Gå til innhold

Er folk så overbærende?


Japp

Anbefalte innlegg

Gjest Jørild

Man set og at de fleste henger seg på de første svarene. Er de første svarene forståelsesfulle blir tråden ofte "hyggeligere" en om de negative kommer først. Saueflokk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker det samme nå om faren som aldri sørger for at det er mat i hus til den mindreårige datteren.

Alle virker så opphengt i at hun røyker, og at hun "kan jo bare skaffe seg en jobb og kjøpe mat selv". Hvis jeg var tenåring og ikke foreldrene mine sørget for at det i dey minste var brød og pålegg i hus så hadde jeg blitt veldig skuffet selv. De har fprsørgerplikt, barnet er mindreårig. Det bør oppmuntres til å få seg en jobb ja, men jeg syns det bør kunne bruke de pengene på kos/spare til sertifikat/bil/egenkapital. Jeg syns ikke det er riktig at hun skal jobbe for å kjøpe sin egen mat. Det tror jeg de færreste innerst inne hadde syns selv, men tydeligvis ikke her på KG :-)

Anonymous poster hash: 02ee0...22f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen ganger kan man trenge støtte eller gode råd. Da er ikke nødvendigvis et diskusjonsforum det rette stedet å ta dette, i alle fall ikke uten å sette dette som premiss i hovedinnlegget.

Litt av poenget med et slikt forum er å få innspill. Å velge å ta alt for god fisk er naivt og som oftest svært lite konstruktivt. Det må være lov til å stille spørsmål ved fremstilling og ha i bakhodet at en sak som oftest har flere sider. I tillegg bør man være åpen for at andre kan ha andre meninger som ikke nødvendigvis stemmer overens med ens egne. Ja, noen vil være uenige fordi de liker å trolle, men langt fra alle er slik.

Angående det du refererer til, så er min oppfatning at mange kan fremstå som om de mener de har krav på andres tid og oppmerksomhet. Alle har rett til å bli både skuffet og sår, men det gjør ikke automatisk deres oppfatning til den riktige. Du hevder for eksempel at det ikke er noe krav fra datteren om å få den uken hun vil ha sammen med foreldrene, men likevel tar du hennes side og mener foreldrene er de som er vrange - til tross for at foreldrene tydeligvis stiller mye opp i hverdagen. Da har jeg problemer med å se velvilje til å forstå foreldrenes side av saken, og ikke minst respekt for deres valg.

Jeg sier ikke at foreldrene er vrange, har jeg skrevet det? Men jeg mener det må være legitimt å bli såret og skuffet over det, uten å få høre at man er egoistisk og må skjønne at hun har blitt voksen og foreldrene har eget liv. Det er litt måten ting blir formidlet.

Og jeg kommer fortsatt til å mene at man må ta det ts skriver for god fisk. Det blir jo nesten umulig å svare skikkelig om man skal ta høyde for alle mulige scenarier.

Endret av Japp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man set og at de fleste henger seg på de første svarene. Er de første svarene forståelsesfulle blir tråden ofte "hyggeligere" en om de negative kommer først. Saueflokk.

Dette er også noe jeg har lagt merke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at foreldrene er vrange, har jeg skrevet det? Men jeg mener det må være legitimt å bli såret og skuffet over det, uten å få høre at man er egoistisk og må skjønne at hun har blitt voksen og foreldrene har eget liv. Det er litt måten ting blir formidlet.

Og jeg kommer fortsatt til å mene at man må ta det ts skriver for god fisk. Det blir jo nesten umulig å svare skikkelig om man skal ta høyde for alle mulige scenarier.

Du skriver ikke direkte at foreldrene er vrange, men du skriver «Er det virkelig så mange som syns det høres greit ut?», «Det andre jeg reagerte på er hun som har foreldre som har ferie i to mnd, og ikke ville tilbringe ei uke sammen med henne en gang.», «Her kunne altså datteren tenke seg å tilbringe ei uke med foreldrene, men de vil ikke! Burde ikke det være et stort kompliment?», «Og det høres ut som de har vært "fanget" i mange år og endelig slipper fri og skal slippe å ta hensyn til andres ønsker» og «Jeg forundrer meg over (...) hvor mange som syns slikt er ok. I min familie er det ikke slik hvertfall.»

Ut fra dette er det vanskelig å kunne påstå at du ser saken fra foreldrenes side og at du synes de er fornuftige - og det oppfattes også som om du mener dette fordi det ikke er slik i din familie.

Jeg har også påpekt at det er fullt lov til å bli skuffet og sår. For øvrig tror jeg det vil være mer hensiktsmessig å forsøke å ha et positivt utgangspunkt likevel, og velge å glede seg over at foreldrene får tid til å gjøre det de selv ønsker å bruke ferien sin på. Da blir det kanskje lettere å få gjennomslag for sine ønsker på et senere tidspunkt, i motsetning til om man - direkte eller indirekte - risikerer å påføre foreldrene dårlig samvittighet for å ta sine egne valg.

Som tidligere nevnt synes jeg også man må forvente å få høre ting man ikke nødvendigvis har lyst til å høre dersom man lufter en problemstilling i et diskusjonsforum. At du velger å alltid ta alt for god fisk, er ditt eget valg, men andre er i sin fulle rett til å forsøke å se situasjoner fra flere sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke direkte at foreldrene er vrange, men du skriver «Er det virkelig så mange som syns det høres greit ut?», «Det andre jeg reagerte på er hun som har foreldre som har ferie i to mnd, og ikke ville tilbringe ei uke sammen med henne en gang.», «Her kunne altså datteren tenke seg å tilbringe ei uke med foreldrene, men de vil ikke! Burde ikke det være et stort kompliment?», «Og det høres ut som de har vært "fanget" i mange år og endelig slipper fri og skal slippe å ta hensyn til andres ønsker» og «Jeg forundrer meg over (...) hvor mange som syns slikt er ok. I min familie er det ikke slik hvertfall.»

Ut fra dette er det vanskelig å kunne påstå at du ser saken fra foreldrenes side og at du synes de er fornuftige - og det oppfattes også som om du mener dette fordi det ikke er slik i din familie.

Jeg har også påpekt at det er fullt lov til å bli skuffet og sår. For øvrig tror jeg det vil være mer hensiktsmessig å forsøke å ha et positivt utgangspunkt likevel, og velge å glede seg over at foreldrene får tid til å gjøre det de selv ønsker å bruke ferien sin på. Da blir det kanskje lettere å få gjennomslag for sine ønsker på et senere tidspunkt, i motsetning til om man - direkte eller indirekte - risikerer å påføre foreldrene dårlig samvittighet for å ta sine egne valg.

Som tidligere nevnt synes jeg også man må forvente å få høre ting man ikke nødvendigvis har lyst til å høre dersom man lufter en problemstilling i et diskusjonsforum. At du velger å alltid ta alt for god fisk, er ditt eget valg, men andre er i sin fulle rett til å forsøke å se situasjoner fra flere sider.

Jeg syns faktisk ikke det høres greit ut at far og besteforeldre ikke noen gang har sett ts sitt barn som er tre år gammelt.

Og jeg syns også fortsatt at foreldrene burde ta det som et kompliment at hun i den andre tråden ville tilbringe ferie med dem.

Det er også helt greit å få tilbakemeldinger man ikke helt ønsker seg, men noen (mange) ganger skrives det så frekt og nedlatende at om det egentlig er noe fornuftig i innlegget så blir det litt borte i måten det blir formidlet på.

Det jeg ser på som et problem med å ikke tro på trådstartere er at man kan umulig vite annet enn det som står der. Det er klart alle saker har to sider. Men hvis noen f.eks skriver om en utro partner så kan det være så utrolig mye som ligger bak at det blir helt fjernt å skulle mene og synse mer rundt årsaken enn hva ts skriver. Kall meg gjerne naiv, men jeg tar utgangspunkt i hva de som startet tråden skriver.

Og jeg må spørre, om noen du kjenner kommer med en problemstilling ovenfor deg. Plukker du da fra hverandre det vedkommende sier om situasjonen for å se på alle mulige sider av saken, eller tar du utgangspunkt i det vedkommende sier?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg må spørre, om noen du kjenner kommer med en problemstilling ovenfor deg. Plukker du da fra hverandre det vedkommende sier om situasjonen for å se på alle mulige sider av saken, eller tar du utgangspunkt i det vedkommende sier?

Dersom noen kommer til meg med en problemstilling regner jeg med at de faktisk ønsker min mening om situasjonen. Da vil jeg selvsagt forsøke å se situasjonen fra flere sider. Litt av utfordringen når man er midt i en situasjon, er at det kan være vanskelig å få perspektiv på ting. Nettopp derfor kan det være verdifullt å få en som er litt på avstand til å komme med sin vurdering. Dersom jeg ignorerer at det kan finnes flere sider av samme sak, vil min mening være mer eller mindre verdiløs.

Med andre ord, om noen ber om min mening, så vil de få min mening. Om det skulle være åpenbart at vedkommende kun er ute etter støtte og sympati, så er det selvsagt en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen kommer til meg med en problemstilling regner jeg med at de faktisk ønsker min mening om situasjonen. Da vil jeg selvsagt forsøke å se situasjonen fra flere sider. Litt av utfordringen når man er midt i en situasjon, er at det kan være vanskelig å få perspektiv på ting. Nettopp derfor kan det være verdifullt å få en som er litt på avstand til å komme med sin vurdering. Dersom jeg ignorerer at det kan finnes flere sider av samme sak, vil min mening være mer eller mindre verdiløs.

Med andre ord, om noen ber om min mening, så vil de få min mening. Om det skulle være åpenbart at vedkommende kun er ute etter støtte og sympati, så er det selvsagt en annen sak.

Da er vi nok ikke så uenige likevel. Men jeg får heller ingen følelse av at du svarer frekt og nedlatende, og da er også åpenheten for å ta i mot "kritikk" bedre. Om man svarer frekt og nedlatende så er forsvarsposisjon lett å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...