Gå til innhold

Er det jeg som er urimelig? Om familie og ferie..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine foreldre har alltid hatt lange ferier siden vi barna var små, pga de begge er lærere. I alle ferier så langt tilbake jeg kan huske så har vi reist land og strand rundt i ukesvis og knapt vært hjemme i sommerferien. Da jeg og min eldre bror ble eldre og begynte å jobbe litt i ferien (fra 17 år), fortsatte de å være vekke hele sommeren, så huset hjemme stod alltid tomt. Dette har jeg alltid syntes har vært litt sårt, men har ikke tenkt mer på det. Meg og min mann har nå nylig fått barn, det eneste barnebarnet til mine foreldre, og han var svært etterlengtet av dem. De stiller alltid opp i hverdagen bare så det er sagt. Så til saken, jeg hadde håpet at mine foreldre hadde villet tilbringe litt tid hjemme denne sommeren, siden han er så liten og jeg ikke kan reise så mye med han, og min mann jobber mye i sommer. Men de fortsetter med å reise som før, med unntak av min far som kommer hjem tidligere. Jeg luftet dette for min mor og single bror og begge ble ganske fornærmet og sinte over at jeg forventet at de brukte ferien litt hjemme på oss som familie. Det skal nevnes at min mor kommer fra et annet sted i landet og har foreldre der, og alltid har ønsket å tilbringe tid der i nesten alle ferier. I tillegg til diverse utenlandsreiser.

Jeg forventer ikke at de skal være hjemme hele ferien, men det hadde vært koselig å tilbringe litt tid sammen i ferien, at de hadde hatt lyst til det selv. Er det virkelig jeg som er storforlangende?

Anonymous poster hash: c6c1d...8b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok vi trygt kan si at foreldrene dine er litt på utsiden av det normale, ts. Å reise fra 17-åringer i 2(?) måneder er ikke sett på som i nærheten av ok i de aller, aller fleste kretser.

Men med det som utgangspunkt: slektninger er som de er. Du har sagt fra, de har stilt seg uforstående, så du må nok bare notere deg bak øret at de neppe kommer til å tilbringe noe tid hjemme i feriene fremover, så det er bare å gjøre det beste utav det. Og om en 4-5 år når barnet kan være med besteforeldrene på hytta ei kort uke og dere kan få foreldrefri hjemme så kan det hende du priser deg lykkelig?



Anonymous poster hash: 533b0...326
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok vi trygt kan si at foreldrene dine er litt på utsiden av det normale, ts. Å reise fra 17-åringer i 2(?) måneder er ikke sett på som i nærheten av ok i de aller, aller fleste kretser.

Men med det som utgangspunkt: slektninger er som de er. Du har sagt fra, de har stilt seg uforstående, så du må nok bare notere deg bak øret at de neppe kommer til å tilbringe noe tid hjemme i feriene fremover, så det er bare å gjøre det beste utav det. Og om en 4-5 år når barnet kan være med besteforeldrene på hytta ei kort uke og dere kan få foreldrefri hjemme så kan det hende du priser deg lykkelig?

Anonymous poster hash: 533b0...326

Det var fra sommeren jeg fyllte 18, så det er kanskje litt formildende. Ts

Anonymous poster hash: c6c1d...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mine foreldre giftet seg på nytt og alle barna hadde flyttet ut har ikke de heller ytret noe ønske om å feriere sammen med oss, heller ikke da barnebarnet kom. De inviterer av og til barnebarnet (3år) med på hytta noen dager til opp mot en uke, men aldri med oss.

Vi planlegger alltid bare ferien for oss selv og så får de bare si når de eventuelt har lyst til å ha han på besøk så ser vi om det passer med våre planer. Vi gidder ikke trenge oss på når de ikke ytrer noe ønske om å være sammen med oss alle i ferier.

Anonymous poster hash: 1e554...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du kan forvente at foreldrene dine skal være hjemme om sommeren fordi du har fått barn, i alle fall ikke når dere ses ofte i hverdagen. De har fremdeles sitt liv å leve, og familie de skjelden ser på andre kanter av landet er naturlig å tilbringe tid med i sommerferien. Det virker som om du vil ha de hjemme fordi du kjeder deg og ønsker avlastning da din man er vekke, og det mener jeg ikke man kan forvente. Du vet at foreldrene dine prioriterer lange ferier om sommeren da de har gjort det i alle år, syns det er egoistisk å forlange at det forandrer seg.



Anonymous poster hash: f95b1...e97
  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du kan forvente at foreldrene dine skal være hjemme om sommeren fordi du har fått barn, i alle fall ikke når dere ses ofte i hverdagen. De har fremdeles sitt liv å leve, og familie de skjelden ser på andre kanter av landet er naturlig å tilbringe tid med i sommerferien. Det virker som om du vil ha de hjemme fordi du kjeder deg og ønsker avlastning da din man er vekke, og det mener jeg ikke man kan forvente. Du vet at foreldrene dine prioriterer lange ferier om sommeren da de har gjort det i alle år, syns det er egoistisk å forlange at det forandrer seg. Anonymous poster hash: f95b1...e97

Dette.

Men jeg tenker det går an å spørre om dere kan legge noen konkrete planer sammen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig egoistisk å ønske at mine foreldre kanskje ville tilbragt en uke sammen med meg og deres barnebarn? Er ikke det normalt rundt omkring, at man er litt sammen med familien selv om det er ferie? Det er ikke snakk om at jeg vil ha avlastning, jeg har tenkt å være der selv, synes det hadde vært koselig å tilbringe litt tid sammen alle sammen. Og min mor har mast på meg i alle herrens år om å få et barnebarn, så for å være helt ærlig så hadde jeg forventet en liten endring ja.

Hjelpe meg, ikke rart mange familier går til pieces når man skal være så ekstremt individualistiske hele tiden.

Ts

Anonymous poster hash: c6c1d...8b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare to mnd det er snakk om.

Ja, det er egoistisk å ønske at de skal endre sine ferievaner bare fordi du har fått et barn - et barn de er flinke til å stille opp for i hverdagen...

Det hadde vært anderledes dersom dere bodde langt unna hverandre, og foreldrene dine fremdeles ikke hadde brukt noe ferie sammen med dere.

Men slik er det ikke. Dere treffer dem vel ofte nok ellers i året...

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å feriere med sine foreldre når man ser de mye i hverdagen.

Og ja, det er egoistisk å forvente at de skal endre sine ferievaner fordi DU har fått barn. De bestemmer selv hvor og hvem de vil feriere med og sånn er det bare.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du og barnet invitere dere med bort til dine besteforeldre og din mor en ukes tid, da? Da får dere jo tilbragt tid sammen.

Ellers virker det som det er utrolig mange storforlangende voksne barn om dagen. Har vært mye på stranda de siste dagene, og synes nesten jeg så flere besteforeldre med barnebarn enn foreldre med barn! Flere av de samme besteforeldrene kom dag etter dag på stranda med barnebarna, og så stadig mer slitne ut.



Anonymous poster hash: 9269a...534
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre er også lærere.

De reiser også hele sommeren. Etter skoleslutt pakker de bilen og kjører til familie og venner i andre deler av landet.

Jeg kan se hvor mye de trenger denne lange sommerferien. De jobber hele året (av og til i ferier også), for å forberede, rette prøver, skrive rapporter og div. Når de kommer hjem fra jobb er det fortsatt jobb som må gjøres hjemme med både skolearbeid og husarbeid.

Jeg merket ikke mye av dette da jeg var liten da jeg trodde dette var normalt. Men når jeg ble eldre fikk jeg se hvor mye mine foreldre faktisk jobber.

De trenger ferie. De trenger å reise bort!

Ja, du er egoistisk som vil at de skal endre planene sine. Du er en stor jente nå, la de få ferie fra tjas og mas som de ellers får i hverdagen.

Jeg hadde aldri kunnet tenkt at mine foreldre måtte endret ferieplanene sine for min datter.. Ja, det er slitsomt når mannen jobber og alle er på ferie. Jeg føler meg litt ensom og kjeder meg. Men aldri om jeg hadde lagt det over på mine foreldre...

La de få fri.

Anonymous poster hash: c10ce...469

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å reise, og reiser mye rundt med mine barn. Men regner jo med at de ikke vil være med da de er 18 år. Og den dagen jeg blir bestemor kommer jeg til å fortsette å reise mye. Kommer selvfølgelig til å ha kontakt med mine barn og barnebarn i det daglige, og stille opp det jeg kan. Men feriene mine ville jeg nok ikke ofret, de måtte gjerne ha vært med.



Anonymous poster hash: 2d590...21f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

Ja, du er egoistisk. de trenger fri og de har voksne barn, så nå kan de endelig gjøre det de har lyst til uten å ta hensyn til sine barn.

Og dette kan de gjøre bare i ferien når de ikke har jobb å tenke på.

La de kose seg i ferien og gjøre som de selv vil.

Du vil forstå dette selv en dag når dine unger er fløyet ut av redet og du plutselig kan gjøre som du vil i ferien og nyte friheten.

Det betyr ikke at de ikke er glad i deg og vil tilbringe tid med deg, for det gjør de jo ellers i året :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dere virkelig det er egoistisk å ønske å tilbringe litt av ferien med sine foreldre? :klo:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er egoistisk å kjøre sitt eget løp i to mnd uten å ville tilbringe en uke med barn og barnebarn.

Og jeg kan skrive opp at det er sårt å ha blitt mast på om barnebarn i uendelig tid, men så er interessen dalende. Min svigermor maste om barnebarn i 14 år, og presterte å være i en annen verdensdel når terminen var!! Det er ikke stas. Og hun kjører sitt eget løp så det suser etter, men forventer at vi skal hoppe når hun sier hopp.

Anonymous poster hash: b33f6...5e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Synes dere virkelig det er egoistisk å ønske å tilbringe litt av ferien med sine foreldre? :klo:

Nei, men det er egoistisk å bli fornærmet over at ens ønsker ikke alltid blir oppfylt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine foreldre har alltid hatt lange ferier siden vi barna var små, pga de begge er lærere. I alle ferier så langt tilbake jeg kan huske så har vi reist land og strand rundt i ukesvis og knapt vært hjemme i sommerferien. Da jeg og min eldre bror ble eldre og begynte å jobbe litt i ferien (fra 17 år), fortsatte de å være vekke hele sommeren, så huset hjemme stod alltid tomt. Dette har jeg alltid syntes har vært litt sårt, men har ikke tenkt mer på det. Meg og min mann har nå nylig fått barn, det eneste barnebarnet til mine foreldre, og han var svært etterlengtet av dem. De stiller alltid opp i hverdagen bare så det er sagt. Så til saken, jeg hadde håpet at mine foreldre hadde villet tilbringe litt tid hjemme denne sommeren, siden han er så liten og jeg ikke kan reise så mye med han, og min mann jobber mye i sommer. Men de fortsetter med å reise som før, med unntak av min far som kommer hjem tidligere. Jeg luftet dette for min mor og single bror og begge ble ganske fornærmet og sinte over at jeg forventet at de brukte ferien litt hjemme på oss som familie. Det skal nevnes at min mor kommer fra et annet sted i landet og har foreldre der, og alltid har ønsket å tilbringe tid der i nesten alle ferier. I tillegg til diverse utenlandsreiser.

Jeg forventer ikke at de skal være hjemme hele ferien, men det hadde vært koselig å tilbringe litt tid sammen i ferien, at de hadde hatt lyst til det selv. Er det virkelig jeg som er storforlangende?

Anonymous poster hash: c6c1d...8b9

Jeg synes du er urimelig. Dere er mye sammen ellers i året, og de gleder seg sikkert til ferien og hygger seg med det. Å reise i fra 17-18 åringer er heller ikke noe problem synes jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er egoistisk å bli fornærmet over at ens ønsker ikke alltid blir oppfylt.

Jeg oppfatter ikke TS som fornærmet, men skuffet. Det må da være greit å være det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg er litt rar, men jeg tenker sånn at når jeg får barn tar jeg det valget for resten av livet, ikke bare til de er 17-18. I en periode regner jeg med at det er barna som blir travlere enn jeg og ikke gidder å være med på så mye familierelatert, men når de får barn igjen er jeg nødt til å påregne at det går med litt tid til å stille opp som mor og bestemor.

Det betyr ikke at jeg ville brukt åtte av åtte uker på å sitte barnevakt eller feriere på hytta med barn/barnebarn.

Det betyr ikke at jeg ville droppet alt av egne hobbyer, interesser og utenlandsreiser.

Det betyr ikke at det er barna som skal lage mine tidsplaner.

Men, jeg håper og tror at jeg ville giddet å prioritere barn og barnebarn i alle fall deler av en lang sommerferie. Som flere påpeker, barna er ute av redet og man kan slappe mer av. Desto større grunn til å ikke bare måtte bruke feriene på å hente seg inn igjen. Ja takk begge deler, og jeg skjønner godt at det stikker litt hos TS. Flott at foreldre har egne interesser og reiser til spennende reisemål, ingenting er bedre enn det, men for meg ville det vært utenkelig å ikke kunne prioritere mine egne barn en liten uke av ferien, for eksempel.



Anonymous poster hash: 34ffa...ade
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er egoistisk å bli fornærmet over at ens ønsker ikke alltid blir oppfylt.

Jeg oppfatter henne ikke som fornærmet, heller litt sår fordi foreldrene hennes ikke vil være sammen med de en uke av hele sommeren. Hun skriver jo ikke at hun forventer barnepass den uka, men at hun vil tilbringe tid siden de har fri alle sammen. Jeg ser ikke hva som er så egoistisk med det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...