Gå til innhold

Synonymhjelp


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Jeg driver for tiden å søker jobber. I den forbindelse har det vist seg at visse personlige egenskaper til stadig blir etterspurt i den type stillinger jeg søker på. Ettersom søknaden ikke skal være en gjengivelse av utlysningsteksten har jeg uten hell prøvd å finne frem til gode synonymer og vendinger tilknyttet blant annet følgende uttrykk:

- Selvstendig

- Gode samarbeidsevner

- Effektiv

- Nøyaktig

Samt begrepet:

- Snarlig tiltredelse

Jeg mener å huske at jeg tidligere kom over en god nettside med tips vedrørende dette, men den har jeg beklagligvis ikke funnet igjen...

Er det noen KG brukere som har noen tips rundt dette med jobbsøknadsterminologi og synonymbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Revenka

I mine søknader har jeg brukt:

jeg jobber godt alene og i team (selvstendig og har samarbeidsevner).

Sier at jeg er effektiv (flittig)

Nøyaktig kommer jeg ikke på et annet ord for i farten.

Jeg bruker snarlig tiltredelse i søknaden. Jeg har mulighet for snarlig tiltredelse hvis ønskelig eller vinkler det over som en fordel med å ansette en nyutdannet for da har de en kandidat som kan begynne med en gang (ikke samme ordlegging som her da :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å komme utenom generelle beskriver i jobbanonser og at du bruker ord fra jobbannonsen er ikke nødvendigvis et problem men kan være en stor fordel fordi da vil de kunne kjenne igjen nettopp de egenskapene de er ute etter.

Du har sikkert noen attester med beskrivelse av deg som person som også kan brukes som grunnlag for beskrivelsen av deg. Da har du til og med bevis på hva slags person du er.

Du kan også skrive om noe som du likte godt å jobbe, f.eks. et krevende prosjekt du har vært med på og hva utfordringene her var. Tanken er at istedet for å ramse opp egenskaper som samarbeidsvillig så kan du faktisk bevise at du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver for tiden å søker jobber. I den forbindelse har det vist seg at visse personlige egenskaper til stadig blir etterspurt i den type stillinger jeg søker på. Ettersom søknaden ikke skal være en gjengivelse av utlysningsteksten har jeg uten hell prøvd å finne frem til gode synonymer og vendinger tilknyttet blant annet følgende uttrykk:

- Selvstendig

- Gode samarbeidsevner

- Effektiv

- Nøyaktig

Samt begrepet:

- Snarlig tiltredelse

Jeg mener å huske at jeg tidligere kom over en god nettside med tips vedrørende dette, men den har jeg beklagligvis ikke funnet igjen...

Er det noen KG brukere som har noen tips rundt dette med jobbsøknadsterminologi og synonymbruk?

Du kan skrive at du har sosial kompetanse (samarbeid) jobber godt under press (effektiv) er strukturert (nøyaktig) og kan tiltre stillingen på kort varsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...