Gå til innhold

Drikker dere begge to når dere har barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor må en drikke alkohol egentlig? Det er ikke godt, og de t er et rusmiddel.

Mine barn skal slippe å stå opp til benken "full" av skitne rødvinsglass og tomme ølflasker.

I tillegg så trenger de ikke oppleve foreldrene påvirket om de skulle våkne opp etter leggetid eller på natta.

Anonymous poster hash: e9e57...e9d

Jeg tror de fleste er ganske enige i at man ikke drikker seg snytings med barn i hus. Og om man nyter et glass vin, blir man ikke automatisk forvandlet til et rotehue som forlater kjøkken og stue slik at det ser ut som en studentfest som ble avbrutt av taxien utenfor. Endret av Jade
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud så hysteriske enkelte er! Selvfølgelig skjønner jeg at noen rett og slett ikke liker smaken, er avholds eller styrer unna alkohol fordi de har vokst opp med et familiemedlem som var alkoholiker etc.

Men for de aller aller fleste er ikke det å drikke synonymt med å drikke seg drita! Jeg og samboer liker å drikke, vi lager mat, drikker litt vin, vodka etc og koser oss, og ja, selv om vi har et barn på 10mnd. Er det snakk om å bli drita? nei, vi nyter alkoholen sammen med mat, kanskje en film, ikke noe fest og leven. Vi har et friskt og sunt barn, og ja, noe akutt KAN skje, men slik er det jo alltid, helt meningsløst å nekte seg et glass vin fordi ungen kaaaanskje kan bli alvorlig syk, helt plutselig, det er jo hysteri! Er ungen derimot litt tufs, forkjøla etc så holder jeg meg til eplejus eller cola. Rydder opp og vasker opp før vi legger oss og;)
Får nesten inntrykk her inne, at det er helt fy fy og nye litt vin eller øl, enten det er bursdag, jul, konfirmasjon eller en helt vanlig fredagskveld. Er det virkelig så mange som mister kontrollen eller oppfører seg teit etter 2 glass vin, eller en halvliter øl?
Jeg har vokst opp i en familie hvor alkohol alltid hørte med til familieselvskaper, og var helt normalt at pappa koste seg med en martini eller gin tonic på fredagene, mens mamma koste seg med vin. har aldri sett noen i min familie miste kontrollen eller på noen måte “forandre” seg selv om de har drukket et par glass. :vin:
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at når folk virkelig skal hygge seg, så burde det være alkohol innabords. Hører det hele tiden. Er jo ikke noe artig hvis man ikke drikker alkohol. Jeg mener folk som er der at de må dette, faktigst må finne ut av hvorfor de ikke klarer å ha det artig eller hygge seg. Var nettopp på ei langhelg i utlandet med masse voksne folk. Alle var stort sett dritings og oppførte seg som tenåringer.. DET er flaut.

Anonymous poster hash: c2146...1b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at når folk virkelig skal hygge seg, så burde det være alkohol innabords. Hører det hele tiden. Er jo ikke noe artig hvis man ikke drikker alkohol. Jeg mener folk som er der at de må dette, faktigst må finne ut av hvorfor de ikke klarer å ha det artig eller hygge seg. Var nettopp på ei langhelg i utlandet med masse voksne folk. Alle var stort sett dritings og oppførte seg som tenåringer.. DET er flaut.

Anonymous poster hash: c2146...1b1

Det blir det samme som å spørre om hvorfor ikke alle trener, eller hvorfor folk spiser sukker, overspiser, røyker etc.

Vi drikker fordi det er godt og fordi vi har lyst på det. Det er et lovlig rusmiddel på lik linje med sukker.

Klart verden hadde vært et bedre sted uten alkohol, men nå er det ikke det som er saken her, og vi som ønsker det må få lov til å drikke uten at det er et problem for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at når folk virkelig skal hygge seg, så burde det være alkohol innabords. Hører det hele tiden. Er jo ikke noe artig hvis man ikke drikker alkohol. Jeg mener folk som er der at de må dette, faktigst må finne ut av hvorfor de ikke klarer å ha det artig eller hygge seg. Var nettopp på ei langhelg i utlandet med masse voksne folk. Alle var stort sett dritings og oppførte seg som tenåringer.. DET er flaut.

Anonymous poster hash: c2146...1b1

Hvem er "folk" og hvem er "de"? Kjenner meg ikke igjen i noe av dette. Trist hvis du har merkelig bekjentskapskrets, men dette et neppe representativt for alle som drikker alkohol.

Anonymous poster hash: 82e07...1c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror heller man tar det glasset for at man trenger å koble ut litt fra omverdenen. Og når man vet hvordan drikkekulturen er u dette landet så er det SVÆRT få som klarer seg med kun 1 glass vin..

Anonymous poster hash: c2146...1b1

Har du tenkt på at denne drikkekulturen kan ha noe med at man har gjort alkohol til en mystisk, spennende ting? At man ikke lærer tidlig at man faktisk kan nyte alkohol, og ikke bare drikke det?

Se i Danmark, der kan de ta seg en øl i lunsjen, det er ikke de man ser danse på bordet i Polen pg.a billig sprit- det er nordmenn som står for.

Jeg er oppvokst i en familie hvor vin og øl er noe man nyter, til mat eller på kveldstid. Ingen av oss søsken raver rundt på fylla hver helg, men vi kan fremdeles kose oss med et par glass.

Hos min tante og onkel er det annerledes, der nytes ikke alkoholen, der skal det drikkes. Og der begynte alle 5 barna å drikke før fylte 18, for alkohol var mystisk og spennende. De kan ikke bare ta seg et glass, de må ha hele flaska.

Jeg kan trekke frem flere slike eksempler, men jeg gidder ikke nå. Poenget er, om barna ser at foreldre kan nyte 1-2 enheter, og ikke bli full og ufordragelig, jo sunnere forhold vil de få til alkohol når de vokser opp. Mest sannsynlig, dårlige egg finner man overalt, men fordi 1% ikke klarer det, så skal resterende 99% forsvare seg? Det syns jeg blir litt feil.

Og kjenner du dine egne barn, så vil du nok legge merke til om de synes det er ubehagelig eller ikke. Noen barn spør også rett ut om hvorfor mamma er så rar e.l. Selvfølgelig, her er også barna forskjellig.

Endret av Libertas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på at denne drikkekulturen kan ha noe med at man har gjort alkohol til en mystisk, spennende ting? At man ikke lærer tidlig at man faktisk kan nyte alkohol, og ikke bare drikke det?

Se i Danmark, der kan de ta seg en øl i lunsjen, det er ikke de man ser danse på bordet i Polen pg.a billig sprit- det er nordmenn som står for.

Jeg er oppvokst i en familie hvor vin og øl er noe man nyter, til mat eller på kveldstid. Ingen av oss søsken raver rundt på fylla hver helg, men vi kan fremdeles kose oss med et par glass.

Hos min tante og onkel er det annerledes, der nytes ikke alkoholen, der skal det drikkes. Og der begynte alle 5 barna å drikke før fylte 18, for alkohol var mystisk og spennende. De kan ikke bare ta seg et glass, de må ha hele flaska.

Jeg kan trekke frem flere slike eksempler, men jeg gidder ikke nå. Poenget er, om barna ser at foreldre kan nyte 1-2 enheter, og ikke bli full og ufordragelig, jo sunnere forhold vil de få til alkohol når de vokser opp. Mest sannsynlig, dårlige egg finner man overalt, men fordi 1% ikke klarer det, så skal resterende 99% forsvare seg? Det syns jeg blir litt feil.

Og kjenner du dine egne barn, så vil du nok legge merke til om de synes det er ubehagelig eller ikke. Noen barn spør også rett ut om hvorfor mamma er så rar e.l. Selvfølgelig, her er også barna forskjellig.

Når jeg obeserverer voksne folk på byen, så er MINST 50% av disse beruset. Den 1% din må du dra lengre ut på landet med..

Anonymous poster hash: c2146...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg obeserverer voksne folk på byen, så er MINST 50% av disse beruset. Den 1% din må du dra lengre ut på landet med..

Anonymous poster hash: c2146...1b1

På byen ja, nå tenker jeg på de som sitter hjemme! Kanskje dårlig skrevet i teksten min, men var ikke folket ute på byen jeg tenkte at 1% ikke oppfører seg, men jeg tenkte på at 1% av de som sitter hjemme med barn i huset ikke oppfører seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir det samme som å spørre om hvorfor ikke alle trener, eller hvorfor folk spiser sukker, overspiser, røyker etc.

Vi drikker fordi det er godt og fordi vi har lyst på det. Det er et lovlig rusmiddel på lik linje med sukker.

Klart verden hadde vært et bedre sted uten alkohol, men nå er det ikke det som er saken her, og vi som ønsker det må få lov til å drikke uten at det er et problem for deg.

Ja hvorfor røyker folk, spiser usundt? Det er helseskadelig på alle plan. Men det går iallefall kun ut over de selv. Alkohol endrer folks væremåte og skaper masse problemer. Er ikke rart drikkekulturen er helt jævlig blant ungdom, når de har sånne flotte fine forbilder som foreldrene er.. Tenk på det du. Vi drakk aldri alkohol med barna til stede. Resultatet var at ungene ikke smakte alkohol før de var 18-20. I helgene tok vi de med på fjellturer eller fant på aktiviteter ilamme de, og ellers drev de med idrett. Dr har sagt de er glade for at de slapp å se oss beruset i oppveksten. Folk i dag er mere opptatt av å feste å ha det gøy, enn å være foreldre..

Anonymous poster hash: c2146...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor røyker folk, spiser usundt? Det er helseskadelig på alle plan. Men det går iallefall kun ut over de selv. Alkohol endrer folks væremåte og skaper masse problemer. Er ikke rart drikkekulturen er helt jævlig blant ungdom, når de har sånne flotte fine forbilder som foreldrene er.. Tenk på det du. Vi drakk aldri alkohol med barna til stede. Resultatet var at ungene ikke smakte alkohol før de var 18-20. I helgene tok vi de med på fjellturer eller fant på aktiviteter ilamme de, og ellers drev de med idrett. Dr har sagt de er glade for at de slapp å se oss beruset i oppveksten. Folk i dag er mere opptatt av å feste å ha det gøy, enn å være foreldre..

Anonymous poster hash: c2146...1b1

Foreldrene mine drakk foran meg og broren min, men hverken han eller jeg drakk noe særlig før vi var over 20 og aldri særlig mye. Jeg drikker gjerne er glass rødvin, men liker å holde meg i form og være aktiv. Så så mye for ditt anekdotiske bevis, som ikke beviser noenting.

Men nok en gang blir jeg overrasket over at så mange tror at dersom man drikker et glass vin til lørdagsunderholdningen så betyr det at man har dårlige verdier og ikke prioriterer barna. Det er faktisk mulig å ta med barna på fjelltur og andre aktiviteter og la de drive med idrett selv om man også drikker alkohol innimellom, tro det eller ei.

Anonymous poster hash: 82e07...1c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine drakk foran meg og broren min, men hverken han eller jeg drakk noe særlig før vi var over 20 og aldri særlig mye. Jeg drikker gjerne er glass rødvin, men liker å holde meg i form og være aktiv. Så så mye for ditt anekdotiske bevis, som ikke beviser noenting.

Men nok en gang blir jeg overrasket over at så mange tror at dersom man drikker et glass vin til lørdagsunderholdningen så betyr det at man har dårlige verdier og ikke prioriterer barna. Det er faktisk mulig å ta med barna på fjelltur og andre aktiviteter og la de drive med idrett selv om man også drikker alkohol innimellom, tro det eller ei.

Anonymous poster hash: 82e07...1c6

Nå er vel ikke det store problemet de som KUN tar 1 glass rødvin til maten. Men saken er at få klarer seg med det ene glasset, og skjønner ikke problemet med å ta det galsset etter ungene har lagt seg iallefall. Men det som ER ille, er de som fester og drar ut på byen med småe barn. Det er ikke rent få heller. Og mange drikker seg rimelig beryset hjemme også. Dette synes jeg er forkastelig med tanke på barna. Er ikke alle som er egnet som foreldre, og det ser man med alle barneværnssakene. Og tør ikke å tenke på mørketallene. Dagens foreldre oppfærer seg mere som ungdommer, der facebook, festligheter osv ofte settes forran det å være gode trygge foreldre, som tilbringer masse tid med disse.

Anonymous poster hash: c2146...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke det store problemet de som KUN tar 1 glass rødvin til maten. Men saken er at få klarer seg med det ene glasset, og skjønner ikke problemet med å ta det galsset etter ungene har lagt seg iallefall. Men det som ER ille, er de som fester og drar ut på byen med småe barn. Det er ikke rent få heller. Og mange drikker seg rimelig beryset hjemme også. Dette synes jeg er forkastelig med tanke på barna. Er ikke alle som er egnet som foreldre, og det ser man med alle barneværnssakene. Og tør ikke å tenke på mørketallene. Dagens foreldre oppfærer seg mere som ungdommer, der facebook, festligheter osv ofte settes forran det å være gode trygge foreldre, som tilbringer masse tid med disse.

Anonymous poster hash: c2146...1b1

Du blander veldig mange ting her.

Hva er problemet om mor eller far et par ganger i året, alene med venner eller sammen mens bestemor passer på etter at ungene har lagt seg, tar seg en tur på byen? Det er da bare sunt!

Ja, man vet at man må stå opp tidlig dagen etter og være forelder, eller midt på natten om det er nødvendig, men det er jo avtaler man lager? F.eks pappa står opp med barna søndag, eller mor om pappa har kost seg med kompiser.

Hvorfor er det så svart hvitt? Hvorfor skal man ikke få lov å hygge seg utenfor husets fire vegger? Hvorfor gjør dere det så utrolig vanskelig?

Anonymous poster hash: 964b4...529

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du blander veldig mange ting her.

Hva er problemet om mor eller far et par ganger i året, alene med venner eller sammen mens bestemor passer på etter at ungene har lagt seg, tar seg en tur på byen? Det er da bare sunt!

Ja, man vet at man må stå opp tidlig dagen etter og være forelder, eller midt på natten om det er nødvendig, men det er jo avtaler man lager? F.eks pappa står opp med barna søndag, eller mor om pappa har kost seg med kompiser.

Hvorfor er det så svart hvitt? Hvorfor skal man ikke få lov å hygge seg utenfor husets fire vegger? Hvorfor gjør dere det så utrolig vanskelig?

Anonymous poster hash: 964b4...529

Alle kan gjøre som de vil før de får barn. Men å få barn er en stor forpliktelse. Og er ikke alle som egentlig er egnet å ha dette. Hvis det å feste å ha det gøy i helgene er så viktig, så er man ikke klar for å få et barn. Alkohol og barneliv er ikke bra i det hele tatt.

Anonymous poster hash: c2146...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke det store problemet de som KUN tar 1 glass rødvin til maten. Men saken er at få klarer seg med det ene glasset, og skjønner ikke problemet med å ta det galsset etter ungene har lagt seg iallefall. Men det som ER ille, er de som fester og drar ut på byen med småe barn. Det er ikke rent få heller. Og mange drikker seg rimelig beryset hjemme også. Dette synes jeg er forkastelig med tanke på barna. Er ikke alle som er egnet som foreldre, og det ser man med alle barneværnssakene. Og tør ikke å tenke på mørketallene. Dagens foreldre oppfærer seg mere som ungdommer, der facebook, festligheter osv ofte settes forran det å være gode trygge foreldre, som tilbringer masse tid med disse.

Anonymous poster hash: c2146...1b1

For det første ser jeg ikke noe problem i at foreldre med små barn tar seg en tur på byen en sjelden gang hvis barnet er trygt tatt hånd om av feks bestemor. Og selvfølgelig er det ikke bra for barn å vokse opp i et hjem hvor fest og fyll er prioritet nummer 1, og hvis man blir obs på en slik familie i nærområdet bør man selvfølgelig melde fra. Men å gå fra det til nærmest å stemple alle som drikker som uansvarlige og dårlige foreldre, det blir å dra det alt for langt. Faktaopplysning: til og med de som jobber i barnevernet drikker alkohol (og hvordan vet jeg det; jo fordi jeg kjenner mange som jobber der og jeg er selv fostermor).

Anonymous poster hash: 82e07...1c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan gjøre som de vil før de får barn. Men å få barn er en stor forpliktelse. Og er ikke alle som egentlig er egnet å ha dette. Hvis det å feste å ha det gøy i helgene er så viktig, så er man ikke klar for å få et barn. Alkohol og barneliv er ikke bra i det hele tatt.

Anonymous poster hash: c2146...1b1

I helgene? Jeg sa et par ganger i året. Hvordan fikk du det til å bli til noe vanlig man gjør i helgen?

Anonymous poster hash: 964b4...529

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alkiser ligger nok unna denne tråden.

De foreldrene som drikker alkohol slik at barna oppfatter det som usikkert, trist og leit: de vil ikke skrive her.

Føler med alle barn som må oppleve fester hjemme og/eller at foreldre drikker alkohol og forandrer personlighet - jevnlig.

Ikke bra for et barnesinn! 😢

Anonymous poster hash: 19172...c63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere slags mennesker i verden enn de som drikker for mye og de som er avholds. Det jeg ikke skjønner, er hvorfor de som velger å være helt avholds på død og liv må kverne over hvor farlig det er å drikke alkohol med barn i nærheten?

Jeg har aldri drukket mer enn et par glass vin med barna i nærheten. Jeg har aldri drukket alkohol når de har vært våkne, men mannen kan godt sprette en øl. Ungene har aldri reagert på det. Jeg har ikke for vane å rave på byen, men det har skjedd at jeg har vært beruset etter jeg ble mamma. Da har ungene blitt tatt vare på av besteforeldre, og de har ikke tatt skade av det. Jeg har selvsagt aldri vært beruset i nærheten av ungene mine, for jeg har da kontroll på eget forbruk.

Jeg er vokst opp i et hus der mamma var svært imot alkohol i nærheten av oss ungene. Hun kjeftet på pappa hvis han hadde åpnet en boks øl etter jeg hadde lagt meg og kom inn i stua etter leggetid. Jeg syns det er et usunt forhold til alkohol, og det gjorde at jeg ble nervøs og forventet at pappa skulle bli full etter en øl. Fulle folk visste jeg hva var. Hvorfor ikke lære barna at det er helt greit å drikke alkohol, så lenge man drikker med måte?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke det store problemet de som KUN tar 1 glass rødvin til maten. Men saken er at få klarer seg med det ene glasset, og skjønner ikke problemet med å ta det galsset etter ungene har lagt seg iallefall. Men det som ER ille, er de som fester og drar ut på byen med småe barn. Det er ikke rent få heller. Og mange drikker seg rimelig beryset hjemme også. Dette synes jeg er forkastelig med tanke på barna. Er ikke alle som er egnet som foreldre, og det ser man med alle barneværnssakene. Og tør ikke å tenke på mørketallene. Dagens foreldre oppfærer seg mere som ungdommer, der facebook, festligheter osv ofte settes forran det å være gode trygge foreldre, som tilbringer masse tid med disse.

Anonymous poster hash: c2146...1b1

Hva?? Tar de med seg barna på byn? Eller mener du at de er alene igjen hjemme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor røyker folk, spiser usundt? Det er helseskadelig på alle plan. Men det går iallefall kun ut over de selv. Alkohol endrer folks væremåte og skaper masse problemer. Er ikke rart drikkekulturen er helt jævlig blant ungdom, når de har sånne flotte fine forbilder som foreldrene er.. Tenk på det du. Vi drakk aldri alkohol med barna til stede. Resultatet var at ungene ikke smakte alkohol før de var 18-20. I helgene tok vi de med på fjellturer eller fant på aktiviteter ilamme de, og ellers drev de med idrett. Dr har sagt de er glade for at de slapp å se oss beruset i oppveksten. Folk i dag er mere opptatt av å feste å ha det gøy, enn å være foreldre..

Anonymous poster hash: c2146...1b1

Røyking går så definitivt utover andre. Ikke for ingenting at det er blitt så stort fokus på å unngå røyking i svangerskapet, feks, og at vi har fått en røykelov for å motvirke passiv røyking.

Foreldrene mine drakk heller aldri med oss barna tilstede. De var totalavholdende, og skrekkelig stolte og opptatte av det. I dag drikker både jeg og mine søsken alkohol, men det tok meg lang tid å bli kvitt skyldfølelsen i sakens anledning, samt skjønne at det finnes nyanser mellom flatfyll og totalavhold, som liksom var de to alternativene jeg ble presentert for gjennom oppveksten.

Anonymous poster hash: 3230f...0d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...