Gå til innhold

Desperat - frokost og lunch til trettenåringen


Cinder

Anbefalte innlegg

Jeg har en trettenårig gutt som er utrolig kresen i matveien og han har også veldig dårlig matlyst.

Og før jeg får noen gode råd om å la han gå sulten til han er lei så funker det ikke. Han går glatt en dag uten mat, med påfølgende migrene og han blir selvfølgelig også trett og slapp.

Jeg har også involvert han i matlaging og dette funker bra ift middag.

Men frokost og nistepakken er et mareritt. Han liker ingenting, og spiser nesten ingenting skolen. Det hjelper ikke å lage fristende smørbrød, boller, muffins, salater eller yoghurt. Han spiser en bixit muslibar eller et eple.

Frokost er også ille. Toast, grøt, musli og cornflakes står urørt. Smoothie funket en stund, og så var det også stopp.

Jeg lager pannekaker eller arme riddere i helgene og det går bra, men er redd for at han vil gå lei av det også dersom jeg bare lager dette.

Vi har vert på utredning hos ungdomspsykiatrisk og de finner ingenting "galt" med han.

Så jeg spør rett og slett etter fristende ideer til frokost og nistepakken. Noen som vil være med på en brain-storm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva spiser han ellers?



Anonymous poster hash: 16779...f80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme problemet og her går det I wraps, eggerøre og omelett. Helst kaldt da han ikke er så glad I varmt. Og I perioder kommer sjokoladepålegget frem, men han kan ikke bare få det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser han ellers?

Anonymous poster hash: 16779...f80

Han spiser generelt sett middagen jeg lager - taco, laks, pasta, grønn salat, kjøttkaker etc. Han er nok litt sær her også, liker ikke supper og gryteretter der ting er "blandet".

Så han lider ikke av underernæring, men han får ikke i seg nok energi jevnt over døgnet, og han spiser ikke nok ift kaloribehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med næringsdrikker fra apoteket?

Anonymous poster hash: 839e5...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke la han spise "middag" til alle måltider? Lag ekstra store porsjoner og skaff en matboks som ikke lekker?

Det er bare i Norden vi har dette sykelige forholdet til kornmat, morgen, lunsj og kvelds hver bidige dag i alle varianter..

Endret av Akvarium85
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en trettenårig gutt som er utrolig kresen i matveien og han har også veldig dårlig matlyst.

Og før jeg får noen gode råd om å la han gå sulten til han er lei så funker det ikke. Han går glatt en dag uten mat, med påfølgende migrene og han blir selvfølgelig også trett og slapp.

Jeg har også involvert han i matlaging og dette funker bra ift middag.

Men frokost og nistepakken er et mareritt. Han liker ingenting, og spiser nesten ingenting skolen. Det hjelper ikke å lage fristende smørbrød, boller, muffins, salater eller yoghurt. Han spiser en bixit muslibar eller et eple.

Frokost er også ille. Toast, grøt, musli og cornflakes står urørt. Smoothie funket en stund, og så var det også stopp.

Jeg lager pannekaker eller arme riddere i helgene og det går bra, men er redd for at han vil gå lei av det også dersom jeg bare lager dette.

Vi har vert på utredning hos ungdomspsykiatrisk og de finner ingenting "galt" med han.

Så jeg spør rett og slett etter fristende ideer til frokost og nistepakken. Noen som vil være med på en brain-storm?

La han gjøre det, og så får han oppdage det at om han hadde spist så hadde han unngått det.

Neste gang han får migrene så er det bare å si: Ja sånn går det når du ikke spiser skikkelig i løpet av en dag. Hadde du spist frokost/lunsj så hadde du sluppet dette.

Anonymous poster hash: d0479...a89

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han gjøre det, og så får han oppdage det at om han hadde spist så hadde han unngått det.

Neste gang han får migrene så er det bare å si: Ja sånn går det når du ikke spiser skikkelig i løpet av en dag. Hadde du spist frokost/lunsj så hadde du sluppet dette.

Anonymous poster hash: d0479...a89

Dette er jo grunnen til at jeg er desperat. Han er borte fra skolen 2-3 dager hver måned pga migrene og han vet "med hodet" at han må spise men han orker bare ikke. Vi har hatt det sånn i flere år, og henvisning til ungdomspsyk får man ho ikke bare ved å fortelle om manglende matlyst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke la han spise "middag" til alle måltider? Lag ekstra store porsjoner og skaff en matboks som ikke lekker?

Det er bare i Norden vi har dette sykelige forholdet til kornmat, morgen, lunsj og kvelds hver bidige dag i alle varianter..

Det er jeg faktisk veldig enig med deg i ! Men så er der det praktiske da - har du en oppskrift eller ide ? Dette må jo også smake godt kaldt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet da jeg var yngre. Løsningen ble å stå opp en halvtime tidligere. Mamma lagde deilig fristende frokost og tente lys. Så spiste vi frokost sammen. Jeg kan fortsatt i perioder ha dårlig matlyst, men hvis noen spiser sammen med meg eller jeg har tv "som selskap" så går det ned. Så spiste jeg pastasalat på skolen. Eventuelt så stekte mamma rundstykker og hadde på ost og skinke med salatblader og litt annet grønt. Det ble pakket inn i plastfolie før det ble lagt i matboksen. Holdt seg stort sett greit :) Dessverre har jeg ikke gode forslag til mat du kan lage til han egentlig, for det må være noe han har lyst på. Skjønner at det er vanskelig når han ikke har lyst på noe. Kan dere gå på butikken og se om dere finner noe? Er det mulig å få en vannkoker eller mikro på skolen? Så kan han kanskje spise sånn rett i koppen greier eller varme noe i mikroen? Vi hadde det på ungdomsskolen og vgs.



Anonymous poster hash: 0144b...ca4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes matbokser med ulike rom, så du kan jo f.eks. fylle den med salat, kylling, pasta eller laks, wrap og litt grønt som han misker selv (siden du nevner at han ikke liker miksede ting). Jeg liker kald pasta og lasagne (er kanskje litt sær der), og det er ganske mye middag som er godt kaldt. Har de microbølgeovn i kantinen på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere lage store middagsporsjoner og så varme de i micro til andre måltider?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også tenker som flere andre her at middagsrester er topp!

Pastaretter, salater, supper, havregrøt, gryteretter osv :) Nudler og typer rett i koppen går jo også an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke alle som trives med å spise frokost, mange voksne dropper frokost og spiser først når kroppen har våknet litt til. Det er faktisk helt ok, men det å droppe BÅDE frokost og lunsj vil naturligvis gå sterkt ut over formen til mange. Hva med å la være å mase om frokost - la ham drikke et glass juice eller en kopp kaffe med melk eller noe til frokost, så kanskje han klarer å lage seg en vane med å bli sulten til lunsj? Om man da klarer å organisere noe middagsliknende mat til lunsj så er kanskje det fristende nok til at han husker å spise. Kylling og salat, for eksempel. Eller hjemmelaget, grov pizza/pizzahorn, eller matmuffins? Laksewraps?



Anonymous poster hash: dce07...83c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 19, spiser ikke frokost men har med middagsrester på skolen omtrent hver dag :) står opp, kutter grønnsaker og koker pasta, og tar gårsdagens kjøttgryte.

Anonymous poster hash: da9c9...b89

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med karbonade eller fiskekake/-pudding i pitabrød el.l.? Det er jo lett å få i seg uten å styre med gaffel etc på skolen. Tror middagsrester er en god løsning. Det er ikke vits å sende med han noe han ikke gidder å spise.

Næringsdrikker er nok lurt for de som ikke er kresne.........

Råd som; "de spiser når de er sultne" fungerer dessverre ikke på alle, for det er ikke alle som har riktig sultfølelse. Noen kjenner ikke når de er sultne, mens andre kjenner ikke når de blir mett. Mener det er en sanseforstyrrelse, og det med blandet mat er også kjent. Kanskje han sliter med sanser ellers også? Sømmer, konsistens på mat (lukt, kanskje?), kjenner ikke at han fryser (eller omvendt), ubehagelige tepper, lyder, lys, osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke la han spise "middag" til alle måltider? Lag ekstra store porsjoner og skaff en matboks som ikke lekker?

Det er bare i Norden vi har dette sykelige forholdet til kornmat, morgen, lunsj og kvelds hver bidige dag i alle varianter..

Dette :) Kostholdet mitt var grusomt helt til jeg innså at jeg ikke trengte å forholde meg til et slikt måltidsregime.

Anonymous poster hash: b9cdc...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Jeg er 21 nå, men har gitt min mor samme bekymringer helt siden 3-4 klasse. Frokost har jeg nektet på hverdager siden barnehagen og matpakke har jeg aldri likt. I perioder gikk det så langt at min mor betalte meg for å spise på skolen.

Jeg har aldri likt kald mat noe særlig, bare kald mat som har blitt lunken som er verre. Så i ferier osv gikk det mye i nystekte rundstykker, boller (varmet i mikroen) og pannekakefrokoster ett par timer etter jeg sto opp.

Tror dessverre ikke press funkier, han må selv komme til punktet der han har lyst på mat. For min del ble det at jeg ved overgangen til å flytte helt for meg selv ikke hadde lyst å skille meg ved å være hun rare som aldri spiste frokost eller lunsj. Nå har jeg utviklet meg til at det er krise om jeg ikke får alle måltidene mine...

Det jeg spiste under tvang/økonomisk fristelse var knekkebrød. Hadde en pakke ståendes på skolen sammen med en flaske flytendes honning. Kan det være en ide å la han ha mat (som ikke trenger kjøleskap) stående lett tilgjengelig så han kan ta av om han vil?

Men ikke fokuser så mye på det en periode, ha mat lett tilgjengelig (dekk på frokostbordet til alle, så tar han om han vil?) og godta at han har migrene uten å alltid kommentere at det kommer av at han ikke spiser, da kan du rote deg borti tenåringstrass (selvom det ikke er årsak i utgangspunktet) om at han vertfall ikke skal spise når dere kommenterer det. Ved å la han styre selv så forstår han forhåpentligvis selv og prøver seg frem til å spise litt selvom det ikke smaker supert.



Anonymous poster hash: cfc2f...7ff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ostesmørbrød eller toast? Eventuelt minipizza?



Anonymous poster hash: 608b0...c0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...