Gå til innhold

Besteforeldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er oppvokst med bestemor og bestefar på begge sider. Mine barn kaller sine besteforeldre for farmor og bestefar, og mimmi og morfar. Noe å holde styr på altså :P

Anonymous poster hash: 44b05...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har så mange så sterke meninger om hva besteforeldrene skal bli kalt? Gjør det virkelig noe om svigermor vil bli kalt besta, selv om du ønsker at din mor skal bli kalt det?

Når man får seg samboer/ektefelle så ønsker man selvfølgelig å få en kjempe snill og omsorgsfull svigerfamilie på kjøpet men dessverre blir det ikke alltid sånn. Og da er det veldig vanskelig og sårt, spesielt nåran får barn sammen. Du har antakelig et supert forhold til dine svigers? De har aldri behandlet deg som mindre verdt?

Anonymous poster hash: 51bfa...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Når man får seg samboer/ektefelle så ønsker man selvfølgelig å få en kjempe snill og omsorgsfull svigerfamilie på kjøpet men dessverre blir det ikke alltid sånn. Og da er det veldig vanskelig og sårt, spesielt nåran får barn sammen. Du har antakelig et supert forhold til dine svigers? De har aldri behandlet deg som mindre verdt?

Anonymous poster hash: 51bfa...f88

Men hvorfor er det så viktig akkurat hva de vil kalle seg? At en vil kalles "beste" F.eks , sier jo ingen ting om hvor nær man er. Barna kan jo vokse opp med at mormor er nærere enn beste, og at de da forbinder mormor-navnet med flere gode minner og glede.

Syns det er så mange som lager problemer og konflikter ut av bagateller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det så viktig akkurat hva de vil kalle seg? At en vil kalles "beste" F.eks , sier jo ingen ting om hvor nær man er. Barna kan jo vokse opp med at mormor er nærere enn beste, og at de da forbinder mormor-navnet med flere gode minner og glede.

Syns det er så mange som lager problemer og konflikter ut av bagateller.

Fordi ikke alle tenker som meg og deg, dessverre. Tenkte som deg før jeg traff svigermora mi. Her er svigermor sykelig opptatt av at hun er best og at mine foreldre er søppel. Det er veldig vondt for meg, at hun kan dømme de uten å kjenne de, og hun har "konkurrert" med de siden jeg ble gravid i å være den beste besteforelderen. Hun bor mange mil unna mine foreldre og har møtt de kort to ganger, de er normalt oppegående folk. Men hun er best påstår hun! Og mannen min er enig med meg i at hennes oppførsel er galskap, han skjemmes over mora og har knapt kontakt med henne. Jeg har ikke turt å fortelle mine foreldre om hennes konkurranse og hat til de. Går ikke an å prate normalt med min svigermor, og historien om hva hun har gjort er evig lang. Hun er også slem mot mannen min, hennes sønn. Men vi har tatt hensyn siden hun tydeligvis er psykisk ustabil å bruke beste på alle. Var mannen sitt forslag da han fryktet for hva hun kunne finne på om vi sa at vi bruker farmor på henne, og han kjenner hun bedre enn meg så det sier jo litt.

Du må vel være i en slik situasjon for å skjønne. Unner ingen det marerittet vi har vært igjenom de siste årene.

Anonymous poster hash: 51bfa...f88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir de kalt bestemor/bestefar og mormor/morfar.

Bestemor-bestefar var det svigers selv som bestemte. Jeg kommer aldri på det, og kaller de rett som det er farmor og farfar.

Anonymous poster hash: 9501e...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert

Ta her.. Hmm interessant å høre. Jeg er vokst opp med mormor og morfar og farmor og farfar. Ønsker dette for den lille i magen også, men har ikke sagt dette til besteforeldrene da..

Men svigermor har allerede sagt at hun skal være bestemor? Hun bor på andre siden av landet og er en fæl og selvopptatt dame, som kun tenker på og snakker seg selv. Uansett hva vi snakker om vrir hun det til å handle om seg selv..

Har ikke lyst at våre barn skal kalle henne noe med BESTE i !! :(

Vet det sikkert høres teit ut, men jeg har ikke mye til over for henne (mange grunner til det..)

Anonymous poster hash: 87e7a...315

I alle dager. Du virker veldig barnslig her,sorry! Kanskje hun blir en BESTEmor barnet deres får glede av?

Jeg er farmor. Men helt klart best! :))) som farmor. Uavhengig av hva svigerbarn må mene :-) men,så det er sagt: de liker meg som bestemor. Farmor :-)

Nå må du tenke på hvem hun vil bli med barnebarnet! Og siden hun insisterer på å bli kalt bestemor,er nok følelsene der!

Mange rare problemstillinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke lage drama (svigermor som mener at hun er best) så er det bestemor og bestefar fra ... og bestemor og bestefar fra...

Anonymous poster hash: 51bfa...f88

:O hva med mormor og farmor?? ...

Anonymous poster hash: 9f61a...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans foreldre: farmor og farfar.

Mine foreldre: mormor og bestefar. (bestefar fordi både jeg og mannen min kalte vår morfar for bestefar når vi var små)

Også er uansett ikke farfaren intr i barnet vårt, så han blir ikke såret av å ikke være "beste" ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Også er uansett ikke farfaren intr i barnet vårt, så han blir ikke såret av å ikke være "beste" ...

Men er virkelig bestemor/far-tittelen bedre enn mormor/far eller farmor/far?

Første gangen jeg har hørt at det er mer status og stas å være bestemor kontra mormor/farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mommo og moffa og svigers er bestemor og bestefar. Svigermor ville ikke hete farmor og det var da helt greit for mamma og pappa å endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farfar heter farfar. Farmor er død. Farfars nye dame heter "Lise" (hennes eget fornavn).

Mormor og morfar er skilt, og har hver sin nye partner. Så der er det mormor og "Ole" og morfar og "Kari".

Anonymous poster hash: 6b288...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det mormor og morfar/farmor og farfar. Dette bestemte vi at vi syns var normalt for oss. Min far ville nok blitt kalt bestefar, men min søsters barn kaller han for morfar, og jeg ønsket det selv. Derfor ble det sånn :-)

Det gjør det veldig enkelt syns jeg å skjønne hvem som "tilhører hvem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Artistina

Hvorfor har så mange så sterke meninger om hva besteforeldrene skal bli kalt? Gjør det virkelig noe om svigermor vil bli kalt besta, selv om du ønsker at din mor skal bli kalt det?

Jeg er så enig med deg ...

Mannen min og jeg kalles for farmor/farfar og mormor/morfar - det samme kaller vi våre besteforeldre så her er det en helt naturlig betegnelse.

Er glad jeg ikke blir kalt bestemor - det høres jo så gammelt ut :fnise: Men hvis et av barnebarna hadde kalt meg bestemor så hadde det selvsagt vært helt ok. De er så skjønne at de får lov til alt :ler:

Et lite apropos: For meg høres det helt rart ut å kalle besteforeldre for mor og far .. det er foreldrene som kalles det i vår verden. Hvis jeg hører et barn rope på mor så antar jeg automatisk at det er barnets mor det er snakk om.

Endret av Artistina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:O hva med mormor og farmor?? ...

Anonymous poster hash: 9f61a...fc3

Var det vi ville men hun klikket (psykisk ustabil) så vi inngikk et kompromiss om at alle kalles beste.

Anonymous poster hash: 51bfa...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et lite apropos: For meg høres det helt rart ut å kalle besteforeldre for mor og far .. det er foreldrene som kalles det i vår verden. Hvis jeg hører et barn rope på mor så antar jeg automatisk at det er barnets mor det er snakk om.

Virkelig, har du ikke hørt denne begrepsbruken før?

I feks Stavanger var det for 2-3 generasjoner siden nemlig vanlig å kalle besteforeldre for mor og far, slik det fremdeles er i andre dialekter rundt om i landet. Selv om man kaller foreldre for det samme.

Anonymous poster hash: d5831...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Virkelig, har du ikke hørt denne begrepsbruken før?

I feks Stavanger var det for 2-3 generasjoner siden nemlig vanlig å kalle besteforeldre for mor og far, slik det fremdeles er i andre dialekter rundt om i landet. Selv om man kaller foreldre for det samme.

Anonymous poster hash: d5831...6fc

Min farmor bor i Stavanger og jeg har tilbragt mye tid der, men har har aldri hørt noen si far og mor om sine besteforeldre. Derimot sa alle mor og far om foreldrene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rødbestemor, hvitbestemor og bestefar haha, rødbestemor fordi hun bor i rødt hus og hvitbestemor fordi hun bor i hvitt hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Men er virkelig bestemor/far-tittelen bedre enn mormor/far eller farmor/far?

Første gangen jeg har hørt at det er mer status og stas å være bestemor kontra mormor/farmor.

Sent svar herfra!

Har inntrykk av at mange vil bli kalt "bestemor" og "bestefar" ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...