Gå til innhold

Når alenemødre har så fryktelig dårlig råd. ..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en enkel regel som regulerer pengebruk og det er prioriteringer. Folk prioriterer ulikt. Noen av oss synes det er viktigst å bo alkurat der man helst vil, andre har funnet ut at man kan spare tusener på å flytte på seg et par kilometer. Noen synes det er viktig med klær og sminke, andre ikke. Men man skal ikke klage på dårlig råd som et resultat av sine egne valg. Det er ikke en menneskerett å unne seg en tur på byen eller å kjøpe knalldyre blader og make-up produkter.

Når noen klager på dårlig råd så tenker jeg faktisk alltid: du prioriterer feil og om det skaper problemer for deg så synes jeg faktisk litt synd på deg. Men ikke fordi du har lite penger ...

Anonymous poster hash: 74748...2a1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en enkel regel som regulerer pengebruk og det er prioriteringer. Folk prioriterer ulikt. Noen av oss synes det er viktigst å bo alkurat der man helst vil, andre har funnet ut at man kan spare tusener på å flytte på seg et par kilometer. Noen synes det er viktig med klær og sminke, andre ikke. Men man skal ikke klage på dårlig råd som et resultat av sine egne valg. Det er ikke en menneskerett å unne seg en tur på byen eller å kjøpe knalldyre blader og make-up produkter.

Når noen klager på dårlig råd så tenker jeg faktisk alltid: du prioriterer feil og om det skaper problemer for deg så synes jeg faktisk litt synd på deg. Men ikke fordi du har lite penger ...

Anonymous poster hash: 74748...2a1

Så du vurderer ikke muligheten for at noen avstår fra å kjøpe dyre blader og sminke, men likevel har dårlig råd? Bor man mer usentralt må man gjerne ha bil, så det er jo ikke sikkert dét lønner seg, heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er mildt sagt oppgitt over alle alenemødre med så fryktelig dårlig råd at de nesten sulter til døde. Jeg jobber i barnehage og enkelte her sier at de ikke har råd til regntøy og støvler til ungene, andre kan ikke bidra med 100 kr én gang i året grunnet dårlig råd. Hvordan i alle dager er det mulig?!

Jeg har selv vært alenemor og i den verste perioden levde vi på sosialtrygd, jeg og ungen min. Likevel hadde jeg råd til både mat på bordet, lørdags kos, regntøy og alt annet nødvendig. Jeg er enig i at ferier, julog bursdag var noe jeg gruet meg veldig til og utgjorde et stort innhugg i budsjettet, men selv dette gikk greit. Jeg gjorde mye ut av det lille jeg hadde, dette var noe jeg sparte til flere måneder i forveien.

Jeg sier ikke at jeg hadde mye å rutte med, jeg levde så billig som mulig, drakk ikke, røykte ikke, spiste aldri ute etc. Det var trangt, men mat og drikke, tilstrekkelig med klær til ungen hadde jeg. Jeg klarer derfor ikke å forstå hvorfor andre ikke skal greie dette? Jeg oppretter ikke denne tråden for å skryte av meg selv, men for å fortelle at det handler om prioriteringer og budsjett.

Anonymous poster hash: e1ff9...555

Som billig ferie anbefaler jeg DNT sine ubetjente hytter! Jeg og min sønn reiser på "hytta" hver ferie takket være turistforeningen, billig for voksne og gratis for barn som er medlem.

Anonymous poster hash: a4309...e67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fotballen

Det er kvinnfolk som bruker opp pengene på seg selv, eller som aldri får nok av penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vurderer ikke muligheten for at noen avstår fra å kjøpe dyre blader og sminke, men likevel har dårlig råd? Bor man mer usentralt må man gjerne ha bil, så det er jo ikke sikkert dét lønner seg, heller.

Nei, med det lønnsnivået og størrelsen på sosiale ytelser i Norge i dag så mener jeg at man klarer seg godt dersom man er fornuftig med pengene.

Men det avhenger enormt mye av bo-utgifter. Men som jeg sa - dersom det er så ille dyrt kan man flytte.

Anonymous poster hash: 74748...2a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, med det lønnsnivået og størrelsen på sosiale ytelser i Norge i dag så mener jeg at man klarer seg godt dersom man er fornuftig med pengene.

Men det avhenger enormt mye av bo-utgifter. Men som jeg sa - dersom det er så ille dyrt kan man flytte.

Anonymous poster hash: 74748...2a1

Jeg synes dette er utrolig naivt. Dette kommer jo an på helse, utdanning og en rekke andre faktorer. Langt fra alle tjener godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, med det lønnsnivået og størrelsen på sosiale ytelser i Norge i dag så mener jeg at man klarer seg godt dersom man er fornuftig med pengene.

Men det avhenger enormt mye av bo-utgifter. Men som jeg sa - dersom det er så ille dyrt kan man flytte.

Anonymous poster hash: 74748...2a1

Det er ikke bare å flytte. Alle bor ikke i eller nært de store byene og alle har ikke utdannelse de kan få jobb med hvor som helst. Flytter man f.eks langt unna et sted med en jobb man kan få, så øker også reisevei og bilutgifter. Kanskje blir det for langt til at man kan klare arbeidstidene og også levere/hente barn i barnehage/skole. De fleste har også både barnefar og annen familie et sted, å flytte langt unna disse ville gjort det vanskeligere både med samvær og barnepass. Og så videre..

Joda det er gratis egenandel hos lege for barn, men ikke medisiner (inkl reseptfrie som paracet, hostesaft osv), timer hos spesialister, legevakt, materiell osv. Så har man uflaks og har et barn som er mye sykt, så går det mye penger.

Jeg er forøvrig enig i at mange, ikke ALLE, hadde kunnet kommet langt dersom de fikk laget et skikkelig budsjett og planla for det man kan planlegge for. Der er alt for mange veldig slappe.

Anonymous poster hash: cafdf...566

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, med det lønnsnivået og størrelsen på sosiale ytelser i Norge i dag så mener jeg at man klarer seg godt dersom man er fornuftig med pengene.

Men det avhenger enormt mye av bo-utgifter. Men som jeg sa - dersom det er så ille dyrt kan man flytte.

Anonymous poster hash: 74748...2a1

Jeg hadde utbetalt 12 000 kr i måneden da jeg hadde AAP, og det var eneste inntekt. På hvilken planet er det så høyt at jeg skulle klare meg bra? Så skal man forsørge 2 barn og.

Anonymous poster hash: 9e31c...199

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde utbetalt 12 000 kr i måneden da jeg hadde AAP, og det var eneste inntekt. På hvilken planet er det så høyt at jeg skulle klare meg bra? Så skal man forsørge 2 barn og.

Anonymous poster hash: 9e31c...199

Hvis du var alene regner jeg med du fikk bostøtte, 60 % dekt bhg, barnebidrag for begge barna, skattelette, barnebidrag fra faren eller NAV. Da sitter man plutselig igjen med det samme som mange av oss i lavtlønnsyrker som jobber fullt. Får man i tillegg overgangsstønad tjener man jo langt mer.. Men at du BARE hadde aapen stemmer vel ikke...

Anonymous poster hash: 03cbe...d61

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemor, en unge.

Lønn + 23000

Hus: - 9000

Strøm: - 600

SFO: - 900

Studielån: - 1800

mat: ca - 4500

bensin: -1000

andre utgifter (gaver, reise til og fra far, klær, fotballcuper osv) - 3000

mobil: -500

internett/tv/osv: -500



Anonymous poster hash: 4380b...2b0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du er klar over at ikke alle er som deg ikke sant? Folk kan ha forskjellige utgifter enn deg, dermed vil dette påvirke økonomien. Det er ikke alltid det handler om dårlig prioritering eller valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du var alene regner jeg med du fikk bostøtte, 60 % dekt bhg, barnebidrag for begge barna, skattelette, barnebidrag fra faren eller NAV. Da sitter man plutselig igjen med det samme som mange av oss i lavtlønnsyrker som jobber fullt. Får man i tillegg overgangsstønad tjener man jo langt mer.. Men at du BARE hadde aapen stemmer vel ikke...

Anonymous poster hash: 03cbe...d61

Jeg fikk ikke bostøtte. Barnetrygd på 2900 kr. Nå var det 12 000 kr utbetalt, så du kan ikke dra inn skattelette. Fikk bidragsforskudd av Nav på 2000 kr i måneden. Så har jeg høye boutgifter da jeg må ha minimum 2 soverom. Ene barnet er tenåring, spiser mer enn meg. Andre barnet er og skolebarn og spiser like mye som meg. Så hadde klart dårlig råd, egentlig krav på sosialstønad og, men fikk ikke det heller.

Anonymous poster hash: 9e31c...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare å flytte. Alle bor ikke i eller nært de store byene og alle har ikke utdannelse de kan få jobb med hvor som helst. Flytter man f.eks langt unna et sted med en jobb man kan få, så øker også reisevei og bilutgifter. Kanskje blir det for langt til at man kan klare arbeidstidene og også levere/hente barn i barnehage/skole. De fleste har også både barnefar og annen familie et sted, å flytte langt unna disse ville gjort det vanskeligere både med samvær og barnepass. Og så videre..

Joda det er gratis egenandel hos lege for barn, men ikke medisiner (inkl reseptfrie som paracet, hostesaft osv), timer hos spesialister, legevakt, materiell osv. Så har man uflaks og har et barn som er mye sykt, så går det mye penger.

Jeg er forøvrig enig i at mange, ikke ALLE, hadde kunnet kommet langt dersom de fikk laget et skikkelig budsjett og planla for det man kan planlegge for. Der er alt for mange veldig slappe.

Anonymous poster hash: cafdf...566

Når jeg sier flytte så tenker jeg nødvendigvis ikke over så lange distanser. I byen hvor jeg bor er det store prisforskjeller på sevtrumsnære områder og de boligfeltene et par kilometer lenger ute "på landet".

Anonymous poster hash: 74748...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ikke helt dette med at alenemødre har så dårlig råd. Venninna mi hadde mer utbetalt enn jeg som jobbet fullt da hun sstuderte feks. Hun fikk dobbel barnetrygd,bostøtte,overgangsstønad,og i tillegg en liten sum fra Lånekassen. Satt igjen med om lag 30 000 i mnd.

Anonymous poster hash: cb7e8...dc7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke alle som er like flinke med penger. De røyker eller snuser kanskje, eller unner seg å gå ut når de har barnefri?

Jeg har ikke vært alenemor, men noen tanker jeg gjorde meg.

Men hvis man prioriterer røyk, snus og turer på byen, fremfor klær og mat til ungen så har man ikke dårlig råd, men dårlige prioriteringer. Det er rett og slett uansvarlig å bruke pengene på røyk og alkohol når man VET at det medfører at ungen ikke får tilstrekkelig med klær.

Jeg var tydelig på at jeg ikke "unnet" meg noe, men for meg var det viktigere å sørge for barnet mitt.

TS

TS

Anonymous poster hash: e1ff9...555

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette!

Det handler vel mer om at ikke alle mennesker som er alene med barn, har samme utgifter? Jeg syntes hovedinnlegget er helt latterlig, da det er helt umulig å vite hva folk har i inntekt, hva folk har i gjeld, boutgifter, strømutgifter o.l.

Jeg syntes forresten det er litt kvalmende med denne konstante "mobbingen" av alenemødre. Klarer ikke forstå hvorfor man hele tiden skal rakke ned på dem som oppdrar barn alene og må gjøre alt selv, i motsetning til de som er to om det.

Edit: Og OS får man kun i 3 år. Barnetrygden er 970 kr. Barnebidrag varierer enormt, noen får et par hundrelapper, mens andre får flere tusen. Så det er ikke mulig å uttale seg om økonomien til naboen, uavhengig om de oppdrar barn alene eller ikke.

Forstår ikke hvorfor de som er alene om foreldreansvaret blir disset slik - når Norges akademiske kommende Mette-Marit var fattig servitør og alenemor, ja så er vel veien brøytet for alle dere andre som alene har 100% ansvar for deres barn?

Anonymous poster hash: 03ba0...6d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er trist. Ganske åpenbart at pengene blir prioritert andre steder da.

Anonymous poster hash: aee29...831

Nettopp! Det er ikke dårlig råd, men dårlige prioriteringer. Det er direkte egoistisk å bruke penger på "kos" når barnet står i fare for å mangle mat og klær.

Anonymous poster hash: e1ff9...555

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt dette med at alenemødre har så dårlig råd. Venninna mi hadde mer utbetalt enn jeg som jobbet fullt da hun sstuderte feks. Hun fikk dobbel barnetrygd,bostøtte,overgangsstønad,og i tillegg en liten sum fra Lånekassen. Satt igjen med om lag 30 000 i mnd.

Anonymous poster hash: cb7e8...dc7

30.000 netto i måneden er mye når en ikke er i arbeid!

Anonymous poster hash: 03ba0...6d4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier flytte så tenker jeg nødvendigvis ikke over så lange distanser. I byen hvor jeg bor er det store prisforskjeller på sevtrumsnære områder og de boligfeltene et par kilometer lenger ute "på landet".

Anonymous poster hash: 74748...2a1

Det er ikke så lange distanser her heller. Men kollektivtilbudet er f.eks ikke bra nok der prisene begynner å bli rimeligere, så med barn og jobb så går det rett og slett ikke for mange som er alene. Da må man ha bil, og mye av vinninga går opp i spinninga. Skal man tjene litt mer på det, må man lenger ut, med tilsvarende lenger reisevei osv. Det er fortsatt mye om og gjøre, selv om det ikke er så langt i rene distanser.

Anonymous poster hash: cafdf...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du aner ikke hvilke (store og) nødvendige utgifter folk har, som du kanskje ikke har. Folks liv er ikke nødvendigvis blåkopier av ditt.

Anonymous poster hash: 7088b...2f3

Nei, det aner jeg ikke. Men jeg vil gjerne ha en oversikt. Jeg lurer fælt på hva disse utgiftene er, når jeg var på sosialtrygd så fikk jeg det aller meste av nødvendige utgifter dekket, dette var i 2012, jeg tror neppe det har endret seg siden.

Anonymous poster hash: e1ff9...555

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...