Gå til innhold

Besteforeldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Brienne of Tarth

Vi ville kalle dem mormor og morfar, bestemor og bestefar. Men det ble krøll etter noen måneder, siden de andre barnebarna var vant til å si bestemor og bestefar, farmor og farfar, så da byttet vi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mormor og morfar, bestemor og bestefar. Både mannen og jeg ville at de skulle hete farmor og farfar, men den gang ei... De ville hete mor og far, men vi tok et kompromiss.

Anonymous poster hash: 04863...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi bare kalt dem det eldstemann kalte dem for da han var liten, og de heter derfor mimmi (mormor), fai (morfar) og fammi (farmor). Farfar har barna aldri møtt, min mann har ikke hatt noe kontakt med sin far siden han var liten.

Anonymous poster hash: ffa9e...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki

Her er alle 4 besta og besten. Men for å gjøre det enklere kaller vi farmoren for "oslo"besta (altså den plassen hun bor) og farfaren en besten i "xxx"( hun treffer han sjeldent)

Oldreforeldrene er oldebesta og oldebesten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns besteforeldrene kan få bestemme det selv, og her ville alle hete bestemor eller bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om vi ender opp med to sett med bestefar og bestemor, og en mormor. Min søster har allerede to barn som kaller våre foreldre bestemor og bestefar og mormor, så tror det blir vanskelig at mine barn skal kalle dem noe annet, og det virker som samboers foreldre også vil bli kalt bestemor og bestefar. Kommer jo ikke til å nekte dem det, selv om det hadde vært enklere med ulike betegnelser. Nå må vi kanskje bruke navn i tillegg, for de bor i samme by! ;)



Anonymous poster hash: b8709...a54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det farfar, morfar, mormor og bestefar. Svigermor er dessverre død, og mamma og pappa er skilt men ville at stefaren min skulle være bestefar. Mamma fikk forresten velge :)

Endret av Doh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kalles barnets besteforeldre og hvorfor? Bestemor, mormor eller farmor? Bestefar, morfar eller farfar?

Anonymous poster hash: 87e7a...315

Her går det i bestemor og bestefar på begge sider. Jeg har ingen forhold til mormor, morfar, farfar og farmor.

Om jeg får barn en gang blir det bestefar og bestemor, med mindre noen ønsker å bli kalt noe annet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv enda, men jeg kallerfforeldrene til faren min mestis og festis, og foreldrene til moren min er bestefar og mormor.

mestis og festis? :fnise: søtt :)

Anonymous poster hash: e06f9...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuttepi

Jeg kaller mine mormor, morfar, farmor og farfar.

Her blir det mormor og morfar, bestemor og bestefar (der bestefar er mannens stefar) og farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Nå må vi kanskje bruke navn i tillegg, for de bor i samme by! ;)

Anonymous poster hash: b8709...a54

Her sier bare navnet i tillegg om vi F.eks skal si; skal vi kjøre en tir til bestefar XXX? Men barnet gjør aldri det.

Nå kaller hun faktisk det ene settet med besteforeldre for navnet, og ikke bestemor og bestefar (aner ikke hvorfor), men vi sier fortsatt ; vil du til bestemor, og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta her.. Hmm interessant å høre. Jeg er vokst opp med mormor og morfar og farmor og farfar. Ønsker dette for den lille i magen også, men har ikke sagt dette til besteforeldrene da..

Men svigermor har allerede sagt at hun skal være bestemor? Hun bor på andre siden av landet og er en fæl og selvopptatt dame, som kun tenker på og snakker seg selv. Uansett hva vi snakker om vrir hun det til å handle om seg selv..

Har ikke lyst at våre barn skal kalle henne noe med BESTE i !! :(

Vet det sikkert høres teit ut, men jeg har ikke mye til over for henne (mange grunner til det..)

Anonymous poster hash: 87e7a...315

Jeg er den som svarte først her. Akkurat samme problem. En egoistisk svigermor som tror at alt dreier seg om henne og har sagt at hun er den viktigste besteforelderen. Både jeg og samboer ville bruke mormor, farmor osv. Men hun ble så sur. Så vi inngikk et kompromiss, alle heter beste, så hun må dele tittelen bestemor med min mor. Hun ble ikke så veldig glad da heller men slutter å gnåle iallefall. Var det opp til meg så skulle hun ikke fått noen tittel med tanke på hvor fæl hun er mot oss.

Anonymous poster hash: 51bfa...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormor, morfar, farmor og farfar. Synes det letteste er når de ikke kalles det samme. To stk bestefar/mor var uaktuellt. Synes det er stress nok med oldeforeldrene. Der har vi måttet ty til Oldefar Per, Oldefar Pål og Oldefar Tor, osv. Om vi hadde latt noen hete beste- hadde garantert andre besteforeldreparet blitt vonbroten.



Anonymous poster hash: 1cf3a...9e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her fikk de velge selv. Mamma er bestemor (pappa er død, men kalles selvsagt bestefar om vi snakker om ham), svigermor er farmor, svigerfar er farfar og kona til svigerfar er besta.

Jeg er ellers enig med AB over, at for meg hadde det blitt altfor stress å ha flere med samme kallenavn. Vi styrer nok som det er med oldefar ditt og oldemor datt. I tillegg glemmer jeg meg ofte ut og kaller min bestefar for nettopp det til ungene, så de kaller ham ofte for bestefar de også. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.. Off ikke bra, men er nesten litt godt å vite det er flere i samme situasjon. :( Utrolig kjipt! Skulle ønske ting var bedre, men det er desverre ikke mulig her..

Jeg er den som svarte først her. Akkurat samme problem. En egoistisk svigermor som tror at alt dreier seg om henne og har sagt at hun er den viktigste besteforelderen. Både jeg og samboer ville bruke mormor, farmor osv. Men hun ble så sur. Så vi inngikk et kompromiss, alle heter beste, så hun må dele tittelen bestemor med min mor. Hun ble ikke så veldig glad da heller men slutter å gnåle iallefall. Var det opp til meg så skulle hun ikke fått noen tittel med tanke på hvor fæl hun er mot oss.

Anonymous poster hash: 51bfa...f88

Anonymous poster hash: 87e7a...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir kronglete i min familie ... Mine foreldre skilte seg da jeg var liten, og jeg har hatt to steforeldre siden jeg vare et par-tre år. Derfor har jeg fire foreldre - i tillegg til mammas nye samboer. Mannens foreldre er heldigvis ikke skilt :P Jeg tipper det blir sånn at mine steforeldre og mammas samboer kalles ved navn, min mor blir mormor, min far blir bestefar (blir så fort rot hvis han skal være morfar når de ikke lenger er gift), og hans foreldre blir farfar og farmor.



Anonymous poster hash: 9492c...e7b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er vant med farmor og farfar, mormor/mommo og morfar.

Ønsker at vår lille kaller min mamma for mormor/mommo, men hun ønsker selv å bli kalt "besta"... Bah :glare: Min far vet jeg ikke helt enda, for det blir den eneste bestefaren ungen vår har, og vet ikke hva som faller mest naturlig! Om det blir morfar, bestefar eller noe annet.

Barnefars mamma er allerede "mor" til sine andre barnebarn, så det blir nok det for våres unger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Hvorfor har så mange så sterke meninger om hva besteforeldrene skal bli kalt? Gjør det virkelig noe om svigermor vil bli kalt besta, selv om du ønsker at din mor skal bli kalt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormor og morfar og bestemor og bestefar. Bestemor og bestefar ville gjerne ha samme "navn" fra alle barnebarna og ble derfor beste***



Anonymous poster hash: d69ab...34a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lot besteforeldrene velge selv. Her er det farmor og farfar, bestefar og bestemor "navn" (min far og samboer) og mormor. Kunne selv ønske at min mor heller het bestemor, fordi jeg egentlig syns "mormor" er forbeholdt min mormor, som jeg alltid har hatt et nær forhold til og som fortsatt lever. Men syns ikke jeg kunne si noe på det når min mor hadde så sterke meninger om hva hun skulle kalles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...