Gå til innhold

hjelp meg med hunderase.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grand danois eller Irsk ulvehund? Gjerne tispe eller kstrert hannhund(hender det er endel dominans i hannhundene i forhold til andre hanner,og tro meg....en voksen grand danoishann som flyr på andre hunder på tur har man ikke lyst på!)

Anonym poster: 521aec7162771f39faf2cd5d9de4ee7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan ønsker du at dynamikken mellom hundene skal være? De skal jo også få noe ut av samlivet. Eurasiern fyller alle kravene dine (!), men leker ikke på samme måte som en bc. De er kroppsharde, liker å bryte og leke røfft, og skjønner ikke helt vitsen med å løpe tulling som gjeterhunder gjør.

Kanskje du kunne sagt noe om hva slags rolle den nye hunden skal fylle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Eurasier selv, en ganske stor hunderase, bjeffer svært lite og er veldig rolig. Av det du nevner i listen din er det kun det at den kan være reserverte mot fremmede, men det kommer jo igjen ann på hvordan du sosialiserer hunden din. Ellers så høres virkelig Eurasier ut som en perfekt hund for deg ut i fra det du skriver, ta og undersøk litt. Det er i alle fall en helt fantastisk hunderase som jeg kun har hørt positive ting om.

Ganske stor? Jeg kjenner noen eurasiere, og de er jo pygmeer i forhold til store og giganter. De er jo feks bare halvparten av golden omtrent?

Jeg har forresten veldig dårlig erfaring med eurasier som rase. Ikke for å protestere, kverulere eller spolere noe - men føler det er greit å si når noen spør etter rasetips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske stor? Jeg kjenner noen eurasiere, og de er jo pygmeer i forhold til store og giganter. De er jo feks bare halvparten av golden omtrent?

Jeg har forresten veldig dårlig erfaring med eurasier som rase. Ikke for å protestere, kverulere eller spolere noe - men føler det er greit å si når noen spør etter rasetips.

Helt enig. Jeg har også dårlig erfaring med rasen og i sær det varierende gemyttet. Ikke er de så veldig store heller.

Anonym poster: f1862873c11293777712d35650b473e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnikenSi

Helt enig. Jeg har også dårlig erfaring med rasen og i sær det varierende gemyttet. Ikke er de så veldig store heller.

Anonym poster: f1862873c11293777712d35650b473e4

er nok bare min som er ganske stor for rasen, var nok det vi fikk beskjed om da vi var på utstilling med henne en gang :fnise: så de er litt varierende i størrelsen vil jeg si, over 15 kg er de i alle fall. Det med gemyttet har jeg personlig aldri hørt noe særlig om, men det er klar folk vil ha forskjellige erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er nok bare min som er ganske stor for rasen, var nok det vi fikk beskjed om da vi var på utstilling med henne en gang :fnise: så de er litt varierende i størrelsen vil jeg si, over 15 kg er de i alle fall. Det med gemyttet har jeg personlig aldri hørt noe særlig om, men det er klar folk vil ha forskjellige erfaringer.

Og innen denne relativt nye rasen er variasjonene overraskende store. Dette ses også i andre land.

15 kg er ingen stor hund. Det er jo mindre enn en Golden tispe :-)

Anonym poster: f1862873c11293777712d35650b473e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og innen denne relativt nye rasen er variasjonene overraskende store. Dette ses også i andre land.

15 kg er ingen stor hund. Det er jo mindre enn en Golden tispe :-)

Anonym poster: f1862873c11293777712d35650b473e4

Makshøyde på eurasier er i følge rasestandard bare en cm under golden retrieverns makshøyde! Hannen min er 60 cm i manken mens mora hans er 54 cm. I øvre sjikt av goldenstørrelse mao. Men de er ikke like lange i kroppen og ser mer kompakt ut. Uansett, definitivt større enn 15 kg! ;) (Min er veldig slank og rundt 30 kg).

Jeg har god erfaring med rasen den relativt korte tiden jeg har kjent den. (De siste 7 årene) Min egen oppdretter har flotte allroundhunder som jeg ikke har noen problemer med å anbefale videre. Når man i tillegg kan hund som ts her er det ingen grenser for hva man kan få ut av en eurasier. De fungerer også utmerket i flokk.

Men det kommer an på hva man ønsker av hunden, og litt smak og behag. Min andre rase er sheltie fra brukslinjer, mange likheter med bc mao. Til sammenlikning føles eurasiern mer opprinnlig, kanskje preget av polarhundinnblanding. Gjeterhunder er avlet for arbeidsvilje og evne til å motta ordre, mens eurasiern i mye større grad tenker og løser problemer på egen hånd. Nesten litt menneskelig. Jevnt over opplever jeg rasen som sabla intelligent, flokkorientert og trofast. Jeg liker dem. :)

Endret av la Flaca
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makshøyde på eurasier er i følge rasestandard bare en cm under golden retrieverns makshøyde! Hannen min er 60 cm i manken mens mora hans er 54 cm. I øvre sjikt av goldenstørrelse mao. Men de er ikke like lange i kroppen og ser mer kompakt ut. Uansett, definitivt større enn 15 kg! ;) (Min er veldig slank og rundt 30 kg).

Jeg har god erfaring med rasen den relativt korte tiden jeg har kjent den. (De siste 7 årene) Min egen oppdretter har flotte allroundhunder som jeg ikke har noen problemer med å anbefale videre. Når man i tillegg kan hund som ts her er det ingen grenser for hva man kan få ut av en eurasier. De fungerer også utmerket i flokk.

Men det kommer an på hva man ønsker av hunden, og litt smak og behag. Min andre rase er sheltie fra brukslinjer, mange likheter med bc mao. Til sammenlikning føles eurasiern mer opprinnlig, kanskje preget av polarhundinnblanding. Gjeterhunder er avlet for arbeidsvilje og evne til å motta ordre, mens eurasiern i mye større grad tenker og løser problemer på egen hånd. Nesten litt menneskelig. Jevnt over opplever jeg rasen som sabla intelligent, flokkorientert og trofast. Jeg liker dem. :)

AB over her. Jeg svarte å innlegget til den som sa at hunden er stor og over 15 kg.

Selvfølgelig og heldigvis finnes det gode individer innen rasen, poenget er at det er i overkant mer varierende enn i andre raser, og jeg ser overhode ikke noe galt i å være klar over dette hvis man vurderer å skaffe seg valp. Tvert om må de vel være en god ting å få litt nyansert info og erfaringer vil jeg påstå.

PS de at TS har så veldig greie på hunder betviler jeg faktisk. Sett i lys av det h*n har skrevet her og skriver i startinnlegget sitt.

Anonym poster: f1862873c11293777712d35650b473e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB over her. Jeg svarte å innlegget til den som sa at hunden er stor og over 15 kg.

PS de at TS har så veldig greie på hunder betviler jeg faktisk. Sett i lys av det h*n har skrevet her og skriver i startinnlegget sitt.

Mmmja. Det er jo en stor rase, på størrelse med lab og golden. Men standarden gir åpning for større spenn enn hos mange andre raser, og tispene tillates som sagt ned i 52 i manken og minimum 18 kg. Uansett var kravet til ts over 15 kg vet du. ;)

Mange leser tydeligvis med skeptikerbriller på. For da jeg leste smørbrødlista til ts, som jeg syntes var veldig konkret og fornuftig, så konkluderte jeg med at dette er en person som vet hva hund går ut på. Det skal ikke være nødvendig å slenge på alskens helgarderinger for å slippe "plysjhund fra Ikea" kommentarer altså, folk driter seg sånn ut! :fnise: (Ja, den var litt til deg Belle G, sorry.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmja. Det er jo en stor rase, på størrelse med lab og golden. Men standarden gir åpning for større spenn enn hos mange andre raser, og tispene tillates som sagt ned i 52 i manken og minimum 18 kg. Uansett var kravet til ts over 15 kg vet du. ;)

Mange leser tydeligvis med skeptikerbriller på. For da jeg leste smørbrødlista til ts, som jeg syntes var veldig konkret og fornuftig, så konkluderte jeg med at dette er en person som vet hva hund går ut på. Det skal ikke være nødvendig å slenge på alskens helgarderinger for å slippe "plysjhund fra Ikea" kommentarer altså, folk driter seg sånn ut! :fnise: (Ja, den var litt til deg Belle G, sorry.)

Som instruktør og oppdretter i over 25 år rister jeg på hodet når jeg ser "smårbrødlista" til TS. En behøver ikke ha skeptikerbriller på for å se at den listen vitner om lite kunnskap om hund. Og har TS kunnskap, vel så er h*n jammen flink til å skjule den!

Anonym poster: f1862873c11293777712d35650b473e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som instruktør og oppdretter i over 25 år rister jeg på hodet når jeg ser "smårbrødlista" til TS. En behøver ikke ha skeptikerbriller på for å se at den listen vitner om lite kunnskap om hund. Og har TS kunnskap, vel så er h*n jammen flink til å skjule den!

Anonym poster: f1862873c11293777712d35650b473e4

Og jeg tror folk etter hvert kjenner til alt for mange dårlige oppdrettere og elendige intsruktører til å tillegge de begrepene alene noe som helst tyngde innen hund. ;)

Men det var neppe den diskusjonen ts var ute etter...

Ts; Hvis du ikke allerede har lagt ut en tråd på canis.no tror jeg du finner fler matnyttige råd der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest tråden, så kan hende andre har nevnt rasen..

Rhodesian ridgeback! :) Den tror jeg vil oppfylle kriteriene dine. :) Men den må trenes godt for den har en skikkelig vilje, men så lenge den blir trent godt og man er konsekvent og kjærlig, så blir det en fantastisk hunderase som er veldig familiekjær.

Edit: TRekker det litt tilbake egentlig, for dette er ingen førstegangshund, men..Vi har en rr, og han takler fint å ikke få tur en dag, så lenge han ellers får oppmerksomhet, og aktivitet andre dager i uka.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tror folk etter hvert kjenner til alt for mange dårlige oppdrettere og elendige intsruktører til å tillegge de begrepene alene noe som helst tyngde innen hund. ;)

Men det var neppe den diskusjonen ts var ute etter...

Ts; Hvis du ikke allerede har lagt ut en tråd på canis.no tror jeg du finner fler matnyttige råd der.

Takk for det du.

Anonym poster: f1862873c11293777712d35650b473e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Labrador er vel en brukshund og krever vel igrunn en del mosjon og hjernetrim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador er vel en brukshund og krever vel igrunn en del mosjon og hjernetrim?

Jo egentlig! Labrador er en rase som lett blir tjukk, men det har også litt med hva den er vant til. Det er ikke få labradorer som får svært lite tur og hjernetrim, men som likevell virker rolig. Men jeg vil da absolutt si at opp til en time og tjue min per dag er mer enn nok trim! Det er til og med nok for ridgebacken vår, og DET er en trim-hund. ;)

Alle hunder bør jo sånn sett få litt hjertetrim, forstår ikke helt hvorfor ikke ts ønsker å drive med det? Det er ikke så krevende. Kan være så enkelt som å få hunden til å gå fot på turene, også regelmessig si stopp, sitt, dekk osv. og da forvente at den gjør det med en gang. Da må hunden stadig konsentrere seg for å få med seg eierens komandoer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Alle hunder bør jo sånn sett få litt hjertetrim, forstår ikke helt hvorfor ikke ts ønsker å drive med det? Det er ikke så krevende. Kan være så enkelt som å få hunden til å gå fot på turene, også regelmessig si stopp, sitt, dekk osv. og da forvente at den gjør det med en gang. Da må hunden stadig konsentrere seg for å få med seg eierens komandoer. :)

TS har skrevet at hunden vil få minst 30 min. hjernetrim hver dag. Grunnen til at hun skrev "lite hjernetrim" i det første innlegget er at hun har 2 Border Collier hun trener aktivt til konkurranse, og at denne nye hunden ikke vil brukes på samme måte. Den er tenkt som en kose/selskapshund e.l. så vidt jeg forstod.

Hun skriver og at hun har drevet med hund i 20 år og er aktiv i diverse grener, så regner med hun kjenner til sitt, stopp og dekk.

Ikke meningen å virke krass, men det virker noen ganger som om folk har det litt for travelt med å svare, og ikke leser så nøye gjennom de opplysningene som alt har kommet i tråder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har skrevet at hunden vil få minst 30 min. hjernetrim hver dag. Grunnen til at hun skrev "lite hjernetrim" i det første innlegget er at hun har 2 Border Collier hun trener aktivt til konkurranse, og at denne nye hunden ikke vil brukes på samme måte. Den er tenkt som en kose/selskapshund e.l. så vidt jeg forstod.

Hun skriver og at hun har drevet med hund i 20 år og er aktiv i diverse grener, så regner med hun kjenner til sitt, stopp og dekk.

Ikke meningen å virke krass, men det virker noen ganger som om folk har det litt for travelt med å svare, og ikke leser så nøye gjennom de opplysningene som alt har kommet i tråder.

Som jeg skrev selv i første innlegg så hadde jeg ikke lest hele tråden, så kunne være at ting hadde blitt sagt/lagt til.

Saken stiller seg selvsagt veldig anderledes når man får disse tilleggsopplysningene, så det burde jo strengt tatt vært med i første innlegget da det har veldig mye å si i forhold til hvilken rase man anbefaler.

I mitt hode betyr lite hjernetrim veldig lite hjernetrim, altså ikke lite i forhold til de som driver med konkurranse. ;)

Men i så fall så går jeg tilbake til å anbefale rhodesian ridgeback! Det er en fantastisk hunderase som går veldig godt sammen med andre huner. Ut av alle hundene jeg har hatt, så er det han vi har nå, altså en rr, som er mest dyktig når det kommer til interaksjon med andre hunder, han er hundre% med når vi trener han, men han er ikke en rase som går ut av sitt gode skinn hvis det ikke blir så veldig mye mental trening, han kan gå turer i timesvis, men er også fornøyd hvis vi en dag kun skulle ha tid til en halvtime.

Eneste er at han synes det er kjempekjedelig å være med meg på joggetur, for da får han ikke snuse og tisse over alt sånn som han vil. ;) Dette elsket derimot forrige hund, menmen.. :)

Edit: Forøvrig, så har ts tydligvis mye mer erfaring med hund enn meg (og mer dyktig, i og med at hun driver med konkurransetrening på høyt nivå), men da jeg leste startinnlegget, så fikk jeg med en gang inntrykk at dette var en eier som var ute etter førstegangshund. Var også derfor jeg endte opp med å endre innlegget, for jeg kom på at rr kan for mange førstegangseiere være litt for krevende.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...