Gå til innhold

Barnepassers sykdom?


Frøken Smilla

Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden i ferie, mens min mann jobber denne uken. Vi har en baby på 10 måneder. Nå har jeg blitt syk. Ikke så dårlig at jeg er sengeliggende, men så dårlig at jeg ville vært hjemme fra jobb: tett, litt feber, kraftig hoste, hodepine og veldig slapp. Drøyt 30 grader og aktiv baby gjør ikke saken bedre.

Mannen måtte på jobb i morges, men skal komme hjem til lunsj. Han mener han må ta det som avspasering, jeg mener det faller inn under permisjon ved barnepassers sykdom. Hvem har rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går som sykt barn dager når barnepasser er syk.

Ja, det vet jeg. Uttrykte meg litt uklart der.

Gjelder det selv om det er mor som er syk mens hun er i ferie? Og gjelder det selv om barnepassen ikke har sykmelding?

Endret av Frøken Smilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan bruke sykt barn/barnepassers dag, men det er bedre å avspasere fra lunsj enn å bruke en hel dag på å være hjemme noen timer, er det ikke? Sykedager teller som hele dager, tar han en halv dag i dag, så kan han ikke ta en halv dag en annen gang.

:heks:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, gitt at han har timer å avspasere, så er det jo bedre.

Nå skal ikke vår lille i bhg før nærmere jul, så det vil neppe være et problem å "bruke opp" for mange sykt barn-dager. De følger jo kalenderår, gjør de ikke?

Endret av Frøken Smilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... han er jo ikke syk.

Du er.

Det kan være ganske stor kulturforskjell på en del arbeidsplasser.

Menn er dårlige til å oppsøke lege - og de har et langt lavere sykefravær enn kvinner.

Kanskje han opplever det som enklere å ta ut en halv dag med avspassering?



Anonymous poster hash: fcdf9...624
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men... han er jo ikke syk.Du er. Det kan være ganske stor kulturforskjell på en del arbeidsplasser.Menn er dårlige til å oppsøke lege - og de har et langt lavere sykefravær enn kvinner. Kanskje han opplever det som enklere å ta ut en halv dag med avspassering? Anonymous poster hash: fcdf9...624

Det er mulig at tett nese gir tett hode også, men dette svaret skjønte jeg ikke noe av.

Jeg vet at det er jeg som er syk, men da jeg per tiden er den som tar meg av barnet og ikke føler meg i form til det full dag, er det vel betimelig å spørre hvilke alternativer vi har. Det er ikke som om babyen bare kan ordne seg selv mens mamma hviler litt ...

Hva menns vs kvinners sykefravær angår, vet jeg ikke helt hva det har med saken å gjøre.

Spørsmålet vårt var hverken hva som var enklere eller greiest for arbeidsgiver, men hvilke rettigheter vi faktisk har i en slik situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er syk og du er barnepasser, ergo så er du en syk barnepasser. Mannen din kan reise hjem på dette grunnlaget.

Han kan bruke sykt barn/barnepassers dag, men det er bedre å avspasere fra lunsj enn å bruke en hel dag på å være hjemme noen timer, er det ikke? Sykedager teller som hele dager, tar han en halv dag i dag, så kan han ikke ta en halv dag en annen gang.

:heks:

Noen steder så har man 75 "sykt barn/barnepasser"-timer fremfor 10 dager, slik at man ikke bruker en hel dag på å være hjemme en halv en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har vært hjemme to dager i min permisjon fordi jeg har vært syk. Da brukte han sykt barn-dager fordi de teller også om barnepasser er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, gitt at han har timer å avspasere, så er det jo bedre.

Nå skal ikke vår lille i bhg før nærmere jul, så det vil neppe være et problem å "bruke opp" for mange sykt barn-dager. De følger jo kalenderår, gjør de ikke?

Jeg trodde det var for de siste 12 måneder, slik som ved egenmelding?

Anonymous poster hash: 7809d...a4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var for de siste 12 måneder, slik som ved egenmelding?

Anonymous poster hash: 7809d...a4f

Det er mulig. Jeg jobber i en ia-bedrift, så der er egenmeldingsreglene litt annerledes. Vet dog ingen ting om når de "nulles ut", ei heller når sykt barn-dager gjør det. Jeg husker fra tidligere at folk "spekulerte" i egenmeldingsdager, og mente det var mot slutten av kalenderåret, så det var derfor jeg antok at disse dagene fulgte det. Det spiller for så vidt liten rolle, all den tid vi forhåpentlig ikke vil ha bruk for så mange sykt barn-dager. Satser på at den lille holder seg like frisk som opphavet _pleier_ å gjøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan bruke sykt barn/barnepassers dag, men det er bedre å avspasere fra lunsj enn å bruke en hel dag på å være hjemme noen timer, er det ikke? Sykedager teller som hele dager, tar han en halv dag i dag, så kan han ikke ta en halv dag en annen gang.

:heks:

Det kommer helt an på arbeidsgiver. På min arbeidsplass avregner vi timer og ikke dager.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var for de siste 12 måneder, slik som ved egenmelding?

Anonymous poster hash: 7809d...a4f

Nei, syktbarndager følger kalenderåret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er syk og du er barnepasser, ergo så er du en syk barnepasser. Mannen din kan reise hjem på dette grunnlaget.

Noen steder så har man 75 "sykt barn/barnepasser"-timer fremfor 10 dager, slik at man ikke bruker en hel dag på å være hjemme en halv en.

Det kommer helt an på arbeidsgiver. På min arbeidsplass avregner vi timer og ikke dager.

Det er jo egentlig veldig lurt, men har (dessverre) ikke vært brukt noen av de stedene jeg har jobbet.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynner å telle på nytt ved årsskiftet, og kan ta hele eller halve dager med sykt barn/barnepasser.

Anonymous poster hash: f4493...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...