Gå til innhold

Linux med norsk tegnsetting


 Blåbæret

Anbefalte innlegg

Har faat meg ny pc med linux aa siter her som et sporsmaalstegn... Faar ikke til aa faa de norske tegnene til aa fungere. Har sokt paa nettet men forstaar ikke en ting. Det jeg har funnet ut er altsaa dette:Linux norsk

Men hvordan i huleste kommer jeg inn paa denne katalog tingen? Anyone?

Er ikke den kjappeste naar det kommer til pc men faar jeg det forklart lett skalj jeg klare aa faa det til tror jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger vel et terminalvindu for å taste inn kommandoene i. Jeg regner med du har noen form for program-meny, derfra burde du kunne åpne en terminal, og så er det bare å skrive inn.

Har faat meg ny pc med linux aa siter her som et sporsmaalstegn... Faar ikke til aa faa de norske tegnene til aa fungere. Har sokt paa nettet men forstaar ikke en ting. Det jeg har funnet ut er altsaa dette:Linux norsk

Men hvordan i huleste kommer jeg inn paa denne katalog tingen? Anyone?

Er ikke den kjappeste naar det kommer til pc men faar jeg det forklart lett skalj jeg klare aa faa det til tror jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger nok ikke noe terminal for å gjøre dette. Vet du hvilken distribusjon du bruker? Ubuntu? Mint? Fedora?

I Ubuntu finner du tastaturinnstillinger under System - Preferences/Innstilinger - Tastatur/keyboard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linpus linux heter det... kanskje jeg skal ta meg en tur til datasjappa i morgen og faa de til aa se paa det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt nysgjerrig, så jeg laster like så godt ned Linpus. Skal si i fra hvis jeg finner svaret, men nedlastningen var utrolig treg. Tipper likevel at hvis du leter litt i menyene så finner du noe om keyboard/tastatur. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for svar. Trykker og leter men far det ikke paa norsk.Er helt haaplos paa dette jeg.

Men om dere finner utav noe saa gi beskjed.

Er saa utrolig irriterendes aa maatte skrive uten norske bokstaver.

Om jeg skulle finne utav noe skal jeg ogsaa si i fra.. Meeen ikke ha store forhaapninger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg småfull, så det er mulig jeg bare skriver tull :sjenert:

Men går det an å gå til files -> my documents, klikke på file menu og så velge terminal? Jeg har ikke denn edistroen selv, så jeg har bare prøvd å (fylle)google.

Her er det foresten en forklaring på hvordan man skifter til finsk, det finnes sikkert et tilsvarende valg for norsk der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger nok ikke noe terminal for å gjøre dette. Vet du hvilken distribusjon du bruker? Ubuntu? Mint? Fedora?

I Ubuntu finner du tastaturinnstillinger under System - Preferences/Innstilinger - Tastatur/keyboard.

Men det er jo så fantastisk mye morsommere å gjøre ting fra terminaen enn på windows-måten :D Halve moroa med linux jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det samme og tok med min lekre lille Acer i butikken igår.

Da var det en kode jeg ikke hadde fått, så butikken ordnet dette for meg.

Gjør dette, så går det kjapt og greit!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det samme og tok med min lekre lille Acer i butikken igår.

Da var det en kode jeg ikke hadde fått, så butikken ordnet dette for meg.

Gjør dette, så går det kjapt og greit!

Lykke til!

Blir det jeg ogsaa kommer til aa gjore ;) Gir opp dette prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det samme og tok med min lekre lille Acer i butikken igår.

Da var det en kode jeg ikke hadde fått, så butikken ordnet dette for meg.

Gjør dette, så går det kjapt og greit!

Lykke til!

Rett og slett dårlig at man må bruke en kode og terminal for å kunne gjøre dette. I alle Linux-distribusjoner jeg har vært borti, trenger man ikke det. Å ikke legge inn dette når man skal selge ut til mainstream-brukere, er rett og slett dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I got it :-p

Hoho, kjepe stolt her jeg sitter. Samboeren min hr sett på dette og en kompis som kan skikkelig mye med data har sett på det uten at de har fått det til. Jeg fikk en enkel forklaring og vips så var det gjort :)

Hvordan få norsk tastaturoppsett på Acer Aspire One:

Under FILES på hovedmenyen/desktopen ligger en mappe som heter My Documents, gå inn på denne mappen. Øverst i venstre hjørnet finner man ”File” gå på file, og finn linken til terminal.

I terminal skriv cd .. for å komme til home. Det skal nå stå [user@localhost home]$

Skriv: echo ”setxkbmap no”>>.bash_profile

Restart maskinen.

Den vil nå ha ett norsk flagg i menylinja.

Pil høyre finner du ved å trykke shift + punktum/.

Understrek finner du med shift + pluss/+

Anføreslstegn finner du med shift + æ

Der teksten står uthevet, må det skrives identisk som satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Husk på å skrive: sudo rm -rf /

før du starter maskinen på ny.



Anonymous poster hash: a4751...104
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å sjekke når tråden ble laget før du svarer.

Endret av -Leon-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...