang dag på jobb f.eks.

Anonymous poster hash: f4621...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av en medfødt skade har jeg brukt kontaktlinse på høyre øye siden jeg var 5 år.. hadde den nok ikke på hele dagen men mye av dagen siden jeg ikke så godt nok til å kunne følge med på skole osv uten. Det var noe som ikke kunne korrigeres med kun briller.. Ikke så viktig, poenget mitt er at det ikke er noe galt med linser fordi om man er barn. Ser ikke noe problem med at en 11 åring får linser, men han trenger nok hjelp i starten og må lære seg god hygiene, behanling av linsene, ikke gni seg i øynene og slike ting. Dere kan jo inngå et kompromi der han får linser, men også må få et par briller og love å bruke dem når linsene ikke kan brukes.



Anonymous poster hash: 47876...1ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhør deg med optikeren.Men nei, det er ikke greit, uansett alder. Øynene trenger å hvile en gang i blant fra linsebruk, og det er kjekt å ha briller i tilfelle betennelser på øyet, forkjølelser og liknende tilfeller hvor man ikke kan bruke linser. Anonymous poster hash: b8fc5...3ee

Ærlig talt, jeg har brukt linser hver dag hele dagen i 22 år nå, siden jeg selv var tolv. Aldri hatt noe problemer. Før hadde jeg et par briller i reserve, men brukte dem aldri så jeg har slutta helt med det og. Det er noen som sliter med å ha linser på hele tiden, men langt i fra alle.

Jeg vil si det kommer an på 11-åringen, og selvfølgelig vil optikeren kunne mene best om det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...