Gå til innhold

Tips barnehagestart


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår datter er akkurat blitt 2år, og skal begynne i barnehage for første gang i august.

Hun er ekstremt mammadalt. Veldig tett knyttet til meg. Hun har gått hos dagmamma i et halvt år, og det har gått fint(venn av familien). Hun liker andre barn, men jeg vet at hun vil være avhengig av et godt forhold til en voksen og.

Ser for meg at tilvenningen vil bli veldig preget av at hun klenger seg på meg. Noen tips til hvordan jeg skal være? Syns dette er vanskelig jeg!

(Hun skal begynne på stor avd)

Anonymous poster hash: d0f6f...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La henne få oppmerksomhet dersom hun søker det, ellers prøver du å holde deg litt i bakgrunnen, og snakk litt med de voksne eller lignende. Ikke oppsøk henne for å se hva hun driver med, eller noe sånt, men la henne leke mest mulig uten deg. Du skal selvfølgelig ikke avvise henne, men ikke heng over henne heller. :) Det beste er om noen av de voksne (tilknytningspersonen hennes) eller noen av de andre barna kan vise henne lekene og sånt, men dersom det ikke går, så må du selvsagt lese situasjonen og gjøre det du mener er best der og da. :)

Og vis henne at du er fullstendig trygg, og at barnehagen er et fint sted å være. Gi oppmerksomhet til de voksne, slik at hun forstår at de er "godkjent" av deg.

Det er helt i orden, og helt normalt å gråte, men vent til du er ute av døra. ;) Dette går helt fint!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør barnehagen til en fordel for henne. Ikke få henne til å føle at hun må i barnehagen fordi du skal på jobb, men vinkle det til at hun er heldig å få være i barnehagen sammen med de etterhvert nye vennene sine mens du *sett inn kjedelig arbeidsoppgave* på din jobb.

Etterhvert når du skal gå og det er tid for å si hade, så sier du hade, kos, nuss, henter deg når barnehagen er ferdig (for henne) og så gå. Ikke hal ut avskjeden, det gjør det stort sett bare vanskeligere for dere begge. Det høres fryktelig brutalt ut, og jenta di vil mest sannsynlig gråte. Dette er helt normalt. Mest sannsynlig slutter hun å gråte før du er ute av porten ;)

Det kan og være greit å gå på besøk til barnehagen før oppstart. Hvis den er åpen i sommer så ta en telefon og spør om dere kan komme innom. Hvis den er stengt så er det nest sansynlig mulig å bruke uteområdet litt.

Snakk med barnet og forklar at barnehagen ikke er så ulikt som dagmamma (altså, du er ikke der, det er andre voksne som passer på, og barn å leke med)

Lykke til, det kommer til å gå bra :)

Endret av fruBeist
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun klengete når dere er med flere folk? Min er veldig mammadalt men når vi f.eks er i barnebursdag med barn på hans alder (1 år) så glemmer han meg etter 10 min.



Anonymous poster hash: d210f...ae6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun klengete når dere er med flere folk? Min er veldig mammadalt men når vi f.eks er i barnebursdag med barn på hans alder (1 år) så glemmer han meg etter 10 min.

Anonymous poster hash: d210f...ae6

Ja, er når vi er med flere at hun er klengete. Jeg gruer meg egentlig ikke, for jeg mener hun har godt av å bli litt uavhengig, og leke med andre barn osv. Samtidig ser jeg for meg, at dersom hun ikke "klikker" med noen av de voksne, vil dette gå dårlig for henne. Jeg er ikke sånn som ikke klarer å se at hun gråter, osv, men vil gjerne at dette skal bli best mulig for henne.

Ts

Anonymous poster hash: d0f6f...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd dere andre og! Håper bare jeg får mulighet til å trekke meg litt unna;)

Har vært masse å lekt i uteområdet til bhg i helgene, så hun er godt kjent der. Håper bare de voksne er flinke med innkjøring av så små, var visst litt uvanlig med ny akkurat 2åring rett inn på stor avd.

Ts

Anonymous poster hash: d0f6f...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...